Hoppa till innehåll

Projekt 800 meter


Humlegaard

Recommended Posts

Om du menar AX AICS så skall min kommande rigg byggas med ett sådant chassi.

Dyrt men modulärt och kan justeras precis så mycket som jag vill kunna justera!

 

Menar du AI AX multikaliberbössa så tror jag man har svårt att motivera den kostnaden som civil icke stridande person ;) (om man ens får köpa en?)

 

Jag gillar tanken med ett modulärt chassi och det är därför jag har valt att gå den vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chassiekolvar är något man måste utvärdera själv,frågar man folk om dom så finns det två svar.

 

Antingen gillar man dom eller så gör man det inte,finns liksom ingen gråzon.

 

Är man begåvad med blaffor till händer så finns risken att man uppfattar samtliga kolvar från AICS som små i pistolgreppen och även kort avstånd mellan pistolgrepp-avtryckare men även här är det svårt att få ett rakt svar.

 

AICS är lite speciella inom allt,men det är liksom hela avsikten :thumbsup:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:-)

Ja, jag menar AICS AX.

Jag har inte stora händer, och jag gillar de jag har klämt på.

Den uppmärksamme inser kanske nu att det äntligen "skjuter" fart...

AIAX alltså, tillsammans med det ovan nämnda pierce-låset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skall börja bygga min rigg om några veckor och det blir ett Perce lås i en AX AICS (2014 modell) med en 26" LW pipa kamrad i 260 Rem.

Jag har kollat runt som bara den på chassin och först hade jag valt ett XLR Industries Evolution Extreme chassi men ångrade mig i elfte timmen och valde att lägga det som behövdes för att få ett chassi som är så pass justerbart som jag ville ha det.

 

Behöver man inte en så pass justerbar bakdel som jag vill ha så finns även AT AICS att tillgå, som nog egentligen är ett sundare chassi för precisionsskytte.

Den gamla modellen av AX AICS har också samma bakdel som AT. 2014 kom en ny modell.

 

Vilken kaliber har du slutligen valt?

 

Jag hade krav på klass 1 och efter lite velande om 6.5 Creedmoor så lät jag mig övertalas att 260 var lämpligare, och det håller jag med om efter att ha räknat på ballistik och liknande.

Annars hade jag byggt en 6XC utan tvekan. (eller 6mm Creedmore... eller 6x47 Lapua... eller...? :P )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att gå på klass 2. 6xc är spännande nog för mig, jag har beställt en 28" remington varmintpipa.

Jag har inte den senaste ax stocken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att LW stod för kvalitet före kvantitet och en rigorös testverksamhet men de kanske har börjat tulla på det?

 

För min del har det nada betydelse om det står LW, Krieger, Bartlein eller Schneider på pipan - bara den skjuter hål i hål och är korrekt enligt konstens alla regler.

Jag tänker inte snåla in någon tusenlapp med risk för att det inte blir 100% så jag tackar för varningen.

 

@Humlegaard - Har du redan köpt en AX AICS?

Om så, hur upplevde du pistolgreppet?

Jag har stora händer men vill inte ha ett grepp som känns som en 2"4 planka i näven och det spelade in i mitt val helt klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har relativt små händer. Jag upplever greppet som ak5 greppet ungefär.

 

Det låter ju lovande för jag gillade verkligen min gamla AK5 på den tiden det begav sig! (1992... man börjar bli gammal... :P )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jewell trycke på ingång också.

Samt en licensansökan på en stalon compact.

Jag är lite sugen på en mynningsbroms också, inte av några rationella skäl egentligen .

Jag är öppen för input angående mynningsbromsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Btw- om det är ett Short Action Pierce lås du köper kom ihåg att det då inte passar med en vanlig Picatinny skena för rem 700 SA, det krävs en egen skena från Pierce för att det skall lira,

 

den är inte helt billig men å andra sidan har den suttit där den skall de sista 1000 skotten eller så, till skillnad från andra prylar. /Christian 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller verkligen med om att det inte behövs någon broms. Särskilt inte eftersom jag tänker mig en dämpare.

Så det är irrationella idéer som ligger bakom mitt "behov".

Det handlar i klartext om min upplevelse av vapnet.

Samma mekanismer som gör att visa försämrar comforten i sina bilar genom att korta fjädringsvägen och sätta på onödigt breda lågprofildäck. Det behövs inte, förbättrar inte bilens prestanda och sänker andrahandsvärdet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag blev sugen på en uppdatering, pipan kommer troligen inom två veckor, licensen inom sex till åtta veckor (vilket får anses som snabbt med tanke på att det bara var fyra veckor sedan jag skickade in den).

Det här gloröret får duga till mig.

3096a4e94c86f0f886bc17eda00496ed.jpg

God jul!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hör gärna vad du tycker om siktet sen! Tog du med MSR riktm?

Ja, det är msr riktmedel i den.

Jag är mycket nöjd ännu så länge, men så har jag bara tittat i den när jag höll den i näven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...