Hoppa till innehåll

optimala björn kulan


cooltox

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Ingemar Löfqvist

    10

  • vakjägaren.

    7

  • Kias Husse

    7

  • maddog

    6

Finns nog lika många svar på denna fråga som jägare.

Jag tycker nog dock att en tung, mjuk kula med relatift låg fart bör vara det optimala (för en hundförare bör jag tilllägga).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den grövsta kaliber varje jägare själv kan hantera. Man vill ju gärna att en björn dör snabbt så en mjuk bondad blykula typ oryx vore nog idealet. Fick jag välja fritt så skulle jag själv ha en dubbelstudsare i .470 NE med en Woodleigh 500gr bondad blyspets. Fast jag tror min 9,3x62 med 286 gr Oryx också duger bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror på en grov kaliber med en kula som "skrotar" lagomt för bästa effekt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag kan inte förstå resonemanget med en blöt kula i låg hastighet till björn. Jag vet att många med erfarenhet gör det. Björnarna dör, visst, men marginalerna blir ju betydligt mindre. Tycker det liknar en tankevurpa. :rolleyes:

Argumenten är:

1. Att man inte vill riskera hundarna med genomskott.

Genomskott får man ändå förr eller senare, vid rent sidoskott har du det ändå i övervägande fall med klass 1.

2. Lite splitter dödar bättre.

Kanske. Om splittret når så mycket vitala delar som möjligt. Men med splitter tappar du restvikt och minskar djupverkan. Står djuret lite snett så når inte detta "splitter" lika långt som en premiumkula når med sin sårkanal. Träffar du dessutom en bogled så kan du ligga du pyrt till.

Med kulor som havererar, splittras och vinklar riskerar du ju dessutom hundarna ännu mer. Både när en kula som delat sig går igenom men även om den tar i en kvist. Skulle de hålla ihop så ändrar den oftare riktning i djuret än en dyrare kula också, så om du tror att hunden står i safe riktning så kan den träffas ändå.

Ett osplittrat genomskott med kula som inte vinklar ger dessutom ett bättre blodspår. Inte helt ovidkommande.

OM man ska fullfölja teorin med klusterbomb på björn ska man hellre ladda en minimum kulvikt och maxfart istället för tvärtom då en traditionell blyspets bromsar snabbare vid högre fart och lägre vikt. Men jag tycker som sagt fördelarna till en bra kula överväger.

/Spettlidarn (som handlar på nfbullets.se :huh: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle gå som hundförare eller gå in på stånd på björn skulle jag förmodligen skaffa en Marlin Guide Gun i kaliber 45/70 eller .444..

Som passskytt skulle jag använda mig av min avanliga älgklubba, en Husqvarna 640 i 8x57JS.. ^_^

Sedan skulle jag använda mig av premiumkula med snabb uppsvampning oavsett kaliber.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som kolja tidigare sa, för hundförare lite tyngre o mjuk kula som srotar allt i sin väg o stannr i björnen

och som pass skytt lite hårdare så det bli genom slag på björnen.

själv anväder jag min 9,3x57a med lapua mega 18,5g och pertazan 18,5g ^_^

än har ingen björn trillat för mej men ett X antel rådjur, älg och räv har gått till sälla jaktmarken med dom kulorna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ialla fall skjutit på en björn även om jag inte fick ihjäl den själv tyvärr, men det är väl en erfarenhet i sig så god som någon kanske. Att det inte gick vägen berodde inte på kalibern eller kulan.

Minns ett teoretiskt resonemang i VT för något eller några år sedan. Där kom man fram till att en bra laddad .30 kaliber som 30-06 eller 300WM med en hård premiumkula torde vara det optimala. Borgar för god penetration och djupverkan löd motiveringen.

Personligen fortsätter jag nog gå även till björnskogen med 9,3 och Lapua Mega.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också relativt tung kula, som håller ihop hyfsat. Alltså hyfsat grov kaliber, MEN ett absolut krav för i alla fall mig är ett mycket snabbt andraskott. Det gör att jag ser 9,3x62 (eller x 74R som har samma prestanda men i brytvapen) som idealist (för mig) men att jag ser t ex 375 H&H M som för mycket. Rekylen och bössans vikt gör vapnet långsammare både när det gäller första och andra skott. Jag resonerar precis likadant på gris som på björn här, eftersom den genomsnittliga platsen som ståndskallet befinner sig på ser näst intill identiskt ut. Jag kör enbart med 18,5 grams oryx och är nöjd. Nu har jag bara skjutit ett par björnar men ganska många grisar. Skottet som för mig är normgivande är mer eller mindre rakt framifrån. DÅ ska kulan prestera, trots vissa avvikelser i träffläge. Presterar den här så duger den för andra skott! Så resonerar jag.

post-1794-1269521120_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att ha ett bra placerat skott!!

Behöver du en kraftfull bössa för att björnen stannar är du förmodligen en dålig eller halvdan skytt. En 6.5x55 stoppar björnen nog så bra om skottet sitter där det ska. En 9.3 dödar inte "mer" än 6,5 vid en dödande träff!!

Val av kultyp hänger oavkortat på vad du vill ta reda på efter skott. En snabb splittrande kula sparar skinnet en "hård" långsamt svampande kula ger mer kött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nästan säga att en .22 lr som passerar mellan revben men i hjärta stoppar björnen effektivt.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att ha ett bra placerat skott!!

Behöver du en kraftfull bössa för att björnen stannar är du förmodligen en dålig eller halvdan skytt. En 6.5x55 stoppar björnen nog så bra om skottet sitter där det ska. En 9.3 dödar inte "mer" än 6,5 vid en dödande träff!!

Val av kultyp hänger oavkortat på vad du vill ta reda på efter skott. En snabb splittrande kula sparar skinnet en "hård" långsamt svampande kula ger mer kött.

Jag håller bara med dig på ditt första påstående tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nästan säga att en .22 lr som passerar mellan revben men i hjärta stoppar björnen effektivt.....

Eh, ett hål i hjärtat av en .22LR ger en långsam död!

En björn hinner tämligen lång sträcka på en sekund och det är inget att skämta om.

Visst kan man fälla en björn med 6.5x55 utan problem men skulle skottet ta det minsta dåligt så ligger man brunt till, då är det bättre med en kula som pajjar maskineriet lite mer och har mer joule i knock-out effekt.

Givetvis kan man aldrig kompensera dåligt skytte med grövre kaliber men det kan vara en livförsäkring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Den optimala kulan...... Svårt att säga men ju större och djupare hål desto fortare faller ju nallen.

Själv kör jag med oryx i min 9,3x57 vilket visat sig funka bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh, ett hål i hjärtat av en .22LR ger en långsam död!

En björn hinner tämligen lång sträcka på en sekund och det är inget att skämta om.

Visst kan man fälla en björn med 6.5x55 utan problem men skulle skottet ta det minsta dåligt så ligger man brunt till, då är det bättre med en kula som pajjar maskineriet lite mer och har mer joule i knock-out effekt.

Givetvis kan man aldrig kompensera dåligt skytte med grövre kaliber men det kan vara en livförsäkring.

Jo visst är det så... En 9,3 gör ett större hål i vilalt organ. Men det tar ändå 30-40 sek för djuret att förblöda. En .22 som normalt inte orkar igenom ben mm men vid en ren hjärt träff ger en förblödning på kanske 100-120 sek. Så visst kan du köpa dig tid.... Men skjuter du på närmare håll än 100m så lär det knappast spela någon roll för i båda fallen hinner björnen på dig innan den dör..... Sen vill jag inte påskina att .22 är en bra björnkaliber utan det är rent hyppotetiskt!!! Då en .22a oftas stannar i skinnet eller i ett ben.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så... En 9,3 gör ett större hål i vilalt organ. Men det tar ändå 30-40 sek för djuret att förblöda. En .22 som normalt inte orkar igenom ben mm men vid en ren hjärt träff ger en förblödning på kanske 100-120 sek. Så visst kan du köpa dig tid.... Men skjuter du på närmare håll än 100m så lär det knappast spela någon roll för i båda fallen hinner björnen på dig innan den dör..... Sen vill jag inte påskina att .22 är en bra björnkaliber utan det är rent hyppotetiskt!!! Då en .22a oftas stannar i skinnet eller i ett ben.

Med såna resonemang kan man ju lika gärna ta slangbellan :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med såna resonemang kan man ju lika gärna ta slangbellan ;)

Vilket var vanligt i 1000tals år innan krutet..... :P

1 är att träffa rätt.

2 om jag inte träffar rätt så behöver jag något som kompenserar för dåligt skytte, annars lär jag få ont.

Allt annat är ursäkter för att skaffa "leksaker"!

Men visst så håller jag med i grunden att det är att föredra en grov kaliber på björn, för det är mycket som kan hända när skottet skall gå......

Trots allt, sitter skottet där det ska så dör inte björnen mer av en 9,3 än av en 6,5. Möjligtvis något snabbare men med de avstånd som björn skjuts på så lär det inte spela någon roll. För i båda fallen kan dom hinna attakera innan dom förblöder. Bara skott i hjärnan/ryggmärgen ger stopp direkt och då spelar kaliber ingen roll.....

Möjligtvis att en hagelsvärm i huvudet och ögonen säkrar från motattack, då björnen åtminstonde blir blind.

;):P:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mina egna tankar ser jag det som uppenbart att ett stort hål leder till högre förblödning, särskilt om lite fett täpper igen hålet. Om jag själv föredragit en uppsvampad 9,3mm kula eller en 6,5a genom vitala organ behövs väl inte skrivas.

Eftersök underlättas ju också med mer blod på backen och man behöver inte göra det svårare än vad det är genom att använda klenast lagliga kaliber, tycker jag då. Att skjuta kan alla men man kanske inte har tänkt tanken att någon kompis ska gå eftersök sen?

Björnen dör säkert av många olika välplacerade skott ifrån div kalibrar men jag hade då velat sitta uppe i ett torn om jag haft en klen kaliber, men hade skämts när eftersöksgruppen frågat vad troffé björnen var skjuten med... Ibland är det lätt att bara tänka på sig själv.

Finns den till windowsmediaplayer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh, ett hål i hjärtat av en .22LR ger en långsam död!

En björn hinner tämligen lång sträcka på en sekund och det är inget att skämta om.

Visst kan man fälla en björn med 6.5x55 utan problem men skulle skottet ta det minsta dåligt så ligger man brunt till, då är det bättre med en kula som pajjar maskineriet lite mer och har mer joule i knock-out effekt.

Givetvis kan man aldrig kompensera dåligt skytte med grövre kaliber men det kan vara en livförsäkring.

jag har varit på en björn jakt där en människa matade tre skott på en björn och träffade ett av dom ovanför ramen med ett mycket trasslig eftersök som resultat.

den karln skulle skulle helt klart mått bra av en kaliber med erkänt mindre marginaler än en övertro på sin egna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att ha ett bra placerat skott!!

Behöver du en kraftfull bössa för att björnen stannar är du förmodligen en dålig eller halvdan skytt. En 6.5x55 stoppar björnen nog så bra om skottet sitter där det ska. En 9.3 dödar inte "mer" än 6,5 vid en dödande träff!!

Att ett bra placerat skott är a och o är vi garanterat helt eniga om. Däremot tror jag inte att det implicit innebär att man måste beväpna sig med den klenaste klass 1:an man kan få tag på. Och jag tror inte heller att en 6,5x55 stoppar en björn lika bra som allt annat. En 6,5x55 är ingen "stopper" överhuvud taget.

Jag är helt klart anhängare av Elmer Keith m.fl. i dessa frågor - använd det grövsta du kan skjuta bra med. Sen om det är en 308:a eller en 416 Rem Mag spelar ingen roll. Att beväpna sig med en "kanon" som man mer eller mindre aldrig vågar eller har råd att träna med blir givetvis bara löjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat björn men ingen skjuten ännu.

Mitt val var det första året var 308W med Hornadys 180 grs Interbond, dvs den älgammo jag hade då.

Numera som hundförare har jag 444 Marlin med hemstöpta 250 grs blykulor.

Det visar sig väl den dagen jag står inför fullbordat faktum om jag valde rätt eller inte, just nu är det bara teorier jag har. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att beväpna sig med en "kanon" som man mer eller mindre aldrig vågar eller har råd att träna med blir givetvis bara löjligt.

och där slog vår gode exabit huvudet på den berömda spiken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och där slog vår gode exabit huvudet på den berömda spiken

Visst gjorde han det. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...