Hoppa till innehåll

Min senaste


kimmolilja

Recommended Posts

Tjena alla gubbar o gummor. :)

Här är en fulltångare jag gjorde för ett tag sedan. Hade en bit Sandvik stål hss så jag tänkte att jag gör något av det. Blad längden gjorde jag lite händigare på bara 8,4 cm långt. Tänkte att den skulle bli bra att flå med så jag gjorde blad typen lite flå typ. Skaftet hade jag en riktigt fin bit Stabbat rot masur björk jag klöv i två skivor på drygt 2 cm vardera. Det som tog tid med denna kniv var nog att göra bladet. Ritade av en mall på papper hur jag ville att sidorna skulle vara och ritade ut mallarna på trä skivorna. Sen sågade jag ut det med bandsåg. Limmade dit halvorna på fulltången efter att jag noga markerat hålena för nitarna. Efter 12 timmars torkning började jag forma ut skaftet med olika filar och raspar, tar en del tid och man måste vara försiktig så att man inte skadar bladet. När jag format skaftet som jag vill ha det så är det ett jääkla sandpapprande framför. När jag är nästan kjlar med det så borrar jag hål för nitarna. Noga med att det är rätt diameter på borret så att det inte blir glipor. Ska vara tajt. I med nitarna och ännu mer epoxy och torkning. Sen är det mer sand pappring till de finaste kornen och tills man är nöjd. I detta fall behövde jag inte olja skaftet då det är stabbat trä jag använt. Arbets tiden includerat bladet är sisådär en 15 timmar effektiv tid

Vad tycker ni.

mvh Kimmo Lilja

a-12.jpg

l-4.jpg

s-12.jpg

v-1.jpg

w-2.jpg

x-1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena!

iom du gör så coola knivar kimmo, så har jag en liten fråga:

jag rotkapade en alm här i skåne som var 1,2m i diam hos farsan och morsan. jag tog då en bit av den nedersta stocken närmst roten och sparade. sedan högg jag ut innersta kärnan i skivan och sparade den. har alltid tänkt det kunde bli något ball av den och jag undrar om du kanske skulle ha nytta av den. den är snustorr och har legat 7 år. färgen är något röd och trots att där går en spricka i den kan den bli fräck. det är ju bästa kvalite på träet om inte annat :wub:

om du vill kan jag lägga upp en bild här.

kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den va fin. En sån ska införskaffas i framtiden när pengarna finns till det. :wub:

Mvh

Roffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-3288-1262033761_thumb.jpg

post-3288-1262033782_thumb.jpg

post-3288-1262033805_thumb.jpg

post-3288-1262033827_thumb.jpg

post-3288-1262033853_thumb.jpg

det är rätt tätådrat och man får inte tag på dessa bitar så lätt.

jag vill inte ha något för den. när jag har råd så kanske vi kunde hitta på någon fräck kniv då jag nuförtiden är knivlös pga förlust ;) , som den förra i denna tråden kanske, som var riktigt smakfull.

kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle.

Jag ser inte riktigt på bilderna hur det ser ut. Skulle behöva några när bilder i dagsljus.

Om du kan eller ha lust så ta ett par bilder i dags ljus och närifrån och skicka till min e-mail: kimmolilja@hotmail.com

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sjukt snygg, den skulle jag verkligen vilja ha, men har inte ens jägarexamen ännu och än mindre några bössor, så jag antar att pengarna får gå till sånt till att börja med.

Antar att den där klingan blir rätt dyr?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sjukt snygg, den skulle jag verkligen vilja ha, men har inte ens jägarexamen ännu och än mindre några bössor, så jag antar att pengarna får gå till sånt till att börja med.

Antar att den där klingan blir rätt dyr?

Tackar för de fina ordena :)

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad snyggt! Hur mycket tid lägger du på en sådan?

Hej o tackar.

Just den här kniven tog mig ca en vecka men då jobba jag inte kontinuerligt med den, utan till o från. Effektiv tid blir väl en ca 15-20 timmar med bladet + ett par timmar för fileworken på tangen.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säljer du kniven Kimmo?

Hej o tackar.

Kniven är redan hos en knivsammlare i USA men jag kan göra liknande kniv om du vill?

mvh Kimmo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej o tackar.

Kniven är redan hos en knivsammlare i USA men jag kan göra liknande kniv om du vill?

mvh Kimmo

Hur gammal är du Kimmo? Hinner man bli rik(are) och köpa en sådan fin kniv innan du kolar? :)   ;)

Tycker också denna kniv var fördjävla fin, nästan så fin att en fattig student betalar månadsinkomsten för den.  :D;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är du Kimmo? Hinner man bli rik(are) och köpa en sådan fin kniv innan du kolar? ;)   :unsure:

Tycker också denna kniv var fördjävla fin, nästan så fin att en fattig student betalar månadsinkomsten för den.  -_-^_^

+1 förutom att ja inte student men blir utan lön nästa månad så nästan så ;)

Mvh

Roffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...