Hoppa till innehåll

Färga skaftet?


Nylander

Recommended Posts

Hej på er knivmakare!

Man blir ju inte så lite sugen på att pula ihop en liten jaktkniv när man ser alla era knivar och projekt!

Jag har endast gjort en kniv i mitt liv och det var för tio år sedan (usch man börjar ju bli gammal), men

nu har jag bestämt mig för att göra en ny nu när säsongen tar ett litet uppehåll.

Jag har lite ideer om min kommande skapelse och jag skulle vilja färga en bit flammbjörk vilket jag tycker blir galet fint.

Fråga är hur gör man det, lägger man skaftämnet i bets innan man formar till det eller ska man färga det i efterhand?

//Nyllet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er knivmakare!

Man blir ju inte så lite sugen på att pula ihop en liten jaktkniv när man ser alla era knivar och projekt!

Jag har endast gjort en kniv i mitt liv och det var för tio år sedan (usch man börjar ju bli gammal), men

nu har jag bestämt mig för att göra en ny nu när säsongen tar ett litet uppehåll.

Jag har lite ideer om min kommande skapelse och jag skulle vilja färga en bit flammbjörk vilket jag tycker blir galet fint.

Fråga är hur gör man det, lägger man skaftämnet i bets innan man formar till det eller ska man färga det i efterhand?

//Nyllet

Hej Nyllet.

Färgar gör du när du är i stort sett färdig med skaftet. Betsa på den färg du vill ha o låt torka. Sen tar du något sandpapper typ 350- 600 korn och sandar till den nyans du vill ha. När du tycker att du är nöjd så sandar du ett tag till med riktigt fin papper. Polera sist av allt o du har fått ett riktigt snyggt skaft.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nyllet.

Färgar gör du när du är i stort sett färdig med skaftet. Betsa på den färg du vill ha o låt torka. Sen tar du något sandpapper typ 350- 600 korn och sandar till den nyans du vill ha. När du tycker att du är nöjd så sandar du ett tag till med riktigt fin papper. Polera sist av allt o du har fått ett riktigt snyggt skaft.

mvh Kimmo Lilja

Ah...ja då var det som jag befarade. Rent tekniskt sett, om jag vill ha två olika färger samt att mönstret i skaftet stämmer överens. Skulle det då gå att dela skaftämnet och lägga de två olika delarna i varsin betsfärg under en lite längre tid så att

det suger åt sig rikligt med färg för att seda limma ihop och forma till skaftet.

//Nyllet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaaa,,, Tyvärr så suger inte trät igenom färgen så att det skulle gå att slipa några värre stunder på skaftet utan att det ofärgade trät skulle komma fram. Olika betsningar kan du ju göra ändå på olika bitar i det färdiga skaftet om du vill. Är du osäker på om du kommer att få spill på de andra bitarna i skaftet kan du först tejpa de bitarna du inte vill betsa.

Annars går det att köpa stabbade bitar i olika kulörer.

Lycka till.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaaa,,, Tyvärr så suger inte trät igenom färgen så att det skulle gå att slipa några värre stunder på skaftet utan att det ofärgade trät skulle komma fram. Olika betsningar kan du ju göra ändå på olika bitar i det färdiga skaftet om du vill. Är du osäker på om du kommer att få spill på de andra bitarna i skaftet kan du först tejpa de bitarna du inte vill betsa.

Annars går det att köpa stabbade bitar i olika kulörer.

Lycka till.

mvh Kimmo Lilja

Ok, tack Kimmo för din kunnskap och vilja att dela med dig!

Mvh Nylander

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tack Kimmo för din kunnskap och vilja att dela med dig!

Mvh Nylander

Inga problem. Bara kul om jag kan dela med mig av det jag lärt mig, även om jag har massor kvar att lära mig :P

Om vi inte lär varandra och delar med oss av våra erfarenheter så skulle den fina hantverket att göra knivar här i scandinavien att dö ut.

mvh Kimmo Lilja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...