Hoppa till innehåll

Tjuvjakt och jaktarrenden - hjälp oss


Guest Gawotka

Recommended Posts

Hrmmm

ni snillen som spekulerar, ni tror inte att den uteblivna betalningen för arrendet utgör en påtaglig kringomständighet för något arrende inte har förelegat?

Utöver det så är det just som jag skrev ovan att kräva att annan skall göra något med risk för att lagföras är olaga tvång,

Brb 9:4 Den som medelst olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, dömes, om ej brottet

är att anse såsom rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse

i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Det är läge att vandra försiktigt, det exempel som angavs ovan är typiskt beteende men strikt juridiskt är det inte lagligt, jag har varit med om att personer har lagförts för det, så viss försiktighet är motiverad.

Man kan framställa krav och en förfrågan om att göra upp i godo om man vill, skulle någon repa min bil med avsikt att göra så skulle jag förmodligen gripa vederbörande,

men det är en annan tråd det.

Att driva en process av detta slag gör man bäst genom ett BF och som flera småmål, då klarar man frågan om rättegångskostnader utöver den egna ombudskostnaden.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med min farsa eftersom jag var lite nyfiken. Hans åsikt är att en rättslig prövning knappast leder någonvart pga muntliga avtal (Vem har sagt vad när osv).

Dvs i princip så tyckte han att alternativen är:

Betala x kr för de nio åren så får du arrendera (med tanke på snålheten skulle jag bara erbjuda två år) annars säger ni upp på det sätt som du fått tips om ovan. Om ni arrenderar använd SJFs blankett.

Är ganska säker på att ni kan hitta en annan som gärna arrenderar jakten. Var ligger den :-)?

/Mikael

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag är ingen jurist.....

Men i det här fallet så säger jag "Ge mig 2000 spänn eller så går jag till snuten o berättar att det var du som nitade den där killen så han vart liggande på sjukan" Då kan jag hålla med om att det är olaga tvång.

När det gäller att kräva ersättning för något som en person har stulit, nyttjat olovligen tycker inte jag rimligtvis kan räknas som utpressning.

Men som sagt. Det är du som är proffset, inte jag.

Då kan man ju börja med att lagföra personen ifråga utan hot. Gå till polisen och anmäl för jaktbrott då han jagar på en mark han vägrat att betala för de sista 9åren och dessutom inte har något arrende på. Dessutom så fäller han träd lite som det passar.

Sen får man se om han är villig att gå med på att det är ett missförstånd och att han självklart ska göra rätt för sig. Enda chansen ur det hela är att göra rätt för sig och att parterna enas om att det är ett mycket olyckligt missförstånd och då kan ju inte brott längre styrkas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi orkar inte bråka, livet är för kort för det. Vi var sjukt snälla och gick med på 25 öre per hektar förestående år och 2,50 kr /ha för detta år. Men han får aldrig, aldrig jaga fler år på vår mark och han är tvungen att ringa till mig de dagar han tänker jaga på hemskiftet så jag kan ge lov. Han måste även städa bort alla spår från älgtornen innan nyår.

EGENTLIGEN vill jag få honom doppad i tjära, rullad i fjädrar och förtöjd i ankarkättingen på någon oceanångar, men jag har inte tid eller energi att lägga på en rättslig tvist. Livet är för kort för det. Men jag lovar - i framtiden kommer jag att hålla ögonen öppna, jag kommer INTE att dra mig för att anmäla honom för svartbyggen eller andra konkreta brott han sysslar med. Ska faktiskt kolla upp ett stort bygge han håller på med just nu, hehe. :D

Och i höst kommer jag att hålla koll på var och när han fällt eventuell älg. Rykten från flera håll säger att han säljer älg direkt till slakteriet. Och DET är jaktbrott om något!

Som "tur är" har flera grannar redan hört av sig, intresserade av att få bruka vår mark. B) Men nästa år kommer jag antaligen att jaga där själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...