Hoppa till innehåll

Börja blodspåra med en 4 år gammal hund?


Guest Sebastian W

Recommended Posts

Guest Sebastian W

Hej!

Går det att börja blodspåra med en 4 år gammal hund?

Vi har en hund hemma som det är 4 år och har 4 olika raser i sig, bla.. Kungspudel, Norbotten spets och Grå hund (Tjuv parning)

Han är med på älg jakten varje år och fungerar väldigt bra som bandhund men har har aldrig blodspårat tidigare.

Skulle jag kunna börja träna honom nu eller är det för sent, om inte, kanske ni har några bra tips att ge om hur man kommer igång. 

Mvh Sebastian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att sätta igång, enkla spår till att börja med, mkt blod, gör svårare allt eftersom, men överträna inte, ett till två spår / vecka räcker, finns många böcker på ämnet, ett besök på bibblan gör susen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig försent att börja spårträna en hund men det är väl lättare om man börjar tidigt. Min korsning (Laika/Jämte) hade aldrig spårat med blod innan jag gick anlagsprovet med honom, jag hade bara dragit släpspår då var han ändå nästan två år. Som tidigare sagts börja enkelt och öka svårigheten efterhand så hunden tycker att det är roligt och klarar av uppgiften.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Kom ihåg att lägga spåret i medvind så hunden inte går på direktvittring utan måste spåra hela tiden.

Ja eller i sidvind. Då ser man ganska tydligt hur hunden följer spåret. Bara man är medveten om att spåret flyttat lite i sida från utgångsspåret. Undvik att lägga spår (blodspår) i torra marker för en ung och oerfaren hund. Det är att göra det extra svårt för den och det tjänar ingen på i början. Definitivt INTE hunden iallafall. Lägg spår till dem under så gynnsamma förhållanden som möjligt i början och öka på svårighetsgraderna allt eftersom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...