Hoppa till innehåll

Vildsvin


Turbo

Recommended Posts

Om ni ursäktar en total novis i ämnet som söker litet upplysning.

Jag har nu efter en alldeles färsk jägarexamen köpt just en 30-06:a för jakt. Jag läser lite i ballistikkorten och provskjuter och inser att en korrekt avståndsbedömning är mycket viktig för att kulan ska träffa där jag avser, i viss mån inverkar ju även vinden.

-Hur ser ballistiken ut för en pil?

-Skjuter man in bågen på ett givet avstånd och räknar sedan snabbt ut projektilbanan eller finns det rattar att skruva på?

-Hur känslig är pilen för sidovind?

-Hur är egentligen presitionen? (Jag förstår ju att man inte skjuter på 100 meter men säg 40 meter, sitter alla pilarna inom en snusdosa eller är den vassare?)

I all välmening /M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    27

  • J S

    18

  • vakjägaren.

    13

  • MKJ

    8

Top Posters In This Topic

Om ni ursäktar en total novis i ämnet som söker litet upplysning.

Jag har nu efter en alldeles färsk jägarexamen köpt just en 30-06:a för jakt. Jag läser lite i ballistikkorten och provskjuter och inser att en korrekt avståndsbedömning är mycket viktig för att kulan ska träffa där jag avser, i viss mån inverkar ju även vinden.

-Hur ser ballistiken ut för en pil?

-Skjuter man in bågen på ett givet avstånd och räknar sedan snabbt ut projektilbanan eller finns det rattar att skruva på?

-Hur känslig är pilen för sidovind?

-Hur är egentligen presitionen? (Jag förstår ju att man inte skjuter på 100 meter men säg 40 meter, sitter alla pilarna inom en snusdosa eller är den vassare?)

I all välmening /M

Ballestik för en pil är som alla projektiler, fas innom sin räckvidd så att säga

Om man tala om en båge med ett sikte, oftas då compound båge så använder man som regel sikten med flera "pinnar" för olika avstånd 15,25,35 meter tex. de flesta snabba bågar skjuter lika på 5-25 meter och om jägaren bestämt att 25 meter är det max avstånd han/hon kommer att jaga på, räcker oftas en pinne bra. Andra likt mig själv har ett justerbart sikte med 1 prick som jag kan snabb juster till de håll som jag skjuter på.

Samma som med gevär igentligen fast på kortare håll kan man säga.

från 0-30 meter är pilen okänslig för sidvind, har själv testat detta i nästan storm lika förhållanden

Egen presitionen i en båge är mycket bra ( compound) om en maskin skjuter så sätter den alla pilar i en snusdosa på 80 meter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni ursäktar en total novis i ämnet som söker litet upplysning.

Jag har nu efter en alldeles färsk jägarexamen köpt just en 30-06:a för jakt. Jag läser lite i ballistikkorten och provskjuter och inser att en korrekt avståndsbedömning är mycket viktig för att kulan ska träffa där jag avser, i viss mån inverkar ju även vinden.

-Hur ser ballistiken ut för en pil?

-Skjuter man in bågen på ett givet avstånd och räknar sedan snabbt ut projektilbanan eller finns det rattar att skruva på?

-Hur känslig är pilen för sidovind?

-Hur är egentligen presitionen? (Jag förstår ju att man inte skjuter på 100 meter men säg 40 meter, sitter alla pilarna inom en snusdosa eller är den vassare?)

I all välmening /M

Hej!

En normal jaktpil väger mellan 25-30 gram. Med en utgångshastighet på mellan 85-100 m/sek så är projektilbanan mycket krökt. Avståndsbedömningen spelar en viktig roll i jaktutövningen.

Men dagens bågar är dock snabba nog att tillåta en inskjutning på runt 22 meter. Detta gör att jag kan ligga mitt i träffområdet på ett rådjur mellan 0-30 meter och ändå få in pilen i lungorna.

Jag själv använder ett sikte med endast en siktpinne inskjuten på 22 meter. Men har en snabbjustering på den ända upp till 70 meter. Nu blir det ju aldrig aktuellt att skjuta på oskadat vilt på dessa håll. Tjusningen i bågjakten ligger ju att komma så nära som möjligt för att avlossa en pil.

Jag använder även en laseravståndsmätare för att mäta ut avståndet antingen i förväg till fasta punkter runt sitt pass.

Vid smygjakt har jag mätt direkt på djuret.

Jag har skjutit i halvstorm med mina 29,5 grams pilar och kan på 30 meter endast se några centimeters förflyttning i sidled.

På längre, icke jaktmässiga håll, blir naturligtvis förflyttningen större.

Vad gäller precisionen så är min egen personliga precision ganska hyfsad. Det har ju att göra med hur mycket man tränar.

Några exempel:

På 20 meter sitter pilarna oftast inom en femkrona.

På 30-40 meter sitter pilarna inom en 10 centimeters radie. (Vi har även små tävlingar där vi lyckats klyva flaskkapsyler på 30 meter.

Sen är det en stigande skala ut till 70 meter som jag tekniktränar på under sommaren. Har skjutit 5 pilar i en kråkbulvan på 50 meter osv. osv.

Förra sommaren provsköt jag på en älgfigur med bågen på 100 meters håll och alla pilarna satt i träffområdet. Jag sköt 3 pilar. Detta skedde efter att jag tagit några provpilar och testat om mitt justerbara sikte räckte för det hållet.

Även om man aldrig skulle ta ett skott på en älg på 100 meters avstånd så är pilen fortfarande en dödlig projektil på det avståndet och skulle döda en älg.

Det genomsnittsliga skjutavståndet vid jakt är under 20 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder även en laseravståndsmätare för att mäta ut avståndet antingen i förväg till fasta punkter runt sitt pass.

Vid smygjakt har jag mätt direkt på djuret.

Jaha, med lite trixande så är det förståss möjligt att mäta in avståndet före varje skott.

Jag har skjutit i halvstorm med mina 29,5 grams pilar och kan på 30 meter endast se några centimeters förflyttning i sidled.

På längre, icke jaktmässiga håll, blir naturligtvis förflyttningen större.

Intressant, 24 sekundmeter är ju endå rejäl vind. Jag tror inte att jag skulle försöka mig på att skjuta i sådan vind med en studsare.

...klyva flaskkapsyler på 30 meter.

...5 pilar i en kråkbulvan på 50 meter osv. osv.

Detta antar jag är stående på fri hand. Jag kan ärligt säga att detta klarar inte jag av med 30-06:an

Förra sommaren provsköt jag på en älgfigur med bågen på 100 meters håll och alla pilarna satt i träffområdet. Jag sköt 3 pilar. Detta skedde efter att jag tagit några provpilar och testat om mitt justerbara sikte räckte för det hållet.

Även om man aldrig skulle ta ett skott på en älg på 100 meters avstånd så är pilen fortfarande en dödlig projektil på det avståndet och skulle döda en älg.

Jag har bara övningsskjutit på älg på 80 meter, det skulle vara intressant att se eller höra er berätta om era resultat på löpande älg.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det verkar som om presitionen är bättre med båge än med en klass1 studsare, dödligheten verkar ju dessutom vida överträffa kulvapnet också. Så jag tycker att det skulle vara kul om det blev godkänt som jaktvapen. De flesta älgar tillexempel skjuts ju under 80 meter, eftersom bågen ger överlägset bättre presition och skottverkan så ser jag inte som helst hinder.

En avslutande fråga bara, hur är det med ekonomin? Vad kostar en båge och hur mycket kostar det att träningsskjuta låt säga ett par hundra pilar om året?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, med lite trixande så är det förståss möjligt att mäta in avståndet före varje skott.

Intressant, 24 sekundmeter är ju endå rejäl vind. Jag tror inte att jag skulle försöka mig på att skjuta i sådan vind med en studsare.

Detta antar jag är stående på fri hand. Jag kan ärligt säga att detta klarar inte jag av med 30-06:an

Jag har bara övningsskjutit på älg på 80 meter, det skulle vara intressant att se eller höra er berätta om era resultat på löpande älg.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det verkar som om presitionen är bättre med båge än med en klass1 studsare, dödligheten verkar ju dessutom vida överträffa kulvapnet också. Så jag tycker att det skulle vara kul om det blev godkänt som jaktvapen. De flesta älgar tillexempel skjuts ju under 80 meter, eftersom bågen ger överlägset bättre presition och skottverkan så ser jag inte som helst hinder.

En avslutande fråga bara, hur är det med ekonomin? Vad kostar en båge och hur mycket kostar det att träningsskjuta låt säga ett par hundra pilar om året?

Jo på så korta håll 20-25 meter är vinden inget problem för pilen, MEN bågen är ett jäkla vindfång vilket gör det

svårt att sikta i stark vind. efter 30 meter börjar vinden trycka pilen i sidled.

Finns bara frihandsskytte med båge :) skjuta med stöd blir marigt pga designen och det är inte enklare att sitta på en stol och skjuta, tvärt om svårare.

De finns de som skjutit/skjuter på rörliga måltavlor, dock mest för skoj skull, vid bågjakt skjuter man på stillastående djur.

Jag kan inte säga att presitionen är bättre, men likvärdig på bågens håll, en studsare har ju fördelen att kunna skjuta på långa håll, detta eftesträvar man inte innom bågjakt, och faktum är att mycket av bågjakten är just närheten till villebrådet.

En bra jaktbåge får du likställa med en bra bössa med kikare, bågar finns från 800Kr och uppåt, men för en som du skall kunna jaga med bör du räkna med 10,000 inkl tillbehören, under köp & sälj (köp ) så finns en enkel guide som jag skrev

och länkar till de säljare vi har bra erfarenheter av i Sverige.

Beroende på hur mycket och bra du skjuter så räcker 12 pilar säkert 2-3 år, ibland får du limma om/nya fenor/fjädrar de brukar ta stryk vid täta grupper, sen kommer du klyva en och en annan pil, och sen förlupna pilar, bra kolfiber pilar med tavelspetsar får du för 80-100Kr st, men det finns massa olika så priser varierar. Rekomenderar dock att välja just kolfiber framför aluminium ( är lite billigare )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta antar jag är stående på fri hand. Jag kan ärligt säga att detta klarar inte jag av med 30-06:an

Hur otroligt det än låter så kan det många gånger vara så. Att skjuta stående utan stöd med studsare är ingen enkel grej.

Nu är ju inte youtube den bästa platsen att inhämta fakta ifrån. Men i nedanstående länk är det en kille som sätter några pilar i en vit fläck på 135 yards avstånd (123 m). Han använder lumenock (lysande nockar i ändan på pilen) och såvitt jag kan se får han till en hyfsad samling på detta avstånd. Alla pilarna verkar sitta i den vita fläcken. Gott och väl inom träffområdet på en älg. Fläcken är 3 tum i diameter säger han på filmen.

Men i verkligheten är det ju ingen som sätter igång att skjuta på djur på dessa avstånd. Man får helt enkelt se detta som bara en uppvisning.

http://www.youtube.com/watch?v=bVbm7y6S5OM

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hepp en oliktänkade - slå honom i skallen innan alla börjar tänka. Ni har mången gång försökt med mig också när jag blir för obekväm, men sådant triggar mest. Tyckte iaf Roger behöll lugnet, försök att få honom att lämna Åland så går det nog lättare.

Jag är en debattör, ingen mästrare. Jag sparkar aldrig på dom som ligger och stannar när det börjar göra ont. Men nu börjar även jag ledsna på strutsmentaliteten. Jag spelar på bortaplan nu, i er egen area. Maken till fräckhet har sällan skådats antagligen. Jag har kanske inte varit smidig jämt heller, det erkänner jag. Men mitt case är så pass tungt att skulle jag vilja skada er så skulle jag inte välja denna debattplats, utan betydligt mer publik media. Jag har inte ens ställt frågan i SJFs area ännu.

Men nu är det realtid!

JS tillbaka, inga svar på mina frågor vem som skall informera allmänheten, hur många är ni som vill detta? Jag gissar på 2-300 jaktkortslösare i Sverige, en handfull av dessa har nån gång skjutit vilt med båge i utlandet, och de talar för alla. Ponera att ni via ett positivt utslag kan 10 dubbla dessa entusiaster på 10 år så når ni 1% av jägarna I Sverige.

Jag kan upplysa er om att det idag finns ca 25000 näringsidkare som skrivit under för utrotning av vildsvinen. Det finns minst lika många jägare som "kräver" utrotning av vargen. Skogsbolagen med 40-50% av skogsmarken kommer inte acceptera högre betesskador än 2% = man vill inte ha någon älg.

Återigen, vad tillför bågen i dessa frågor, vilka frågor skall SJF och JRF prioritera och driva för att kännas trovärdiga?

Således spelar det ingen roll i mina ögon om risken är 50/50, 70/30 eller ens 90/10 att allmänheten skall sparka bakut i frågan - det är inte värt risken i tider då större frågor finns på agendan. Vi har en positiv syn på jakt från allmänheten idag, vi ställer upp, är öppna, debatterar och informerar. Det sker inte i denna fråga, varför? Det borde väl verkligen ligga i ert intresse då detta är jaktformen över alla andra. Djuren dör alltid etiskt fulländat och i princip aldrig har vi skadeskjutningar?

Kom igen nu. Gå ut tillsammans med jägarorganisationerna i media och rekrytera nya jägare från allmänheten. En rättighet ni har med dom i ryggen antar jag? Använd samma argument som ni använder här så går det säkert bra. Jag håller med om att det behövs liknande driver.

Det är lättare att rekrytera oerfaren ungdom, tacka för det. Med erfarenhet kommer inte bara konservatism utan också omdömme och omvärldsanalys, så är det bara.

JS - är det fortfarande oklart vad jag vill komma med mina inlägg? Isf kan jag inte göra mer - tyvärr. Tror de flesta andra förstår iaf.

Ni tyckte det var "skönt" att bli av med vakjägaren? Tarvligt Roger, under din nivå som debattör! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hepp en oliktänkade - slå honom i skallen innan alla börjar tänka. Ni har mången gång försökt med mig också när jag blir för obekväm, men sådant triggar mest. Tyckte iaf Roger behöll lugnet, försök att få honom att lämna Åland så går det nog lättare.

Jag är en debattör, ingen mästrare. Jag sparkar aldrig på dom som ligger och stannar när det börjar göra ont. Men nu börjar även jag ledsna på strutsmentaliteten. Jag spelar på bortaplan nu, i er egen area. Maken till fräckhet har sällan skådats antagligen. Jag har kanske inte varit smidig jämt heller, det erkänner jag. Men mitt case är så pass tungt att skulle jag vilja skada er så skulle jag inte välja denna debattplats, utan betydligt mer publik media. Jag har inte ens ställt frågan i SJFs area ännu.

Men nu är det realtid!

JS tillbaka, inga svar på mina frågor vem som skall informera allmänheten, hur många är ni som vill detta? Jag gissar på 2-300 jaktkortslösare i Sverige, en handfull av dessa har nån gång skjutit vilt med båge i utlandet, och de talar för alla. Ponera att ni via ett positivt utslag kan 10 dubbla dessa entusiaster på 10 år så når ni 1% av jägarna I Sverige.

Jag kan upplysa er om att det idag finns ca 25000 näringsidkare som skrivit under för utrotning av vildsvinen. Det finns minst lika många jägare som "kräver" utrotning av vargen. Skogsbolagen med 40-50% av skogsmarken kommer inte acceptera högre betesskador än 2% = man vill inte ha någon älg.

Återigen, vad tillför bågen i dessa frågor, vilka frågor skall SJF och JRF prioritera och driva för att kännas trovärdiga?

Således spelar det ingen roll i mina ögon om risken är 50/50, 70/30 eller ens 90/10 att allmänheten skall sparka bakut i frågan - det är inte värt risken i tider då större frågor finns på agendan. Vi har en positiv syn på jakt från allmänheten idag, vi ställer upp, är öppna, debatterar och informerar. Det sker inte i denna fråga, varför? Det borde väl verkligen ligga i ert intresse då detta är jaktformen över alla andra. Djuren dör alltid etiskt fulländat och i princip aldrig har vi skadeskjutningar?

Kom igen nu. Gå ut tillsammans med jägarorganisationerna i media och rekrytera nya jägare från allmänheten. En rättighet ni har med dom i ryggen antar jag? Använd samma argument som ni använder här så går det säkert bra. Jag håller med om att det behövs liknande driver.

Det är lättare att rekrytera oerfaren ungdom, tacka för det. Med erfarenhet kommer inte bara konservatism utan också omdömme och omvärldsanalys, så är det bara.

JS - är det fortfarande oklart vad jag vill komma med mina inlägg? Isf kan jag inte göra mer - tyvärr. Tror de flesta andra förstår iaf.

Ni tyckte det var "skönt" att bli av med vakjägaren? Tarvligt Roger, under din nivå som debattör! :)

Jo det kan jag hålla med om, och som du noterat själv behåller jag lunget för det mesta, i detta fallet vifftar Vakjägaren med ett rött skynke framför tjuren och gör det medvetet, och det får den önskade effekten och även jag kan tappa fattningen när jag/vi blir adresserade på ett mycket nedlåtande sätt, jag finner det helt ogrundat faktiskt då jag inte besöker andrar jakttrådar och utrycker mig på detta viset, förväntar jag mig samma artighet även här i bågjakts delen av forumet. Men vill man sticka ut hakan får man också vara berädd på att det smäller till och det gäller även mig.

Men jag är man nog att be om ursäkt och det gör jag nu, dock förväntar jag mig en ömsesidig respekt samt att man inte läser och tolkar allt till sin egen negativa asspekt på saker och ting, har man sådana bekymmer ang bågjakt eller annat för den delen tycker jag att man inte behöver starta infekterade diskutioner som inte leder någon stans .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att jaga gris med båge, dock bör man sträva efter sido skott hellre en bredsida

då vuxna grisar har kraftiga "sköldar" som kan stoppa tom 30-06 ..

Tror att rävjägar'n skall läsa på lite ang bågjakt!

Det lyser av okunskap!

Jag undrar vem det är som ska läsa på !

Eller skaffa sig erfarenhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hepp en oliktänkade - slå honom i skallen innan alla börjar tänka. Ni har mången gång försökt med mig också när jag blir för obekväm, men sådant triggar mest. Tyckte iaf Roger behöll lugnet, försök att få honom att lämna Åland så går det nog lättare.

Jag är en debattör, ingen mästrare. Jag sparkar aldrig på dom som ligger och stannar när det börjar göra ont. Men nu börjar även jag ledsna på strutsmentaliteten. Jag spelar på bortaplan nu, i er egen area. Maken till fräckhet har sällan skådats antagligen. Jag har kanske inte varit smidig jämt heller, det erkänner jag. Men mitt case är så pass tungt att skulle jag vilja skada er så skulle jag inte välja denna debattplats, utan betydligt mer publik media. Jag har inte ens ställt frågan i SJFs area ännu.

Men nu är det realtid!

JS tillbaka, inga svar på mina frågor vem som skall informera allmänheten, hur många är ni som vill detta? Jag gissar på 2-300 jaktkortslösare i Sverige, en handfull av dessa har nån gång skjutit vilt med båge i utlandet, och de talar för alla. Ponera att ni via ett positivt utslag kan 10 dubbla dessa entusiaster på 10 år så når ni 1% av jägarna I Sverige.

Jag kan upplysa er om att det idag finns ca 25000 näringsidkare som skrivit under för utrotning av vildsvinen. Det finns minst lika många jägare som "kräver" utrotning av vargen. Skogsbolagen med 40-50% av skogsmarken kommer inte acceptera högre betesskador än 2% = man vill inte ha någon älg.

Återigen, vad tillför bågen i dessa frågor, vilka frågor skall SJF och JRF prioritera och driva för att kännas trovärdiga?

Således spelar det ingen roll i mina ögon om risken är 50/50, 70/30 eller ens 90/10 att allmänheten skall sparka bakut i frågan - det är inte värt risken i tider då större frågor finns på agendan. Vi har en positiv syn på jakt från allmänheten idag, vi ställer upp, är öppna, debatterar och informerar. Det sker inte i denna fråga, varför? Det borde väl verkligen ligga i ert intresse då detta är jaktformen över alla andra. Djuren dör alltid etiskt fulländat och i princip aldrig har vi skadeskjutningar?

Kom igen nu. Gå ut tillsammans med jägarorganisationerna i media och rekrytera nya jägare från allmänheten. En rättighet ni har med dom i ryggen antar jag? Använd samma argument som ni använder här så går det säkert bra. Jag håller med om att det behövs liknande driver.

Det är lättare att rekrytera oerfaren ungdom, tacka för det. Med erfarenhet kommer inte bara konservatism utan också omdömme och omvärldsanalys, så är det bara.

JS - är det fortfarande oklart vad jag vill komma med mina inlägg? Isf kan jag inte göra mer - tyvärr. Tror de flesta andra förstår iaf.

Ni tyckte det var "skönt" att bli av med vakjägaren? Tarvligt Roger, under din nivå som debattör! :)

Nu är det ju såhär att bågen aldrig varit och kommer aldrig att vara ett verktyg för att kunna decimera viltstammar i någon större omfattning. Man jagar just för jaktens skull. Inte för köttets skull. Enbart pur glädje att få vistas i skogen på naturens villkor och att använda ett fungerande jaktmedel.

Allmänheten är precis så informerade som de behöver vara i bågjaktsfrågan.

Jag hävdar fortfarande att du målar upp ett icke existerande problem. Bågjakten kommer att tas emot som en just jaktform bland allmänheten. Vi har under 20 års tid informerat på samtliga större jaktmässor och har sett hur opinionen vänt bland de som besökt vår infomonter. Från att i början varit negativ till att svänga till en positiv syn på bågjakten.

Jag är inte det minsta orolig för någon negativ mediastorm den dagen ett positivt beslut tas om bågjakten.

SJF och JRF kan prioritera precis vilka frågor de vill. Bågjägareförbundet sköter bågjakten ska du se.

Det räcker med att de andra jägareförbunden tagit en positiv inställning till bågjakten i sina remissvar.

Det enda om har någon större betydelse är vad naturvårdsverket tittar på när det är dags att ta beslut. Då får vi verkligen hoppas att fakta om bågjakten får bestämma taget beslut. Gör den det så kommer vi att ha bågjakt i Sverige.

För underlaget är så pass bra att ingen annan kan ta fram något material som skulle visa på att bågjakten inte fungerar som jaktfom. Eller har du nån annan information som jag inte känner till att delge?

Just rekryteringen av ungdomar är vårt starkaste kort som även de andra jägareförbunden tittar intresserat på.

Det vet vi genom kontakter mellan våra förbund. Du ska se att även en oerfaren ungdom så småningom uppnår erfarenhet, med rätt vägledning blir det bra i slutändan.

SJF och JRF driver naturligtvis de frågor som medlemmarna anser har prio.

Likadant gör Bågjägareförundet.

Där är bågjakten prio 1 fråga och jag vågar påstå att den bedrivits framgångsrikt sedan 1986.

Pilbågen tillför inget i varg eller vildsvinsfrågan. Den behöver inte göra det heller.

Målsättningen är ju att återinföra bågjakten i Sverige. Inte att lösa vildsvinsproblematiken eller vargfrågan.

Det låter vi de andra jägareförbunden sköta. För de har fått det i uppdrag av sina medlemmar.

Den risk du befarar att ett bågjaktsbeslut ska ge är ogrundad. Låt bågjägarna sköta den biten när det väl blir dags så ska du se att det inte blir mycket till bakut volter. Inte kommer någon av ordförandena från SJF eller JRF att stå där i TV och försöka ge någon förklaring till bågjakten. Det blir SBJFs ordförande som tar den biten.

Sen kommer bågjakten aldrig att beröra majoriteten av jägarsverige. Vi pratar om några tusen utövare och där stannar det nog. Bågjakten är alldeles för krävande för att passa alla. Du tillhör förmodligen den skaran.

Når vi 2-3% av jägarantalet i Sverige så är det ungefär som utomlands. Ingen skillnad alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är allmänheten egentligen så positivt inställda till bågjakt?

Hur försvarar man bågjakten mot en icke jagande allmänhet som inte förstår argument som "jakt för jägarens skull".

Det bästa argumentet för jakt i allmänhet är ju att det är ett utnyttjande av en förnyelsebar resurs, dvs att man förvaltar viltstammarna och skördar överskottet. Jakten ger kött till jägaren som är betydligt mer miljövänligt än nåt som går att köpa i affärerna. Att vi jägare tycker att det är kul att jaga är tyvärr inget argument i sig.

Är bågen då ett lämpligt redskap för viltförvaltning?

Förmodligen inte efter vad jag har läst i olika trådar. Den tid som krävs för varje bågskjutet djur är mycket större än vid övriga jaktformer och med tanke på det lilla antal som kommer att jaga med båge så kommer den avskjutning som bågjägarna står för vara obetydlig.

Bågjakt är med andra ord endast för att tillgodose vissa jägares behov av ökad spänning.

Detta känns inte som nåt bra argument för den icke jagande allmänheten.

Skulle det bli kritik mot bågjakten så innebär det förmodligen att även den ”vanliga” jakten blir i frågasatt. Vi riskerar alltså att öka jaktmotståndet i samhället, enbart för att en mycket liten minoritet vill jaga med båge.

Är det värt risken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig väl in i diskussionen jag med.

JS. Du skriver att du inte är det minsta rädd för dålig media om bågjakten den dag den blir laglig. Den hållningen förstår jag inte.

Jag är rädd för dålig media om jakt i allmänhet, även innefattat bågjakt. Ser vi på vilka motioner som skrivs i riksdagen, främst från V och MP så är det skrämmande läsning som har mycket lite med fakta att göra. Jag ser inte hur bågjakten som jaktform skulle klara sig bättre än exempelvis fällfångst och jakt med löshund som idag är mål nummer 1 för jaktfientliga organisationer.

Jag tror att bågjakt skulle ha det positiva med sig att vi verkligen slår fast att vi jagar för att vi tycker det är roligt. Många jägare och även förbunden till viss del har ju en argumentationslinje som går ut på att vi egentligen inte vill jaga och skjuta, utan att det är en hemsk men nödvändig del i en viltvårdsplan som vi i anletets svett sliter för att upprätthålla.

Problemet jag ser här är att jaktfientliga organisationer så som grön ungdom, greenpeace och djurens rätt tar sin grundargumentation i att jakten inte behövs och att jägare bara vill döda och struntar egentligen i viltvårdsnyttan. De kommer att få ett bräckjärn till i sin argumentation som vi måste vara beredda på.

Det verkligt skrämmande är att det finns politiker som kopierrar texter från djurens rätt och skickar in som motioner med sitt namn under, troligen helt olästa. Dessa motioner kommer från partier som har stark potiential att leda sverige i en koalition nästa val.

Jag är som ni kanske förstått ytterst kluven i bogjaktsfrågan. Jag har inga bekymemr att tro att man kan skjuta ett vildsvin med en välriktad pil från 20m. Jag har inga problem med att tro att de allra flesta bågjägare är bättre utbildade och mer tränade än jägare i allmänhet. Jag tror att bågjakt säkerligen kan ske lika etiskt som med gevär. Problemet som jag ser är det att om inte det här styrs hårt så att snedvinklade tidningsreportage undviks och att kraven i alla fall i en början är mycket hårda så kommer det här att ge dålig media för hela jägarkåren. det krävs inte så mycket för att få en helsida om jakt i aftonbladet skrivet av en medlem i djurens rätt som berättar för allmänheten om personer som leker indianer i skogen på djurens bekostnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som tror att jakten för 300 000 jägare skulle hotas pga att några hundra, kanske några tusen, bågjägare skulle få tillåtelse att jaga eller ?

Att den ickejagande allmänheten skulle gå man ur huse för att stoppa all jakt för alla ?

Det mesta av dessa farhågor är totalt ogrundade och ingen annanstans i världen har detta inträffat.

Vad är det som gör Sverige så unikt att det omedelbart skulle inträffa här?

Om ni har hängt med i debatten och läst mer om alla jaktfientliga motioner som lämnats in i riksdagen, så kommer ni att se att de inte fått gehör, utan blivit nedröstade. Detta har det bland annat skrivits om i både jakt och jägare och Svensk Jakt.

Antijägarna låter och skramlar mycket. Men när man synar dem närmare så är inte deras visioner genomförbara.

Ni vet väl alla hur det har låtit i vargfrågan? Nu ser det ut som om vi snart får jaga lite varg, då problemen blivit för stora, för att ta ett exempel.

Så att vi här sitter och målar upp diverse scenarion om hur det kanske blir med en framtida bågjakt i landet, är slöseri med tid.

Jag tror inte att vi kan lösa vare sig vildsvins, bågjakt eller vargfrågan här. Oavsett hur mycket vi än försöker!

Personligen ser jag framemot att kunna fälla lite rådjur i Sverige nästa år. Skulle det inte bli så, så får jag väl fortsätta åka utomlands. Inga problem! Det är trevligt i USA och Sydafrika och inte minst Åland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd för dålig media om jakt i allmänhet, även innefattat bågjakt. Problemet som jag ser är det att om inte det här styrs hårt så att snedvinklade tidningsreportage undviks och att kraven i alla fall i en början är mycket hårda så kommer det här att ge dålig media för hela jägarkåren. det krävs inte så mycket för att få en helsida om jakt i aftonbladet skrivet av en medlem i djurens rätt som berättar för allmänheten om personer som leker indianer i skogen på djurens bekostnad.

Hur var det nu när naturvårdsverket gick ut i media i januari och sa att de skulle ta beslut om bågjakten?

Inte blev det någon mediastorm av det.

Djurens rätt blåste inte upp det trots att de hade alla möjligheter till det.

Sanningen är den att bågjakten har så mycket på fötterna att det inte finns mycket att angripa.

Det finns en skadskjutnings statstik som imponerar. Faktiskt lägre siffror än för gevär.

Att reducera skadskjutningstalen tilltalar ju alla djurrättsgrupperingar.

Tidningsartiklar och sensationsjournalistik kommer alltid att finnas. Men inte heller de kan presentera några fakta för att misskreditera bågjakten. För det finns helt enkelt inget som motsäger det material som är inlämnat som beslutsunderlag.

Ska vi basera beslut på känslor och tyckanden eller fakta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är allmänheten egentligen så positivt inställda till bågjakt?

- Jag tror att allmänheten är i princip likgiltig, så länge det inte är frågan om djurplågeri, det är i alla fall den reaktion vi hade/har på Åland

Hur försvarar man bågjakten mot en icke jagande allmänhet som inte förstår argument som "jakt för jägarens skull".

- På samma sätt som man försvarar all jakt antar jag

Det bästa argumentet för jakt i allmänhet är ju att det är ett utnyttjande av en förnyelsebar resurs, dvs att man förvaltar viltstammarna och skördar överskottet. Jakten ger kött till jägaren som är betydligt mer miljövänligt än nåt som går att köpa i affärerna. Att vi jägare tycker att det är kul att jaga är tyvärr inget argument i sig.

- Sant, men förstår inte hur bågjakt ändrar på detta ?

Är bågen då ett lämpligt redskap för viltförvaltning?

- Frågan kanske borde vara om den är olämplig som jaktvapen/metod, i det fallet är svaret nej det är den inte

Förmodligen inte efter vad jag har läst i olika trådar. Den tid som krävs för varje bågskjutet djur är mycket större än vid övriga jaktformer och med tanke på det lilla antal som kommer att jaga med båge så kommer den avskjutning som bågjägarna står för vara obetydlig.

- Då är det väl inga problem ? varför måste man skjuta stora volymer/antal av något för att jaktmetoden skall vara acceptabel ?

Bågjakt är med andra ord endast för att tillgodose vissa jägares behov av ökad spänning.

- Ja så kan man nog se på saken, men det gäller väl trad jakt med ? inte jagar du bara för att du MÅSTE ?

Detta känns inte som nåt bra argument för den icke jagande allmänheten.

- Den icke jagande allmänheten åter kommer hela tiden, jag tillhör den icke golf spelande allmänheten men inte vill jag att det ska förbjudas för den sakens skull, och inte påverkar golfspelare utövandet av cricket, vilket är i mina ögon sett lika tröstlöst att betrakta

Skulle det bli kritik mot bågjakten så innebär det förmodligen att även den ”vanliga” jakten blir i frågasatt. Vi riskerar alltså att öka jaktmotståndet i samhället, enbart för att en mycket liten minoritet vill jaga med båge.

- Är den inte ifrågasatt redan idag då ? och motstånd mot jakt kommer alltid att finnas oavsett bågjakt eller inte

Är det värt risken?

- Ja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är allmänheten egentligen så positivt inställda till bågjakt?

Ja, som jag sett under en utveckling på mässor under 20 års tid.

Hur försvarar man bågjakten mot en icke jagande allmänhet som inte förstår argument som "jakt för jägarens skull".

Med att man vill införa en jaktform som minskar skadskjutningarna.

Det bästa argumentet för jakt i allmänhet är ju att det är ett utnyttjande av en förnyelsebar resurs, dvs att man förvaltar viltstammarna och skördar överskottet. Jakten ger kött till jägaren som är betydligt mer miljövänligt än nåt som går att köpa i affärerna. Att vi jägare tycker att det är kul att jaga är tyvärr inget argument i sig.

Du skördar ett överskott med bågen också

Är bågen då ett lämpligt redskap för viltförvaltning?

Ja, om än i liten skala. Ypperlig för decimering av stadsnära viltstammar, där säkerheten inte medger att gevär används. Det har vi sett från Helsingfors bland annat.

Förmodligen inte efter vad jag har läst i olika trådar. Den tid som krävs för varje bågskjutet djur är mycket större än vid övriga jaktformer och med tanke på det lilla antal som kommer att jaga med båge så kommer den avskjutning som bågjägarna står för vara obetydlig.

Kan vara att antalet fällt vilt är obetydligt. men glöm inte att det finns effektivare metoder än gevär om vi ska ha antalet skjutna vilt som nån måttstock på effektivitet.

Bågjakt är med andra ord endast för att tillgodose vissa jägares behov av ökad spänning.

Ett fungerande jaktmedel som tillåter jakt enligt våra etiska regler har ett berättigande. Om det sen ger även jägaren ett välbefinnande av sin jaktutövning så är det ju ett plus i kanten.

Skulle det bli kritik mot bågjakten så innebär det förmodligen att även den ”vanliga” jakten blir i frågasatt. Vi riskerar alltså att öka jaktmotståndet i samhället, enbart för att en mycket liten minoritet vill jaga med båge.

Är det bara vad du spekulerar och tror eller kan du visa på var införandet av bågjakt har äventyrat annan jakt?

Är det värt risken?

Vilken risk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JS Du tänder verkligen på alla cylindrar direkt i den här frågan..

Jag menar inte att vi skulle få en folkstorm direkt efter att bågjakt tillåts. Jag menar att jakten kommer oavsett hur vi gör få jobba hårdare med att förklara sin existens, mycket på grund av den mer urbaniserade befolkningen. Jakt upplevs inte som något naturligt längre utan som ett slags nöja för några få utvalda. Datta är en utveckling som i längden är livsfarlig för jakt som den ser ut i dagens form. JAg tror att det då blir viktigare och viktigare hur vi hanterar media och våra politiker som tyvärr är barn av den mer och mer jaktfientligt inställda befolkningen.

De jaktfientliga förslagen röstades ner nu senast, ja. Men det beror ju på att i princip alla motioner från oppositionen röstas ner även om regeringen håller med i sak, oavset om de handlar om jakt eller sjukvård. Skillnaden blir den dag ett jaktfientligt eller jaktkritiskt parti kommer in i riksdagen.

Du skriver att minskad skadeskjutning tilltalar djurrättsgrupperingar, där tar du fel. Dessa kritiker struntar i om vi skadeskjuter eller inte, de vill förbjuda jakten i sin helhet, skadeskjutningar är bara ett argument som kan bytas ut.

Jag tycker att du är lite blåögd för medias kraft för jaktens varande. Brist på fakta för sina åsikter har aldrig hindrat personer som enbart argumenterar utifrån känslor.

Personer som inte har någon tidigare erfarenhet av jakt är otroligt lätta att påverka åt det ena eller andra hållet. Det handlar om att vara först.

Sverige har idag nästan som enda land en befolkning där det finns en stark opipion för jakt. Det är obeskrivligt viktigt att vi behåller det så. Det finsn politiska partier i andra europeiska länder som haft som vallöften att förbjuda jakt.

Jag vill bara mana till frsiktighet och att vara förberedd. Det hälper inte här att aggressivt argumentera för att ingen ickkejägare kommer att bry sig om vi börjar jaga med båge eller inte. För även om risken för en större effekt på opinionen inte är så stor så finns den och skadan skulle vara oreparabel.

Glöm inte att det är svårt att argumentera mot jakt med fakta, vilken aldrig har bekymrat djurens rätt. De argumenterar enbart med känslor och det är något som inte går att besvara med fakta.

JS du kan tro på dina egna argument hur mcyket du vill. De kan till och med vara omöjliga att motsäga med fakta. Det hjälper inte när man har en motståndare med argumentationsgrund i känslor. Känsloargument är även något so går hem väldigt starkt hos allmänheten och därigenom politiker.

Du kan argumentera hur mycket du vill med att djuren dör jättelätt av en båge med 100m/s och rakbladn på toppen när allmänheten bara ser en kamofalgeklädd militärwannabe med pilbåga som bara dödar för att det är kul att döda. Då går det inte att spotta ut tekniska fakta om bågen för att vinna över känslorna till din sida argumentationen.

Beslut baserar sig alltid på tyckande från politiker. Fakta komemr i andra hand i många frågor. Blyfrågan var någo som ordnade sig till slut, men den höll på att gå ritkigt illa på grund av tyckande istället för fakta. Det är bara att acceptera och lära sig arbeta utifrån att alla beslut från politiker inte baserar sig på fakta utan till stor del så baserar de sig tyckande och åsikter.

För om alal beslut baserade sig på torra fakta så skulel man ju inte ha så svårt att komma överens mellan partigränserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är imponerad av Rogers och JS tålamod och saklighet.

Är även förundrad över den storm som det har blivit i Sverige angående bågjaktens vara eller icke vara. I Finland är tongångarna lite annorlunda speciellt vad det gäller reportage mm. I tidningen Jägaren som utkommer till alla med Jaktkort i Finland var det för två nummer sedan ett reportage angående bågjaktens förlängda jakttid i USA, o då främst på vitsvans. De diskuterade även om man kunde applicera USA:s modell på Finland. :P Och det kommer regelbundet sakliga reportage om bågjakt.

Vad det gäller antalet fällda vilt med båge uppkommer det absolut inte till antalet med tradvapen, men en överhängade majoritet av bågjägarna jagar även traditionellt, så även jag.

Största anledningen till att jag började bågjaga är som nämnts ovan spänningen och känslan av "riktig jakt" då jag jagat traditionellt sedan barnsben. Men då rådjursstammen på Åland exploderat under de senare åren och man bara kunde gå ut o "hämta" rådjur, tappade jag helt lusten att jaga.

Jag var som de flesta inte införstådd med hur moderna bågar fungerade och hur precisa de va innan jag träffade Anders Gestberg och Roger, och då föll jag direkt för jaktformen. Och jag har även fått mina lite konservativa jaktlagskollegor att förstå att båge är ett fullgott jaktredskap, vilket givetvis tog tid och mycket argumentation. Men det som är effektivast är andå att se det i praktiken, då ändrar ofta även de mest motståndsaktiga gubbarna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur försvarar man bågjakten mot en icke jagande allmänhet som inte förstår argument som "jakt för jägarens skull".

Med att man vill införa en jaktform som minskar skadskjutningarna.

Det argumentet kan ju användas för att förbjuda krutvapenjakt, det är förvånansvärt många som anser att exempelvis hageljakten bidrar till väldigt mycket skadeskjutningar. Bågjakten kanske är ett alternativ till hageljakten, för att radikalt minska antalet skadeskjutningar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra argument och dialog!

En sak är förstås att denna fråga i Sverige, kommer inte att hamna hos regeringen, utan blir ett dispens

förfarande från NVV, mao behöver frågan inte lyftas fram till allmänheten.( om jag inte missat något)

Men man bör beakta det faktum att "motståndare" läser dessa trådar, så på ett sätt föder man dem med

tankar och ideer genom att skriva dem här, så man kanske inte ska väcka de sovande björna i onödan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det argumentet kan ju användas för att förbjuda krutvapenjakt, det är förvånansvärt många som anser att exempelvis hageljakten bidrar till väldigt mycket skadeskjutningar. Bågjakten kanske är ett alternativ till hageljakten, för att radikalt minska antalet skadeskjutningar?

Korrekt, hageljakt på rådjur i sverige är bara en dispans, dvs igentligen olagligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är imponerad av Rogers och JS tålamod och saklighet.

Är även förundrad över den storm som det har blivit i Sverige angående bågjaktens vara eller icke vara. I Finland är tongångarna lite annorlunda speciellt vad det gäller reportage mm. I tidningen Jägaren som utkommer till alla med Jaktkort i Finland var det för två nummer sedan ett reportage angående bågjaktens förlängda jakttid i USA, o då främst på vitsvans. De diskuterade även om man kunde applicera USA:s modell på Finland. :P Och det kommer regelbundet sakliga reportage om bågjakt.

Vad det gäller antalet fällda vilt med båge uppkommer det absolut inte till antalet med tradvapen, men en överhängade majoritet av bågjägarna jagar även traditionellt, så även jag.

Största anledningen till att jag började bågjaga är som nämnts ovan spänningen och känslan av "riktig jakt" då jag jagat traditionellt sedan barnsben. Men då rådjursstammen på Åland exploderat under de senare åren och man bara kunde gå ut o "hämta" rådjur, tappade jag helt lusten att jaga.

Jag var som de flesta inte införstådd med hur moderna bågar fungerade och hur precisa de va innan jag träffade Anders Gestberg och Roger, och då föll jag direkt för jaktformen. Och jag har även fått mina lite konservativa jaktlagskollegor att förstå att båge är ett fullgott jaktredskap, vilket givetvis tog tid och mycket argumentation. Men det som är effektivast är andå att se det i praktiken, då ändrar ofta även de mest motståndsaktiga gubbarna :D

Precis min tanke, varför skulle det bli ett rabalder i just sverige när det inte blivigt det i något annat land, är sverige så unikt ? kanske är det så, men som Svensk om än levandes på Åland har jag svårt att tro det, om nu inte den svenska jägarkåren sluter upp med djurensrätt förstås, vilket vore en mycket intresant symbios

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säkerligen kunna tänka mig att börja med bågjakt någon gång ifall den blir implementerad här i Sverige.

Det bågjakten ahr idag som till stor del saknas i den vanliga jägarkåren är välutbildade, motiverade och kunniga jägare. Det är enligt mig vad som räddar jaktformen. Jag tror det är essentiellt att behålla den här höga nivån och visa den utåt. Jag tror även att det är helt rätt att föra in bågajkten "i det tysta" så att säga så att den hinner bli en naturlig del innan den blir ifrågasat av ickejägare och jaktmotståndare.Det kan kanske kalals för att måla f*n på vaggen, men jag tror att vi måste ha en stark folklig opinion bakom oss och att bågjakt inte kommer att verka positivt på den opinionen oavsett hur mycket bättre det är att jaga med båge än med bössa.

Men jag tror att vi ska vara förberedda på en eventuell debatt och att idag verkligen ta oss funderar på hur vi ska behålla acceptansen för jakten i allmänhet och bågjakten i synnerhet.

JS när man argumenterar mot dig känns det nästan som om jagpersonligen hoppar på dig. Om du tror att det är vad jag gör, så tror du fel. Jag är bara inte så fanatisk anhängare av bågjakt som du. Jag har ännu inte beslutat mig om jag är för eller mot. Jag ser inte varför vi ska öka på jakten med ytterligare en jaktform som inte har något annat syfte än att ge en större jaktlig utmaning för ett litet antal entusiaster. Men jag kan helt klart förstå den jaktliga upplevelsen av bågjakt och är till största del tilltalad av den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke, varför skulle det bli ett rabalder i just sverige när det inte blivigt det i något annat land, är sverige så unikt ? kanske är det så, men som Svensk om än levandes på Åland har jag svårt att tro det, om nu inte den svenska jägarkåren sluter upp med djurensrätt förstås, vilket vore en mycket intresant symbios

Att den här frågan ges så stort utrymme i Sverige tror jag till viss del kommer an på att vi är ganska så sena med det här med bågjakt, det har stått still för länge och nu så har det hunnit bildats en opinion emot. Jag tror även att det är så att vi i SVerige har alltid varit ganska så egna vad gäller jaktformer och tillvägagångssätt. Åland, tror jag i alla fall, är mer kontinentala i sitt jagande. Snabbara på att ta influenser från USA och centraleuropa. Se bara på hur lång tid det har dröjt innan kamoflage blivit accepterat av vanliga jägare i Sverige. För att inte tala om att det är först nu som vi förstått det här med att locka räv i sverige. Vi har alltid jagat med drivande hund och bössa och därmed basta.

Nu såhär senti vårt sämhälles utveckling så har det kommit fler och starka grupper som förespråkar jaktförbud, vilka kommer att slåss för att minska antalet jaktformer i Sverige. De är knapapst tilltalade av ännu en jaktform då de egentligen är ute efter ett jaktförbud.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...