Hoppa till innehåll

Halvautomat ?


Guest Mika

Recommended Posts

Hej !

Har tänkt byta ut min gamla trotjänare, en Husqvarna bock.

Ett av altenativen är en halvautomat av någon sort (Benelli eller Beretta).

Är det någon som har några erfarenheter/synpunkter på ett traditionellt vapen kontra halvautomat ?

Jagar nästan uteslutande enbart fågel på fjäll och i skog med en Vorsteh.

Tacksam för åsikter inför mitt svåra beslut ...

/ Mika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvautomater är i regel lättskjutna, eller som jänkarna säger "natural pointers" mild rekyl dessutom, 3 skott i magasinet, nackdelen är att dom kräver en del rengörning för att fungerar, inte idoit puts nu, utan mera normalt regelbundet underhåll.

Sedan skramlar dom mera när man laddar dom, det går inte som med ett brytvapen att ladda hemligt, utan det smäller till ordentligt vid laddning.

Det bästa man kan göra är att testa en själv, Remington, Beretta samt Benelli är de märken som man skall söka efter. Finns mycket begagnat att hitta till bra pengar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen är det brytvapen som gäller till 98% för mig, jagar du på bjudjakter med finfolk så kan dom rynka på näsan för en halvautomat, men vem bryr sig... jag skall iaf skaffa en till sommaren då dom är överlägsna när man jagar fågel från gömslen, och anledningen är hur man laddar, inte det lättaste att ladda och hålla säkerheten i ett litet gömsle, men i övrig jakt känns bocken mer naturlig och trevlig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo.... Jakt är ju väldigt konservativt och nymodigheter göra sig icke besvär, oavsett funktionsduglighet. Det är endast i det "nya landet" som acceptansen är mild mot detta :-). Smaken är som baken, och vad som passar dig bäst borde avgöra, inte vad jaktlaget tycker. Rostfria bössor är väl inte heller så dumt ? Eller?

Jag finner dock att det vid långa vandringar är lättare att bära runt på en bruten bock över armen än en lång stel stock att konka runt med...... Men det är jag det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har tyvärr ingen halvautomat men däremot har jag tjuvlånat min flickväns i princip hela hösten.

Det är en Benelli super 90. Har funkat bra hitills, säljaren varnade för omladdningen med skeet ammo innan den var innött men det har inte varit några bekymmer alls.

Vad gäller rengöring så är det bara ett problem på gasomladdare som Beretta. Benelli är ju en rekylomladdare och skitar inte ner mer i lådan än en bock gör.

Tänk bara på att skjuta in på papptavla om du har den korta pipan på Benelli, chokerna är inte riktigt som man är van. Mias spred som en kvast med cylinder.

Jag är igentligen inte mycket för nymodigheter som halvautomater, plastkolvar och dyl. krams men jag måste erkänna att Browningbocken känns lite trist när man har skjutit ett tag med Benellin.

Iom att den är så kort och piplätt så är det dessvärre ganska svårt att skifta emellan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag älskar min Beretta halvautomat  :-*

Smygladda, njae - kanske inte som en bock, men visst går det att ladda försiktigt.

Att knalla långt med bössan på axeln och att det är bättre med en bock för att man kan bryta den, vem faaan går med oladdat vapen långt???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VARFÖR skall ni hela tiden bära bössorna brutna?? Finfina sällskapsjakter med grankvistar i hatten och 39 st. drevkarlar så kan det se snyggt ut på bild vid lägerelden med en liten varm punch i handen kanske :D

Så, får jag höra hur många villebråd ni fällt med bruten bössa?

Och hur 17 gör ni med studsaren?????

Nä, fram för halvautomaten. MER är 3 skott i magasinet  8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att kunna bryta ett vapen tycker jag är en stor fördel, inte ett krav, men mycket trevligt.

Speciellt för dina jaktvänner.

Om man sen jagar med hund, t ex stående hund, behöver man ju inte ens ladda förrän det är dags att skjuta.

Likaså om du jagar hare med stövare, man låter ju hunden driva någon timme innan man bestämt sig för vilket pass man ska ta.

Då är det skönt att traska omkring med bössan bruten på axeln. Rem på hagelgevär är ju förbjudet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det är en fördel att kunna bryta hagelbössan. Inte minst för att det är enkelt för jaktkamraterna att se att bössan är oladdad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Mr Fitipapa
Att kunna bryta ett vapen tycker jag är en stor fördel, inte ett krav, men mycket trevligt.

Speciellt för dina jaktvänner.

Om man sen jagar med hund, t ex stående hund, behöver man ju inte ens ladda förrän det är dags att skjuta.

Likaså om du jagar hare med stövare, man låter ju hunden driva någon timme innan man bestämt sig för vilket pass man ska ta.

Då är det skönt att traska omkring med bössan bruten på axeln. Rem på hagelgevär är ju förbjudet ;)

Håller med om att det är trevligt att bryta bössan när man är bland jaktkompisarna, och att andra gör det.

Däremot har en halvautomat en del fördelar, precis det som Mats nämnde när man sitter i gömsle t.ex..

Rengöringen på en gasomladdad blir ju lite jobbig men det får man ta om man skaffar en, som jag gjorde en gång, men trivs otroligt bra med den, Beretta Al 390.

Skulle jag välja en nu, så är det nog en Benelli super 90.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att kunna bryta ett vapen tycker jag är en stor fördel, inte ett krav, men mycket trevligt.

Speciellt för dina jaktvänner.

Om man sen jagar med hund, t ex stående hund, behöver man ju inte ens ladda förrän det är dags att skjuta.

Likaså om du jagar hare med stövare, man låter ju hunden driva någon timme innan man bestämt sig för vilket pass man ska ta.

Då är det skönt att traska omkring med bössan bruten på axeln. Rem på hagelgevär är ju förbjudet ;)

Riktiga MÄN har alltid bössan laddad ;D

Näää, men riktiga Pjäxor har alltid bössan laddad, en riktig Man tar ansvar och visar att vapnet är oladdat då man samlas innan nästa såt, eller vid fikat, transporter, etc...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det finns både fördelar och nackdelar med halvauto. Jävlas det vid omladdning så har du bara ett skott i sämsta fall. Vid snöfall och nollgradigt finns risken att bössan kärvar ihop, har bara hänt mig en gång då jag ramlat och fått mekanismen full i snö. Pappatroner bör undvikas då dessa garanterat framkallar matningsproblem när dom skaver av papper mot magasinsröret.

Det sista man bör nämna är att man bara har en borrning. Finns ingen chans att "bättra" ett dåligt skott om avståndet börjar bli i överkant. Fördelar: Lättare vapen, bara en pipa, Mindre rekyl. Lättare med säker vapenhantering i trånga gömslen, pipan pekar åt ett håll oavsett om man laddar om eller ej. Sist men inte minst 3 skott i röret och med lite träning kan man hålla ett fjärde i handen som man bara kastar in när det är tomt, då låter det som om man har 4 skott istället för tre. Tre skott är en fördel vid vissa typer av jakt som sjöfågel och soptippar - i skog är skillnaden nästan betydelselös med 2 eller 3 patroner. Jag har skjutit länge både med bock och halvauto - Benelli Centro. Två skott träff med en bock blir fler pippi än tre skott bom med halvauto.

Skaffa ett vapen som passar! Det tog mig tre år en massa svordomar, ett kolvämne, tre veckors jobb och en säsongs inpassning både på trap, skeet och jakt innan jag blev nöjd med min benelli. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lite onödligt vetade kanshe för ås i sverige, å jag upmanar ingen att göra det men

som regel har halv automater en plast plug i magasinet som kan avlägsnas så de gå

i 4 skott. vill åsså påpecka att jag själv alldri testat, men har en god vän som är american.  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lite onödligt vetade kanshe för ås i sverige, å jag upmanar ingen att göra det men

som regel har halv automater en plast plug i magasinet som kan avlägsnas så de gå

i 4 skott. vill åsså påpecka att jag själv alldri testat, men har en god vän som är american.  ::)

Lalle;

Tänk på att vi på Jaktsidan håller oss alltid inom lagens ramar.

Vänligen gör inte inlägg som kan uppfattas som brott mot lagen.

Många kan uppfatta det som fel och stötande.

MVH L-O Landén  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas folk inte tog illa up, jag ämnar inte att bryta mot lagen å jag avråder

självklart er från å göra det.  >:(

själv har jag ju levft i tron att det är bätre å veta förmycket änn för lite å jag

hoppas att folk inte ser ner på mig för den upfatningen. jag ska låta bli å

avslöja sådan förfäliga lagbrytande hemligheter i fortsätningen.  :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder helst bockvapen.

Mest av vana.

Men jag tycker inte om regöringen på halvauto, inte heller att man inte kan bära dem brutna.

Vist går dom att bära brutna ett kraftigt slag mot en tall eller dyligt vips så ärden bruten ::)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nya Beretta UGB 25 är ju en brytbar halvautomat, väntar med spänning på sommaren så man kan prova den, klart sugen på att ha en sådan i mitt skåp  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Mr Fitipapa
Nya Beretta UGB 25 är ju en brytbar halvautomat, väntar med spänning på sommaren så man kan prova den, klart sugen på att ha en sådan i mitt skåp  ;)

Ja, du verkar ju vara sugen på det mesta, Mats.

Bara att handla ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nya Beretta UGB 25 är ju en brytbar halvautomat, väntar med spänning på sommaren så man kan prova den, klart sugen på att ha en sådan i mitt skåp  ;)

Ja, du verkar ju vara sugen på det mesta, Mats.

Bara att handla ;)

Har jag alltid varit... saker är kul, så enkelt är det... synd bara att man inte har en plånbok som matchar intresset  :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag testade min gamla beretta 303 ang, rengöring så här gjorde jag:

under 2års tid så sprayade jag endast med wd40,5-56 på slutstycket och i mag röret efter jakt, bössan funkade oklanderikt under tiden testet pågick inget avannserat jobb

mvh. samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...