Hoppa till innehåll

Påskjuten gris 091214


N S

Recommended Posts

Påskjuten vi 20.00 strax efter 21.00 ringer killen mig.

Tog till strax innan 22 som han hämtade mig.

Har varit hos honom en gång innan för nått år sen, nu hade det varit 2 grisar framme i som han tyckte 50 kilosklassen. Han klämde till den ena när det va läge o bägge drog ju omgående.

Tornet med kojan är högt och avståndet till skottplats nära.

Ligger lite pudersnö på marken så det är ju hyfsat lätt o se spår och ev skottplats detaljer.

Killen hade handspårat samtidigt som han släppt ut sin nu rätt gamla lajka. Han hittade blod och nån benbit. Då började hans hund skälla en bit bort så han släppte spåret och gick dit.

Men innan han va där så tystnade hunden, sen lullade han nog runt och försökte få fatt i vad de nu va jycken skällde på.

När jag va där så tog Blackie spåret utan krusiduller, efter 50 m va det blod i löpan. Hittade flertal benbitar som solkart va rörben.

När vi spårat 380m så är vi ungefär där hans hund skällt o Svarten som nu tjoar till några gånger kopplas loss.

Hon har spårat tyst fram tills nu… :blink:

Hon tjoar på framåt och vi hänger med. Hittar en lega med blod i mitt uppe på en glest 40 årig plantering helt öppet i mossan??

Nog här som förra hunden skällt o sen troligen ”vikit ner sig” o avvikit…

Tiken tjoar på o så hör det klassiska ooooooouuuuuuoooo… kontakt.. :mad:

Rör sig en bit sen är det ståndskall så der rungar om det.

Frosten och vädret -6, gör att det är helt omöjligt att smyga … jag är väl inte en smidig indian i vanliga fall o nu lät det som en elefant gick fram...

Tätt som faen vad det här så jag stövlade helt enkelt rakt in i bra fart. Det gick självklart loss direkt strax efter att jycken fått sig en törn va jag kunde höra på hennes ”klagan”.

Vi hängde på efter gångståndet/drevet. Såg jycken reflexer 100-talet m ut på ett hygge men kunde inte se grisen, tänk va mycket lättare det varit om även grisen hade reflexer..

Nu gick det över en mindre asfalterad väg, vi kom också ut på vägen och följde med hund o gris som rörde sig parallellt med vägen ett par hundra meter in.

Sen va det fast igen, ringde upp Jacob o tänkte han kunde komma med en hund till och sätta mer press på grisen. Men hans tik löper, men han kom i alla fall ut för o hjälpa till om inte annat för transport av mig o skytten…

Jag sa åt skytten att passa på vägen och invänta Jacob medans jag skulle gå runt o in på ståndet från andra hållet.

Lika tätt to jävligt här o man låter som en elefanthjord när man försöker ta sig fram.

Anpassar min framfart o går när jycken vrålar som mest o de få sekunder hon tystnar stannar jag i steget.

Försöker ta mig fram utan panlampa men de blir allt för svart o jag kommer inte ha en chans att se ett ev anfall.

Är nu så nära att jag ser hundens reflexer skymta 15-20 m fram när jag tänder lampan, verkar va mycket björksly precis här, jycken får ett utfall o skriker o tjoar. Jag hör grisen tassa i frosten men kan inte se den.

Det flyttar på sig ett 50tal meter, jag smyger efter så gott det går.

Nu är jag på en liten stig i ett grantrång o jycken vrålar ett par m framför mig, det brakar till o en gran framför hunden håller på o välta… :mad:

Då dör min pannlampa…. Eller ljuset blir sådär gulaktigt o jag vet att den dör inom nån minut… har ju extrabatteri med så det är snabbt avhjälpt, men lite olustigt med hund o gris inom några meter... :P

Grisen vet att jag är där, hon är skitsur på hunden o jag väntar mig ett utfall när som.

Dumt med belysningen för jag inbillar mig att det stör hunden i att lokalisera grisen, kunde jag bara få se nån liten del av grisen så ska det nog va över.

Går ner på knä o försöker se under granarna med det är lönlöst. Hunden avancerar en meter och får sig en ”torped” i sidan så hon viker sig som ett upp o nervänt u över grisens tryne. Blackie lyfter nån halveter över marken men hon kommer undan men verkar ha ont, haltar i några sekunder men kommer över det innan jag hinner blinka… sen är hon på igen o avancerar o vrålar vidare...

Då flyttar sig nassen lite i sidled o jag ser lite av trynet och drar direkt 2 snabba smällar i riktning mot hals/huvud och suggan rasar ihop direkt.

post-348-1260867963_thumb.jpg

Vadå 50 kilos… :(

Snarare uppåt 90… men det är ju som alltid svårbedömt.

post-348-1260867993_thumb.jpg

Tror att västen skyddade tiken från lite skador inatt men är kluven.. hon hade kanske vunnit i snabbhet och hunnit undan utan.

Grisen gick 1,6 km från där jag kopplade loss tåget. Totalt 2 km från skottplats.

post-348-1260867943_thumb.jpg

Kollade jycken noga direkt efter skott och har kollat av henne när vi kom hem också. Litet skrubbsår på insidan låret är vad jag kunde hitta.

Fast lite mesig :( som man är så kunde jag inte somna… va tvungen o gå upp o kolla henne igen.

När jag skulle sova kom jag o tänka på att det kan bli blödande inre skador, men tandkött o sånt såg helt ok ut i färg, så jag kunde äntligen komma till ro…

Jävlar va nöjd jag är med kräket numera… :excl: så intressant och nöjsamt att fått ha förmånen att följa henne på resan mot framgång…

post-348-1260867976_thumb.jpg

Träffen satt i vänster framben som va helt av och gått igenom muskulaturen i höger framben/vad. Suggan kunde iallafall stöda på ett framben.

Klassiska felet som skytten gjorde va att inte kompensera för att han satt högt och hade målet nära.

Bjuder väl på en liten filmsnutt också, inte mycket o visa.. http://www.niklasaren.se/film/tinkelsbo.wmv

För de som inte ser filmen direkt så högerklicka och spara som på skrivbordet och kör filmen därifrån.

Hade funderingar på att ta fram kameran efter att jag bytt batteri i pannlampan men hur lustigt o pinsamt hade det inte blivit om jag fått mig en anfallande gris i knät med kameran framför näsan.. iofs kunde jag nog fått en slant för den filmsnutten antar jag.

Killen ville ge mig en tusing för jobbet men jag tyckte det räckte gott o väl med en 500:- ;)

Fick en pinne i ögat som vanligt inatt o har nog fått inflamation igen... för vilken gång i ordningen vet i faen...

Måste försöka hitta några skyddsglas som inte stör och fungerar utan imma osv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förut och jag säger det igen,

du är en av mina hjältar Niklas,

fan va bra jobbat och så rätt det blir ibland.

Den gångna lördagen var jag på jakt, den vachteln bar väst, vid två tillfällen kom den farande på tvären ut från grantätningen, föraren sa att han, hunden var bara så lite mör dagen efter, inga skador,

utan väst hade det förmodligen varit slut på jakten för en tid för hunden.

Min egna och högst amatörmässiga tanke är att han man en gång börjat med väst är det ett måste att ha den på,

ty hunden vänjer sig vid att ha den och agerar därefter.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så skoj att läsa dina berättelser och skoj att se att det finns sådana eldsjälar som dig som håller på i ur och skur!

Bra jobbat! Måste säga att dina berättelser om blacki har fått mig att grunna i bakhuvet om nästa hund ska pli en plott ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan va läckert, både Blackies jobb men även din grymt målande beskrivning av hennes insatser ;);)

Det där milt sagt talande "skallet" måste vara uberhäftigt att höra i skogen!!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt och bra berättat/dokumenterat.

Inte för att du blir rik i plånboken men varje eftersök är verkligen berikande för erfarenheten. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Nog har jag tvivlat många gånger på hundkräken o kommer göra framöver oxå.

Bara idag vid middag när jag kom hem o kräken hade varit uppe på köksbänken och spritt ut det jag skulle ha till grisåteln i hela huset...

Ja det som går ner i en hundmage va ju borta men sallad o annat gegg låg spritt överallt..

Tack gode ... att de va jag som va hemma först....

Så man kommer fortsättta svära ve o förbanelse för att i nästa stund va jublande glad...

De är ju det som är hunderiet lixom... :lol:

Nu luktar de dessutom hundfis så de inte går o sova...... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Nog har jag tvivlat många gånger på hundkräken o kommer göra framöver oxå.

Bara idag vid middag när jag kom hem o kräken hade varit uppe på köksbänken och spritt ut det jag skulle ha till grisåteln i hela huset...

Ja det som går ner i en hundmage va ju borta men sallad o annat gegg låg spritt överallt..

Tack gode ... att de va jag som va hemma först....

Så man kommer fortsättta svära ve o förbanelse för att i nästa stund va jublande glad...

De är ju det som är hunderiet lixom... :lol:

Nu luktar de dessutom hundfis så de inte går o sova...... :blush:

;):D

det är bland det suraste som finns och inte dödar :wub:

Om du tänker efter så skulle du kunna sammanfatta dina erfarenheter och ge ut det i bokform. jag skojar inte.

Det hade varit väldigt beskrivande och till stor hjälp för folk som jagar i allmänhet att se normalfallet av eftersök ur ditt perspektiv. Kanske se steget längre än att skjuta på allt som rör sig. Jag riktar inte någon kritik utan vill bara undertryckaa förslaget.

Jag menar, jag läser ju alla inlägg du skriver om eftersök, och man börjar få en ganska bra bild över hur svårt det är för dom som skall rensa upp. Det kräver lite tuffhet från dig framför allt, en skadad gris är fan inte något jag skulle gå efter utan att känna visst vemod om jag var själv i mörka natten om det var en stor en.

Jag tänkte faktiskt så här efter förra lördagen då modet svek på en stor galt:

- fy fan och gå efter den om det hade tagit dåligt.

- Vi har ju ingen hund här som klarar av den grisen.

Så ja måste erkänna att du är lite macho i mina ögon, dom är ju rätt smarta dessutom så om lampan hade slocknat så kanske grisen hade utnyttjat det....

Tur att dom/vi har dig mfl att ringa.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Jag har provat vanliga skyddsbrillor från byggvaruhuset. Märket: Zekler med klart glas tycker jag funkar det är samma som jag använder när jag snickrar, finns lite olika modeller. Dom är ju gjorda för att arbeta i .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;):wacko:

det är bland det suraste som finns och inte dödar ;)

Om du tänker efter så skulle du kunna sammanfatta dina erfarenheter och ge ut det i bokform. jag skojar inte.

Det hade varit väldigt beskrivande och till stor hjälp för folk som jagar i allmänhet att se normalfallet av eftersök ur ditt perspektiv. Kanske se steget längre än att skjuta på allt som rör sig. Jag riktar inte någon kritik utan vill bara undertryckaa förslaget.

Jag menar, jag läser ju alla inlägg du skriver om eftersök, och man börjar få en ganska bra bild över hur svårt det är för dom som skall rensa upp. Det kräver lite tuffhet från dig framför allt, en skadad gris är fan inte något jag skulle gå efter utan att känna visst vemod om jag var själv i mörka natten om det var en stor en.

Jag tänkte faktiskt så här efter förra lördagen då modet svek på en stor galt:

- fy fan och gå efter den om det hade tagit dåligt.

- Vi har ju ingen hund här som klarar av den grisen.

Så ja måste erkänna att du är lite macho i mina ögon, dom är ju rätt smarta dessutom så om lampan hade slocknat så kanske grisen hade utnyttjat det....

Tur att dom/vi har dig mfl att ringa.

/Kalle

+1 :wub:

// Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Matcho har inget med de hela o göra... Gillar inte den stämpeln i jaktsammanhang. Vi har tillräcklig med den varan runt om i landet när det handlar om grisar...

Vi borde helt klart försöka tvätta bort den stämplen.

De är ju vår, som man säger "förbannade plikt" att göra vad vi kan för att förkorta ett djurs lidande oavsett viltart.

Jag har rätt många år nu brunnit för uppgiften.

Började med en käkskjuten råbock för en massa år sen, jag själv skytt o typ 14-15 år...

Eftersöket som inte va så inblandad i gjordes med en tax som så småningom släpptes o det hela slutade resultatlöst.

Sen den dagen har jag lovat mi g själv att alltid sett till så jag själv har något i hundväg som duger.

Dessutom alltid själv skjutit in mina vapen efter det misslyckadet...

O förresten..hur "matcho" är det o få frågan som jag fick på mailet häromdan från vuxenskolan om att hålla i en sycirkel i att sy sin egen hundväst.... :D för vildsvinsjägare o vill de inte själva så kan ju deras fruar/sambos gå cirkeln...... :D

Så jag är nog varken matscho eller modig... bara lite ovanligt dum o envis... :)

O så får man ju tillfälle till o jaga lite året om B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Matcho har inget med de hela o göra... Gillar inte den stämpeln i jaktsammanhang. Vi har tillräcklig med den varan runt om i landet när det handlar om grisar...

Vi borde helt klart försöka tvätta bort den stämplen.

De är ju vår, som man säger "förbannade plikt" att göra vad vi kan för att förkorta ett djurs lidande oavsett viltart.

Jag har rätt många år nu brunnit för uppgiften.

Började med en käkskjuten råbock för en massa år sen, jag själv skytt o typ 14-15 år...

Eftersöket som inte va så inblandad i gjordes med en tax som så småningom släpptes o det hela slutade resultatlöst.

Sen den dagen har jag lovat mi g själv att alltid sett till så jag själv har något i hundväg som duger.

Dessutom alltid själv skjutit in mina vapen efter det misslyckadet...

O förresten..hur "matcho" är det o få frågan som jag fick på mailet häromdan från vuxenskolan om att hålla i en sycirkel i att sy sin egen hundväst.... :D för vildsvinsjägare o vill de inte själva så kan ju deras fruar/sambos gå cirkeln...... :D

Så jag är nog varken matscho eller modig... bara lite ovanligt dum o envis... B)

O så får man ju tillfälle till o jaga lite året om B)

Är det nåt som är hyfsat macho så är det väl att hålla egen studiecirkel i sömnad B) då är man hyfsat trygg i sin sexualitet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Matcho har inget med de hela o göra... Gillar inte den stämpeln i jaktsammanhang. Vi har tillräcklig med den varan runt om i landet när det handlar om grisar...

Vi borde helt klart försöka tvätta bort den stämplen.

De är ju vår, som man säger "förbannade plikt" att göra vad vi kan för att förkorta ett djurs lidande oavsett viltart.

Jag har rätt många år nu brunnit för uppgiften.

Började med en käkskjuten råbock för en massa år sen, jag själv skytt o typ 14-15 år...

Eftersöket som inte va så inblandad i gjordes med en tax som så småningom släpptes o det hela slutade resultatlöst.

Sen den dagen har jag lovat mi g själv att alltid sett till så jag själv har något i hundväg som duger.

Dessutom alltid själv skjutit in mina vapen efter det misslyckadet...

O förresten..hur "matcho" är det o få frågan som jag fick på mailet häromdan från vuxenskolan om att hålla i en sycirkel i att sy sin egen hundväst.... :lol: för vildsvinsjägare o vill de inte själva så kan ju deras fruar/sambos gå cirkeln...... :P

Så jag är nog varken matscho eller modig... bara lite ovanligt dum o envis... ;)

O så får man ju tillfälle till o jaga lite året om B)

du får se det med lite nyans NS, jag är helt på det klara med dina värderingar men ordet är ändå rätt passande i min skalle för en som inte viker ner sig. Jag vet att jag själv blir rätt stirrig i utsatta lägen när man hamnar i underläge.

Jag tycker att det är fan så ballt att vara killen som visar fruarna hur man gör när gubbarna fegar. varför inte föreslå att brodera "min man är en fegis" på ryggen på västen :D jag är övertygad om att ni kan ha djävulskt roligt på deras bekostnad.

hade du varit dum så hade du nog varit i en annan sits än du är idag, visst mod krävs det B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...