Hoppa till innehåll

skidor


annasgl

Recommended Posts

Vilka skidor är bra för toppfågeljakt. Har en del mark att skida på och det är berg och dalar som gäller. Vikten är 90 pannor och längden 1,75.

Är det någon som har tips på bra skidor?

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med bra skidor är lite svårt då det är helt beroende på föret och användningsområdet samt lite vart i landet man tänker använda dem. Mina tips är för extremt lössnöföre Östergren skidor 3meter och 10cm. breda sedan är väl Tegsnässkidor en klassiker som fungerar riktigt skapligt finns i massa olika utföranden av längd,bredd samt belag plastbelagen tycker jag man bör undvika tycker själv vanliga björkbelag är bäst.

Sedan finns det olika plastskidor har själv ett par Peltonen metsä som jag tycker är en rätt bra allround skida men inget för extrem lössnö och då dessa är vallningsfria vill det frysa under vid klabbföre trots att det är plastskidor :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte Östergrenare till toppjakten i fjol efter att ha provat ett otal andra märken under åren.

Resultatet av fjolårets toppjaktsturer blev i alla fall att jag var helnöjd med mina nya skidor, fantastiskt lättåkta då dom lätt kom upp ur snön utan att man var tvungen att styra dem genom snön som man måste göra med mer tvärbrättade skidor.

Jag skulle aldrig tveka en sekund om jag blev tvungen att köpa nya skidor, det skulle bli Östergrenare igen :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv ett par gamla träskidor jag ärvt efter min morfar, är väl mer av typen vita blixten (armens) men måste säga att dom fungerar ypperligt! Men har dock inte testat dom fullt i olika före, men i normal vinter före i mellan sverige och inte kanske för proffesionellt bruk men annars en helt perfekt lösning utan att det kostar för mycket !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattenskidor skulle passa bäst här o nu <_<<_<

Annars kör jag med Fishers lite bredare o e glad.

Lätta att få tag i.

Har ännu inte testat ngn skida som funkat "BRA" i lössnö/puder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Olskogens vildmarksskidor (www.furutra.se) för toppfågeljakt. Jag är mycket nöjd med dem, men jag är ganska liten och lätt, så jag kan inte uttala mig om hur de fungerar om man är 1,75m och väger 90 kg. De finns i lite olika längder och bredder.

Jag har också ett par turskidor med vallningsfria plastbelag. De har jag använt då jag tränat hunden på vårfjället. De fungerade bra för det, men jag skulle nog inte vilja ha rasslet från de vallningsfria plastbelagen vid toppfågeljakt, i och för sig rasslar det nog mindre i lössnö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Det blev två par Tegsnäs. Satte in en köpesannons och det har ring 20-30 stycken och vill sälja skidor.

1 par 9,5 cm och 2,20m lång med vajerbindning - bättre beg

1 par 8 cm och 2,20m lång med stövelbindning - nyskick

Stavar ingick på båda.

500 kr paret och då orkade jag inte att pruta.

Så nu är jag redo för snön som kommer till veckan och fåglarna har börjat sätta sig i träden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med bra skidor är lite svårt då det är helt beroende på föret och användningsområdet samt lite vart i landet man tänker använda dem. Mina tips är för extremt lössnöföre Östergren skidor 3meter och 10cm. breda sedan är väl Tegsnässkidor en klassiker som fungerar riktigt skapligt finns i massa olika utföranden av längd,bredd samt belag plastbelagen tycker jag man bör undvika tycker själv vanliga björkbelag är bäst.

Sedan finns det olika plastskidor har själv ett par Peltonen metsä som jag tycker är en rätt bra allround skida men inget för extrem lössnö och då dessa är vallningsfria vill det frysa under vid klabbföre trots att det är plastskidor :rolleyes:

Var köper man Östergrenskidorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var köper man Östergrenskidorna?

Här är en länk som ger information: http://www.taigaskidan.se/

Sedan finns två artiklar att läsa om Bo Östergren för den som är intresserad:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3587465

http://www.polarisen.se/kulturen/skidor/en-skidtillverkare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en länk som ger information: http://www.taigaskidan.se/

Sedan finns två artiklar att läsa om Bo Östergren för den som är intresserad:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3587465

http://www.polarisen.se/kulturen/skidor/en-skidtillverkare

Tack för infon!

Man måste alltså åka till Jokkmokks marknad för att lägga vantarna på ett par såna skidor. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Det blev två par Tegsnäs. Satte in en köpesannons och det har ring 20-30 stycken och vill sälja skidor.

1 par 9,5 cm och 2,20m lång med vajerbindning - bättre beg

1 par 8 cm och 2,20m lång med stövelbindning - nyskick

Stavar ingick på båda.

500 kr paret och då orkade jag inte att pruta.

Så nu är jag redo för snön som kommer till veckan och fåglarna har börjat sätta sig i träden.

Låtersom du gjort ett hyfsat köp ändå med tanke på priset.

Du kommer förmodligen snabbt att tycka att dom bredare skidorna är trevligare att åka med, det är stoor skillnad på bärigheten mellan dom skidorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vita blixten regerar!!!!!! :)

Har du någonsin provat något annat än vita blixten?

Jag kan lova att du gör kaffe-ved av dem om du provar något annat. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte Östergrenare till toppjakten i fjol efter att ha provat ett otal andra märken under åren.

Resultatet av fjolårets toppjaktsturer blev i alla fall att jag var helnöjd med mina nya skidor, fantastiskt lättåkta då dom lätt kom upp ur snön utan att man var tvungen att styra dem genom snön som man måste göra med mer tvärbrättade skidor.

Jag skulle aldrig tveka en sekund om jag blev tvungen att köpa nya skidor, det skulle bli Östergrenare igen ;)

Vad får man betala för ett par Östergrenare ?

Mvh

// JägarNNNNNN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin provat något annat än vita blixten?

Jag kan lova att du gör kaffe-ved av dem om du provar något annat. :)

japp vita blixten är djävulens påfund , dock gillar jag bindningarna ganska bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...