Hoppa till innehåll

Grilla filéer


BigJim

Recommended Posts

Till helgen är det 40-års kalas för min sambo. Det blir (givetvis) vilt på menyn. Jag ska grilla älgfilé, utskuren kotlettrad från vildsvin och utskuren sadel från rå.

Har tänkt att marra vildsvinet i trad Caj P:s och rådjuret i nått mer vitlökaktigt. Älgen är dock lite oklart hur jag ska behandla. Läste en gammal tråd där det var två läger: ingen marianad what so ever eller vanlig grillolja.. :huh:

En annan kul grej vore att marinera allt i samma smörja och sedan låta gästerna gissa vad som är vad a'la På Spåret. :D

Synpunkter?

mvh/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar grilla de mesta i viltväg o de bitar du har är kanon.

Själv skär jag ut ryggfilen på rådjur o grisen.

Skivar i 2-3 cm tjock bitar.

Bankar ut så de blir rätt tunna.

Marienrar i ... antar att de är CajPs kommer faen alldrig ihåg va flaskan heter..

Funkar kanon med älgfile oxå.

Brukar styckafärdigt så o frysa med marinad o allt.

Grillar snabbt på hög värme.

Brukar köra med timjansaioli till och en liten dekorativ flaska med balsamreduktion att stänka på det som är på tallriken.

Finns några färdiga rökiga BBQ såser i affären som brukar va gött till.

Rödbvinssky är oxå toppen.

Lite krämig vitlöksdoftande potatisgratäng till.

Vitlök o timjansfrästa morotsstavar o så en vitkålssallad med purjolök, olja, vinäger, svartpeppar, salt o curry.

Shit..

Nu blir jag sugen på o grilla :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plus att du ska väl för bövelen inte ha det genomstekt (grillat) hoppas jag.

Banka inte rådjurssadeln eller älgfilén är mitt tips, grisryggen kan bli lite trist om man inte bankar dock. Kotlettraden är ju inte världens roligaste, långt ifrån samma kalasråvara som på rådjur/dovhjort t.ex.

A just ja, när skulle jag komma sa du :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det NS och Bohman!

Ingen risk att det blir för överstekt. Polarn som ska agera rotetvåa vid grillningen är av uppfattningen att kött får maximalt studsa på grillen någon millisekund, annars är det oätbart. Och viltkött äter han med nöje rumstempererat där all form av tillagning är bortkastad tid :huh:

"Mer fläsk åt folket" är hans devis..

Timjanaioli ska jag fundera på.

Bohman, du är givetvis bjuden till mitt 40-årskalas. Men det ligger ju några år bort. Jag är att betrakta som prima lammkött hemma hos oss... :D

Mvh/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte är det nödvändigt o banka skiten ur filen men rätt gjort så behöver man inte ens tugga... :P

Glömde.. timjansaioli har jag smulad fetaost i oxå.

Alltså Timjansdoftande fetaost aioli eller nått sånt fånigt namn... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köttet blev en komplett succé. Marinerade grisen i CajP:s orginal, älgen i CajP:s orginal + nån marinad med vitlök. Till rådjuret gjorde jag egen marinad på olivolja, vitlök, färsk timjan och svartpeppar.

Till köttet hade vi några "geggor". NS timjanaioli, getostcreme, hemgjort barbecuesås och lingonchutney.

Allt gick åt som smör. :mad:

Men det höll på att gå åt pipan. Som väntat var min co-driver allt för sugen på vildsvin, så en liten bit slank ner innan det blev grillat. :mad::D Som tur var fick jag stopp på eländet innan allt var uppätet.. :mad:

/Må

post-698-1253471441_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köttet blev en komplett succé. Marinerade grisen i CajP:s orginal, älgen i CajP:s orginal + nån marinad med vitlök. Till rådjuret gjorde jag egen marinad på olivolja, vitlök, färsk timjan och svartpeppar.

Till köttet hade vi några "geggor". NS timjanaioli, getostcreme, hemgjort barbecuesås och lingonchutney.

Allt gick åt som smör. ;)

Men det höll på att gå åt pipan. Som väntat var min co-driver allt för sugen på vildsvin, så en liten bit slank ner innan det blev grillat. :lol::D Som tur var fick jag stopp på eländet innan allt var uppätet.. :D

/Må

Aha, det var Mats fel att jag knappt fick nåt vildsvin... :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Personligen tycker jag det är lite synd att smeta otäckt halvfabrikatsolja på älgfilén. Det är ju en så sjukt fin råvara att den står sig väl med bara svartpeppar och salt.

Jag gjorde själv en väldigt lyckad grillning av älgfilé i höstas, där jag helgrillade. Körde initialt på hög direktvärme för att sedan flytta åt sidan och köra på låg värme. Stektermometer höll koll på innertempen så att den blev perfekt.

Se till att ha rejäla vertyg, det är inte helt lätt att snurra runt ett par kg kött på grillen, och att kocken har tillgång till dryck, det är varmt och tar en liten stund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp!

Dricka är tvingande nödvändigt.

Helgrillade ett vildsvin en gång. har iofs helgrillat fler ggr men den gången på fritiden..

11 timmar senare så är jag fortfarande rätt osäker på resultatet.. B) men grisen försvann iallafall i ett nafs.. :D

Alltså.. alkoholfritt eller måttliga mängder kan vara bra törstsläckare oxå.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...