Hoppa till innehåll

Följ vargjakten


Foffe

Recommended Posts

Balansen börjar att inställa sig,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Rovdjursexperten sitter o klappar katte och visar sina mjuka sidor samtidigt som han talar om den "nödvändiga" vargjakten,

förvaltningen av stammarna av stora rovdjur är av största vikt.

/Christian

Ja ibland kommer stödet från lite oväntat håll :rolleyes: Det är bara att lyfta på hatten och instämma i mycket av det herr Lidberg säger! "vargen är ett spännande och vackert djur, men att jakten på dem tyvärr är nödvändig. Naturen kan inte reglera beståndet själv." "Att släppa en vargstam fri vore katastrof." Kunde nog inte sagt det bättre själv :blush: /Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 144
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    9

  • Foffe

    8

  • Outdoorsman

    8

  • asm

    6

Idag har jag hört ett gäng olika radiokanalers nyheter och samtliga så har det varit dålig kritik på vargjakten.

Varför går inte SJF ut i media för?? Ut å svara på all kritik.

Är det nån värdelös taktik? Rädsla? vad?

Carlgren och nån kvinna som jag inte hörde va hon hette är de enda jag hört gått ut i media och stått upp för vargjakten.

Kanske har jag missat nåt men jag trodde det var självklart att jägarförbundet och även Riksjägarna skulle ut i media och försvara vargjakten och framförallt förklara för folk varför det är jakt.

Idag var jag hemma och jobbade hos en dam när jag hörde morgonnyheterna på Radion, jag frågade henne va hon tyckte om vargjakten.

Till svars fick jag att den var vidrig och hon kunde inte fatta hur man som människa kunde avrätta dessa fina djur.

Sen frågade hon mig.... :rolleyes:

Personligen skulle jag aldrig vilja ha varg i min egen by eller skogar, tanken att få sin hund dödad skär i bröstet på en. Eller inte våga ha sina barn gåendes i byarna eller för all del i skogarna.

Visst, alla säger att vargen inte attackerar människor/barn men vågar man ta chansen?? Jag skulle inte göra det. Ju fler motargument jag nämnde desto mer nickade hon.

Efter det så frågade jag henne om hon kunde tänka sig att leva nära vargen...Aldrig vart svaret, sen tog hon på sig sin pälskappa och gick ut och handla.

Efter mina 5 minuter så vart hon mycket mer förstående med denna jakt.

Nu tror inte jag att man kan nå de värsta miljöpartisterna men med riklig information och motargument så tror jag att folket i allmänhet får en helt annan syn på detta.

Idag har media målat upp att 12000 skjutkåta blodtörstiga varghatare har varit ute och slaktat varg och det är SJF och Riksjägarnas uppgift att vända det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ställa sig på barrikaden och sjunka till samma nivå som vissa debattörer gjort de senaste dagarna är inte alltid rätt väg att gå. Med tålamod, en klok strategi och lite fnulande i kulisserna så tror jag att vi i det långa loppet kan gå relativt skadelösa ur detta. Det är inga sensationer vi pratar om, bara en vanlig jakt som fick lite mer mediautrymme än vad som är vanligt. Det viktiga är dock hur vi räddar kommande års jakter och hur vi summerar detta, samt lojakten, om några månader. Jag tror inte det är en slump att Liberg uttalar sig och jag tyckte nog Carlgren sa väldigt rätt saker, ibland behöver man inte säga allt själv...

Jag roade mig personligen med att bläddra igenom DN på dass nyss, betydligt mycket mer positiv media än negativ från jul fram till nu. Jägarna har utfodrat vilt i det bistra vädret, tar hand om trafikskadat vilt med nytt regelverk osv. Jag tror helt enkelt vi ska ha lite is i magen. Tomma tunnor skramlar mest...

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...4b1c4ea6bdffc40

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D

Nu är även den tionde, tidigare skadeskjutna, vargen fälld av dalajägare. Dags lägga året jakt till handlingarna//ulf

Inte ännu för oss hälsingar dock. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ställa sig på barrikaden och sjunka till samma nivå som vissa debattörer gjort de senaste dagarna är inte alltid rätt väg att gå. Med tålamod, en klok strategi och lite fnulande i kulisserna så tror jag att vi i det långa loppet kan gå relativt skadelösa ur detta. Det är inga sensationer vi pratar om, bara en vanlig jakt som fick lite mer mediautrymme än vad som är vanligt. Det viktiga är dock hur vi räddar kommande års jakter och hur vi summerar detta, samt lojakten, om några månader. Jag tror inte det är en slump att Liberg uttalar sig och jag tyckte nog Carlgren sa väldigt rätt saker, ibland behöver man inte säga allt själv...

Jag roade mig personligen med att bläddra igenom DN på dass nyss, betydligt mycket mer positiv media än negativ från jul fram till nu. Jägarna har utfodrat vilt i det bistra vädret, tar hand om trafikskadat vilt med nytt regelverk osv. Jag tror helt enkelt vi ska ha lite is i magen. Tomma tunnor skramlar mest...

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media...4b1c4ea6bdffc40

Personligen så tror jag inte på att ligga lågt och fnula i kulisserna. Dessutom så tycker jag att du har fel när du säger att ni inte vill sjunka till samma nivå som vissa debattörer.

Visst, det är förmodligen inte de smartaste, mest informerade och kunniga personer vi talar om men samtidigt så är det dem som har fått fram budskapet om vargjakten i media, inte SJF.

Vad menar du med att gå rätt skadelösa ut detta? Regeringen har beslutat vargjakten och NVV har satt tilldelningen, med mycket och rätt information i media både innan och efter jakten så har jag svårt att tro att det skulle bli så mycket liv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Matte: Vi kommer aldrig ifrån det faktum att en majoritet i Sverige inte vill skjuta varg. Då är det rätt viktigt att vi spelar våra kort rätt när det väl bär av till vargjakt. Jag tror att det här blir så bra det kunde bli, till slut. Jag tror det är rentav infantilt att tro att vi skulle kunna göra vargjakten till något positivt för jägarkåren, det här är sprängstoff för media...

Därför tror jag att det är bättre att Olof Liberg och inte jag eller någon annan uttalar sig. Vi måste se detta långsiktigt och vi vinner i längden inga fighter på AB´s sidor, snarare i riksdagskorridorerna. Se på resultaten i efterhand så tror jag att ett medlemsskap lönar sig även om ett år...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker vi (GG) gjorde det rätt bra. Kristina är bevisligen inte sååå mediatränad...

Mediatränad? Påläst? Utstrålning? ;) Tror iofs att GG skall tacka sin lyckliga stjärna att han fick det motståndet, det finns betydligt bättre att plocka fram och det tror jag han vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:)

Nu är även den tionde, tidigare skadeskjutna, vargen fälld av dalajägare. Dags lägga året jakt till handlingarna//ulf

Det var jag som hade turen att få skjuta vargen i Dalarna efter 3 dagars eftersök. Oerhört skön känsla ^_^:D:blush:

Har lagt ut text o bilder här :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var jag som hade turen att få skjuta vargen i Dalarna efter 3 dagars eftersök. Oerhört skön känsla ^_^:):blush:

Har lagt ut text o bilder här :)

ett stort grattis till ulven och ett stort tack att du avslutade lidandet på den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var jag som hade turen att få skjuta vargen i Dalarna efter 3 dagars eftersök. Oerhört skön känsla ^_^:):blush:

Har lagt ut text o bilder här :)

Bra jobbat! Grattis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Snackade med en kretsordförande här innan..

Den första fällda vargen de fick, tydligen en stor hane och alfahane osv.. den hade en slocknad pejl på sig som varit "död" i två år.

Vargkramarna hävdar ju av princip att alla slocknade pejlutrustningar är det samma som fulskjuten varg osv.. här var det levande, nu mera lagligen döda beviset på att tekniken faktiskt kan haverera utan att vargen är fulskjuten. Någon i jaktlaget hade tydligen sagt till Lst att vaddå, den här vargen sköt vi ju för två år sen enligt media mfl :blush:^_^

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Snackade med en kretsordförande här innan..

Den första fällda vargen de fick, tydligen en stor hane och alfahane osv.. den hade en slocknad pejl på sig som varit "död" i två år.Vargkramarna hävdar ju av princip att alla slocknade pejlutrustningar är det samma som fulskjuten varg osv.. här var det levande, nu mera lagligen döda beviset på att tekniken faktiskt kan haverera utan att vargen är fulskjuten. Någon i jaktlaget hade tydligen sagt till Lst att vaddå, den här vargen sköt vi ju för två år sen enligt media mfl :blush:^_^

Mvh!

Då måste ju en varg vara kvar på licensen :) - får mig utsökt att tänka på filmen Doubble jeopardy "Enligt lagen kan Libby inte straffas två gånger för samma brott"

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur att ni är duktiga på att jaga varg, de kommer flera.

Nvv ska visst flytta ner alla vagar som vandrar in i norrbotten till er, som tur var blir det inte så många.

Det är ju lyckat det gått så bra för er, inte roligt att frysa pitten av sig på pass i kylan.

Hoppas det gör verkan, så vargen får tillbaka sin skygghet för folk och fä.

Men det kanske är kört för stövarjakt, en sådan snabb avskjutning tyder på mycket gott om varg.

Starkt jobbat :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Snackade med en kretsordförande här innan..

Den första fällda vargen de fick, tydligen en stor hane och alfahane osv.. den hade en slocknad pejl på sig som varit "död" i två år.

Vargkramarna hävdar ju av princip att alla slocknade pejlutrustningar är det samma som fulskjuten varg osv.. här var det levande, nu mera lagligen döda beviset på att tekniken faktiskt kan haverera utan att vargen är fulskjuten. Någon i jaktlaget hade tydligen sagt till Lst att vaddå, den här vargen sköt vi ju för två år sen enligt media mfl :lol:-_-

Mvh!

Det där måste ju vara en synnerligen pinsam historia för kramarsidan, Lst och BRÅ.

Fast dom sopar väl det under mattan som vanligt.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom hade en mindre diskussion i Gomorron Sverige ang. vargjakten nu idag.

http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige

Jag tror inte att det är utlagt ännu på nätet för jag får inte fram det.

Tablå tisdag 5 januari 7.15 Efter vargjakten. Erik A. Eriksson ©, riksdagsledamot, Tina Ehn (MP), riksdagsledamot, och Susanna Löfgren, Naturvårdsverket, diskuterar framtiden för den svenska vargstammen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillade denna ledare av Sanna Rayman i SvD imorse.

Ett ganska klartänkt sätt att se på problematiken (citat); "Ibland undrar jag om vi inte bara borde byta plats. Ni stadsbor som älskar vargar, hatar bilar och längtar efter tysta vidder, vad sägs om att bygga bo där önskemålen uppfylls – på landet? Och ni glesbygdsbor som kräver åtgärder för att slippa alltifrån myggor till vargar i närmiljön. Har ni övervägt tätorten?"

Om du inte vill ha varg, flytta till tätort. Om du vill ha varg, flytta dit där dom finns. Det är också ett sätt att lösa problemet. :ph34r:

Det blir ju lite löjligt att Ann Dahleus, ordförande för Rovdjursföreningen uttalar sig om frågor som berör människor i landsbygden, samtidigt som dom har huvudkontoret på Reimersholme i Stockholm. :wacko:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/du-va...hit_4037911.svd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni som är insatta händer med vargjakten om S/V/MP bildar regering efter höstens val?

Är detta nåt dom kan gå till val på eller kommer dom flesta ha glömt varghysterin om en månad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var jag som hade turen att få skjuta vargen i Dalarna efter 3 dagars eftersök. Oerhört skön känsla ;):D:)

Har lagt ut text o bilder här :)

Stort grattis till en lyckad jakt :D Tre gråben mindre i skogarna väster om Leksand :P Några mer vargjakter så går det kanske åter att släppa jycken på utskogen i Näs :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni som är insatta händer med vargjakten om S/V/MP bildar regering efter höstens val?

Är detta nåt dom kan gå till val på eller kommer dom flesta ha glömt varghysterin om en månad?

Oj, det är nog i princip omöjligt att svara på.

Om S skulle få egen majoritet behöver vi nog inte vara så oroliga. Men MP och möjligtvis V (men jag tror inte de prioriterar annat) kommer säkert göra vad de kan för att sätta käppar i jakthjulen. Och om S kan få stöd av MP för den ena eller andra frågan som S prioriterar högre kommer de med all säkerhet att "sälja" ut jakten.

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...