Hoppa till innehåll

Vildsvin


Turbo

Recommended Posts

  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    27

  • J S

    18

  • vakjägaren.

    13

  • MKJ

    8

Top Posters In This Topic

Vi får väl vänta på JS så kanske han kan svara på mina frågor.

Ickeproblem eller inte - världen är inte alltid rättvis. En majoritet är dock mer legitim än en minoritet när det skall tas beslut i en demokrati. Vi tillhör samma majortitet - jägarna. Men jag är inte del av den minoritet som ser det naturliga värdet av att införa bågjakten i svensk jaktkultur då jag tror att den kan skada vår kollektiva image i ett läge av tuffa förhandlingar i frågor benämna som Core för alla jägare. I samhället är vi alla en minoritet mot allmänheten. Frågan jag ställt hela tiden är om majoriteten av jägarna alltid skall försvara minoritetens önskemål, även om det är politiskt tveksamt? Jag har aldrig trott på nollvisionen beträffande varg trots att en mycket utsatt minoritet i jägarleden yrkat för den exempelvis.

Ni har jägarorganisationerna i ryggen - det är ju bra så långt. Således kan ju mina åsikter skrivas av som svamel till fullo. :wacko:

Men med tanke på hur många självklara ja som SJF fick nej på häromsistens sker inget via automatik heller. Regeringen blir en tuffare och tuffare instans att påverka, även för jägarförbunden - trovärdigheten och den fulla konsekvensanalysen blir viktigare och viktigare. Känns som dom alltid skall ha sista ordet och då är det viktigt att man har på benen ur alla synvinklar och att det är värt att fightas för. "Pick your fights" känns målande.

Jag antyder inte att jägarförbundet gjorde sin läxa på ett undermåligt sett, för det tror jag faktiskt inte att dom gjorde. Men signalerna tillbaka var nya och leder till eftertanke - för alla.

Min röda tråd har alltigenom mitt svamel varit att viltförvaltningen styr agendan i Sverige, förmodligen en lång tid framöver dessutom. Metoder som kan minska friktionen mellan samhälle, markägare och jägare kommer att priorteras på det centrala planet. Likaså åtgärder som stärker vår image genemot den svajande massan a.k.a allmänheten. Har lite svårt att se vad bågjakten tillför där helt allvarligt.

Beträffande "Gentlemännen" delar vi kanske åsikterna, men det skulle jag aldrig skriva på ett publikt forum.

Jag vill återigen säga att jag argumenterar utifrån mig själv och ingen annan, såväl i denna fråga som alla andra där jag deltager på detta forum. Söker heller inga fiender bland bågjägare. Jag argumenterar på precis samma sett med folk som jag redan känner på sidan. :P

Jag kommer att gratulera er den dagen ni eventuellt får ett tillstånd, det lovar jag er.

Nu är jag tillbaka efter lite semester i Norge och Finland.

Jag har lite svårt att se vad det är du egentligen vill med dina inlägg.

Du tycker att bågjakten exponeras för lite i media och att den på så sätt håller på att föras in bakvägen i svensk jakt!

Kan det inte vara så att det helt enkelt inte anses finnas intresse från medias sida att exponera bågjakten mer än det görs

?

De enda som ska övertygas är remissinstanserna och beslutsfattarna ifrågan. Jägarorganisationerna är redan positiva i sina svar. Eller menar du att det ska ske nån folkomröstning inom jägareförbunden?

Är inte du nöjd med deras agerande och svar så får du väl ta upp det på någon av deras kongresser och motionera om saken.

Vilka är det annars vi ska få positiva till bågjakten om inte naturvårdsverket och samtliga remissinstanser?

Jag känner att hålla föredrag för husmodersföreningar och motorklubbar om bågjakt är lite bortkastad tid. Förmodligen skiter de fullständigt i vår fråga. De är nog mera intresserade av garnpriserna och bensinprispolitiken.

Sen om enskilda medlemmar i något av de andra jägareförbunden känner att bågjakten känns helt fel för deras del, så är det en fråga de rimligen måste ta itu med inom sin organisation.

Jag håller med om att viltförvaltningen styr de jaktpolitiska besluten i stora drag. Jag ser bågjakten som en del av denna viltförvaltning i framtiden. Kanske på ett marginellt sätt. Men många bäckar små gör sitt till.

Bågjakten har ett berättigande som jaktform oavsett vilken vinkel du ser den.

Det är en väl fungerande och etisk jaktform. Framför allt lockar den mycket ungdomar. Just ungdomssatsningarna inom samtliga jägareförbund har högsta prio idag.

Vidare är bågjakten en ypperlig jaktmetod för små marker. Säkerhetsmässigt kan fler jägare jaga på samma lilla plätt där gevärsjakt vore uteslutet av risken för vådaskjutningar.

Sett till antalet fällda vilt kommer bågen alltid att få vika för geväret. Men det diskvalificerar väl inte bågen som ett jaktmedel? Ska man ha just effektiviteten som en parameter så finns det ju mycket effektivare vapen än gevär att ta till.

Kanske en kulspruta med spårljus, då kan du ju meja ner hela grisflocken på nolltid.

Tittar man sen till allmänhetens reaktioner i våra grannländer så finns inte det motstånd som du fruktar om bågjakten blir införd i Sverige. Jag hävdar fortfarande att du målar upp ett problem av ett ickeproblem.

Jag tycker vi inför bågjakten och stämmer av reaktionerna efter några års jakt, då har vi fakta om Svenska förhållanden.

Om man vill ha som man alltid har haft så ska man göra som man alltid har gjort brukar det ju heta.

Jag ser bågjakten som en frisk fläkt i den svenska jaktutövningen och knappast något som Jägarorganisationerna behöver gå ut och försvara för ickejägare. Den biten kommer Svenska Bågjägaeförbundet att sköta och om samma fina statistik erhålls från svensk bågjakt så kommer vi sannerligen inte ha något att skämmas för.

Ser man till de Danska siffrorna om bågjakten så finns ingen jaktform i Sverige som kan visa på lägre felskjutningstal.

Jo förresten, det skulle vara fällfångsten isåfall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare är bågjakten en ypperlig jaktmetod för små marker.

Öhh :P Ja visst! :wacko: Finns väl inget annat vapen som får djuren att springa så långt efter skottet/pilen som bågen får. Små marker och nära till gränsen vips så är de över !!!!!!!!

Sett till antalet fällda vilt kommer bågen alltid att få vika för geväret. Men det diskvalificerar väl inte bågen som ett jaktmedel? Ska man ha just effektiviteten som en parameter så finns det ju mycket effektivare vapen än gevär att ta till.

Kanske en kulspruta med spårljus, då kan du ju meja ner hela grisflocken på nolltid.

Jo, bågen blir diskad/handikappad om man jämnför med ett gevär. Pg av att man kan ta till vara på fler chanser då man kan skuta på längre håll och flera skott på flera vilt om man hinner.

Ang kulsprutan: Dåligt jämnförande nästan larvigt, vart tog den etiken vägen?

Ser man till de Danska siffrorna om bågjakten så finns ingen jaktform i Sverige som kan visa på lägre felskjutningstal.

Statistik suger , så lätt manipulerad.

Som nån tidigare sa:

Det finns rötägg inom alla kretsar så att alla som jagar med båge är lite mer omdömesfulla än andra jägare tycker jag är snack! Men det finns säkert många av er entusiaster som är mkt duktiga och ansvarsfulla.

Sen till ursprungsfrågan.

Man har livliga diskussioner om att tex30,06 är i underkant för vildsvin och 6,5an är precis oduglig.

Och så kommer ett inlägg om att bågen den är bra till gris den !

Den dödar säkert för det gör den i andra länder påstår ni. Men man skjuter gris med 222rem/243win i vissa av de länderna oxå.

Håll er till småvilt !

Mvh...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare är bågjakten en ypperlig jaktmetod för små marker.

Öhh :D Ja visst! ;) Finns väl inget annat vapen som får djuren att springa så långt efter skottet/pilen som bågen får. Små marker och nära till gränsen vips så är de över !!!!!!!!

Sett till antalet fällda vilt kommer bågen alltid att få vika för geväret. Men det diskvalificerar väl inte bågen som ett jaktmedel? Ska man ha just effektiviteten som en parameter så finns det ju mycket effektivare vapen än gevär att ta till.

Kanske en kulspruta med spårljus, då kan du ju meja ner hela grisflocken på nolltid.

Jo, bågen blir diskad/handikappad om man jämnför med ett gevär. Pg av att man kan ta till vara på fler chanser då man kan skuta på längre håll och flera skott på flera vilt om man hinner.

Ang kulsprutan: Dåligt jämnförande nästan larvigt, vart tog den etiken vägen?

Ser man till de Danska siffrorna om bågjakten så finns ingen jaktform i Sverige som kan visa på lägre felskjutningstal.

Statistik suger , så lätt manipulerad.

Som nån tidigare sa:

Det finns rötägg inom alla kretsar så att alla som jagar med båge är lite mer omdömesfulla än andra jägare tycker jag är snack! Men det finns säkert många av er entusiaster som är mkt duktiga och ansvarsfulla.

Orkar inte ens bemöda mig något längre inlägg till detta, du har helt enkelt inte en tagit dig tiden att ta reda

på fakta ang pibåge och hur den fungerar. Vi har ALDRIG sagt att vi är BÄTTRE än trad jägare, men ni läser allt som fan läser bibeln, och du är en av dessa som ser att allt är korrumperat och små göna män bevakar dig säker hela tiden med.

Ingen har sagt att man ska skjuta på LÅNGA håll !!!! fattar bara inte varför ni tycker att man måste skuta allt på långa håll

det finns oss som faktiskt inte tycker det är manligt att skjuta på 100 meter utan tycker det funkar lika bra på 20 meter

försöka att fatta att det är två olika jaktformer och du kan inte gämföra dem, det enda som går att gämföra e det kliska faktum att pilen död lika bra som din kula gör!

håll dig till att mecka på din Amazon!

Sen till ursprungsfrågan.

Man har livliga diskussioner om att tex30,06 är i underkant för vildsvin och 6,5an är precis oduglig.

Och så kommer ett inlägg om att bågen den är bra till gris den !

Den dödar säkert för det gör den i andra länder påstår ni. Men man skjuter gris med 222rem/243win i vissa av de länderna oxå.

Håll er till småvilt !

Mvh...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare är bågjakten en ypperlig jaktmetod för små marker.

Öhh :D Ja visst! ;) Finns väl inget annat vapen som får djuren att springa så långt efter skottet/pilen som bågen får. Små marker och nära till gränsen vips så är de över !!!!!!!!

Sett till antalet fällda vilt kommer bågen alltid att få vika för geväret. Men det diskvalificerar väl inte bågen som ett jaktmedel? Ska man ha just effektiviteten som en parameter så finns det ju mycket effektivare vapen än gevär att ta till.

Kanske en kulspruta med spårljus, då kan du ju meja ner hela grisflocken på nolltid.

Jo, bågen blir diskad/handikappad om man jämnför med ett gevär. Pg av att man kan ta till vara på fler chanser då man kan skuta på längre håll och flera skott på flera vilt om man hinner.

Ang kulsprutan: Dåligt jämnförande nästan larvigt, vart tog den etiken vägen?

Ser man till de Danska siffrorna om bågjakten så finns ingen jaktform i Sverige som kan visa på lägre felskjutningstal.

Statistik suger , så lätt manipulerad.

Som nån tidigare sa:

Det finns rötägg inom alla kretsar så att alla som jagar med båge är lite mer omdömesfulla än andra jägare tycker jag är snack! Men det finns säkert många av er entusiaster som är mkt duktiga och ansvarsfulla.

Sen till ursprungsfrågan.

Man har livliga diskussioner om att tex30,06 är i underkant för vildsvin och 6,5an är precis oduglig.

Och så kommer ett inlägg om att bågen den är bra till gris den !

Den dödar säkert för det gör den i andra länder påstår ni. Men man skjuter gris med 222rem/243win i vissa av de länderna oxå.

Håll er till småvilt !

Mvh...

Jadu vakjägaren!

Det är minst 10 år sedan jag läste ett lika okunnigt inlägg om bågen som jaktvapen som du nu presenterar.

Ditt inlägg skiner igenom av okunnighet och förmodligen bara en massa tyckande som du förmodligen inte har det minsta belägg för.

Om du ens hade bemödat dig med att läsa igenom en bråkdel av all den information som finns om bågjakt på endast jaktsnack så skulle jag inte behöva skriva detta inlägg.

Jag föreslår att du läser på ämnet och sedan återkommer med förnyad kommentar.

Tar dock och bemöter några av dina åsikter.

1. I de allra flesta fall förflyttar sig ett djur kortare sträcka efter en pilträff än motsvarande träff med kula. En pil ger större avblödning och snabbare blodtrycksfall. Detta kombinerat med att djuret sällan panikrusar från platsen gör att den återfinns i skottplatsen närhet. Oftast inom 50 meter.

2. Den danska statistiken är framtagen inom en dispensverksamhet av Danmarks motsvarighete till Naturvårdsverket och de har sannerligen ingen anledning att "putsa" några siffror.

3. Bågen är ett ypperligt vapen till högvilt. I enbart USA fälls det mer högvilt med pilbåge varje år än det fälls med gevär i hela skandinavien. Det finns inget landlevande djur som inte går att fälla med pilbåge.

På mina resor till sydafrika har jag i regel alltid skjutit rätt igenom allt vilt. Kudutjur på ca 270kg, vårtsvinsgalt på 100 kg för att nämna några. Mamre på detta forum fällde en Eland antilop på ca 500-600 kg med en pil som passerade rätt igenom djuret och landade 15 meter bortanför det. Djuret hittades död efter endast 40 meter. En kula hade inte gjort jobbet ett dugg bättre.

4. Jo jag tycker också att min 30.06 är riktigt klen. Den är inte godkänd för att jaga afrikansk buffel med. Min pilbåge är godkänd för detta storvilt. Till vildsvin räcker en klenare båge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare är bågjakten en ypperlig jaktmetod för små marker.

Öhh :P Ja visst! ;) Finns väl inget annat vapen som får djuren att springa så långt efter skottet/pilen som bågen får. Små marker och nära till gränsen vips så är de över !!!!!!!!

Sett till antalet fällda vilt kommer bågen alltid att få vika för geväret. Men det diskvalificerar väl inte bågen som ett jaktmedel? Ska man ha just effektiviteten som en parameter så finns det ju mycket effektivare vapen än gevär att ta till.

Kanske en kulspruta med spårljus, då kan du ju meja ner hela grisflocken på nolltid.

Jo, bågen blir diskad/handikappad om man jämnför med ett gevär. Pg av att man kan ta till vara på fler chanser då man kan skuta på längre håll och flera skott på flera vilt om man hinner.

Ang kulsprutan: Dåligt jämnförande nästan larvigt, vart tog den etiken vägen?

Ser man till de Danska siffrorna om bågjakten så finns ingen jaktform i Sverige som kan visa på lägre felskjutningstal.

Statistik suger , så lätt manipulerad.

Som nån tidigare sa:

Det finns rötägg inom alla kretsar så att alla som jagar med båge är lite mer omdömesfulla än andra jägare tycker jag är snack! Men det finns säkert många av er entusiaster som är mkt duktiga och ansvarsfulla.

Sen till ursprungsfrågan.

Man har livliga diskussioner om att tex30,06 är i underkant för vildsvin och 6,5an är precis oduglig.

Och så kommer ett inlägg om att bågen den är bra till gris den !

Den dödar säkert för det gör den i andra länder påstår ni. Men man skjuter gris med 222rem/243win i vissa av de länderna oxå.

Håll er till småvilt !

Mvh...

Tror att rävjägar'n skall läsa på lite ang bågjakt!

Det lyser av okunskap!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu vakjägaren!

Det är minst 10 år sedan jag läste ett lika okunnigt inlägg om bågen som jaktvapen som du nu presenterar.

Ditt inlägg skiner igenom av okunnighet och förmodligen bara en massa tyckande som du förmodligen inte har det minsta belägg för.

:wub: har jag inte belägg för mitt tyckande? Konstigt forum det här. :rolleyes: Om du inte läst nått så okunnit på 10år, tja det får du stå för själv.

Jag föreslår att du läser på ämnet och sedan återkommer med förnyad kommentar.

Tar dock och bemöter några av dina åsikter.

1. I de allra flesta fall förflyttar sig ett djur kortare sträcka efter en pilträff än motsvarande träff med kula. En pil ger större avblödning och snabbare blodtrycksfall. Detta kombinerat med att djuret sällan panikrusar från platsen gör att den återfinns i skottplatsen närhet. Oftast inom 50 meter.

Tack för du svarar, på de samtliga av de okunnigt ställde åsikterna.

I regel inom 50m säger du, tja jag har ingen siffra så låt gå. Men de djur jag skjuter med kula går nästan aldrig ifrån platsen. Tittar man på Y-tube sticker ganska många djur iväg en bra bit efter en pil. Därför är min erfarenhet att en väl expanderade kula fäller djuret snabbare. Därav tycker jag bågen är mkt sämmre för små marker.

Och visst panikrusar djuren med pil, de hinner ju ibland rycka till av snärten.

Och om man bukträffar djuret är en pil bättre då med?

2. Den danska statistiken är framtagen inom en dispensverksamhet av Danmarks motsvarighete till Naturvårdsverket och de har sannerligen ingen anledning att "putsa" några siffror.

Satt de brevid jägarna med måttband eller fick jägarna rapportera in flycktsträckan?

3. Bågen är ett ypperligt vapen till högvilt. I enbart USA fälls det mer högvilt med pilbåge varje år än det fälls med gevär i hela skandinavien. Det finns inget landlevande djur som inte går att fälla med pilbåge.

På mina resor till sydafrika har jag i regel alltid skjutit rätt igenom allt vilt. Kudutjur på ca 270kg, vårtsvinsgalt på 100 kg för att nämna några. Mamre på detta forum fällde en Eland antilop på ca 500-600 kg med en pil som passerade rätt igenom djuret och landade 15 meter bortanför det. Djuret hittades död efter endast 40 meter. En kula hade inte gjort jobbet ett dugg bättre.

Varför har vi i Sverige inte jagat högvilt med båge hela tiden då eller varför har inte eftersöks jägarna på björn buffel

båge om nu inte en kula är effektivare?

Jag har aldrig sagt att bågen inte dödar det gör även en kniv ! Men mitt okunniga sätt å se det så dödar kulan snabbare !

4. Jo jag tycker också att min 30.06 är riktigt klen. Den är inte godkänd för att jaga afrikansk buffel med. Min pilbåge är godkänd för detta storvilt. Till vildsvin räcker en klenare båge.

Kul att du gled in på buffel när jag nämde vildsvin. Det är som att jag ska säga jag får skjuta älg med 30,06 i Sverige men det får inte du med bågen. Varför drömmer inte varje vildsvinsjägare om att skaffa sig en båge istället för sin 9,3a.

Här ser vi ju tydligt att bågjägare är ansvarsfulla och inte skjuter i dåliga vinklar eller missar eller dåliga träffar.

Och att djuren sällan panik rusar.

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att rävjägar'n skall läsa på lite ang bågjakt!

Det lyser av okunskap!

Vad synd att det gör det när jag läser era trådar, för att vidga mina vyer om bågjakt.

Samt så är det sorgligt att man ska bli bemött så här bara för man har en åsikt eller fråga !

Men tack för du tog dig tid att ge mig en glidning ivf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad synd att det gör det när jag läser era trådar, för att vidga mina vyer om bågjakt.

Samt så är det sorgligt att man ska bli bemött så här bara för man har en åsikt eller fråga !

Men tack för du tog dig tid att ge mig en glidning ivf.

Som sagt var, läs igenom trådarna på detta forum så slipper vi skriva och tjafsa om pilens dödande effekt och flyktsträckor m.m för djuren vid pilträff.

Kontakta Skov og naturstyrelsen i Danmark så får du reda på hur de fått fram sina siffror.

För övrigt är vildsvin lätta att skjuta rätt igenom med pil. Inte ens deras brosksköldar stoppar en jaktpil från att tränga rätt igenom. Det gjorde en polare i Litauen redan i början på -90 talet. En nätt galt på 240 kg. Inga problem.

Håll dig till bössan så fixar jag jakten med bågen! Bågjakten lämpar sig inte för alla jägare. Vissa får nöja sig med bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ser vi ju tydligt att bågjägare är ansvarsfulla och inte skjuter i dåliga vinklar eller missar eller dåliga träffar.

Och att djuren sällan panik rusar.

Mvh..

Om vi ska kasta lite paj så har jag inga problem att plocka fram inslag från youtube som visar på mindre bra skott med gevär. Jag avstår dock från det.

Filmen är från USA och i en skara på nästan 4 miljoner bågjägare finns även dåliga skott. Men de flesta pilarna sitter ju där dom ska, i cirkulationssystemet. Kan se en träff som sitter lite för långt bak på vitsvanshjorten och sen flera bommar. Tror att samtliga djur som fick en pil igenom lungorna återfanns inom 40-50 meter, Längre än så går dom inte. Vid ryggradsträff faller de på plats precis som vitsvanshinden gjorde på filmen. Ingen skillnad på kula eller pil i det fallet.

Inte är denna film speciellt mycket att haka upp sig på.

Jag har sett fruktansvärda exempel på "cowboy" jakt där man bland annat skjuter en pil i huvudet på en svartbjörn bl.a

Men det spelar förmodligen ingen roll vilket vapen utövaren har om man saknar omdöme och börjar skjuta djur i huvudet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ser vi ju tydligt att bågjägare är ansvarsfulla och inte skjuter i dåliga vinklar eller missar eller dåliga träffar.

Och att djuren sällan panik rusar.

Mvh..

Vill man framstå som en seriös debatör, så bör man nog hämta sina fakta från något annat ställe än Youtube.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man framstå som en seriös debatör, så bör man nog hämta sina fakta från något annat ställe än Youtube.. :)

Jo visst, men det va bara lite snabbt för att visa att djuren visst panik rusar osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kontakta Skov og naturstyrelsen i Danmark så får du reda på hur de fått fram sina siffror.

Jag gissar på att jägarna rapporterade in sina uppgifter. Eller vet du ?

Ring vårat naturvårdsverk och fråga hur många älgar vi jägare sköt tilldöds och säg mig sen ATT det va si & så många.

Ta statistik för va det är.

Du svarade aldrig heller på om skadeskjutningarna. Ett djur skjutet i buken med kula eller en pil vilket stannar först ?

Den som har hela magen kvar på skottplatsen eller den som blivit snittad?

Som bekant lever vi inte i en perfekt värld dåliga skott inträffar.

Upplever inte du mer knall o fall en bössan ?

Jag vill inte kasta paj egentligen men blir lite förbannad när man blir idiotförklarad på det här viset.

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst, men det va bara lite snabbt för att visa att djuren visst panik rusar osv.

Panikrusningen du hänvisar till är endast en lätt reakion på ljudet från strängen som släpps. Om du detaljstuderar bland annat en av vitsvanshjortbockarna som blir skjutna på filmen du hänvisade till så ser du att den tar några steg åt sidan och sen stannar för att lyssna. Denna reaktion är väldigt vanlig med rådjur också. Man skjuter och just i det ögonblicket blir det en störning och djuret förflyttar sig några steg för att stanna och lyssna.

Jag sköt ett vårtsvin i afrika och den snodde runt ett halvt varv och lyssnade. Under den tiden han jag få på en till pil på andra sidan av djuret. Inte ens då lämnade den vattenhålet. Några sekunder senare låg den död vid vattnet.

För övrigt så är de afrikanska djurarterna mer varska och spattiga än våra. De har ju så många tuffa kompisar att akta sig för.

Ett eftersöksproffs i Danmark har en klar uppfattning om bågjakten. Bättre blodspår, kortare flyktsträckor än motsvarande skott med gevär. Inte ens bukskjutna rådjur tycker han har varit nåt större bekymmer efter en pilträff. De går snabbt i lega och ger man bara tillräckligt med tid så återfinns djuret dött en kort bit från skottplatsen. Då har han pysslat med eftersök i över 20 år och gör i runda tal ca 150-200 eftersök årligen med sina hundar. Den s.k schweisshund gruppen i Danmark är ett föredöme för resten av världen att ta efter.

Vi i Sverige har sannerligen inte mycket att dela med oss av i jaktliga sammanhang. Det mesta är redan provat utomlands.

Det finns inget i Svensk jaktutövning som skulle vara världsunikt på något sätt. Även fast många gärna vill tro det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att jägarna rapporterade in sina uppgifter. Eller vet du ?

Ring vårat naturvårdsverk och fråga hur många älgar vi jägare sköt tilldöds och säg mig sen ATT det va si & så många.

Ta statistik för va det är.

Du svarade aldrig heller på om skadeskjutningarna. Ett djur skjutet i buken med kula eller en pil vilket stannar först ?

Den som har hela magen kvar på skottplatsen eller den som blivit snittad?

Som bekant lever vi inte i en perfekt värld dåliga skott inträffar.

Upplever inte du mer knall o fall en bössan ?

Jag vill inte kasta paj egentligen men blir lite förbannad när man blir idiotförklarad på det här viset.

Mvh..

Bågjakten i Danmark har varit under luppen sen 1968. Siffrorna som man fått fram är till stor del inrapporterade från jägarna och till viss del inhämtade i fält av personal som medverkat vid eftersök och dokumenterat på plats.

Något sådant har aldrig , mig veterligen , inte gjorts i Sverige.

Det mesta som jag skjutit med 30.06 har gått längre än vad jag skjutit med båge.

Inget rådjur jag skjutit har någonsin gått längre än 28 meter. Sköt ett rådjur förra hösten med gevär och den gick knappt 100 meter efter en dubbel lungsmäll. Jag upplever som att djuren går kortare efter en pilträff. Jag har ju provat båda vapnen under lång tid så jag ser skillnaden. Det djur som gått längst för mig är en vårtsvinsgalt på drygt 100 kg. Den hittades död 60 meter från mitt gömsle.

2 djur har jag skjutit på, under drygt 20 års bågjakt, som jag inte hittat. En waterbuck i afrika som pilen tog för högt på och ett vårtsvin där det också var en hög träff på. Dessa djur lever förmodligen än idag och gör nya ungar.

En skadskjutning med pil är ju så otroligt mycket bättre än motsvarande höga träff med kula.

En pil skär och lämnar en ren sårkanal efter sig. En kula sliter bort ett stycke kött och öppnar upp för infektioner och för in massor av föroreningar i såret.

När vi får bågjakt i Sverige så kommer mina bössor att samla damm i skåpet. Förmodligen säljer jag de flesta vapnen.

Sparar kanske 30.06 och hagelsprutan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det händer ju oxå att vilt efter en stutsarsmäll står still eller inte lämnar flocken.

Så det är ju inte unikt för bågjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte kasta paj egentligen men blir lite förbannad när man blir idiotförklarad på det här viset.

Kanske det beror på attityden du kliver in i tråden med,, kommentarer som

" Håll er till småvilt" är lite väl nedlåtande och idiotförklarande, särkillt från en person som inte

gjort sin hemläxa i ämnet och du blir förvånad att folk reagerar ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man framstå som en seriös debatör, så bör man nog hämta sina fakta från något annat ställe än Youtube.. :D

Kasta sten i glashus va det första som slog mig, kan också ta fram bilder/filmer på trad jägare med dåligt

omdömme, men det gangnar inte jakten i sin helhet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst, men det va bara lite snabbt för att visa att djuren visst panik rusar osv.
Kasta sten i glashus va det första som slog mig, kan också ta fram bilder/filmer på trad jägare med dåligt

omdömme, men det gangnar inte jakten i sin helhet

Som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det beror på attityden du kliver in i tråden med,, kommentarer som

" Håll er till småvilt" är lite väl nedlåtande och idiotförklarande, särkillt från en person som inte

gjort sin hemläxa i ämnet och du blir förvånad att folk reagerar ??

Ja, det var kanske lite klumpigt att skriva så direkt. Det erkänner jag.

Ville förtydliga min åsikt om att högvilt bäst dödas med kulvapen, och hade inte för åsikt att komma med ett långt inlägg.

Jag tycker fortfarande att snacket om att bågen ger kortare flyktsträckor än kulvapen är snack.

Då jag mkt ofta upplever knall och fall med kulvapen.

Men jag tycker fortfarande att småvilt är mer passande för bågjakt.

mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var kanske lite klumpigt att skriva så direkt. Det erkänner jag.

Ville förtydliga min åsikt om att högvilt bäst dödas med kulvapen, och hade inte för åsikt att komma med ett långt inlägg.

Jag tycker fortfarande att snacket om att bågen ger kortare flyktsträckor än kulvapen är snack.

Då jag mkt ofta upplever knall och fall med kulvapen.

Men jag tycker fortfarande att småvilt är mer passande för bågjakt.

mvh..

Ja, till skillnad från dig har jag provat båda jaktformerna. Gevär sen ca 1980 och båge sen -87.

Jag håller ju inte med dig att bågen skulle ge längre flyktsträckor än motsvarande skott med gevär.

Däremot vet jag att du har mycket mer blod att följa vid den korta promenad fram till viltet än vad du får ut vid en kulträff.

Eller som en kille uttryckte saken då vi tog en stilla 45 meters promenad fram till en Kuduantilop i afrika förra året:

"Det här kan ju t.o.m mormor spåra!"

Sen att du tycker att bågen inte ger kortare flyktsträckor är just bara snack. Jag VET att det inte är så.

Man kan säga att de allra flest dubbellungskotten oavsett vilt gör att du hittar dit vilt inom 50 meter från skottplatsen.

Under åren har jag skjutit många fina skott på rådjur och älg med 30.06 och nog har jag fått promenera många gånger längre än så. Men vad vet jag, jag har ju bara hunnit jaga med bågen i 22 år.

Knall och fall effekt har jag fått med båge också. Fast utan knall förstås. En ryggradsträff på älg och björn gör att den faller på plats. Då spelar det ingen roll om du skjuter båge eller gevär.

En pil från en modern compound går rätt igenom en älg.

Min kudutjur sköt jag också rätt igenom bogbladet och pilen fortsatte ut och fastnade i backen. Kudun GICK 36 meter och verkade inte fatta vad som träffat den.

Enligt vår PH på plats blev en ungefär lika stor Kudu skjuten med bössa 2 veckor innan och den spårade dom över 100 meter och fann den död. Men vad vet han, han jobbar ju bara med jakt? Han utför säkert inte mer än några hundra eftersök under högsäsong på både gevärsfällt och bågfällt vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet väl du lika väl som jag att det går inte att jämnföra 2 olika skott situationer på två olika djur.

Och givet är att du talar till bågens fördel och jag till kulvapnets.

Jag har fortfarannde min tro på kulvapnets överlägsenhet i effekt och kommer så ha.

// Tror inte vi kommer mkt längre än så här. Tack å hej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet väl du lika väl som jag att det går inte att jämnföra 2 olika skott situationer på två olika djur.

Och givet är att du talar till bågens fördel och jag till kulvapnets.

Jag har fortfarannde min tro på kulvapnets överlägsenhet i effekt och kommer så ha.

// Tror inte vi kommer mkt längre än så här. Tack å hej.

Skönt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet väl du lika väl som jag att det går inte att jämnföra 2 olika skott situationer på två olika djur.

Och givet är att du talar till bågens fördel och jag till kulvapnets.

Jag har fortfarannde min tro på kulvapnets överlägsenhet i effekt och kommer så ha.

// Tror inte vi kommer mkt längre än så här. Tack å hej.

Kulvapnet är överlägset i både projektilbana och verksamt avstånd.

Däremot är den dödliga effekten mellan pil och kula fullt jämnförbara. Båda projektilerna dödar lika effektivt på det avstånd de är ämnade att användas på. Båge när ett korthållsvapen och ska användas som ett sådant.

De båda jaktformerna skiljer sig markant från varandra. Där gevärsjakten slutar där börjar bågjakten kan man säga!

Bågjakten kommer aldrig att bli någon allmogejakt. Den kräver så mycket av utövaren. Svårigheten ligger inte i att skjuta iväg en pil. Svårigheten ligger i att komma nära sitt byte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...