Hoppa till innehåll

Hur mycket justerar ni på era sikten?


Ausch

Recommended Posts

När jag sköt in vapnet med ny kikare och dämpare så gjorde jag det på ca 50 meter.

Fick skruva dubbelt så mycket som jag trodde. Kanske helt ok eftersom den flyttar 0,7cm på 100 meter.

Blir det då 0,35 cm på 50 meter? Och i så fall 1,4cm på 200 meter?

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde ju stämma, det är ju siktlinjen du flyttar på och vad jag vet är den inte logeritmisk :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer väl att justera dubbelt på 50 jämfört med 100 sedan tycker jag man alltid ska skjuta en fyrkant med ett nytt sikte för att se att det fungerar som det skall och att justeringen verkligen stämmer mot vad som står på kikaren. Är den sedan variabel kan man även skjuta några skott på olika förstoring och kolla med dessa två enkla test kan man se hur kikaren verkligen fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse,

visst har du rätt om principen att dubblerar man anståndet dubbleras också sträckan som träffläget förändras.

Lars nämner en viktig detalj och det är att verkligen kontrollera siktet. Givetvis är detta mer kritiskt om man har tänkt skjuta på långa håll eller med mycket hög precision. Enligt min egen erfarenhet är det inte ovanligt att även kikare av hög kvalite i verkligheten inte flyttar träffläget den sträcka som deras märkning indikerar. Oftast är skillnaden rätt liten och den blir bara en faktor om du verkligen behöver använda kikaren till att skjuta på långa håll.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du tänker helt rätt ang.just.

OT,hur trivs du med siktet?

/Magnus

Trivs jättebra med det ^_^

Fick ju tag på Qr baser så ringarna kom till användning.

Saknar ibland 24 ggr förstoringen men duplexen är lättare att använda vid snabbt skytte så det blir nog bra.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...