Hoppa till innehåll

Bra jakt och familjebil


Macke

Recommended Posts

Jag är på jakt ( :huh: ) efter en ny bil som ska funka både på jaktäventyren och till familjen.

Vi är 2 vuxna, tre barn och en hund, så bagaget måste vara därefter

Skulle vilja ha en något bättre markfrigång än en "vanlig" personbil och gärna 4-hjulsdrift.

De som jag titta på är Subaru Legacy och Outback alt, XC70

Är det någon som vet hur markfrigången är på Legacyn?

XC70 är dyr i både inköp och drift tycker jag och har tydligen en del kvalitetsproblem. Annars känns den klockren storleksmässigt.

Legacyn verkar prisvärd men är den tillräckligt hög?

Outbacken verkar ju ok med då är det bagaget??

Mellan-suvar som Cr-v och forester vekar ha för litet bagage och större suvar blir för dyra i drift.

Kan tänka mig att lägga någonstan 120-140 000.

Kom gärna med tankar funderingar och förslag ni som har erfarenheter.

MVH

Mac

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt ( :) ) efter en ny bil som ska funka både på jaktäventyren och till familjen.

Vi är 2 vuxna, tre barn och en hund, så bagaget måste vara därefter

Skulle vilja ha en något bättre markfrigång än en "vanlig" personbil och gärna 4-hjulsdrift.

De som jag titta på är Subaru Legacy och Outback alt, XC70

Är det någon som vet hur markfrigången är på Legacyn?

XC70 är dyr i både inköp och drift tycker jag och har tydligen en del kvalitetsproblem. Annars känns den klockren storleksmässigt.

Legacyn verkar prisvärd men är den tillräckligt hög?

Outbacken verkar ju ok med då är det bagaget??

Mellan-suvar som Cr-v och forester vekar ha för litet bagage och större suvar blir för dyra i drift.

Kan tänka mig att lägga någonstan 120-140 000.

Kom gärna med tankar funderingar och förslag ni som har erfarenheter.

MVH

Mac

Kan ha fel på årsmodell men den subaru från 2003 och fram till igår är lika stora i bagaget det skiljer 5cm i markfrigång, forester är lite mindre i bagaget och baksätet kunde vara roligare men lite högre i markfrigången, xc70 fick haldex från 2003 den innan var inte rolig, Crv är för trög i sin 4wd, har provat och tycker inte om, Audi allroad eller subaru outback håller jag som favoriter som nr 2 en legacy som du beskriver det, velar själv hur jag ska göra i samma fråga, har två hundar nu och trivs inte med att fylla baksätet med prylar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För dom pengarna får man en rätt skaplig pickis också.

Förvånansvärt bra med plats i dubbelhytten och ett flak som man kan lasta allt möjligt i/på.

Jag tror inte att jag kommer köpa en "vanlig" bil framöver. Snarare en nyare pickis och en småbil som andrabil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En beg toyota Hi lux Fyrdörrars. med Kåpa.

Billig i drift 0,8 blandad körn

Bra markfrigång och komfort

Dimetionerade axlar,drivlinor mm för körning på sämre vägar dvs lång hållfasthet på dåliga vägar till skillnad mot en personbil med klena prylar.

Med lite extra utrustning så blir den Coolare än en personbil <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En beg toyota Hi lux Fyrdörrars. med Kåpa.

Billig i drift 0,8 blandad körn

Bra markfrigång och komfort

Dimetionerade axlar,drivlinor mm för körning på sämre vägar dvs lång hållfasthet på dåliga vägar till skillnad mot en personbil med klena prylar.

Med lite extra utrustning så blir den Coolare än en personbil <_<

+1 på Toyota! Skitbra bil.

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan XC70 och en XC90, men det ryms inte mycket i en sådan... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/vasterbotten/Chevrol...tm?ca=4&w=2

Här har du allt du söker, komfort, framkomlighet, 3m3 lastutrymme, manlighet <_<

Min 6,5 td ligger på ca 1,1 långkörning och 1,3-1,4 blandad, bara att slå till :D

Var inne på en sån, dock en 2003:a alternativet är bensin och lite rädd att spräcka soppabudgeten :huh::o nån som har en ärlig siffra på förbrukningen på en sån? annars håller jag helt med Xillo :D den eller en silverado blir ju perfekt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inne på en sån, dock en 2003:a alternativet är bensin och lite rädd att spräcka soppabudgeten :rolleyes::o nån som har en ärlig siffra på förbrukningen på en sån? annars håller jag helt med Xillo :D den eller en silverado blir ju perfekt ;)

Jag tror att dom nya bensinarna är relativt bränslesnåla, känner dock ingen som kör bensinare. Själv är jag diesel frälst så drömmen är ju att byta upp sej till en duramax :wub:

Det jag tycker talar för jänkarna jämfört med japan pick ups är att flaket krymper fort på japsarna när det blir dubbel hytt, och att det är smalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom nya bensinarna är relativt bränslesnåla, känner dock ingen som kör bensinare. Själv är jag diesel frälst så drömmen är ju att byta upp sej till en duramax :rolleyes:

Det jag tycker talar för jänkarna jämfört med japan pick ups är att flaket krymper fort på japsarna när det blir dubbel hytt, och att det är smalt.

http://www.blocket.se/dalarna/Gmc_suburban...m?ca=10&w=3

Vad är det som skiljer dessa bilar åt? utom priset! tycker inte dieseln är försvarbar i sin kostnad, eller har jag missat något.

Få plats med 3-4 hundar och även kunna lasta en björn eller några grisar tycker jag är utmärkt och då är ju flak trevligare :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på markfrigången på Subaru legacy 04-06 och Volvo v70 awd 03-06?

Är de högre än en "vanlig" kombi som tex en a4, v70, 9-5 eller liknande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna tittar jag på just nu som ersättare till min Jeep Cherokee

exterior_B2653C3E-FEE2-4B4E-B923-DA9E3E0ACB35_239x720.jpg

Land Rover Defender 110 SW

Något dyr med tanke på den spartanska indredningen men ett ypperligt andrahandsvärde och en klockren jaktbil ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna tittar jag på just nu som ersättare till min Jeep Cherokee

exterior_B2653C3E-FEE2-4B4E-B923-DA9E3E0ACB35_239x720.jpg

Land Rover Defender 110 SW

Något dyr med tanke på den spartanska indredningen men ett ypperligt andrahandsvärde och en klockren jaktbil :huh:

En Land Rover har inget att hämta mot en Land Cruiser förutom just den "spartanska inredningen".

Dvs en LC är bekväm att köra, en LR Defender är inte det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dvs en LC är bekväm att köra, en LR Defender är inte det.

Så sant!! Fast man vänjer sig :D

Frugan och jag kör runt 2500 mil / år i vår "Deffe" och det funkar alldeles utmärkt.

Enda riktiga nackdelen är att reservdelar i Sverige är HYSTERISKT dyra men det löser man lätt genom att beställa direkt från England.

//Mattias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Land Rover har inget att hämta mot en Land Cruiser förutom just den "spartanska inredningen".

Dvs en LC är bekväm att köra, en LR Defender är inte det.

Å andra sidan är det inte speciellt roligt med en riskokare när de går sönder...

Nej, jag ser inte ens hur man kan jämföra de två.

En LC är ju bara en modern SUV medans en Defender är en arbetsmaskin.

Fick en gammal kollega att följa med mig ut till skogen med sin X5:a och jag hade min Jeep.

Gissa vem som körde fast :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan är det inte speciellt roligt med en riskokare när de går sönder...

Nej, jag ser inte ens hur man kan jämföra de två.

En LC är ju bara en modern SUV medans en Defender är en arbetsmaskin.

Fick en gammal kollega att följa med mig ut till skogen med sin X5:a och jag hade min Jeep.

Gissa vem som körde fast :D

Jah hoppas du var ironisk, annars är du löljig. Att jämföra en LC med X5 och andra stadsSUVar, som dessutom har självbärande kaross och saknar både centerdiff och lågväxel, är inte rättvist. Som du säkert vet är även de allra senaste LCmodellerna potenta terängbilar. Detta utan att göra avdrag på komfort, men de kostar ju därefter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/dalarna/Gmc_suburban...m?ca=10&w=3

Vad är det som skiljer dessa bilar åt? utom priset! tycker inte dieseln är försvarbar i sin kostnad, eller har jag missat något.

Få plats med 3-4 hundar och även kunna lasta en björn eller några grisar tycker jag är utmärkt och då är ju flak trevligare :D

Gmc brukar vara lite billigare än Chev, så gott som samma bil men det skiljer lite kosmetica. Den Subban är reggad för C-kort så då brukar dom bli billigare då färre kan köra dom fast skatten blir bra mycket bättre. För att kunna utnyttja nya pickups last å drag förmåga så är dom flesta C-reggad. Som ex en 01 jag tittat på får du lasta 1020 kg och dra 3500 kg!

Då har du 300 duramax hästar under huven oxå :) har läst att duramaxen ska stå pall för 900 kusar, vore nått i jaktbilen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som terrängbilsfreak så måste jag lägga även mina kommentarer till tråden.

Om man jämför Land Rover med Toyota Landcruiser så vinner nog land cruisern i alla kategorier. Driftsäkerhet, slitstyrka, komfort, framkomlighet, andrahandsvärde mm, mm. Det enda som land rovern vinner på är "känslan", d.v.s. imige.

Nu är jag mest inriktad på Jeep, men jag vet faktiskt inte riktigt varför... Driftsäkerhet och detaljkvallitét är inte deras starka sida. Däremot är känslan och imigen densamma som i land rover, plus att dom har komfort.

Vill du ha en robust rejäl bil som kan ta dig runt jorden utan problem så är det toyota land cruiser som gäller..

Många som vill förbättra sina jeepar skaffar drivaxlar mm från just toyota.

Även Nissan ligger bra till för ett problemfritt bilägande.

Så dom bilar som eftersöks i den här tråden borde väl vara Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Suzuki Grand Vitara.

Om man ändå vill ha en Jeep så ska man vara medveten om att dom inte är så stora som dom ser ut att vara. Min Cherokee -05 är lika rymlig som en VW Golf. En Jeep som däremot är rymlig är "Nykomlingen" Wrangler Unlimited. En längre version av den gamla krigarjeepen, nu med fyra dörrar och ett riktigt baksäte. Och faktiskt riktigt bekväm att köra.

Ska jag rekomendera endast en bil till dig så blir det faktiskt Jeep Wrangler Unlimited Sahara, årsmodell -07 o framåt.

3,7 liters V6 på 210 hkr, ca 1,2 liter/mil eller mer. Nypris kostade dom ca 265 000 kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt ( :) ) efter en ny bil som ska funka både på jaktäventyren och till familjen.

Vi är 2 vuxna, tre barn och en hund, så bagaget måste vara därefter

Skulle vilja ha en något bättre markfrigång än en "vanlig" personbil och gärna 4-hjulsdrift.

De som jag titta på är Subaru Legacy och Outback alt, XC70

Är det någon som vet hur markfrigången är på Legacyn?

XC70 är dyr i både inköp och drift tycker jag och har tydligen en del kvalitetsproblem. Annars känns den klockren storleksmässigt.

Legacyn verkar prisvärd men är den tillräckligt hög?

Outbacken verkar ju ok med då är det bagaget??

Mellan-suvar som Cr-v och forester vekar ha för litet bagage och större suvar blir för dyra i drift.

Kan tänka mig att lägga någonstan 120-140 000.

Kom gärna med tankar funderingar och förslag ni som har erfarenheter.

MVH

Mac

Jag har haft ett par, tre eller fyra bilar alla med 4wd just i det syftet som du söker.

Mitt val går till JEEP Grand Cherokee from 99 tom 04. Då får du en bra terränggående bil, billiga reservdelar som finns att köpa på nästan varje skrot eller via FBT.se

En annan bil som jag har haft som är något dyrare i drift är NISSAN Patrol. Den tillfredsställer de flesta behov.

XC70 diesel efter årsmod 02 är väldigt billig i drift, 0,5 L/mil då den saknar partikelfilter och den har högre markfrigång än 01an dock svår att hitta på begmarkanden.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...