Hoppa till innehåll

Ny kolv till dubbelstudsaren.


Henrik

Recommended Posts

Hej,

efter att ha använt min dubbelstudsare i 8x57 JRS under ett par månader är jag mycket förtjust.

Det mesta har funkat klockrent, och detta är helt klart den trevligaste dubbelstudsaren jag har använt. det är en Merkel 141 med vridmonterad CSX 1.1x4 samt en likaledes vridmonterad Av 3-8x36. Efter lite justerande placerar den 4st 196 grains Oryx (Vo cirka 740 m/s) på 5 cm på 100m avstånd så allt är frid och fröjd.

Men, dessvärre är kolven för låg till och med för de öppna riktmedeln och följdaktligen alldeles för låg för kikarsiktet när det går undan i skogen. Jag behöver följdakligen en ny kolv (att jag sedan inte är helentusiastisk över den tyska backen gör väl sitt till  ;) )

Men nu till frågan, vem kan göra en ny kolv i västsverige? Min ordinarie smed är tyvärrfullbelagd, dock blev jag tipsad om en man  Oskarström som tydligen kunde sina saker. Finns det nån som kan komma med ytterligare tips vore jag ytterst tacksam.

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera Hans Englund i Klippan samt PO Stenmark i Hjoggböleliden utanför Skellefteå. PO har stockat om en gammal dubbelstudsare till mig och det blev fantastiskt bra.

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med Hans (eller rättare sagt Ola) tidigare och varit jättenöjd med resultatet. Så det är helt klart ett alternativ men när jag pratade med Odem om dubbelstudsarkolven lät det som att orderböckerna var välfyllda och väntetiden lååång.

P-O har jag pratat med och sett flera arbeten som han gjort och det har utan tvivel sett bra ut. Men när det gäller kolvarbeten vill man ju kunna vara på plats för att ta mått och allt annat som hör till....

Men för detta lilla projekt behöver jag "bara" en kolvmakare :P Jag vet om att det tidigare fanns en duktig kille i vänersborgstrakten och sedan blev jag tipsad via bössmakargillet om en kolvmakare i oskarsström (men tyvärr hittar jag inte lappen med hans telefonnummer längre :- )

Min ordinarie vapensmed skall byta ut de öppna riktmedlena men jag är ute efter någon annan som skall göra träjobbet...

Alternativet är givetvis att låta bössmakaren fixa alltihop...

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leif Eliasson i Sollebrunn 0322-48100 kan göra allt möjligt inklusive väldigt bra kolvarbeten. Han har dock mkt att göra och väntetiden kan bli lång. Han är dock den enda i västsverige jag kan rekommendera.

Thomas Eriksson utanför Uppsala 018-379393 har brytvapen som specialité (han gillar att bygga dubbelstudsare men även tex lyxrepeters på Brno) och de kolvarbeten jag sett ser mkt fina ut. Sist bytte han pipa till en av mina bössor på 2 dagar så leveranstiden är nog maximalt kort.

P-O är också ett säkert kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Leif är en av de två smeder som jag brukar använda mig av till husbehov. Vi håller ju till och med hus i samma kommun  ;)

Leif har bl a gjort en 7-08imp till mig som jag var fantastiskt nöjd med. Men precis som du säger är problemet med Leif inte hans arbeten (där har jag 100% förtroende för honom) utan snarare hans leveranstider. Framför allt så här i jakttider ;) ;) ;)

Eftersom jag "bara" behöver en ny kolv känns det som att det borde finnas enklare (d v s snabbare) vägar att gå.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått tag på namnet och telefonnummret till stockmakaren i Olofström. han heter Sven Eliassson, är det nån som har nån kunskap om denne man?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej Twinn,

Merkel 140E i 9.3x74R är kanske den vanligaste dubbelstudsaren som vi ser här i Sverige.

Den har alla typiska Merkeldrag d v s tysk svinrygg i bästa joddlar stil, snälltryck på främre avtryckaren och E:et står för att den är utrustad med ejektor. Bössan väger ca 3.6 kg och går att få med cal 20 pipset och kombipipset.

Merkel 140 A är "africamodellen" som precis som du konstaterat kamras i grövre kalibrar mellan 375 H&H och 500 NE. På denna kolv har man avlägsnat svinryggen för att istället ha en "rak" kolv (hur rak den är kan man väl diskutera), bössa har inte snälltryck och utdragare istället för ejektorer. Ejektorer anses inte vara önskvärda på bössor avsedda för farligt vilt, åtminstone inte enligt de renläriga afrikakonässörerna. Bössan väger 4.6 kilo och även den går att utrusta med pipset för de "europeiska kalibrarna" d v s 9.3x74R och mindre alternativt hagel och kombipipset.

Jag vet inte om detta besvarade dina frågor?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...