Hoppa till innehåll

Skjututbildning - Jägarexamen


Humlegaard

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Humlegaard

    19

  • Wizard

    7

  • Micke-71

    6

  • defransson

    5

Grattis :D , när ska du göra resten av proven?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jak sköt upp så gjorde vi det samma dag. tror vi var ca 30 stycken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Humlegaard! :D

När jag hade uppskjutning gjorde vi bort allt på samma dag, kändes bra att göra bort allt på en gång. Men detta varierar nog lite grand beroende på var man bor, tillgång till skjutbana osv.

Lycka till på kulproven också! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis!!!

Härligt att du bet ihop och sköt om duvorna så du är klar med den delen.

Nu är det bara att ladda om för sista delen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis,

ibland spelar psyket lite spel med en, du har visat att rutin vinner.

Väl skjutet.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med skytteträning här i gällivare. Jag har lärt mig själv en hel del på den resan med pedagogik i skyttet och jag vill helst inte ha mer än 5 st per kväll som skjuter för att då får man vänta för länge mellan serierna. Helst hade jag velat ha en person till med mig som kunde ta kulskytte under tiden jag skjuter hagel då många aldrig har rört en bössa tidigare. Nu gäller det att uppskjutningsledarna fångar upp de som skjutit klart så att dom blir färdiga före semestern och inte som förra året då större delen av eleverna åkte 30mil för att göra klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla gratulationerna och tipsen innan. Jag lovar att återkomma om en dryg vecka när jag går vidare med nästa omgång prov. Nu ska jag åka med familjen till Wales.

Godnatt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hur har resten gått?

Jag letar fortfarande efter någonstans att skjuta upp. De klubbar jag talat med har inte möjlighet att ge mig en uppskjutningstid före sommaren. Jag tror att jag kanske kan få åka en bra bit för att hitta någon som både har tid och möjlighet att ta in en någon utifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag letar fortfarande efter någonstans att skjuta upp. De klubbar jag talat med har inte möjlighet att ge mig en uppskjutningstid före sommaren. Jag tror att jag kanske kan få åka en bra bit för att hitta någon som både har tid och möjlighet att ta in en någon utifrån.

Finns det ingen på det här enorma forumet som kan hjälpa grabben skjuta upp för jägarexamen snart...herreje, de här är ju viktiga grejjer!! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen på det här enorma forumet som kan hjälpa grabben skjuta upp för jägarexamen snart...herreje, de här är ju viktiga grejjer!!

Viktiga grejjer, javisst!!

Jag kan åka en bra bit, låt säga 2 timmar från linköping-norrköping-västervik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktiga grejjer, javisst!!

Jag kan åka en bra bit, låt säga 2 timmar från linköping-norrköping-västervik

Ett tips kan vara att kolla med jaktbutikerna häruppe i Stockholm. Hunt el. Walther Borg etc. De kör jägarkurser med jämna mellanrum. Borde inte vara helt omöjligt att bara köpa in sig på det delprov du har kvar.

Om du har möjlighet ska du även kolla upp de lokala studieförbunden (Studiefrämjandet, Vuxenskolan osv) hur de har det med de praktiska proven. En polare till mig gjorde aldrig hagelprovet när han tog examen för några år sedan och han kunde då följaktligen hoppa på och göra detta när kursen jag gick hade de praktiska proven. Han fick betala en liten slant förstås men det var lugnt att haka på i alla fall.

Lycka till!

Mvh. Tha Fitz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktiga grejjer, javisst!!

Jag kan åka en bra bit, låt säga 2 timmar från linköping-norrköping-västervik

Vet inte om du når Västerås på 2 timmar, men de har alltid varit väldigt tillmötesgående

när det gäller uppskjutning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du når Västerås på 2 timmar, men de har alltid varit väldigt tillmötesgående

när det gäller uppskjutning.

Tillräckligt kanske. Har du någon kontaktperson?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är uppskjutningstiden bokad så det är bara upp till mig nu!

Återkommer i ärendet.

Håller tummarna för dig =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är uppskjutningstiden bokad så det är bara upp till mig nu!

Återkommer i ärendet.

Lycka till!!

Du har klarat de två svåraste proven, nu är det bara de enkla kvar...

Ta det bara lugnt och stressa inte så kommer du att klara dig fint!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gick väl några askar innan han var närmare än 2 meter bakom......

Snyggaste rådet från en skjutledare till en nybörjare på RosersBergs skjutbana: OK, från och med nu skall du skjuta alla bommar FRAMFÖR duvan. Nybörjaren satte därefter typ 15 träff på en 25-serie skeet (utan dubblar, men ändå).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppskjutning idag.

Jag ska till en för mig ny bana med för mig nya vapen. Jag ska genomföra säker vapenhantering kula, presitionsskjutning och högviltprovet.

När jag sitter här en ½ timme innan avfärd och har druckit min frukost (ja med mina camebridgpåsar alltså) och funderar. Jag känner ingen oro för provet, ingen nervositet eller tvivel. Jag var ner och besökte den andra klubben som jag är medlem i i förrgår. Jag hade tänkt att försöka få ett sista träningspass på älgbanan innan uppskkjutningen idag. Men de hade laddat upp för uppskjutning. Så efter en del snackande och trevlig samvaro så gick jag mot bilen för hemfärd. Då möter jag gubben som höll i teorikursen för jägarexamen i höstas. Han var helt säker på att jag var påväg hemmåt för att jag hade fått Ågren. Det hjälpte inte att jag berättade att jag redan skjutit upp för några veckor sedan.

Han gav sig inte och jag hade inte intyget med mig. Tillslut sa han såhär:

Om du skjuter upp idag, jag skiter i om du klarat det innan, och klarar dig så betalar jag personligen din uppskjutning. Om du är osäker eller missar i något moment så pröjsar du själv. På det viset kan du bevisa för mig att du är klar.

Självklart ställer jag upp på en utmaning, så jag sköt upp igen. Klarade allt på första försöket, bommade bara ett skott på duvan, men den tog jag med andra skottet (ren flax för duvan var halvägs till Linköping vid det laget). Hurvida han blev 340:- fattigare eller ej vet jag inte, jag betalade skotten och åkte hem med en ny godkänd lapp för hagelprovet.

Jag återkommer med dagens resultat om några timmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ Det var ju en vimsig skjut ledare, men kul att du klarade det igen, det stärker självförtroendet.

Lycka till idag, hyser inga tvivel om att det kommer att gå bra.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har du visserligen redan åkt vad jag förstår men med en lugn inställning och lite "jävlar anamma" så brukar det funka bra!

Lycka till och vi förväntar oss en rapport så snart du är hemma igen ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lycka till nu idag B)

Tufft att göra hagelprovet igen, men det är ju alltid bra med träningen om inte annat B) Lite snurrig gubbe dock ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...