Hoppa till innehåll

Nybörjare


Guest Piglet55

Recommended Posts

Guest Piglet55

Jag har fått för mig att det skulle kunna vara lite roligt att för skoj skulle skjuta lite pilbåge i stugan på somrarna när man inte har något bättre för sig.

Sagt och gjort så läste jag runt lite och har insett att jag bör ha en båge med 29" draglängd och en styrka runt 50-60 pound bör man som normal vuxen man fixa.

När det nu dök upp en sån till mkt bra pris på blocket slog jag snabbt till. Dock börjar jag nästa undra om jag inte tagit mig lite vatten över huvudet nu när jag fått bågen.

Så därför tänkte jag höra lite med er som verkar ha bra mkt mer kunskap på detta området än mig om det finns någon vänlig själ som kan guida mig lite.

Bågen är en Hoyt, dock har jag inte lyckats klura ut vilket år eller modell det är. Ena lemmen står det FastFlite med stora tecken. Tyvärr är lappen där modellen troligen stått borta till hälften. Se bild nedan.

Problem 1: Hjälp mig identifiera vilken modell och år bågen är från.

På Hoyts hemsida har jag även hittat lite info om vilka skruvar som ska skruvas för att minska styrkan i i bågen. Man poänterar att båda lemmarna ska skruvas lika mkt och att man inte får skruva ut skruven FÖR mkt. Dock hittar jag ingenstans vad det där FÖR mycket är. Jag tror inte riktigt på trail-and-error principen här. Risken att få en bult sittande i taket då tror jag är rätt hög.

Problem 2: Hur många varv kan man skruva på för att sänka styrkan i bågen.

Vidare känner jag mig grymt osäker på hur man ser om en sträng är sliten eller inte.

Problem 3 Finns det någon i Gävle trakten som servar bågar eller kan bedöma om dessa är ok.

Slutligen känns det som att jag skulle behöva ha 1 h intro eller nåt sånt av någon. Är det någon som vet om det finns någon bågskytteklubb eller liknande i gävle som skulle kunna bistå med detta ? Eller kanske någon snäll medlem här på forumet ?

tack på förhand

post-3874-1244133437_thumb.jpg

post-3874-1244133448_thumb.jpg

post-3874-1244133443_thumb.jpg

post-3874-1244133455_thumb.jpg

post-3874-1244133463_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet, till att börja med.

Roligt också att du intresserat dig för bågskytte, finns tanken om att börja jaga med båge i framtiden också eller ?

Det finns en hel del kunnigt folk i både Gästrikland och norra Uppland, som kan hjälpa dig med att både trimma bågen, bedöma dess skick, och ge dig en fullödig intro i bågskyttets ädla konst.

Flera av dessa finns dessutom här på forumet, såsom JS, som bor i Sandviken, ThomasMamre, Roggman66 och MossboRobin som finns i Tierpstrakten, och jag själv i Söderhamn.

Våran lokalklubb: http://www.pilbagsjakt.se/index.html

Dessutom så har du ju Gävle Bågskytteklubb att vända dig till.

http://epi.gavle.se/gk/t_sida.aspx?id=3976

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ jag hjälper dej gärna med dina bekymmer!...

jag bor strax söder om Tierp! har all tänkbar utrustning hemma för att trima din båge! och kan hjälpa dej att komma igång!..

ta kontakt med mej på 0708-882220 eller 0293-540 10!

Mvh

Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

Ett par noteringar gör jag när jag ser bilderna, och den första är ganska viktig

1. Är du höger skytt ? dvs håller du bågen i vänster hand ,, för bågen tycks vara en vänsterbåge

eller så sitter pilhyllan fel, ELLER så ser jag illa bara ^_^

2. Jag rekomenderar att du byter sträng + kabel oavsett, denna båge är inte ny och du har lite historik hur

den använts och hur ofta, ta det säkra före det osäkra och få den bytt.

3. Det är svårt att säga hur lång bulten är, men om den följer mina tidigare hoytar så kan du skruva ut den ca 3cm

och ja, lika många varv på båda bultarna för att inte få obalans i bågen = svår inskjuten

Skyttet är du i goda händer med ovan nämda herrar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Piglet55
Hej och välkommen

Ett par noteringar gör jag när jag ser bilderna, och den första är ganska viktig

1. Är du höger skytt ? dvs håller du bågen i vänster hand ,, för bågen tycks vara en vänsterbåge

eller så sitter pilhyllan fel, ELLER så ser jag illa bara :rolleyes:

Skyttet är du i goda händer med ovan nämda herrar!

Hmm detta var ju lite lätt pinsamt. Ja, jag är notoriskt högerhänt dvs vill ha pilbågen i vänster hand. Något annat skulle aldrig funka. När du säger att pilhyllan sitter på fel, betyder det då att den går att flytta och få det till en "höger" båge ?

Eller är jag helt enkelt blåst och får börja leta efter något nytt. *suck* (att man aldrig ska lära sig att det inte finns några genvägar)

Tack för hjälpen så här långt :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm detta var ju lite lätt pinsamt. Ja, jag är notoriskt högerhänt dvs vill ha pilbågen i vänster hand. Något annat skulle aldrig funka. När du säger att pilhyllan sitter på fel, betyder det då att den går att flytta och få det till en "höger" båge ?

Eller är jag helt enkelt blåst och får börja leta efter något nytt. *suck* (att man aldrig ska lära sig att det inte finns några genvägar)

Tack för hjälpen så här långt :rolleyes:

Kan du ta en bild på pilhyllan/bågen bakifrån (som du skulle hålla den när du skjuter)

Nej om det är en vänsterbåge är stocken inte svängbar, utan bara leta efter en vänsterhänt blivande bågskytt :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja är inte bilderna spegelvända av nån orsak så är det en vänsterbåge ;(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy

Antar att du även har ett högerdominant öga, o då är det således kört tyvärr.

Annars kan jag kanske sälja bågen åt dig (har en kompis som funderar på att börja skjuta) han är vänsterhänt han med.

Lycka till.

MVH//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att du även har ett högerdominant öga, o då är det således kört tyvärr.

Annars kan jag kanske sälja bågen åt dig (har en kompis som funderar på att börja skjuta) han är vänsterhänt han med.

Lycka till.

MVH//Kent

Jag e vänsterhänt men det gör mig inte till en vänsterskytt med båge? :huh: Jag tror att det inte är helt ovanligt heller att man är högerskytt med båge fast man är vänsterhänt :rolleyes: Så kolla med din kompis vad han föredrar :huh: Frid*!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Piglet55
Antar att du även har ett högerdominant öga, o då är det således kört tyvärr.

Annars kan jag kanske sälja bågen åt dig (har en kompis som funderar på att börja skjuta) han är vänsterhänt han med.

Lycka till.

MVH//Kent

Ja, har du möjlighet att göra det skulle det ju alltid uppskattas. Annars åker den ut på blocket och så var det inte så mkt mer med det :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Ja, har du möjlighet att göra det skulle det ju alltid uppskattas. Annars åker den ut på blocket och så var det inte så mkt mer med det :huh:

Skicka mig ett pm vad du vill ha för den o telefon nr så löser vi det :rolleyes:

MVH//Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
Jag e vänsterhänt men det gör mig inte till en vänsterskytt med båge? :P Jag tror att det inte är helt ovanligt heller att man är högerskytt med båge fast man är vänsterhänt :) Så kolla med din kompis vad han föredrar ;) Frid*!

Det är för att du är en konstig filur Calle! ;):lol::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är för att du är en konstig filur Calle! :):lol:;)

ah ja juste! Glömde! shame on me.. ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tips förresten..

gå in på www.bagjaktskatalogen.se han har en hel del utförsäljning just nu.. bågar ifrån 2000kr typ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vänsterbåge. tyvärr.

jepps!.. hyllan ligger på "fel" sida!.. sorry!...

Har listan från bågjaktskatalogen på de som finns för utförsäjning om du är nyfiken!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Piglet55
jepps!.. hyllan ligger på "fel" sida!.. sorry!...

Har listan från bågjaktskatalogen på de som finns för utförsäjning om du är nyfiken!..

Mvh Mamre!..

Jättegärna. Antingen om du PM:ar eller så finns jag på Piglet55@gmail.com

Tackar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättegärna. Antingen om du PM:ar eller så finns jag på Piglet55@gmail.com

Tackar

den finns i pappers form bara tyvärr!.. jag gör så att jag scannar in den på måndag å mailar den till dej!.. oki??

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättegärna. Antingen om du PM:ar eller så finns jag på Piglet55@gmail.com

Tackar

Tjena!

Listan från bågjaktskatalogen kommer till dig via mail, nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
post-3874-1244217700_thumb.jpg

post-3874-1244217695_thumb.jpg

Tar och slänger upp en bild bakifrån för att få den slutliga beviset på att jag är idiot ibland ^_^

Sickboy: PM kommer.

Kalas bra :D

Nej någon idiot är du då inte.

Många håller compounden upp o ner första gångerna och säger något i stil med "ska jag hålla så här?"

hehe :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalas bra :D

Nej någon idiot är du då inte.

Många håller compounden upp o ner första gångerna och säger något i stil med "ska jag hålla så här?"

hehe :rolleyes:

Bättre det än bak och fram.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ganska kul att läsa igenom denna tråd samt flera. men i denna syns det märkbart!

ALLA verkligen försöker hjälpa så mycket som möjligt.. trevligt att se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...