Hoppa till innehåll

smälta ner trapskott till buckshots/slugs alt blanda med vax


Radium

Recommended Posts

startar en ny tråd blev lite väl komplicerat med 2 trådar.

okey så pga att skjuta lite billigare på banan funderade jag om jag kan smällta ner vanliga trapskott och gjuta dom till större skott ? eller blanda ihop haglen med vax för att få en slug som lätt splittrar på kontakt.

meningen är att skjuta poppers i sommar på banan.

varför jag vill göra detta ?

för att få billigare "slug/buckshot" och för att minska richotter med att skjuta metal tavlor med slugs.

så finns det nå literatur som jag kan läsa ? nån wikihow bok tex ?

jag har ingen press eller andra laddvertyg,

funderat gå följande väg,

skära upp stukningen/pilla up den, tömma och gjuta om haglen, byta ut koppen mot en fiberkopp fylla hageln stänga hylsan med en pappers/paffskiva alt ett lager med vax

eller då blanda haglen direkt i sin storlek med vax/plast för att få en "purös" slug som splittrar och överför all energi vid träff för att minska risker för richocet vid skytte på metal tavlor.

kommer då använda mig av 24 grams skeet/trappskott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett billigt slugblock och skaffa rent bly till det. Lees enklaste laddutrustning håller ett tag och det går ganska fort att ladda hundra skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett billigt slugblock och skaffa rent bly till det. Lees enklaste laddutrustning håller ett tag och det går ganska fort att ladda hundra skott.

varför kan man itne använda blyet i haglen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är hårdare och krymper mindre. En slug av rent bly kan du släppa genom pipan, den expanderar av krutgaserna och det är så det är tänkt. Den av hagelbly kan vara rent farlig att skjuta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är hårdare och krymper mindre. En slug av rent bly kan du släppa genom pipan, den expanderar av krutgaserna och det är så det är tänkt. Den av hagelbly kan vara rent farlig att skjuta...

och det finns ingen annan väg att få bort hårdheten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej man måste använda rent eller nästan rent bly i slugs. Motvikter till diverse lyftkranar eller något liknande. Kabelbly är en annan variant. Lee,s eller lymans slugblock är gjorda för att användas med en vanlig förladdning och stjärnstukning. Bly och gjutblock är det enkla. Krut och bra förladdningar lite svårare. Jag har mängder med tändhattar till hagel som jag gärna blir av med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja gör som sagt. Har själv ett lee sluggjutblock 1oz = ca 28gram.

Tar och pillar upp mina trap, sedan häller jag ut kulorna behåller förladdningen stoppar bara ner min slug.

Trycker igen stjärnstukningen klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att spara rätt sorts hylsor för det blir fort stora skillnader i tryck mellan olika fabrikat.

hylsor från trapbanan borde ju gå ? finns ju bokstavligen hundrata ursäkta tusentals engångskjuta bra skick hylsor där ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men du kan alltid blanda in lite av traphaglen med rent bly, beroende på choke du anv.

Jag kör med rakarör, och har testat att gjuta med traphagel enbart och skjutit. Funkar fin fin.

Men LEE rekommenderar rent bly.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men du kan alltid blanda in lite av traphaglen med rent bly, beroende på choke du anv.

Jag kör med rakarör, och har testat att gjuta med traphagel enbart och skjutit. Funkar fin fin.

Rekommenderar inte alls att man gör på det sättet. Det första trycktecknet man får när man handladdar hagel är en vapensprängning. Man kör med ruskigt snabbt krut och mycket tunga kulvikter i patroner som inte tål ett dugg, som inte fungerar som "packningar" för krutgaserna. Bara att byta tändhatt eller hylsa kan resultera i laddningar som har livsfarliga tryck. Hagelladdning är området där det verkligen är bra att hålla sig till trycktestade data.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar inte alls att man gör på det sättet. Det första trycktecknet man får när man handladdar hagel är en vapensprängning. Man kör med ruskigt snabbt krut och mycket tunga kulvikter i patroner som inte tål ett dugg, som inte fungerar som "packningar" för krutgaserna. Bara att byta tändhatt eller hylsa kan resultera i laddningar som har livsfarliga tryck. Hagelladdning är området där det verkligen är bra att hålla sig till trycktestade data.

Då måste jag leva på kanten då. Men vad som är bra med att leva på kanten... är att man inte tar upp så mycket plats :)

Nä vet att man inte skall blanda hur som helst. Eftersom jag inte laddar själv samt har inte nån choke så kan jag med lätthet trycka ut förladdning med slug i, igenom min pipa (inte trångpipa).

Så jag är inte direkt nervös.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar inte alls att man gör på det sättet. Det första trycktecknet man får när man handladdar hagel är en vapensprängning. Man kör med ruskigt snabbt krut och mycket tunga kulvikter i patroner som inte tål ett dugg, som inte fungerar som "packningar" för krutgaserna. Bara att byta tändhatt eller hylsa kan resultera i laddningar som har livsfarliga tryck. Hagelladdning är området där det verkligen är bra att hålla sig till trycktestade data.

Precis som Herr berg skriver så är inte hagelladdning samma sak som att ladda kula och trycket stiger blixtsnabbt till farliga nivåer bara genom att byta ut en tändhatt eller ta en annan förladdning. Använd befintliga laddata så slipper vi se att någon här förlorar syn,fingrar eller liv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det skall gudarna veta, att hagelpatronen är tunn samt oftast av plast = pallar ej höga tryck.

Patronläge tunt, men pipan ej trång som ett gevär.

Men alla måste väl tänka lite, samt att kunna se lite framåt. Och kunna räkna ut/gissa vad som kan eventuellt hända i diverse situationer. Annars tar det naturliga urvalet ut sitt.

Man kan inte lita blind på vad folk säger eller vad man läser.

Sunt förnuft kommer man långt med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det skall gudarna veta, att hagelpatronen är tunn samt oftast av plast = pallar ej höga tryck.

Patronläge tunt, men pipan ej trång som ett gevär.

Men alla måste väl tänka lite, samt att kunna se lite framåt. Och kunna räkna ut/gissa vad som kan eventuellt hända i diverse situationer. Annars tar det naturliga urvalet ut sitt.

Man kan inte lita blind på vad folk säger eller vad man läser.

Sunt förnuft kommer man långt med.

OK, vi testar det sunda förnuftet. Du har en WinAA-hylsa med en 28-gramsladdning, normalhet laddning med krut typ Universal Clays. Stjärnstukning. Du lägger i några hagel extra i patron A men inte i patron B. Vilken patron kommer - med största sannolikhet - att ha högst hastighet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, vi testar det sunda förnuftet. Du har en WinAA-hylsa med en 28-gramsladdning, normalhet laddning med krut typ Universal Clays. Stjärnstukning. Du lägger i några hagel extra i patron A men inte i patron B. Vilken patron kommer - med största sannolikhet - att ha högst hastighet?

Ja utan att ha kolla nån fakta om hagel (laddar ej hagel) men den med mindre antal ger högre hastighet.

Men det påverkas väl om du pular i 4mm i US7 hagel :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, vi testar det sunda förnuftet. Du har en WinAA-hylsa med en 28-gramsladdning, normalhet laddning med krut typ Universal Clays. Stjärnstukning. Du lägger i några hagel extra i patron A men inte i patron B. Vilken patron kommer - med största sannolikhet - att ha högst hastighet?

patronen med lättare laddning ? b :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men för att göra så lätt som möjligt att använda samma kopp krut och allt, jag smällter ner hagel till buckshot, jag kommer bara rymams en 17-18 gram 5.2 mm hagel i denfrån orginala 24 gram us7½-9, då ökar ju inte trycket ? och detta borde vara "säkert att använda " ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja utan att ha kolla nån fakta om hagel (laddar ej hagel) men den med mindre antal ger högre hastighet.

Men det påverkas väl om du pular i 4mm i US7 hagel :angry:

En vanlig effekt är att en marginellt högre hagelvikt gör laddningen trögare att få igång, det beror ofta på hur pass spänstig förladdningen är. Om laddningen är trögare att lämna hylsan kommer krutmängden att brinna i en mer komprimerat utrymmer under längre tid - trycket går upp och hastigheten blir under vissa omständigheter, i vissa intervall av krutvikter och hagelvikter, HÖGRE om man ökar hagelvikten.

Hagelladdning är området där det sunda förnuftet är värt mindre än noll. Om du med ditt sunda förnuft kan göra bedömningen att något är livsfarligt, så är det naturligtvis ofta så. Om man gör bedömningen att något är ofarligt, så kan man ha hur jäkla fel som helst.

Jag kan justera krutmängder och hagelmängder något, men jag skulle ALDRIG byta ut komponenter i ett hagelrecept (hylsa, förladdning, tändhatt). Du förslår att byta ut en projektil (hagel) mot en annan (slug) och helt enkelt bara vifta bort det med att det är samma vikt. Inte precis vad jag skulle råda till.

Men du får naturligtvis göra som du vill, detta skriver jag med tanke på andra människor som läser detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vanlig effekt är att en marginellt högre hagelvikt gör laddningen trögare att få igång, det beror ofta på hur pass spänstig förladdningen är. Om laddningen är trögare att lämna hylsan kommer krutmängden att brinna i en mer komprimerat utrymmer under längre tid - trycket går upp och hastigheten blir under vissa omständigheter, i vissa intervall av krutvikter och hagelvikter, HÖGRE om man ökar hagelvikten.

Hagelladdning är området där det sunda förnuftet är värt mindre än noll. Om du med ditt sunda förnuft kan göra bedömningen att något är livsfarligt, så är det naturligtvis ofta så. Om man gör bedömningen att något är ofarligt, så kan man ha hur jäkla fel som helst.

Jag kan justera krutmängder och hagelmängder något, men jag skulle ALDRIG byta ut komponenter i ett hagelrecept (hylsa, förladdning, tändhatt). Du förslår att byta ut en projektil (hagel) mot en annan (slug) och helt enkelt bara vifta bort det med att det är samma vikt. Inte precis vad jag skulle råda till.

Men du får naturligtvis göra som du vill, detta skriver jag med tanke på andra människor som läser detta.

Ok men LEE säger själva att deras gjutblock är till att byta ut trap hagel mot slug i rent bly.

Men som jag skrev skall man ikke tro på allt man hör / läser. Men tror att jag litar lite på LEE.

Load slugs for less than standard trap loads. The Lee DRIVE KEY (patent rights reserved) slug is loaded in standard trap hull with standard wad and conventional folded crimp. Slug loads are produced with any standard shot shell reloading press.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@HerrBerg

Fråga du som kan detta med hagelladdningar. (Jag kan ej, då jag inte laddar hagel)

Har LEE fel om detta då.

Kan vara bra att veta, inte för att jag är nojig, men för andra som eventuellt vill införskaffa gjutblock av exvis: LEE.

//Jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...