Hoppa till innehåll

Hjälp med designprojekt


Designstudent

Recommended Posts

Har jobbat inom ett företag som gjorde manskapsvagnar. Vi gjorde också alla möjliga special vagnar åt olika kunder.

När det gäller trallen tänkte jag en trall av tryckimpregnerat virke. En sån kan ju väga rätt mycket så det kräver ju i sin tur en stabil konstruktion av resten av kojan. Man behöver ju inte ha trall över hela taket men en plattform av något slag skulle vara bra. Dels att stå på när man vakar/passar och så kan man ju frakta mindre ömtåligt material där.

Jag förstår. Intressant, den branchen känns ju helt klart värd att titta på också.

Men vad behövs mer än en plattform? Behövs det väggar och tak för att man skall kunna vakta eller handlar det bara om att komma uppe en bit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Intressant, den branchen känns ju helt klart värd att titta på också.

Men vad behövs mer än en plattform? Behövs det väggar och tak för att man skall kunna vakta eller handlar det bara om att komma uppe en bit?

Jag har sett fler varianter på dessa "fritidshusvagnar" men inte lyckats hitta något men följ länken och kolla photo gallery!

mvh

http://www.jayco.com/g/db/gallery_picture_3073.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag läser Industridesign i Lund och har precis börjat med mitt kandidatprojekt. Som projekt har jag valt att göra en husvagn som riktar sig mot ett lite mer extremare friluftsliv. Min tanke är att vagnen skall vara enklare med färre bekvämligheter och endast de nödvändigaste funktionerna (vilka nu de blir). Den skall också vara möjlig att fungera utan eltillförsel så solpaneler och vattenpump lär bli aktuellt. Tanken är också att den skall vara mer smidig att köra i terräng men också billigare än andra husvagnar.

Min fråga är därför till er, är det någon som har känt ett behov av detta eller som redan använder husvagn vid jakt? I så fall vill jag gärna ha alla möjliga åsikter på detta (vilka funktioner skall vara med etc.). Jag vill hur som helst ha alla typer av åsikter på detta och är mycket tacksam för hjälp.

mvh Matilda Dahlquist

Nu spårar jag ut lite..

http://www.crittergitters.net/jeep1.JPG

post-3841-1264530792_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår. Intressant, den branchen känns ju helt klart värd att titta på också.

Men vad behövs mer än en plattform? Behövs det väggar och tak för att man skall kunna vakta eller handlar det bara om att komma uppe en bit?

Det handlar om att komma upp en bit. Väggar och tak har men ju på kojan. ^_^

Ska man behålla vagnens smidighet får den inte vara för hög, tror jag. Man kan ju ha en löstagbar lösning. Kanske ett lätt tak av aluminium och plast som man lätt monterar fast på plattformen. Då kommer man undan det värsta regnet.

Ett räcke och en sits är inte heller dumt att ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då var det den sista toulla arken,har själv en trappark mycket smidig man kan sätta upp den själv,
¨

trodde toulla var den med tyg,och stag som viker sig i hård vind,dock mycket smidig och klarar sig gott då man ej är över 1000meters höjden,men jag är lite osäker då man får många namn på kära barn,men har du bild på din? har nog bild även på min här någonstans och den har jag för mig hette nå annat,

dock slipper man göra destomera efter man använt den som för andra arkar typ tyg(måste luftas) och brukar endast skölja av dom efter som den packas ner,köpte den för 10 000kr och har endel fix ännu för få den som jag vill...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

¨

trodde toulla var den med tyg,och stag som viker sig i hård vind,dock mycket smidig och klarar sig gott då man ej är över 1000meters höjden,men jag är lite osäker då man får många namn på kära barn,men har du bild på din? har nog bild även på min här någonstans och den har jag för mig hette nå annat,

dock slipper man göra destomera efter man använt den som för andra arkar typ tyg(måste luftas) och brukar endast skölja av dom efter som den packas ner,köpte den för 10 000kr och har endel fix ännu för få den som jag vill...

det här är kirunaarken http://www.blocket.se/boden/Kiruna_Ark_255...?ca=1_5&w=3

trappark http://www.falkenberg.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200618014

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...