Hoppa till innehåll

Utfodring Änder


westling

Recommended Posts

Har ni börjat utfodringen än? Jag har satt ut 60 st tre veckors ällingar. Detta gjordes en vecka innan midsommar.

Ca 50 är i livet idag. Jag har delat upp dessa på tre dammar. De har dragit till sig en del vildfågel.

Jag har planerat att ha en jakt 1 oktober ska man vänta med jakten på vildänderna tills dess eller flyttar dessa tidigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • mattis

    15

  • Rune

    12

  • amakulu

    11

  • westling

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har ni några tips vad man ska plantera för ett par bra naturliga gömslen?

Salix växer ju som sjutton och är enkel att få tät på ganska kort tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej är väl lite sent ute men man kan väl fråga i alla fall. Jag har tänkt utfodra änder. Har en damm/tjärn och en sjö på jaktmarken.

Dammen har jag sett stora samlingar änder i några gånger. I sjön är det änder hela tiden men inte så många, men i en liten vik brukar det samlas änder någon gång varje höst. Mina tankar är att göra en flotte och fodra från, det är en del vass runt

strändrna. Kan man göra ett litet tak på flotten för att hålla fodret lite torrare? Vart är det bäst att fodra sjön eller dammen? Skulle föredra sjön då det är enklare att ta sig dit.

Är inte ute efter att skjuta några stora antal fåglar utan är nöjd med att sitta en kväll med några vettar och vara skapligt säker på att få några skottchanser. Är det alldeles för sent att få till några jakter om jag börjar fodra nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Lyfter denna tråden lite..

Har ni några tips vad man ska plantera för ett par bra naturliga gömslen?

Hur ser det ut för er och andjakten 2009 annars?

Hej!

Borde inte slånbärsbuskar eller nypon funka rätt bra som gömsle, de är ju täta och taggiga, samt att de producerar bär?

Någon med bättre förslag?

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ser ut som du har en del fågel Ivan. Men hur får du i dom morötterna? Jag tror förresten vi träffats. Gick du skogsbrukstekniker utbildning -96. Annars är du sjukt lik en annan gotlänning. Mvh mattis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har en del fågel Ivan. Men hur får du i dom morötterna? Jag tror förresten vi träffats. Gick du skogsbrukstekniker utbildning -96. Annars är du sjukt lik en annan gotlänning. Mvh mattis.

Morötterna knaprar de i sig utan problem tom fasaner fixar det.

Jajjamen,gick i Värnamo jag med.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Intressant detta, men ni pratar hela tiden om dammar.

Jag har fått möjligheten att köpa till lite mark ner till sjön nedanför huset, och nu ska jag försöka mata in lite änder.

Så här ser det ut nere vid sjön

sjo1.jpg

En bild till

Ännu en bild

Jag tänkte utfodra med korn, endera för hand eller med spridare, idag finns det några enstaka simänder i sjön men om det finns mat kanske de drar fler, eller är det ingen ide att utfodra i en skogssjö?

Eller vad kan man hitta på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Intressant detta, men ni pratar hela tiden om dammar.

Jag har fått möjligheten att köpa till lite mark ner till sjön nedanför huset, och nu ska jag försöka mata in lite änder.

Jag tänkte utfodra med korn, endera för hand eller med spridare, idag finns det några enstaka simänder i sjön men om det finns mat kanske de drar fler, eller är det ingen ide att utfodra i en skogssjö?

Eller vad kan man hitta på?

Mata på du så kommer nog änderna.

Första andkullen kläckta (naturligt)här i dag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...