Hoppa till innehåll

Jaktmark Uppland


Guest Torpartäckten

Recommended Posts

Guest Torpartäckten

Har blivit erbjuden att arrendera ca 350 hektar öster om Uppsala. Funderar lite på vad ett skäligt arrende ligger på. Skiftet är bra ( kvadratiskt ) ingår även en enklare stuga. Eftersom det ligger nära Stockholm får man väl räkna på 300-400:-/ha eller ? Någon som har nån erfarenhet / aning om vad dagens arrene priser ligger på i det området..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har blivit erbjuden att arrendera ca 350 hektar öster om Uppsala. Funderar lite på vad ett skäligt arrende ligger på. Skiftet är bra ( kvadratiskt ) ingår även en enklare stuga. Eftersom det ligger nära Stockholm får man väl räkna på 300-400:-/ha eller ? Någon som har nån erfarenhet / aning om vad dagens arrene priser ligger på i det området..

Har du någon avskjutningsstatistik?

Priset beror mest på hur viltrikt det är.

300 - 400 kr/ha betalar man endast för riktigt viltrika marker och inget annat. Skjuter du + 50 dovvilt, 20 - 30 vildsvin samt har de övriga klövviltet på marken hamnar nog priset i den klassen. Annars borde priset högst ligga runt +/- 200 kr/ha samt en extra peng för stugan, beroende i vilket skick den är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du blivit erbjuden marken kunde de väl ha kommit med ett pris själva vad de vill ha för den.

Annars skulle jag nog gå på Sveaskogsarrendena i mellansverige/Götaland.

I Norrbotten har det kostat i snitt 4,50 kronor per hektar och år. Snittpriset för jakträttsupplåtelser ska höjas till tio kronor.

I Västerbotten blir det tolv kronor per hektar i stället för sex kronor.

I södra Norrland blir det 17 kronor i stället för nio kronor.

I det rovdjursdrabbade Bergslagen, där viltstammarna på sina håll mer eller mindre försvunnit, blir det däremot en blygsam höjning från 38 kronor till 42.

I Götaland höjs snittpriset från 76 till 85 kronor för jakträtter på Sveaskogs marker.

Bara som en liten fingervisning av priserna. Åtminstånde hos Svea skog.

// Jägare utan gränser :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten

Nä tyvär ingen avskjutningsstatistik. Bara markägarens ord på att det finns "gott om vilt". Det skulle finnas älg, vildsvin och rådjur. Han har inte äns nämnt dovhjort ? Stugan här i bra skick. Man är lite novis vad det gäller att arrendera ett större skifte, brukar ju vara via jaktklubbar man kommer in i lagen. Är med i ett lag söder om Sandviken som hyser god tillgång på rådjur vilket jag betalar 1500 för en jakträtt. Det är på ca 2000 ha och vi är 25 jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä tyvär ingen avskjutningsstatistik. Bara markägarens ord på att det finns "gott om vilt". Det skulle finnas älg, vildsvin och rådjur. Han har inte äns nämnt dovhjort ? Stugan här i bra skick. Man är lite novis vad det gäller att arrendera ett större skifte, brukar ju vara via jaktklubbar man kommer in i lagen. Är med i ett lag söder om Sandviken som hyser god tillgång på rådjur vilket jag betalar 1500 för en jakträtt. Det är på ca 2000 ha och vi är 25 jägare.

Det går nog inte att jämföra Sandviken med Uppland.

Vad vill du betala? Är du själv eller ska du dela marken med någon/några?

Rådjuren torde vara på nedgång då lokatten är talrik och sedan vet markägaren hur stor älgtilldelningen är. Även om det är gott om vildsvin är det ju en hel del arbete med att få dom att stanna på marken. Är det mycket brukbar åkermark i närheten så får du räkna med att vara tvungen att ställa upp på skyddsjakt. Har du tillgång till eftersökshund för vildsvin?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor själv öster om Uppsala.

Kolla upp om det finns jordbruksmark på fastigheten, det är ofta avgörande för vilttätheten. Är det ren skogsmark är nog 60-75 spänn rimligt, med 50/50 åker skog kan det nog kosta 100-150 kr/ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten

Jo jag vet att det är en viss skillnad mellan Uppland och Sandviken. Tilldelningen för älg är 1 vuxen + fritt kalv. Jag har hundar för de flesta viltslag . Älg vildsvin lo och björn . O 2 st rådjur, hare o räv hundar. Har totalt 4 hundar. Marken är en ren skogsmark. Jag hade tänkt att jag skulle ha marken själv, för eget bruk. Har väl kassa för att kunna betala 200:-/ha. Över det får jag ta en funderare om ev. ta in folk utifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Är det den marken som ligger ute för anbud som ligger utanför almunge 338 ha ?

Nej ! Den är det ju anbud på så den blir nog riktigt dyr. Nä det här är bondskog.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ahaa ok :huh:

Bara undrade, funderar själv på att slänga in ett anbud på den marken på anbud, men risken är ju att det som sagt kan bli dyrt :P

Vet att markägare runtomkring tar ca 100-120 kr/ha men det kan nog dra iväg iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
ahaa ok :)

Bara undrade, funderar själv på att slänga in ett anbud på den marken på anbud, men risken är ju att det som sagt kan bli dyrt :)

Vet att markägare runtomkring tar ca 100-120 kr/ha men det kan nog dra iväg iaf.

Jo risken är väl att det drar iväg. När folk utifrån ( Dem med större plånböcker ) får chansen att vara med brukar det kunna dra iväg vansinnigt ! Men det är inte dyrare än så för markerna ? 100-120:-/hektar låter billigt. Jag var med i ett gäng förut Påväg mot Östhammar, vi var 16 som var och en betalade 11000:-/plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo risken är väl att det drar iväg. När folk utifrån ( Dem med större plånböcker ) får chansen att vara med brukar det kunna dra iväg vansinnigt ! Men det är inte dyrare än så för markerna ? 100-120:-/hektar låter billigt. Jag var med i ett gäng förut Påväg mot Östhammar, vi var 16 som var och en betalade 11000:-/plats.

Jag skulle nog fundera på vad jag vill ge, sedan dra av 15 - 20 % (prutmån) och presentera detta som ett förslag för markägaren. MKJ har nog ganska bra koll på värdet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Jag skulle nog fundera på vad jag vill ge, sedan dra av 15 - 20 % (prutmån) och presentera detta som ett förslag för markägaren. MKJ har nog ganska bra koll på värdet. :)

Jo, tänker så att det knackar :)

Men om man aldrig haft en sån här möjlighet är det bra med lite tips. Känns ju dumt att betala för mycket ! Markägarn blir väl glad, min plånbok lider och den dagen man inte vill ha marken kvar har man ju lixom lagt ribban på arrendepriset på den marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad det är för markägare ,är det en sådan som vi har som är mer mån om gla jägartraditioner så borde priset vara runt 50kr/h.

Vi betalar 38 kr och grannlagen har ungefär samma pris. med undantag för en liten mark som ryktes vägen skall vara svin dyr, men det är klart där jagar det ju stockholmare :lol:

Tycker inte att det är rimligt att betala mer än max 100kr/h

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Det beror på vad det är för markägare ,är det en sådan som vi har som är mer mån om gla jägartraditioner så borde priset vara runt 50kr/h.

Vi betalar 38 kr och grannlagen har ungefär samma pris. med undantag för en liten mark som ryktes vägen skall vara svin dyr, men det är klart där jagar det ju stockholmare :lol:

Tycker inte att det är rimligt att betala mer än max 100kr/h

Jag tycker som du, egentligen. Men vill man ha skaplig mark/jakt får man ju betala lite. Var med ett gäng med 16 st, 600ha vi betala 11000 per skalle, det ger ett hektarpris på 293.33 :- ,det tyckte dem som var med i gänget var BILLIGT.... Dem var stockholmare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som du, egentligen. Men vill man ha skaplig mark/jakt får man ju betala lite. Var med ett gäng med 16 st, 600ha vi betala 11000 per skalle, det ger ett hektarpris på 293.33 :- ,det tyckte dem som var med i gänget var BILLIGT.... Dem var stockholmare....

En idé kan ju vara som någon skrev att gå efter Sveaskogs priser. Ta ut dom från nätet och presentera för markägaren, det som gäller för Sveaskog torde kunna gälla för honom också. Det är ju värt ett försök.

Jo, vi Stockholmare är vana att få betala dyrt, för allt. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
En idé kan ju vara som någon skrev att gå efter Sveaskogs priser. Ta ut dom från nätet och presentera för markägaren, det som gäller för Sveaskog torde kunna gälla för honom också. Det är ju värt ett försök.

Jo, vi Stockholmare är vana att få betala dyrt, för allt. ;)

Jag har inget emot Stockholmare, men det finns dem som tror att det finns hur mycket pengar som hellst i den regionen. Det blir ju vi vanliga "Svenssons" lidande utav. Ska träffa ägaren ikväll. Ska ge ett bud på 100:-/ha. Sen får man se om man får höja. Men jag börjar på ett humant pris iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Var ligger marken(närmsta samhälle) vill inte att du trissar upp priset i mina regioner ;)

Ha ha. ;)

Det berättar jag när min underskrift är på kontraktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har man pratat med ägarn. Kommit överens om ett pris. Så nu fattas bara kråkan på kontraktet :P

Ett GRATTIS kanske kan vara på sin plats! Jagar en del sedan många år på ca: 75Ha med en kompis för 300:- om året men har nu kommit med på dryga 1100Ha i Roslagen för ca: 6000/år och inget är som att ha rejält med mark att vårda och skatta så hoppas du får stor glädje av "din" mark!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Ett GRATTIS kanske kan vara på sin plats! Jagar en del sedan många år på ca: 75Ha med en kompis för 300:- om året men har nu kommit med på dryga 1100Ha i Roslagen för ca: 6000/år och inget är som att ha rejält med mark att vårda och skatta så hoppas du får stor glädje av "din" mark!

Tackar... Ja det är ju så. Små marker där jakt enbart kan bedrivas med vak/pursch kan man få tag på, dessa marker brukar ju oxå vara ett bra pris på. Jag jagar med drever och vill ju gärna ha några hundra hektar, dessa marker brukar vara aningen dyrare. Så jag är glad och nöjd nu när jag fick denna mark så billigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha. :)

Det berättar jag när min underskrift är på kontraktet.

Sorry om det misstolkades

Jag har inga onda avsikter utan är mer intresserad över hur prisutveckligen blivigt i byarna runt omkring,

Våra 600h räcker gott och väl för mig. + 700h för räv och kråkjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Torpartäckten
Sorry om det misstolkades

Jag har inga onda avsikter utan är mer intresserad över hur prisutveckligen blivigt i byarna runt omkring,

Våra 600h räcker gott och väl för mig. + 700h för räv och kråkjakt.

Var ju inte så jag menade, men det finns säkert fler folk som är på dessa sidor och snokar. Inget är omöjligt att hitta igen om man bara vet i vilket område man skall leta. 110:- / ha kostade det. Det ser jag som väldigt billigt med tanke på vad jag tidigare har betalat för att vara del i ett gäng. Nu har jag jakt åt mina 4-fotade kamrater.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...