Hoppa till innehåll

Nått nytt om kattjakten?


Rävdräparn

Recommended Posts

Är det någon som hört ngt nytt om lojakten i mellan sverige, jag hörde lite på radion i går att forskarna stog bakom beslutet att tillåta jakt! Det uttag som då gällde var inte så stort att det skulle påverka stammen negativt utan snarare åt andra hållet då bytesdjuren skulle "räcka" till övriga lodjur i en större omfattning.

Det var några år sedan som vi fick jaga katt och för mig är lon mellan-sveriges högvilt, så det är bara att hålla tummarna att Länstyrelsen och andra i Dalarna släpper några st i år!!!!!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört ngt nytt om lojakten i mellan sverige, jag hörde lite på radion i går att forskarna stog bakom beslutet att tillåta jakt! Det uttag som då gällde var inte så stort att det skulle påverka stammen negativt utan snarare åt andra hållet då bytesdjuren skulle "räcka" till övriga lodjur i en större omfattning.

Det var några år sedan som vi fick jaga katt och för mig är lon mellan-sveriges högvilt, så det är bara att hålla tummarna att Länstyrelsen och andra i Dalarna släpper några st i år!!!!!!!!!!!

Titta kanske på Naturvårdsverket. Dom brukar ju alltid ha sista ordet med i bilden. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja såg tilldelningen, nu jävlar är det bara att köra på from första mars!

Finns det någon på detta forum som bor runt Hedemora/Avesta som inte har hundar som funkar på Lodjur så kan ni höra av er, Jag har stövare samt så kommer Rasmus Boström att medverka och tidigare år (när de var lovliga) så har det gått ganska bra.

Känslan är att det är bra mycket mer katter i södra dalarna mot de mellersta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi har hyffsat med lodjur häromkring har sett spår efter 7 olika individer på en vecka på ett områda av ca 6000 hk. 5 av dom bara några kilometer från huset. tycker tilldelningen var i klenaste laget.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja såg tilldelningen, nu jävlar är det bara att köra på from första mars!

Finns det någon på detta forum som bor runt Hedemora/Avesta som inte har hundar som funkar på Lodjur så kan ni höra av er, Jag har stövare samt så kommer Rasmus Boström att medverka och tidigare år (när de var lovliga) så har det gått ganska bra.

Känslan är att det är bra mycket mer katter i södra dalarna mot de mellersta.

Men hörru...visst ska Sanna ha fått nog me finsk stake då att hon är dräktig då? ;)...eller skjuter du på parningen igen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo du Alfred nog kommer hon ha stor mage förhoppningsvis men man vet aldrig om det tar eller inte, sedan har jag Rasmus som backup! Annars kanske du kan komma ner och ligga i standby om föret blir det rätta, Tello blir inte yngre direkt och du vill väll jaga katt med honom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo du Alfred nog kommer hon ha stor mage förhoppningsvis men man vet aldrig om det tar eller inte, sedan har jag Rasmus som backup! Annars kanske du kan komma ner och ligga i standby om föret blir det rätta, Tello blir inte yngre direkt och du vill väll jaga katt med honom?

Jo, de vore förbannat kul å prova jaga lo med Tello. Vi kan ju höras lite mer om det här privat i såna fall.

Har fått erbjudan av en bekant som inte bor så väldigt långt härifrån oxå...Han som parade med Öland ifjol...men tiken gick tom.Han har haft drev på lodjur i höst med sin tik....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Tlldelningen i dalarna är uselt låg, undrar vad dom grundar antalet på. ??? ??? ??? ???

Skulle vara intressant att veta hur dom tänker överhuvudtaget. I Uppland har ju rådjurstammen havererat för länge sen och att få se en lokatt på skogen är lika vanligt som att se ett rådjur och ändå fick vi bara 2 i Tierps kommun.

Nu hade vi iofs några fina bockar i augusti men dom följde visst med till Dalarna har jag för mig... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då registrerade man sig visst onödan då stockholms och södermanlands län visst inte fick ett endaste i tilldelning......

Vad väntar dom på? att rådjursstammen ska haverera här med.....eller?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hade vi iofs några fina bockar i augusti men dom följde visst med till Dalarna har jag för mig... ;D

Dom pryder nu mera väggen hemma. ;D ;) ;D

Mickel du får ut och spåra lite katt, när ni får snö. Så kommer vi ner och gör ett försök att decimerna lostammen. ;D

Så kanske även ett loskin kan pryda väggen hemma i dalarna. ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Skulle vara intressant att veta hur dom tänker överhuvudtaget. I Uppland har ju rådjurstammen havererat för länge sen och att få se en lokatt på skogen är lika vanligt som att se ett rådjur och ändå fick vi bara 2 i Tierps kommun.

Nu hade vi iofs några fina bockar i augusti men dom följde visst med till Dalarna har jag för mig... ;D

Va!! Bara två i tierps kommun!!! VAA F**N! Finns ju inte ens nå rådjur på jaktmarken! av alla grr kompisen släppt taxen så har den drivit räv!

Först å främst så har vi dåligt med älg! Och nu ska vi ha dåligt med rådjur också! Vad ska man jaga nu då???

MVH Rävpekka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va!! Bara två i tierps kommun!!! VAA F**N! Finns ju inte ens nå rådjur på jaktmarken! av alla grr kompisen släppt taxen så har den drivit räv!

Först å främst så har vi dåligt med älg! Och nu ska vi ha dåligt med rådjur också! Vad ska man jaga nu då???

MVH Rävpekka

Räv och lodjur, antar jag. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...