Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

Ok känner honom väl, hade varit som perfekt att få kontakt med någon som varit ute med honom nyligen :lol: Han har nämligen.. ev lite fuffens för sig som hade varit bra att få koll på!

Kråkan ska sitta fast mot uvens buk/klor. När det gäller kråkjakt generellt så är det så olika, vissa tycker si och vissa tycker så och sanningarna är ganska få faktiskt. Men just detta är något jag hävdar med bestämdhet, hänga en kråka i ett snöre under uven ser ju helt befängt ut!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok känner honom väl, hade varit som perfekt att få kontakt med någon som varit ute med honom nyligen :lol: Han har nämligen.. ev lite fuffens för sig som hade varit bra att få koll på!

Kråkan ska sitta fast mot uvens buk/klor. När det gäller kråkjakt generellt så är det så olika, vissa tycker si och vissa tycker så och sanningarna är ganska få faktiskt. Men just detta är något jag hävdar med bestämdhet, hänga en kråka i ett snöre under uven ser ju helt befängt ut!

Mvh!

ledsen om jag går av tråden helt du är polis väl hipshot? för det där med fuffens och det säger du väl när du presenterade dig på jaktsidan bara undrar för det är ju alltid roligt att veta lite om alla som finns här på jaktsidan ledsen än en gång om jag hoppade av ämnet lite :wub::D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk att man aldrig slutar förvånas.

Jag har också uppfattat att en kråka med väl synlig buk utåt/uppåt skulle trigga mera.

Kanske de där skygga skulle våga sig in bättre om man vände kråkan lite?

För att fövirra lite mer:

Hur tar en rovfågel sitt byte? underifrån eller över ryggen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min bror är fågelskådare så man kan ju lite B):D det vanligaste är i ryggen dom överraskar sitt byte alltid från t.e.x ett träd ,buske ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra då har vi samma åsikt.. :) Jag tycker det ser skit konstigt ut med kråkan hängande under..

Jävlar vad kajor det flyger utan för fönstret. Nu borde sträcket vara igån..

Hoppas det blir bra väder till helgen så man kan lufta uven en sväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här blev min uv bild när den kom direkt från butiken också :D

post-10838-0-17719700-1331053413_thumb.j

post-10838-0-64550100-1331053519_thumb.j

post-10838-0-32980400-1331053584_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och när jag pimpat den blev faktiskt ganska nöjd :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wäppling? Han har ingen koll, han måste ha fått ngn permanent hjärnskada när han bröt nacken :P Dessutom ägnar han sig mest åt att vårda och föda sina kråkr hemma, han jagar dem fan inte!

Utåt och nedåt.. jag vet inte, det enda jag tycke rmej märkt är att om man har kråkans rygg mot uvens buk dvs kråkans buk synlig så verkar de skygga i högre utsträckning. Jag kör alltid kråkans buk mot uvens buk. Sen uppåt eller neråt vet jag fan inte, brukar ha den på sidan :D

Känner du honom?

Mvh!

Har dom fått ihop tillrtäckligt med matrial till den där rullen änn? För jag antar att de är de du menar med fuffens ;)

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ledsen om jag går av tråden helt du är polis väl hipshot?

Nope, inte polis. Däremot krävs lägre stående folk = inte poliser till en massa skitgöra inom myndigheten och det pysslar jag med :P

Tänk att man aldrig slutar förvånas.

Jag har också uppfattat att en kråka med väl synlig buk utåt/uppåt skulle trigga mera.

Kanske de där skygga skulle våga sig in bättre om man vände kråkan lite?

För att fövirra lite mer:

Hur tar en rovfågel sitt byte? underifrån eller över ryggen?

Fan kom på en grej.. jag är osäker på om jag testat buken utåt med uppstoppad, kom på att mina upplevelser av att kråkorna skyggar kommer från tiden med plastuven.. Kanske dags att testa bukut med riktiga uven?

När det gäller rovfågeln så funkar det så att de greppar där de kan, hökarna tex är så klantiga så de är nöjda bara de får tag på bytet. Något finlir finns inte öht.

Har dom fått ihop tillrtäckligt med matrial till den där rullen änn? För jag antar att de är de du menar med fuffens ;)

Nej faktiskt inte. Med fuffens menar jag följande..

Wäppling och jag känner varandra ganska väl och han tycker det är jättekul att reta mej på samma sätt som jag inte missar ett tillfälle att påtala att han är dum i huvudet..vilket han är :D

Han hävdar att han kommit på ett nytt sätt att lura kråkorna, något som ska funka galet bra lika bra som bra uppstoppad berguv. Han vill dock inte avslöja vad det är och jag har legat på honom rätt hårt. Han outade detta i samband med att jag skrev kråkblogg för Svensk Jakt så denna hans nya idé var hyperintressant! Men han vägrar avslöja något. Nu är jag rätt säker på att han skämtar aprillo med mej bara för att han är dum i huvudet typ och att någon ny makalöst effektiv "grej" inte finns. Så med fuffens avser jag hans "hemlighet" och inget annat.

Han ringde förövrigt i helgen när jag var ute, surrade inte så jättelänge men jag han skjuta 5-6 kråkor samt en bom medans vi surrade.. tror han blev lite avis faktiskt B)

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj! Till kråkor är detta ett fantastiskt övervåld och jag tror det dessutom försvårar skyttet på lite håll då du har rätt usel hastighet på haglen. Däremot om man lär sig skjuta med dem så tror jag de är ybergiftiga på 55 meters trutar :D

Mvh!

Var inte meningen råkade ramla i av bara farten hade 3st och skjöt en kråka som kompisen prövat på. Vart inge apport vilt vart bara trassor kvar!

Fanns de något efter stendöd så var de den här. Fågeln var som en maraccas.

Tänkte om du visst något om den film som PA skall släppa antar att Wäppling är med där. Eller är det kanske du som är huvodperson? :PB)

Pratade med grannmarken idag om att få jaga kråkor på deras mark och fick det trevande svaret, Självklart! Vill du jaga räv med? Självklart! Så de är bara att panga på! Var uppe och rekade i eftermiddags, vilken utsikt! Åker på båda sidor och sen sjön 1,5km bort. Kråkorna kommer alltid längs de här berget. Så tror de kan bli riktigt bra! Och de bästa av allt någon har planterat en tall med grenar som håller att klätra på högst upp på berget med!

Ska åka och handla en pressenig att bygga gömsle av då jag inte har fler nät för tillfället.

Hoppas jag kan få det klart till helgen och hissa uven för första gången i år :wub:

S. Som är som ett barn på julafton :)

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här blev min uv bild när den kom direkt från butiken också :D

Jäklar vad du fick till vingarna bra!! Hur gjorde du dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope hade ingen aning om att PA gör ny kråkfilm.. undrar vad han har för vinkel på den? Han har ju redan gjort en som kretsade kring Nordic Crow.. de sköt som f-n för Wäpplings uv och med hjälp av ..tror fan det var ngt ton åtelmaterial :D Sen stod de och blåste i tutan med men tja.. med den åteln och i den miljön så hade jag kunnat köra älglock och skjutit lika mycket :P

Kul som fan med nya marken där!! Sånt brukar vara svinintressant, ojagade lokala förmågor.. brukar funka bra! Premiären är alltid bäst på alla ställen, hade ett grymt snitt första säsongen ute på Väddö tex med uppemot och över 30 kråkor varje morgon. Sen har det gått utför.. Har själv två nya ställen på G ska se om jag kan fixa det rätt snart. Har en jobbdag kvar sen är jag ledig i 10 dagar och då ska jag väl hinna med några kappor för hoppningsvis :wub:

Ska försöka få med hustrun med och plåta lite hon har visst fått i uppdrag att bygga upp någon bildbank på jobbet. Kan bli kul!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här blev min uv bild när den kom direkt från butiken också :D

Ser riktigt bra ut!!! :)

Bilden e lite liten men jag skulle se till att ingen plast syns, dvs täcka de delar i ansiktet som nu e otäckta. För de e väl otäckta?

Kör lite fjäder runt ögonen o de gråa ulliga nederdelen på fjädrarna kan du dra av o limma till skägget med.

Då jag bytte från vitt till grått fick ja in mer fågel.

Annars ser den grymt bra ut.

Tror du redan idag kan skjuta en hel del över den. B)

Hoppas du legat på morsan din om ett aktivt medlemskap i din lokala hagelskytteklubb ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad du fick till vingarna bra!! Hur gjorde du dom?

om du benar dom stora på ryggen så skruvade jag fast dom så att dom gick över varandra som på en redig rovfågel och jag tror faktiskt att det blev ganska bra :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut!!! :)

Bilden e lite liten men jag skulle se till att ingen plast syns, dvs täcka de delar i ansiktet som nu e otäckta. För de e väl otäckta?

Kör lite fjäder runt ögonen o de gråa ulliga nederdelen på fjädrarna kan du dra av o limma till skägget med.

Då jag bytte från vitt till grått fick ja in mer fågel.

Annars ser den grymt bra ut.

Tror du redan idag kan skjuta en hel del över den. B)

Hoppas du legat på morsan din om ett aktivt medlemskap i din lokala hagelskytteklubb ;)

det var kycklingfjädrar som jag limmade över så den skulle bli lite blandad för tyckte den såg lite mörk ut för en berguv är ju jätte ljus i gentligen och det vita ansiktet sparade jag för jag tänkte att det kanske gjorde dom upprörda och tycker ni att jag måste ha av huvudet och vinkla det uppåt för den hade redan en sådan där vriden ställning som rovfåglar brukar ha och du nämnde hagelskytteklubb får jag vara med i en sådan redan ? :D för det hade verkligen varit kul lll! :D :D fast tror inte dom har någon i tingsryd kommun du känner inte till någon klubb i småland så där som du vet eller så ?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lite större bild Jimmy kanske är lite bättre nu :D

post-10838-0-63814300-1331137134_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet ni vad jag läste nu på Google det var tydligen en jätte kunnig typ 60 åring han jagade både i danmark och sverige han jagade nästan vartenda dag för han hade inte så mycket annat att göra så han sköt 2 .000 kråkor per år :o<_<:D och han hade tio tips för att lyckas och ett la jag verkligen märke till om man hade en kråka som inte gav sin uppmärksamhet så skulle man kasat upp en död (skjuten) kråka i luften och då skulle den bli väldig fundersam och flyga och kolla var det där var för något och pang kan verkligen detta stämma tyckte det lät lite roligt men vard vet jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bjarne Frost..

Detta att kasta kråka kan möjligen funka på lååångt håll, är de nära så funkar det inte. Testat tusen gånger..

Han är en jävel på att locka förövrigt, jagar med en uppstoppad trut och en uppstoppad kråka och så lockar han.

Cool gubbe som har en hel del att lära ut!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en polare som skjöt ngt runt 1080 kråkor + 2-300 trutar förra året, ganska mycket det också för en sån latmanskråkjägare som jag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bjarne Frost..

Detta att kasta kråka kan möjligen funka på lååångt håll, är de nära så funkar det inte. Testat tusen gånger..

Han är en jävel på att locka förövrigt, jagar med en uppstoppad trut och en uppstoppad kråka och så lockar han.

Cool gubbe som har en hel del att lära ut!

Mvh!

bjarne frost där sa du det det en sådan morfar skulle man ha ^_^:P:D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2148-007/

Då har man snickrat idag. Vart inte klar då presseningen ej räckte. Men ett shabrak till gömsle vart de! 3m långt 2,5m brett 2m högt! Tror fan att de inte vart pressening över!

Kanske blir invigning på söndag ska fortsätta imorgon.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snyggt ser också ut som om du har bra plats för kråkor och bra mark lycka till om du ska ut (skitjakt) menar jag :wub::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Jag kör press på sidorna bara nu mera upptäckte att det här svarta nätet som bönderna täcker sina ensilagebalar är asbra som tak och framskydd då man ser igenom det men syns inte. Jag har dessutom skurit sönder plasten för annars tar skiten vind och blåser sönder bara.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket nät är det hippen? Gjorde klart idag i allafall nästan saknas bara camonät runtom. Vart ruggigt nära tror de är ca 17m till uven? Ska mäta med avståndsmätaren. På lördag blir de premiär med uven. Ska kasta ut lite slaktavfall tänkte jag.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det heter, ett svart lätt finmaskigt nät.. tror det kostade typ 300 kr för .. 30 kvadratmeter eller om det var ännu mer.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...