Hoppa till innehåll

Utfodring Änder


westling

Recommended Posts

Jag läste lite slarvigt.

Släpper jag änder så börjar utforingen direkt givetvis.

Finns det småänder/ällingar i dammen så börjar jag givetvis utfodra dom tidigare.

Då gäller krossad vete blandad med hel vete.

När det gäller utsatta änder så bör man flygträna dom när dom är ca 10 veckor annars flyger dom sent.

Jag jagar upp dom med hundarna så att dom måste flyga från dammen.

Jo, några kan stryka med om man har vassa erfarna hundar.

Bli nu inte rädd om dom ramlar ner efter en liten runda, dom är i dammen nästa morgon.

2-3 flygträningar (inte samma dag utan låt det gå några dagar mellan) så flyger dom när du anländer.

Dom lugnar ner sig ganska snabbt. (Det måste finnas foder till dom annars är det adjö)

Jag har mina för att dra ner vildfågel.

En del hittar tillbaka till dammarna året efter och fyller på beståndet.

Men har du bara 1 damm så räkna med max 1-2 kullar för dom hävdar revir.

Jag har massor av små dammar där det finns änder som häckar.

/Rune <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • mattis

    15

  • Rune

    12

  • amakulu

    11

  • westling

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Okej tack för svaret Rune. Jag har tre små dammar(20m*35m) och tre större gölar(ca 0.7-0.9ha). Har alltid satt ut i gölarna men om man nu ska "flygträna" dom så kanske det är bättre att släppa ut i dammarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaret Rune. Jag har tre små dammar(20m*35m) och tre större gölar(ca 0.7-0.9ha). Har alltid satt ut i gölarna men om man nu ska "flygträna" dom så kanske det är bättre att släppa ut i dammarna?

Ligger dammarna nära?

Borde man inte isåfall kunna skjuta änder på sträck?

Vore väl klockrent att kunna skjuta dem på sträck mellan dammarna istället för att skjuta på cirkulerande änder kring matplatsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De ligger i samma vatten system med gölarna i mitten.De är ca 50 m som närmst och 175 m som längst mellan dem. På min fastighet har jag en annan bäck med en gammal raserad kvarndamm denna ligger ca 700m ifrån. Om man skulle åter ställa dammvallen skulle man få sträck dit också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligger dammarna nära?

Borde man inte isåfall kunna skjuta änder på sträck?

Vore väl klockrent att kunna skjuta dem på sträck mellan dammarna istället för att skjuta på cirkulerande änder kring matplatsen!

Du får sällan eller aldrig ett sträck mellan dammarna.

Kanske ett litet i början av säsongen men när du börjar skjuta på dom lär dom sig.

Oftast är det änder norrifrån som man jagar på.

Dina sommaränder sträcker söderut och du är av med dom,

dom utsatta ligger kvar för dom orkar inte så långa flygningar ännu.

Det kommer nya änder norrifrån som du jagar, så är det hela tiden därav namnet sträckänder.

Änder sträcker i sydväst så dom vi i skåne skjuter på lär vara änder från Finland/Ryssland.

Rune ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaret Rune. Jag har tre små dammar(20m*35m) och tre större gölar(ca 0.7-0.9ha). Har alltid satt ut i gölarna men om man nu ska "flygträna" dom så kanske det är bättre att släppa ut i dammarna?

Tror inte det spelar någon roll.

Lättast är ju att få dom att flyga i små dammar.

/Rune ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rune du skriver i ett inlägg att efter flygträning så sticker de utsatta när du kommer och ger mer foder. Cirklar de bara då eller mellan landar de någonstans? Mina utsatta cirklade mest för att sedan gå ner längre bort i gölen. Efter några fösök med hundarna dök de bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rune du skriver i ett inlägg att efter flygträning så sticker de utsatta när du kommer och ger mer foder. Cirklar de bara då eller mellan landar de någonstans? Mina utsatta cirklade mest för att sedan gå ner längre bort i gölen. Efter några fösök med hundarna dök de bara.

De cirklar och återkommer efter en kort tid.

Helt beroende på hur långt det gått på säsongen.

I början så cirklar de runt dammen men i slutet så blir rundorna längre.

Men målet är ju att ha dom till sitt kvällssträck om man så önskar.

Det finns alltid några änder kvar i dammen som blir så tunga i r-ven så dom inte kan flyga. Kallas ibland dykare.

Dom får man pürsha med 22:an innan isen lägger sig.

/Rune :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så det är svårt att få dem att bete sig vilt. Min vision om att kunna bedriva klappjakt på eftermiddagen och sedan jaga hem vändande fågel på kvällen kanske inte går med utsatt fågel? Var ute på promenade precis och någon del av dammarna hade isen gått på. En hel del änder låg där och guppade hoppas de stannar en del och häckar. Det är kul när en viltvård är uppskattad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så det är svårt att få dem att bete sig vilt. Min vision om att kunna bedriva klappjakt på eftermiddagen och sedan jaga hem vändande fågel på kvällen kanske inte går med utsatt fågel? Var ute på promenade precis och någon del av dammarna hade isen gått på. En hel del änder låg där och guppade hoppas de stannar en del och häckar. Det är kul när en viltvård är uppskattad.

Min erfarenhet är att mina utsatta änder är för tama för att flyga ngn längre sträcka. Brukar vara så att de lyfter när jag kommer med mina foderspannar och dom landar ofta innan jag lämnat dammen. Jag brukar köra hunden efter dom men .............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har surrat lite med en lantbrukare i trakten han hade bra pris på korn men han snackade om att den var syrad. Antagligen för att den inte skulle mögla någon som vet om det går att utfodra med syrad säd. Mvh mattis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har utfodrat med det syrade kornet nu och alla fåglar har överlevt :) . Gott om änder hoppas de flesta stannar för häckning. Har två foderspridare igång och två dammar som jag hand matar inga stora givor men det verkar uppskattat. När är bästa tidpunkt att sätta ut änder om man vill jaga på dom i mitten av september? Och hur gör ni med vatten med fisk i känns som man matar dessa också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har isen gått bort från den nygräva dammen! Första liven har hittat dit..

Ett par knipor och 2st kanadagäss! Även en del duvor verkar gilla detta. Växtligheten har inte kommit ännu och det kommer nog dröja ett tag. Ska försöka så in vitklöver på vallarna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med nya projekt och se om det blir så bra som man tänkt sig. Är dammen stor och är den grävd eller dämd Westling. Jag har bokat en grävare som kommer om någon vecka till att dämma upp två diken så det kommer bildas några pölar som blir ca 40*25. En inte allt för stor kostnad till långvarig viltvård.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har utfodrat med det syrade kornet nu och alla fåglar har överlevt :) . Gott om änder hoppas de flesta stannar för häckning. Har två foderspridare igång och två dammar som jag hand matar inga stora givor men det verkar uppskattat. När är bästa tidpunkt att sätta ut änder om man vill jaga på dom i mitten av september? Och hur gör ni med vatten med fisk i känns som man matar dessa också.

Inte senare än midsommar skulle jag vilja säga. Fisk är väl inget problem vad gäller spannmål såvida det inte är karp. Dom kan nog sätta i sig lite korn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med nya projekt och se om det blir så bra som man tänkt sig. Är dammen stor och är den grävd eller dämd Westling. Jag har bokat en grävare som kommer om någon vecka till att dämma upp två diken så det kommer bildas några pölar som blir ca 40*25. En inte allt för stor kostnad till långvarig viltvård.

Dammen är ca 0,5Ha. Den är grävd. Har du inga bilder på dina pölar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte senare än midsommar skulle jag vilja säga. Fisk är väl inget problem vad gäller spannmål såvida det inte är karp. Dom kan nog sätta i sig lite korn

Är de tre veckor vid midsommar då? Har nog släppt alldeles försent i så fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de tre veckor vid midsommar då? Har nog släppt alldeles försent i så fall.

Jag brukar släppa 6 veckors. Här nere ligger dom på ägg vilken dag som . Kläcks första- andra veckan i maj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dammen är ca 0,5Ha. Den är grävd. Har du inga bilder på dina pölar?

Lite större storlek då alltså. Jag har bilder i alla faser på mina vatten. Orkar dock ej sätta mig in i hur man får in bilderna hit just nu. Har köpt ny gps pejl så huvudet är overload med teknisk goja :) .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar släppa 6 veckors. Här nere ligger dom på ägg vilken dag som . Kläcks första- andra veckan i maj

Ok skiljer väl en del pris på dom men överlevnaden är så mkt större menar du? I västra småland gick isen förra helgen så det finns nog en del fågel här som drar norr ut än. Det var en hel del kricka här idag men dessa har jag alldrig kvar vid jakterna flyttar de tidgt eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok skiljer väl en del pris på dom men överlevnaden är så mkt större menar du? I västra småland gick isen förra helgen så det finns nog en del fågel här som drar norr ut än. Det var en hel del kricka här idag men dessa har jag alldrig kvar vid jakterna flyttar de tidgt eller?

Jo men om man inte ska ha så många så vad spelar någon tia mer eller mindre för roll ? Dom klarar sig betydligt bättre. Största dödsorsaken på 6 veckors är predatorer.

Har aldrig haft mkt kricka vid jakt här nere iheller. Vet inte när dom flyttar söderut. Hade en mark längs en å med stora sankängar. Där kunde det vissa år vara enormt mkt kricka. Dom kom i flockar på flera hundra i andra halvan av november.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men om man inte ska ha så många så vad spelar någon tia mer eller mindre för roll ? Dom klarar sig betydligt bättre. Största dödsorsaken på 6 veckors är predatorer.

Har aldrig haft mkt kricka vid jakt här nere iheller. Vet inte när dom flyttar söderut. Hade en mark längs en å med stora sankängar. Där kunde det vissa år vara enormt mkt kricka. Dom kom i flockar på flera hundra i andra halvan av november.

Nä priset ska man nog inte stirra sig blind på. Vad gäller kricka är ju hanfågeln bara för vacker just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tar en liten dubbelkoll bara för att se om jag fattat allt rätt inför sommaren?

Vi har två intilliggande grävda dammar en på ca 50*100 och en på ca 75*120 meter. Så fort isen gick för några veckor sedan hade vi ett 20-tal gräsänder där och varje år brukar det bli 3-6 andkullar och 3-5 knipkullar och ibland även några krickor. Problemet vid jakt är att dom ligger där hela tiden och det blir på så vis inget sträck och om man skulle gå på uppflogsjakt lite senare så blir det ju i stort sett bara ett uppflog och sen är alla borta.

Eran lösning på det här problemet är alltså att börja fodra dom i mitten/slutet av juli för att sedan skrämma bort dom under dagtid i början av augusti fram till jakten? Skapas det på så sätt ett kvällssträck?

Jag kommer inte att ha möjlighet att hand-utfodra dom varje kväll som ni verkar föredra, jag har heller inga spridare till övers så jag tänkte göra tunnor med spiral eller nån form av flytande fågelbordsautomat, funkar det ok?

Tack på förhand/Björn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lyfter denna tråden lite..

Har ni några tips vad man ska plantera för ett par bra naturliga gömslen?

Hur ser det ut för er och andjakten 2009 annars?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...