Hoppa till innehåll

Ny båge


Madness

Recommended Posts

Jaha då hade man beställt sig en PSE Bowmadness av Lasse på Bågjaktskatalogen idag.Det jobbiga är att det är FYRA veckors leveranstid på den...hur skoj är det att vänta sååå länge när man vill ha den igår?

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • J S

    12

  • ASAT_Pro

    11

  • Madness

    11

  • Roger_P

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaha då hade man beställt sig en PSE Bowmadness av Lasse på Bågjaktskatalogen idag.Det jobbiga är att det är FYRA veckors leveranstid på den...hur skoj är det att vänta sååå länge när man vill ha den igår?

/Henke

nåå den kommer troligen om 3 veckor om det är någon tröst. ? :lol: Men dom har haft lite fullt upp på fabriken tror jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då hade man beställt sig en PSE Bowmadness av Lasse på Bågjaktskatalogen idag.Det jobbiga är att det är FYRA veckors leveranstid på den...hur skoj är det att vänta sååå länge när man vill ha den igår?

/Henke

Grattis!! Du har gjort ett bra val. Jag får min nya båge imorgon. Det blev en Martn Firecat som ska prestera 345 IBO.

I mitt fall med 70 pounds och 29 i drag och något tyngre pilar stannar det på ca 295. Mer än tillräckligt vill jag påstå.

Jag suktade efter en APA king cobra på elmia mässan som Lasse hade i sin monter. Men efter noggrant övervägande så föredrar jag 7 tum i stränghöjd. King cobran ska enligt uppgift ge hiskliga 362 fot/sekund enligt IBO beräkning.

Men prislappen och stränghöjden gjorde att valet föll på en Firecat från Martin.

Däremot vet jag att Mamre är helsåld på APA och gärna vill köpa hela utbudet och kanske även fabriken! :D

Se martin bågen på http://www.martinarchery.com/firecat.php

post-1478-1244578812_thumb.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi alla förstår dig..

När man väl bestämt sig så vill man ju ha haft grejerna igår, helst förra veckan! :D

Men som sagt så verkar just BowMadness bågen blivit grymt populär,

samtidigt som PSE tillverkar ett gäng olika bågar under samma tak:

PSE

Browning

AR

+ armborstar..

De kan tydligen inte bara göra en modell hela tiden utan får tyvärr avsätta tid åt alla modeller.

Men när den väl kommer så blir det rena rama julafton!! :D

Just den bågen känns inte som en båge man byter ut, även när man lärt sig skjuta.

OM man skulle villja byta något så är det bara en uppgradering av tillbehör.

Lycka till med bågen, jag tror du har gjort ett riktigt bra val!

Jaha då hade man beställt sig en PSE Bowmadness av Lasse på Bågjaktskatalogen idag.Det jobbiga är att det är FYRA veckors leveranstid på den...hur skoj är det att vänta sååå länge när man vill ha den igår?

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De kan tydligen inte bara göra en modell hela tiden utan får tyvärr avsätta tid åt alla modeller.

Och det är ju fruktansvärt bra..... För hur skulle vi klara oss om det bara fanns en sort? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ ett bra val!... den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge!.. ;)

MVh

Den som väntar på nåt gott.....han blir aldrig fet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näe bevare oss väl..

Då hade det blivit för enkelt att välja! ^_^

Och det är ju fruktansvärt bra..... För hur skulle vi klara oss om det bara fanns en sort? ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näe bevare oss väl..

Då hade det blivit för enkelt att välja! ;)

Och hälften av alla inlägg här skulle utebli... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis!! Du har gjort ett bra val. Jag får min nya båge imorgon. Det blev en Martn Firecat som ska prestera 345 IBO.

I mitt fall med 70 pounds och 29 i drag och något tyngre pilar stannar det på ca 295. Mer än tillräckligt vill jag påstå.

Jag suktade efter en APA king cobra på elmia mässan som Lasse hade i sin monter. Men efter noggrant övervägande så föredrar jag 7 tum i stränghöjd. King cobran ska enligt uppgift ge hiskliga 362 fot/sekund enligt IBO beräkning.

Men prislappen och stränghöjden gjorde att valet föll på en Firecat från Martin.

Däremot vet jag att Mamre är helsåld på APA och gärna vill köpa hela utbudet och kanske även fabriken! :lol:

Se martin bågen på http://www.martinarchery.com/firecat.php

Jo jag hörde du var sugen på ett nytt märke (för dig) när vi talades vid i telefon, riktigt skoj att snacka båge med dig JS!

ringer nog fler gånger B)

Madnessen har förövrigt också 7" stränghöjd så jag hoppas den är förlåtande mot mig :rolleyes:

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag hörde du var sugen på ett nytt märke (för dig) när vi talades vid i telefon, riktigt skoj att snacka båge med dig JS!

ringer nog fler gånger :lol:

Madnessen har förövrigt också 7" stränghöjd så jag hoppas den är förlåtande mot mig :rolleyes:

/Henke

Har du snackat med JS ,, och du sitter inte fortfarande vid telefonen ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan lite, igen! B)

Jag gissar att minst 90% av alla som redan skjuter båge skulle kunna hantera en låg stränghöjd, 6 tum eller lägre, minst lika bra som en på 7 tum! Dagens bågar går inte jämföra med bågarna för ca 5 år sedan eller mer.

Bågarna som görs idag är betydligt mer lättskjutna och mjukare att dra än de som tillverkades då!

Detta tack vare ny design på cammar och vinklarna på lemmarna kontra stocken.

Men det är ju klart, greppar man bågen som ett järnspett får man den där vridningen av bågen som på beställning, oavsett stränghöjd.. :lol:

Men en person som precis skaffat sig grejer eller funderar på att göra det kommer skjuta bättre med en lite högre stränghöjd. Så för dig Henke så kommer säkert 7 tum vara perfekt att börja med!

Jo jag hörde du var sugen på ett nytt märke (för dig) när vi talades vid i telefon, riktigt skoj att snacka båge med dig JS!

ringer nog fler gånger :D

Madnessen har förövrigt också 7" stränghöjd så jag hoppas den är förlåtande mot mig :rolleyes:

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du snackat med JS ,, och du sitter inte fortfarande vid telefonen ???

Hahaha, isf tror jag, att jag och JS är rätt lika på den punkten, för jag pratade nog lika mycket eller mer!

blev nog bara sådär 45 minuter :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Däremot vet jag att Mamre är helsåld på APA och gärna vill köpa hela utbudet och kanske även fabriken! :rolleyes:

^_^ så rätt så!

Min plan är två till bågar!.. KingCobran och en MambaX2.. då har jag alla sträng höjder!.. :lol: .....

sedan köper jag fabriken!.. B):D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan lite, igen! :lol:

Jag gissar att minst 90% av alla som redan skjuter båge skulle kunna hantera en låg stränghöjd, 6 tum eller lägre, minst lika bra som en på 7 tum! Dagens bågar går inte jämföra med bågarna för ca 5 år sedan eller mer.

Bågarna som görs idag är betydligt mer lättskjutna och mjukare att dra än de som tillverkades då!

Detta tack vare ny design på cammar och vinklarna på lemmarna kontra stocken.

Men det är ju klart, greppar man bågen som ett järnspett får man den där vridningen av bågen som på beställning, oavsett stränghöjd.. :rolleyes:

Men en person som precis skaffat sig grejer eller funderar på att göra det kommer skjuta bättre med en lite högre stränghöjd. Så för dig Henke så kommer säkert 7 tum vara perfekt att börja med!

Låter bra! Stränghöjden tänkte jag nog på, men det jag föll mest för var vikten på 1,59kg

Modellen jag tog är "orginal" som har en ATA på 32" tycker det känns lagom, Madness XL med 36" tänker jag mig känns lite stor? och XS modellen måste vara smidig med sina 28-½", men som sagt jag tycker 32 tummaren kändes vettigast för mig.

För övrigt så beställde jag "Field Ready" paketet, så man har allt på en gång, 1800:- för delarna måste ju räknas som bra pris!

Sen fick Lasse göra iordning 6 extra pilar som är klara tills jag får hämta ut bågen när den behagar dyka upp.

Länk till paketet: http://www.pse-archery.com/prod.php?k=135542&u=0927MC

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D så rätt så!

Min plan är två till bågar!.. KingCobran och en MambaX2.. då har jag alla sträng höjder!.. :rolleyes: .....

sedan köper jag fabriken!.. :lol:B)

Mvh

Jag förstår varför du talar dig varm om APA bågar.

Måste erkänna att när Lasse tog fram sin APA Viper var det kärlek i luften.. Lasse såg och kände nog stämningen som uppstog, så till den milda grad att han erbjöd sig sälja den (som för övrigt är hans privata jaktbåge)

Jag bad honom att ett par stycken skulle jämföra draget i Vipern och Bowmadnessen på Elmia, så jag antar att några här på forumet kanske gjorde det på Lasses förfrågan?

valet blev iaf svårt, men priset med bågen och sen köpa allt runtomkring,

typ sikte & avtryckare och allt annat man behöver, gjorde att jag valde det färdiga paketet från PSE.

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, man får leta lääääänge för att hitta tillbehör för det priset i den kvalitén.

Sikte, pilhylla, pilar, releaser, stabb, koger, handledsrem, peep och väska ingår ju!!

Om du tycker 36 är långt för en compound så skulle du se bågarna när jag började skjuta: 47 1/2 tum

Vilka monster det var!! :rolleyes:

Då oroade man sig inte över stränghöjden, utan då skrev tillverkarna ut hur stort siktfönster man hade..

Först 1995 hittar jag data på stränghöjden hos tex Darton. Tiderna ändras!

Med en 32 tummare så kommer du passa in oavsett vilken skytte/jaktform du ska utöva!

Låter bra! Stränghöjden tänkte jag nog på, men det jag föll mest för var vikten på 1,59kg

Modellen jag tog är "orginal" som har en ATA på 32" tycker det känns lagom, Madness XL med 36" tänker jag mig känns lite stor? och XS modellen måste vara smidig med sina 28-½", men som sagt jag tycker 32 tummaren kändes vettigast för mig.

För övrigt så beställde jag "Field Ready" paketet, så man har allt på en gång, 1800:- för delarna måste ju räknas som bra pris!

Sen fick Lasse göra iordning 6 extra pilar som är klara tills jag får hämta ut bågen när den behagar dyka upp.

Länk till paketet: http://www.pse-archery.com/prod.php?k=135542&u=0927MC

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag sticka ut hakan lite, igen! ;)

Jag gissar att minst 90% av alla som redan skjuter båge skulle kunna hantera en låg stränghöjd, 6 tum eller lägre, minst lika bra som en på 7 tum! Dagens bågar går inte jämföra med bågarna för ca 5 år sedan eller mer.

Bågarna som görs idag är betydligt mer lättskjutna och mjukare att dra än de som tillverkades då!

Detta tack vare ny design på cammar och vinklarna på lemmarna kontra stocken.

Men det är ju klart, greppar man bågen som ett järnspett får man den där vridningen av bågen som på beställning, oavsett stränghöjd.. :)

Men en person som precis skaffat sig grejer eller funderar på att göra det kommer skjuta bättre med en lite högre stränghöjd. Så för dig Henke så kommer säkert 7 tum vara perfekt att börja med!

Det har du helt rätt i! Man fixar 5-6 tum om man skjutit ett tag. Men jag tänker just på den där morgonen när jag sitter i minusgrader på pass i Åland eller Danmark och förhoppningsvis snart även Sverige. Råbocken kommer fram och lite stel av kyla drar man upp sin båge. Till råga på allt har man tagit på sig tjockjackan och inte får man till den där perfekta skjutställningen heller. Risken att få ett islag i kläderna eller att man straffas av bågen för att man inte har det där helt perfekta greppet är större ju mindre stränghöjd du har. Strängen färdas en längre bit utefter din arm när den måste ner till 5 tum istället för 7.

Jag har faktiskt alltid kallat bågar med låga stränghöjder för "T-Shirt" bågar. De funkar bäst när du kan skjuta i +20 iklädd favorit T-shirten, mätt och glad. Löningen har precis kommit osv osv. Det vill säga när förhållandena är bra och du har kontroll på situationen fullt ut. Oftast har du det under 3D tävlingar sommartid. Stränghöjds och hastighets cirkusen har egentligen sitt ursprung i 3D tävlingarna för att krama ur den sista hastigheten ur bågen i jakten på poäng.

Under riktig jakt är det helt andra förutsättningar. Då vill de flesta ha en hyfsat förlåtande båge. Låg stränghöjd och hög fart har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att vara en förlåtande kombination. Bristen ligger egentligen inte i utrustningen utan skytten. Visserligen kan förlåtande definieras lite olika. På 80 och 90 talet gjorde en supersnabb båge runt 240 fot/sek. Utvecklingen har verkligen gått framåt och idag är en båge som gör 270-280 fot förlåtande och anses som helt normal i hastighet. Våra värstingar idag är de som gör +350.

För mig personligen känns en 7 tums draglängd som perfekt till en jaktbåge. Jag har skjutit några bågar med 5 tum.

Mathews black max var ju en sån värsting när den kom. Jag hade inga problem att skjuta riktigt bra serier med den.

Men skulle aldrig ha valt den som jaktbåge i kylslaget klimat. Det kan hända att dagens 5 tummare är mer förlåtande. Men inget jag skulle rekommendera till en nybörjare.

Vilken tur vi har som har ett så fantastiskt utbud av bågar att välja bland. Ser med spänning framemot när 400 fot/sekund gränsen sprängs! Det kommer! Var så säkra! Bara för 12-15 år sedan trodde man att 300 var någon övre gräns. Nu har vi passerat den med råge.

Jag fick hem min Martin Firecat idag och kom in för en timme sen efter att ha trimmat och skjutit lite.

Mitt första intryck är att jag kommer att ställa ner den till 28.5 från 29. Då kommer denna båge att bli kalas för mig.

Sköt en serie och har redan skjutit sönder en nock! Då har jag inte ens blivit mer än ytligt bekant med bågen. Pilarna satt verkligen tätt i tavlan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flera av islagsproblemen dyker upp när man står/sitter i ovana positioner med kläder man aldrig skjutit i tidigare!

Visst går strängen lite närmare mot handleden om du har 5.5 tums stränghöjd mot för 7 tum = 3.81 cm närmare..

Det är ju därför man måste öva med jaktkläderna på (oavsett stränghöjd), så man vet att det funkar med kläder man har!

Man kan inte använda sin tjockaste dunjacka (om man nu inte vill att det ska se ut som om man sprängt en anka)!

Man kan inte ha löst hängande ärmar eller 3D löv, utan man får ta fram saxen och trimma lite.

Eller använda ett riktigt tight armskydd!

Fler tips:

Är man ute efter ett nytt jaktställ, ta på jackan och lyft armarna precis som om du skulle skjuta.

Ser det ut ungefär som en dubbel D kupa kring bröstet är det bara att leta vidare!

Jackan ska ju inte bilda ett veck i bröst höjd, på sin höjd får det vara B storlek på vecket..

Att sedan öva ståendes rakt upp och ner är ju bra..

Men sitt, stå på knä, dra bågen utan att göra yviga rörelser etc för att få variation.

Några kommer säkert uppleva att de får problem att dra bågen sittandes!

Så träning, träning och åter träning är det som gäller..

Det har du helt rätt i! Man fixar 5-6 tum om man skjutit ett tag. Men jag tänker just på den där morgonen när jag sitter i minusgrader på pass i Åland eller Danmark och förhoppningsvis snart även Sverige. Råbocken kommer fram och lite stel av kyla drar man upp sin båge. Till råga på allt har man tagit på sig tjockjackan och inte får man till den där perfekta skjutställningen heller. Risken att få ett islag i kläderna eller att man straffas av bågen för att man inte har det där helt perfekta greppet är större ju mindre stränghöjd du har. Strängen färdas en längre bit utefter din arm när den måste ner till 5 tum istället för 7......
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flera av islagsproblemen dyker upp när man står/sitter i ovana positioner med kläder man aldrig skjutit i tidigare!

Visst går strängen lite närmare mot handleden om du har 5.5 tums stränghöjd mot för 7 tum = 3.81 cm närmare..

Det är ju därför man måste öva med jaktkläderna på (oavsett stränghöjd), så man vet att det funkar med kläder man har!

Man kan inte använda sin tjockaste dunjacka (om man nu inte vill att det ska se ut som om man sprängt en anka)!

Man kan inte ha löst hängande ärmar eller 3D löv, utan man får ta fram saxen och trimma lite.

Eller använda ett riktigt tight armskydd!

Fler tips:

Är man ute efter ett nytt jaktställ, ta på jackan och lyft armarna precis som om du skulle skjuta.

Ser det ut ungefär som en dubbel D kupa kring bröstet är det bara att leta vidare!

Jackan ska ju inte bilda ett veck i bröst höjd, på sin höjd får det vara B storlek på vecket..

Att sedan öva ståendes rakt upp och ner är ju bra..

Men sitt, stå på knä, dra bågen utan att göra yviga rörelser etc för att få variation.

Några kommer säkert uppleva att de får problem att dra bågen sittandes!

Så träning, träning och åter träning är det som gäller..

Så sant!

Träna alltid i de kläder du tänkt jaga i! 3,81 cm kan låta lite. Men i verkligheten kan dessa centimeter vara helt avgörande för hur du lyckas i jaktsituationer. Därför väljer jag personligen att avstå från de lägsta stränghöjderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Sickboy
^_^ så rätt så!

Min plan är två till bågar!.. KingCobran och en MambaX2.. då har jag alla sträng höjder!.. :rolleyes: .....

sedan köper jag fabriken!.. :huh:;)

Mvh

:lol:

du gör tvärt emot mig, själv gör jag mig av med fler compounder.

Men det e skit bra Thomas, då kan jag låna lite utav dig? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För övrigt en väldigt intressant diskussion ni två har nu. keep it up.

Det där som micke sade om olika skjutställningar.. Vet inte om det bara är jag som upplever det som att det inte har någon betydelse hur man sitter står eller t.om. ligger på rygg o skjuter?? Eller har jag bara haft tur med att bågen går rakt fast den är vågrätt?

Sen också att trimma bort löven på bågarmens underarm är ingen tokig idé. Det ska jag garanterat göra nu, då det är ett stort problem. Att man inte tänkt på det tidigare?? ibland e man fan dum.. eller.. ganska ofta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst ska man välja den båge och stränghöjd som känns rätt!

Men om man lyssnar på vissa så låter det som om att en båge med låg stränghöjd är helt omöjlig att skjuta, vilket den inte är.

Man måste bara ha en bra och konsekvent skjutstil, vilket en nybörjare inte hittar på en gång.

Man ska även kolla draglängden:

Har man en för lång draglängd så kommer man få mer islag i armen/kläderna.

Har man en för kort draglängd så kommer man inte kunna skjuta avslappnat.

Båda varianterna gör även att man står och spänner sig i skottögonblicket och kan få olika träffbilder varje gång..

Utan att göra allt för mycket reklam så har en av handlarna lagt upp lite olika filmer på skjuttips på sin hemsida!

Dessa är länkade från YouTube och hittas även där.

Så sant!

Träna alltid i de kläder du tänkt jaga i! 3,81 cm kan låta lite. Men i verkligheten kan dessa centimeter vara helt avgörande för hur du lyckas i jaktsituationer. Därför väljer jag personligen att avstå från de lägsta stränghöjderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...