Hoppa till innehåll

Hur får ett bra grytanlagsprov?


xter

Recommended Posts

Den andra tråden om favoritgrytras spårade jag ur så nu drar jag mig undan och startar en ny

Hur ska ett bra grytanlagsprov se ut??

jag skriver lite vad jag tycker just nu och sen kan ni kommenterara och komma med nya synpunkter på sättet och vi duskuterar inte sätten att bli Champion här

Ska vi ha godkänd eller icke godkänd eller kanske bara en beskrivning om hur hunden jobbar på provet?

Tycker nog bäst om beskrivningen ungefär som ett MUH test ställer dock lite högre krav på domarna(eller i så fall beskrivarna

Ska vi ha 4 olika prov GAP GK GF GS eller bara ett??

Tycker att vi bara ska ha ett sorts anlagsprov, apporteringsprovet kan finnas kvar

Förträngningar??

som tyskarna har i ingången men lite längre. kanske lite likt det finska grytet och längst fram i mot viltet liggande förträngning

Vattengrav??

ska vara kvar! kanske ska vi ha vatten i den igen??

Hyllan

Bra som den är

Gallerna ja givetvis skulle dom bort men det ser jag som en helt omöjlig framtida lösning

smala pinnar kanske genomskinliga på något sätt så att det blir mer bild för hunden och inte bara tjocka svarta pinnar som dom vill ta sig förbi

Skott test

Tycker nog att man ska ha ett litet skott test på våra beskrivningar

Ålder för start på våra tester

Svår fråga. Tycker nog att man skulle kunna sänka åldern för start till 9 månader men samtidigt skulle jag vilja höja för man ser alltför många hundar som aldrig skulle klara förträngningarna när dom är 15-20månader.

Mätning och tandräkning och vägning

givetvis ska det finnas med i protokollet för statistik och framtida utvärdering

Praktiskt vi grytet och tiden

Släpp hunden vid grytet och ge den 2 minuter att själv söka in i grytet det säger mycket om jaktlusten

Om den inte gått in då kan man visa hunden ingången och stötta den men aldrig ska man behöva trycka in den i grytet.

sen ska man låta hunden göra jobbet i grytet vill den ligga och inte bryta kan manlåta den ligga där i kanske 6 minuter och sen stänga för viltet och se vad den tar sig för. om den söker ny väg ok också kan man prova ärligheten också. Vill den spränga så får man låta den göra det då och sen kolla ärligheten på avskärmad vilt i kanske 2 gångar

sammanfattningsvis låta domaren eller som jag skulle vilja ha det Beskrivaren skriva sin bedömning av hunden med ett litet slutord iform av vad hunden är lämplig som i skogen. Låt sen hundägaren göra bedömningen om den hunden är färdig att starta i skogen på ett Grytjaktsprov

Christer som säkert kommer med fler tankar om det här framöver så bara skjut nu grytjägare och andra intresserade

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kloka o intressanta tankar.På rak arm inte alls emot iden med nån slags beskrivning. Ska klura

lite mer på det här...återkommer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig där Crister, anlagsprovet skulle göras om till ett enhetligt med möjlighet till start på både räv och grävling på grytjaktprov vid ett godkännande. Karaktärsprovet skulle som du säger skrotas tillför egentligen inget till aveln.

Men vi är ju trots allt kvar vid samma faktum prov på grävling bakom galler det säger trots allt väldigt lite om hunden.

Jag skulle vilja gå steget längre och utveckla GA-provet med en kittel som används i Tyskland (tyskkitteln) där det är ett rörligt galler mellan hund och grävling, har själv sett kitteln och vart på den korta stunden positivt överraskad.

Kitteln är så utformad att hunden ska gå in och jobba på gallret och få grävlingen att lämna kitteln, där kommer dådkraften verkligen till användning.

Alternativet finns ju förstås att skrota hela anlagsprovet som det ser ut idag och ta ut det i skogen där en domare måste konstatera kontakt mellan räv eller grävling och hund och därefter ge ett ett utlåtande kanske "lämplig grythund" eller "ej lämplig grythund" givetvis ska "lämplig grythund" vara ett krav för start på Grytjaktprov

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig där Crister, anlagsprovet skulle göras om till ett enhetligt med möjlighet till start på både räv och grävling på grytjaktprov vid ett godkännande. Karaktärsprovet skulle som du säger skrotas tillför egentligen inget till aveln.

Men vi är ju trots allt kvar vid samma faktum prov på grävling bakom galler det säger trots allt väldigt lite om hunden.

Jag skulle vilja gå steget längre och utveckla GA-provet med en kittel som används i Tyskland (tyskkitteln) där det är ett rörligt galler mellan hund och grävling, har själv sett kitteln och vart på den korta stunden positivt överraskad.

Kitteln är så utformad att hunden ska gå in och jobba på gallret och få grävlingen att lämna kitteln, där kommer dådkraften verkligen till användning.

Alternativet finns ju förstås att skrota hela anlagsprovet som det ser ut idag och ta ut det i skogen där en domare måste konstatera kontakt mellan räv eller grävling och hund och därefter ge ett ett utlåtande kanske "lämplig grythund" eller "ej lämplig grythund" givetvis ska "lämplig grythund" vara ett krav för start på Grytjaktprov

Dom nackdelar med test i skogen som jag ser det, att i ett konstgryt kan man ju sålla ut dom hundar med riktigt dåliga grytegenskaper och slipper som domare ödsla tid att vandra runt bland gryten. Ibland är det nog så svårt att få Domare när det väl behövs. Dessutom blir man ju låst till jaktsäsongen med prov men det kanske är en dålig andledning. En annan andledning är ju att det är lättare för oss som har raser som kan vara lite svårt att sälja en hel kul till enbart grytintresserade jägare och det verkar som det är lättare att få dom att testa under lite mer kontrollerade former i ett konstgryt. Dom som kommer dit och provar på är värt mycket för framtida avel för oss uppfödare. Det kanske inte alltid är så viktigt att dom startar på prov, man ser ju en hel vad hunden har för grundegenskaper.

Angående Tyska kitteln vet jag att det finns en sådan för utvärdering här i Sverige och dom har för avsikt att testa den i vårt gryt. Har tyvärr inte haft förmånen att se den i bruk men har för avsikt att testa några hundar under året i den. Det lät väldigt intressant när jag fick den förklarad för mig men man får ju en mycket bättre koll efter att man sett och provat i en sådan. Är det någon på forumet som provat den? så kom gärna med synpunkter och kommentarer både positiva och negativa och gärna för lite olika terrierraser.

Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En hel del intressanta förslag/åsikter från dig Christer men resonemanget haltar dock på en del punkter. Att genom lådprov uttrycka/bedömma en grythunds ev. egenskaper i "skarpt läge" ser jag som i det närmaste omöjligt. Jag har sett hundar som blivit bedömda som låg skärpa på låda och senare i naturen slagits på liv och död med grytviltet och likaså tvärtom.

Troligen så kan de flesta hundar med minsta lilla jaktinstinkt och givetvis lämplig fysisk storlek med träning gå godkänt på ett vanligt GAS-prov. Jag hävdar att det med ganska så små medel går att köra/träna fram en tämligen medioker hund och få denna att skälla på en grävling med galler emellan. Att därför domaren/beskrivaren skulle kunna tala om för mig vad min ojagade hund bäst passar till finner jag högst osannolikt.

Det tyska grytet som ju är under utvärdering känns oändligt mycket bättre än det vi har idag. Galler är något som vi tyvärr måste leva med oavsett vad vi anser om det. Sedan en annan intressant aspekt i det hela är ju även åldern på hundarna som startar på lådproven. Personligen så tycker jag att en hund som klarat sina lådprov i tidig ålder är värd mer än en hund som hunnit bli 6år innan den lyckas. Lådproven i Finland kan vara en chans för den som vill prova sin hund utan galler på låda, dock är jag tveksam på om Finnarnas prov tillför något rent jaktligt. Visst kan du få en uppfattning om skärpan på hunden ifråga men sett utifrån jaktlust så ger jag inte mycket för lådproven varken inhemska eller för den delen utländska. Har själv varit med om ett antal finska grytprov och ser det väl mest som hundsport. Vissa tycker nog det är häftigt när räv och hund ryker ihop och slutsatsen av detta är upp till var och en att dra.

Att folk gör så stor skillnad på sprängare och förliggare tycker jag också känns fel. Mina hundar jag håller mig med ska spränga räv och ställa grävling, jag vill inte ha några "halvdana"grythundar. Är det vilt i grytet så ska det bli jakt, dvs hunden ska anpassa sig efter viltet. Jag är lite osäker på vilket resultat du-Christer är ute efter, du får gärna utveckla dina åsikter vidare. De uppfödare som inte använder sina hundar till grytjakt föder/säljer följdaktligen inte heller upp några grythundar.

En grythund är en hund som fungerar/jagar vilt under mark (inte i något tillverkat lådgryt).

Det enda säkra sättet att bedömma en grythunds duglighet är under riktig jakt i naturgryt av varierande beskaffenhet och på så sätt se hur hunden klarar av verkliga situationer som uppstår under jorden när den står öga mot öga med viltet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man skall inte dömma ut de ga-prov som vi har idag även om de på intet sätt kan sålla en grythund från en ”lådhund” så fungerar de iaf som en högre lägsta nivå än när vi hade öppet mellan hund och grävling för då var det nästan bara tyskarna som gjorde proven. Sen att tyskarna sänker sin lägsta nivå med galler i provgryten är ett annat problem...

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En hel del intressanta förslag/åsikter från dig Christer men resonemanget haltar dock på en del punkter. Att genom lådprov uttrycka/bedömma en grythunds ev. egenskaper i "skarpt läge" ser jag som i det närmaste omöjligt. Jag har sett hundar som blivit bedömda som låg skärpa på låda och senare i naturen slagits på liv och död med grytviltet och likaså tvärtom.

Troligen så kan de flesta hundar med minsta lilla jaktinstinkt och givetvis lämplig fysisk storlek med träning gå godkänt på ett vanligt GAS-prov. Jag hävdar att det med ganska så små medel går att köra/träna fram en tämligen medioker hund och få denna att skälla på en grävling med galler emellan. Att därför domaren/beskrivaren skulle kunna tala om för mig vad min ojagade hund bäst passar till finner jag högst osannolikt.

Det tyska grytet som ju är under utvärdering känns oändligt mycket bättre än det vi har idag. Galler är något som vi tyvärr måste leva med oavsett vad vi anser om det. Sedan en annan intressant aspekt i det hela är ju även åldern på hundarna som startar på lådproven. Personligen så tycker jag att en hund som klarat sina lådprov i tidig ålder är värd mer än en hund som hunnit bli 6år innan den lyckas. Lådproven i Finland kan vara en chans för den som vill prova sin hund utan galler på låda, dock är jag tveksam på om Finnarnas prov tillför något rent jaktligt. Visst kan du få en uppfattning om skärpan på hunden ifråga men sett utifrån jaktlust så ger jag inte mycket för lådproven varken inhemska eller för den delen utländska. Har själv varit med om ett antal finska grytprov och ser det väl mest som hundsport. Vissa tycker nog det är häftigt när räv och hund ryker ihop och slutsatsen av detta är upp till var och en att dra.

Att folk gör så stor skillnad på sprängare och förliggare tycker jag också känns fel. Mina hundar jag håller mig med ska spränga räv och ställa grävling, jag vill inte ha några "halvdana"grythundar. Är det vilt i grytet så ska det bli jakt, dvs hunden ska anpassa sig efter viltet. Jag är lite osäker på vilket resultat du-Christer är ute efter, du får gärna utveckla dina åsikter vidare. De uppfödare som inte använder sina hundar till grytjakt föder/säljer följdaktligen inte heller upp några grythundar.

En grythund är en hund som fungerar/jagar vilt under mark (inte i något tillverkat lådgryt).

Det enda säkra sättet att bedömma en grythunds duglighet är under riktig jakt i naturgryt av varierande beskaffenhet och på så sätt se hur hunden klarar av verkliga situationer som uppstår under jorden när den står öga mot öga med viltet

Det borde inte behöva finnas sånt tyckande iom att hundarna och rävarna inte borde alls få ryka ihop enligt regelrna för konstgryt i Finland. Ifall dom blir i grepp så har domaren egentligen misslyckats i sin uppgift :rolleyes:

Helt av samma åsikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidsaspekten finns ju redan.

En hund har ju en viss tid att gå in i provgrytet och passera första hindret.

Är väl tre min efter att domarn har startat provtiden.

Tyvär så ser många domare mellan fingrarna på det här, vilket KAN vara ett problem..

Vet att jag höll rätt hårt på det när jag dömde hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man skall inte dömma ut de ga-prov som vi har idag även om de på intet sätt kan sålla en grythund från en ”lådhund” så fungerar de iaf som en högre lägsta nivå än när vi hade öppet mellan hund och grävling för då var det nästan bara tyskarna som gjorde proven. Sen att tyskarna sänker sin lägsta nivå med galler i provgryten är ett annat problem...

/Håkan H

Vi har dom lådprov vi har och det kan man ju ha åsikter om. Hur vi än gör så kan vi aldrig få till ett lådprov som liknar de förhållanden som gäller vid praktisk jakt. Och lådproven ses (av mig) som en mjukstart/träning inför vad som komma skall ute i naturen. Sen att lådproven är championatsgrundande kan man ju diskutera ;) Läste i en annan tråd att någon jämställde det finska lådprovet med våra svenska grytjaktprov vilket jag själv avfärdar som rent nonsens. Den som BARA håller på med lådprov i sverige och/eller finland kan väl inte på fullaste allvar mena att han/hon har grythundar?!? Jag tror att vi skulle kunna få ett bättre anlagsprov med det "tyska grytet" men om det blir så, det får väl tiden utvisa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...