Hoppa till innehåll

Stödutfodra rådjuren?


Sajmon

Recommended Posts

Mr Mauser: Vad kostar det att köpa viltpellets/viltfor på tex lantmanna eller annan kedja?

På granngården kostar en pall om 18 säckar drygt 2000:- , säg ca 115:- säcken.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi utfodrar med potatis. Kör ut ca 3-4 ton i veckan.

Som tur är så är priserna på potatis låga i år, så vi får foderpotatisen gratis, annars hade det blivit dyrt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn

Jag har en liten undran ang. ensilage balarna..

Jag har alltid utfodrat med dessa och brukar köra ifrån Nov/dec till våren.

Man hör ofta att "ska man lägga ut ensilage måste man börja redan på hösten för att rådjurens magar ska klara sig"

Personligen så tror jag inte ett skit på detta.. Pga, under hösten, vill säga sep, okt och i början av oktober så har rådjuren å alla de andra djuren så himla mycket annat att äta så de tittar inte ens på dessa balar.

Nu kommer lite utav en teori som jag byggt upp under åren.. Dessa balar som läggs ut under hösten blir total förstörda då det är plusgrader och att solen ligger på i flera dagar upp till flera veckor. Sedan när vintern kommer och rådjuren har svårigheter att komma åt sin naturliga föda går den på dessa balar. Dessa balar är då genomruttna, men iom att det är och har varit minusgrader en längre tid så har lukten begränsats avsevärt.

Rådjuren äter för att överleva å blir helt sopiga i magen vilket då medför en alltför ofta plågsam död..

Detta är enbart baserat på mina egna teorier.

Personligen tar jag bort all plast då jag tycker det är absolut bäst (har testat alla metoder). Detta pga att det inte hinner bli dåligt, rådjuren äter runt balen hela tiden och får alltid i sig fin ensilage.

Tex så la jag ut ytterligare 2 balar förra veckan då de andra var nästan slut. Idag när jag var och tittade så var de gamla helt slut och de nya var det ca 2/3 delar kvar. det låg även 2 rådjur vid balen och gassade i solen.

Detta är givetvis lite beroende på hur stor stam man har.

Va tror ni???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är med dig här,har samma erfarenhet när det gäller pellets.

Det är ingen ide att börja fodra med pellets för tidigt heller då dom äter naturligt foder så länge det går.I år började jag fodra i mitten av dec.

Även pellets har lätt för att börja mögla om det får ligga för länge i ett för fuktigt klimat,med sjuka rådjur som följd.

Ett friskt rådjur lämmnar svarta fina pluttar efter sig som inte luktar något alls,ett sjukt lämmnar långa korvar som luktar f**n,när jag gjorde kopplingen dåligt foder-dåliga djur så flyttade jag automaterna till en mer nederbördsskyddad plats och dels så grävde jag igenom det foder som låg kvar efter mögel.

Inga dåliga rådjur efter det.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ej ut på marken med bil, någon har försökt med SUV (Toyoya Landcruiser) men det gick inte heller.

Kan man skida ut och fälla träd eller dylikt för att hjälpa rådjuren?

Om ja, vilken sort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asp och Sälg, fäll stora träd då dom har bättre näringsvärde i knopparna ju äldre dom är.

Risken blir väl att hjortarna är där först och rensar ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asp och Sälg, fäll stora träd då dom har bättre näringsvärde i knopparna ju äldre dom är.

Risken blir väl att hjortarna är där först och rensar ;)

/Micke

Tack.

Vi har inga hjortar på den marken så det är ingen risk.

Jag är ordentligt orolig för rådjuren, det är mycket snö.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det gör väl inget om hjortarna är där och äter?det är ju bara att fälla mer sälg....det  skall ju gynna alla arter som är intresserade, eller sätter ni ut harsax för att fånga haren om han skulle äta rådjurens mat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt wille,det var inte menat så som du uppfattade det.

Om du kollar igen så ser du en smiley där någonstans.....

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens viltobs vi foderplatserna: 6 rå varav 3 bockar, detta mitt på dagen, så nog behövs det stödutfodring när det är sådan hård vinter.

Vill få dit hjortarna också, men dom är banne mig som spöken, borta i långa perioder för att sedan dyka upp igen :-

Mvh Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som märkt skillnad om man utfodrar rådjur med ensilage där man har använt myrsyra eller sådant där man inte har använt myrsyra! Vi tycker oss märka en skillnad att de föredra ensilage utan myrsyra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...