Hoppa till innehåll

Kolvanpassning hagelbössa


Navy36

Recommended Posts

Hejsan jag var ute och skjöt lite på trappbanan härom dagen utan något strålande resultat

En skjutledare sa till mig att rätt kolvkam är när man inte ser spången bara kornet Är detta riktigt!

Har för mig att man ska se kornet om man lägger en blyertspenna i början av spången.

När jag frågasatte honom så svara han bara, Ja det är visst några gamla trappskyttar som tycker så. Men ska du jaga mm så ska den inte vara så.

Vad är sant om detta??

Hur har ni era kolvar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!

Skulle nog påstå att det är ruskigt sant.. detta med blyertspenna är något som jag tror stod i gamla jägarexamens materialet typ.. Har för mej att just trapskyttar ofta vill ha lite högre spång av någon okänd anledning..

Detta handlar mycket om vana, jag gjorde en kolvanpassning på en bössa för många år sen där jag kunnat stapla 4 pennor på varandra och ffa se kornet! Gick helt ok att skjuta med bössan.. ända tills duvan eller vad det nu var landade.. då vart det problem... eller när man skulle skjuta en sjöfågel i skallen eller nåt.

Nu har jag låg kolvkam på alla hagelbössor, kan väl lägga en enkrona på spången och ffa se kornet men mer är det definitivt inte.

Tror du är rätt ute, skippa blyertspennan!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan se lite korn om jag lägger mitt lillfinger längst bak på spången. Detta då i lite vinkel upp, inte 45 grader.. men drygt skeetvinkel. Dumt förklarat kanske...

Tror det är väldigt individuellt hur man vill ha det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjipp!

På min utprovade hagelpang så ser jag ca tio cm av spången innan kornet. Den faller rätt i anläggningen och ser helmysig ut när jag "siktar". Nu ska man ju helst träna in hagelskytte med öppna ögon, men om man som jag har ett vänsterdominant öga så får man snällt blunda med vänster och sikta med höger. Siktar iofs inte så noga utan smäller på när jag ser att det fladdrar till framför kornet. Brukar funka fint!

Har fått höra det ena och det andra om hur en hagelpang ska ligga an i kroppen och att si och så mycket av spången ska synas varför jag valde ett mellanting. Provade ut anläggningen med slutna ögon, kändes det bra öppnade jag höger öga för att kolla hur ögat låg i linje med spång och korn. Vissa bössor låg jag helt fel, andra låg hyfsat medans min dyrgrip låg som en dröm. Fast jag provade länge och väl för att inte just den bössan skulle passa mig bäst då den var ganska så dyr...

Blyertspennan testade jag, och även testat med lillfingernagen som vissa sagt. Metoden är inte alls så dum då man får ett bra värde på hur bössan ligger på din kropp. Man ska helst inte behöva justera in bössan mot kroppen när man lägger an, den ska helst ramla på plats direkt. Man kan säkert öva in anläggningen så att bössan passar, men får man tag på en pang som faller på plats själv så når man nog nirvana ganska snabbt!

Jag lyssnade på de gamla rävarna, de kunde sin sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det här nu? Jag själv ser alltså kornet över mitt finger, inte hela men en bit..

På slamtavla hamnar 2/3 av svärmen över riktpunkten. Tycker mig ha märkt att jag på markmål måste ha målet över kornet, dvs hålla lågt, medan luftburna håller jag mitt på eller möjligtvis lite under. Är jag lite över målet är det ofelbart en miss.

Stämmer detta med mitt val av "spångsyn" eller borde det bli annorlunda??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanesak skulle jag säga.

Jag har lite olika kolvhöjd på min automat och bock.

Bocken har lägre kolv, jag måste nästan täcka målet för en bra träff. Och på automaten som har lite högre kolv läggar jag målet på pipan. När man byter bössa så kan det bli lite bom i början innan man ställt om till rätt målbild, sen tänker jag inte på om jag skjuter med bocken eller automaten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit va jobbigt!

Grejen är att sving och skott inte är någon speciellt medveten process, tror man tappar mycket av instiktivskyttet om man måste börja grubbla i termer av hålla högt eller lågt!

Jag kan ju bara utgå från mej själv, har inte en j-la susning om hurvida jag ligger högt eller lågt i svingen.. Det där måste du nog åtgärda på något sätt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit va jobbigt!

Grejen är att sving och skott inte är någon speciellt medveten process, tror man tappar mycket av instiktivskyttet om man måste börja grubbla i termer av hålla högt eller lågt!

Jag kan ju bara utgå från mej själv, har inte en j-la susning om hurvida jag ligger högt eller lågt i svingen.. Det där måste du nog åtgärda på något sätt..

Mvh!

Ja att ha två bössor med lite olika kolvmått är inte optimalt men min poäng är att jag inte tycker att kolvhöjden är så himla noga (inom rimliga gränser givetvis, funkar inte om man bara ser toplevern...). Man lär sig undermedvetet hur målbilden ska se ut för att få träff, viktigare är dock skränkningen så man kommer in rakt över spången per automatik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Huvudsaken är att bössan inte är för låg för då ser man inte målet när man skjuter och det fungerar inte. Men 3-5mm är ganska normalt. Beror på vad man skjuter på mest om det är markmål eller snabbt stigande mål. Hagelskytte är instinktivskytte och där är mycket personligt. Fem millimeter är i överkant för vad jag tycker är bra men jag vill se skymten av hela spången och föredrar en bred sådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!

Skulle nog påstå att det är ruskigt sant.. detta med blyertspenna är något som jag tror stod i gamla jägarexamens materialet typ.. Har för mej att just trapskyttar ofta vill ha lite högre spång av någon okänd anledning..

Detta handlar mycket om vana, jag gjorde en kolvanpassning på en bössa för många år sen där jag kunnat stapla 4 pennor på varandra och ffa se kornet! Gick helt ok att skjuta med bössan.. ända tills duvan eller vad det nu var landade.. då vart det problem... eller när man skulle skjuta en sjöfågel i skallen eller nåt.

Nu har jag låg kolvkam på alla hagelbössor, kan väl lägga en enkrona på spången och ffa se kornet men mer är det definitivt inte.

Tror du är rätt ute, skippa blyertspennan!

Mvh!

Hipshot, du är "klok som en bok!"

mvh/Risto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...