Hoppa till innehåll

Emergency bilvärmare,vak kojs värmare, passvärmare


Radium

Recommended Posts

tjena, nu tänker jag dela med mig mitt senaste ihopbyggnads grej för bilen nu då det blir vinter :blink:

vad du behöver

1 toa pappers,en tom målburk 0.5l-1l , 1 liter isopropyl alkohol.

post-2515-1257882339_thumb.jpg

ta bort kärnan ur vessapappersrullen,

post-2515-1257882395_thumb.jpg

tyng TP rullen i målburken fyll upp en isopropyl alkohålen.

post-2515-1257882462_thumb.jpg

voila! färdig!

post-2515-1257882519_thumb.jpg

tänd på flamman låt den uppvärmas. stäng sedan locket tätt, eftersom burken svalnas så bildas det ett vacum som håller burken tät.

post-2515-1257882562_thumb.jpg

post-2515-1257882584_thumb.jpg

hade problem att hitta Isopropyl alkoholen, apoteket hade bara 100ml flaskor för 5 euro styck!, internettade lite och hittade denna Neste jäänesto, ( antifrys) som är 99% isopropyl alcohol som späds ut med besin på vintern.( den kostade också 5 euro, men det var 5 euro/liter, jämfört med apoteket 50euro/liter.) ju högre procent destu mindre vatten, destu mindre kondenstation blir det, så den fungerar som vakkojs värmare. bil värmare ifall man fasstnat och inte slipper bort direkt, ( snöstorm, motorstop mitt ute ingenstans ingen mobil täckning tack vare dendär förbannade snöstormen, u get my point :rolleyes:

tänker bygga en till i en 50-100 cl målburk som man kan ta med sig till passet ifall det blir kallt.

enda man behöver till denna nöd bil värmare är att tejpa fast en målburks öppnare och en tändare på sidan av burken så den är DIREKT ANVÄNDBAR

//Radium

vad jag har förstått räcker 1 liter för ungefär 24 timmars värmande, bilen får en 20-22 grader temp. komihåg detta förbrukar syre så öppna ett fönster lite för att få in luft!

post-2515-1257882422_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehehe gjorde du det :rolleyes:

har faktiskt tänkt på en liknade lösning till passet fast med firegel men att få tummen ur å göra/testa är ju som bekant svårt

jag skulle inte rekomendera att använda den i bilen då den lär bli riktigt varm efter ett tag plus att den är nog lätt att välta :-D men men kanske kan fixa en större burk med sand i och har vältskydd

men keep up the good work :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehehe gjorde du det :blink:

har faktiskt tänkt på en liknade lösning till passet fast med firegel men att få tummen ur å göra/testa är ju som bekant svårt

jag skulle inte rekomendera att använda den i bilen då den lär bli riktigt varm efter ett tag plus att den är nog lätt att välta :-D men men kanske kan fixa en större burk med sand i och har vältskydd

men keep up the good work :wub:

där har vi det just, detta är ren alkohol jämför med firegel som är fylld med skit, + luktar en massa. denna är i princip luktlös. och därför har man toalettpappret fungerar som binder så ifall den välter så rinner inte det över hela bilen. :rolleyes: + har man locket så när tempen är lagom stängs burken med locket, ( sparar vätskan och värmen)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehehe men har du en större burk runt med ett lager sand så behåller du värmen ännu längre :blink:

jaa såklart. men den är inte så brandfarlig som du och markus tror :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du menar den isopropanol som jag tror så brinner den riktigt skapligt speciellt när den e indränkt i nått :D

visst gör den det det är ju meningen :D vad jag menade är att det är inte lös vätska i burken. utan den är i "fast" form.

lågan går ju lätt att minska. plinkade i just en tonfiskburks lock i målburken vilket minimerade lågan 2/3 av den orginala storlek utan skydd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så länge det är i "fast" form så är den relativt säker men risken för olyckor är fortfarande väldigt hög

joo försiktighet gäller alltid med allt. men klarar man av att hantera vapen säkert tror jag nog man kan hantera denna lilla spritkök :D det är ju endå inte riktigt som vi har en raveclub igång och alla snortar amfetamin direkt när den brinner :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm vad vet du om det :D:D

nej då så farligt är det inte om man bara tar det lugnt men det gäller allting men som sagt skulle tänka mej för innan jag tänder nått dylikt i en bil speciellt med tanke på kolmonoxid som bildas vid förbränningen av syre

men men som nödlösning så är den perfekt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant lösning! Inte dum alls.

Tänk bara på att isopropanol är ganska hälsovådligt, att inandas och vid hudkontakt!

Men det är ett himla bra bränsle, och rengöringsmedel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant lösning! Inte dum alls.

Tänk bara på att isopropanol är ganska hälsovådligt, att inandas och vid hudkontakt!

Men det är ett himla bra bränsle, och rengöringsmedel!

används inte isopropanol alkohol för att rengöra sår ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

används inte isopropanol alkohol för att rengöra sår ?

Det används som lösningsmedel och dyligt.

Isopropanol är mycket brandfarligt; med luftens syre och med ljus kan explosiva peroxider bildas. = inte så nyttigt att använda i små utrymmen =bil,Vakoja:P

Kan man inte använda vanlig lampolja till detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det används som lösningsmedel och dyligt.

Isopropanol är mycket brandfarligt; med luftens syre och med ljus kan explosiva peroxider bildas. = inte så nyttigt att använda i små utrymmen =bil,Vakoja:P

Kan man inte använda vanlig lampolja till detta?

men lampolja är väldigt brandfarligt! ;) vad är det för skillnad om det är brandfarligt ? den brinner ju endå `:D lampolja doftar en massa skit vem will sitta i ett litet utrymme fulld med rök och annan gift ? :/

isopropanolen är ju ren alkohol och anger ingen lukt. -_- aka vittring

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men lampolja är väldigt brandfarligt! :D vad är det för skillnad om det är brandfarligt ? den brinner ju endå `B) lampolja doftar en massa skit vem will sitta i ett litet utrymme fulld med rök och annan gift ? :/

isopropanolen är ju ren alkohol och anger ingen lukt. -_- aka vittring

Skillnaden är väl att lampolja använder man till oljelampor som tex är inomhus, och då kan väl inte det va så farlig rök av det.

Fast lukten är ju inte så härlig det kan jag hålla med om så kör på din ide istället ;)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

då vilnter blivit lite kallare och tack vare att mitt ryms element inte fugnerar av nån underlig orsak. så har jag haft en temp på 13-16 grader. tog upp min emergency car heater och satte på den på liten låga och nu är vi uppe i härliga 19 grader! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...