Hoppa till innehåll

Bössa i skogen utanför allmän jakttid


novacula

Recommended Posts

Hej!

Diskuterade detta med MarkusR igår och blir lite osäker om vad lagen säger. Får jag, på mark som jag har jakträtt på, bära vapen trots att det ej är allmän jakttid på något viltslag? (Som nu i Juni i Värmland).

Anledningen att jag frågar är att jag håller på att anlägga en åtel för räv och kråka i ett område där man sett en björnhona med två ungar ett flertal tillfällen under våren. Vi Värmlänningar är inte så vana björn på markerna, så jag tycker det känns lite läskigt att springa omkring där utan bössa just nu -_-

//KK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att tex gå ut på sin jaktmark och övningsskjuta är helt ok. Att ha med ett vapen i direkt skyddssyfte är dock inte riktigt överenstämmande med ändamålet för innehavet som är jakt, så gör man det systematiskt så är det ett formellt problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet ja inte om jag ens får skriva i denna tråd så ni får radera om det är helt opassande.

Man får inte glömma att det är åretrunt jakt på bisam, mink samt lite andra djur. Sen har vi även skyddsjakten så på så sätt är det väl alltid motiverat med bössan även om man anlägger en åtel? Det kan ju komma en mink tex så gör då jag och då handlar det iof inte om skydd utan om tillfällighetsjakt då jag ändå är i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet ja inte om jag ens får skriva i denna tråd så ni får radera om det är helt opassande.

Man får inte glömma att det är åretrunt jakt på bisam, mink samt lite andra djur. Sen har vi även skyddsjakten så på så sätt är det väl alltid motiverat med bössan även om man anlägger en åtel? Det kan ju komma en mink tex så gör då jag och då handlar det iof inte om skydd utan om tillfällighetsjakt då jag ändå är i skogen.

Precis - då jagar du ju!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...