Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Som driven i sina yngre dagar har jag samlat på mig endel kråkjaktsrelaterat som nu tyvärr till stor del ligger och samlar damm. Bland annat en uppstoppad äldre berguv i fint skick som jag använt till kråkjakt. Skicka pm för mer info. Finns utanför Norrtälje 👍 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago walle91 sa:

Som driven i sina yngre dagar har jag samlat på mig endel kråkjaktsrelaterat som nu tyvärr till stor del ligger och samlar damm. Bland annat en uppstoppad äldre berguv i fint skick som jag använt till kråkjakt. Skicka pm för mer info. Finns utanför Norrtälje 👍 

Du har pm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

2,5 timme gav en kråka. Slog för bulvanerna när jag fipplade med maskeringsnät på utsidan av gömslet. Jag stod allt annat än stilla och svor nog litet också😉.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Denna vår måste ALLA som bor och jagar söder om Skellefteå endast skjuta på vara femte skjutbar kråka. Resten SKALL släppas vidare upp mot Öjebyn :whistling:

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ken1 sa:

Vi är inte mycket till kråkjägare men fan vilken hund vi har... 

20240217_092317.jpg

Har du utökat i hundstallet @Ken1?? 🧐

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-02-16 at 13:21 hs_merkel sa:

Tycker de bara är korp nu för tiden?

 

Håller med.
Tror vi får fridlysa kråkan snart :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan instämma. Visst finns det kråkor men inte alls som för 20 år sen. För 20 år sen hade vi lagom med korp och massor med kråkor. (Piteå)

Nu är det mycket med korp och massvis med kajor, de har fullkomligen exploderat i antal för att inte tala om skrattmåsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Droggot sa:

Håller med.
Tror vi får fridlysa kråkan snart :(

Vi har massor med korp med men jag är nog mer inne på att tillåta jakttid på korpen (när helvetet fryser till is) än att fridlysa kråkorna. Rätt säker på att korpen står för en hög andel av predationen på kråkreden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Hipshot said:

Vi har massor med korp med men jag är nog mer inne på att tillåta jakttid på korpen (när helvetet fryser till is) än att fridlysa kråkorna. Rätt säker på att korpen står för en hög andel av predationen på kråkreden.

Skjuter du inte kråkor på tipp? Där är det ju tillåtet att skjuta korp på skyddsjakt på enskilds initiativ (anläggning).

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ibland, det beror lite på hur det ser ut med kråka.. Men de är fruktansvärt smarta och lär sig snabbt, nu är de inte alls lätta att lura. Förmodligen samma individer man stökat med under vintern som är väl införstådda med konceptet.

Det känns lite trist att bara banka ned dem och låta dem ligga i en hög under en gran, hundfolket vill sällan ha dem. Men man borde nog vara hårdare på dem, det är väl den enda begränsande faktorn för populationen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Hipshot sa:

Jo ibland, det beror lite på hur det ser ut med kråka.. Men de är fruktansvärt smarta och lär sig snabbt, nu är de inte alls lätta att lura. Förmodligen samma individer man stökat med under vintern som är väl införstådda med konceptet.

Det känns lite trist att bara banka ned dem och låta dem ligga i en hög under en gran, hundfolket vill sällan ha dem. Men man borde nog vara hårdare på dem, det är väl den enda begränsande faktorn för populationen.. 

Jo allmän jakt på korp är det enda rätta. Men som medlem i EU så kan vi nog glömma den biten.
Korpen är mer vaksam och svårare än kråka

Min erfarenhet av korp är att dom flyger gärna typ 20-30 m bakom ryggen på uven o dom flyger bara förbil och spanar in den.
Dom cirklar gärna inte runt uven som kråkorna gör det händer men inte så ofta.
Så ni som får skjuta dom på skyddsjakt bör sitta vid uven och spana bort från uvens rygg sida.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att korpen är lättjagad och lättlurad. Vi skydds-jagade korp för rätt många år sen och det var otroligt enkelt att få dem in på lock med pipa typ harskrik. Vi herrejösses skjöt massor med korp under den tiden med hjälp av lock-pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Droggot sa:

Jo allmän jakt på korp är det enda rätta. Men som medlem i EU så kan vi nog glömma den biten.
Korpen är mer vaksam och svårare än kråka

Min erfarenhet av korp är att dom flyger gärna typ 20-30 m bakom ryggen på uven o dom flyger bara förbil och spanar in den.
Dom cirklar gärna inte runt uven som kråkorna gör det händer men inte så ofta.
Så ni som får skjuta dom på skyddsjakt bör sitta vid uven och spana bort från uvens rygg sida.
 

Det beror på uven skulle jag säga, de jag får in flyger nära som f-n och ibland är jag orolig att de ska smälla på den. Däremot de fåglar som sett uven ett flertal gånger nu under höst och vinter de håller sig undan. 

Säg i juli när ungfågeln är ute... DÅ kan man verkligen skjuta drivor av dem, så sjukt dumma fullt i klass med unga kajor faktiskt.

8 hours ago dptrapper sa:

Min erfarenhet är att korpen är lättjagad och lättlurad. Vi skydds-jagade korp för rätt många år sen och det var otroligt enkelt att få dem in på lock med pipa typ harskrik. Vi herrejösses skjöt massor med korp under den tiden med hjälp av lock-pipa.

Lock lär funka, de kan nog näsan mota bort örn från käk till och med.. men som ovan, när ungarna är ute så är det läge om man känner för att skjuta dem. Tror jag drog ned 36 st en morgon och då sköt jag ändå kråkor när läge bjöds före korp och håll alltså igen när jag hade kråkor i närheten. Men det var som sagt slutet juli, början augusti.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...