Hoppa till innehåll

Påkörd gris i djupsnö..20100207


N S

Recommended Posts

Är ju inte klart än...

Jag jobbar till 8.

Jacob har varit där igårkväll, grisen påkörd vid 22.00.

Han bedömmer det till o va en vuxen större gris.

Bilföraren såg i backspeglen att grisen låg "död" på vägen...

Han vågade inte stanna utan nollställde trippmätaren och körde till en korsning o angav sträckan

1,6 km.

Det är väl det vi vet.

Jacob hittade ingen gris på vägen, han hade först lite bekymmer, verkade bara va ett spår upp på vägen men inget därifrån. men snön rasar ju ner i spåren igen så att avgöra om det går på ena eller andra hållet kan va svårt.

En liten plastbit har han hittat så vi antar det är på rätt plats.

Efter lite luskande o handspårande så har nog grisen kommit från en plogad stickväg och sneddat en bit på asfaltsvägen och sen gått av där jacob först trott grisen kommit upp på vägen.

När han tog hunden och spårade över hygget så syntes inte ens tiken över snön.. Bara den röda spårlinan som försvann ner i det vita.

Tiken är ju rätt liten oxå.

Han hittar inget blod eller nått som visar på att grisen är skadad men det betyder ju inget så sett.

Tiken är ju unghund och att släppa henne i djupsnön kan va j-vligt dumt så han avbröt.

Nu sitter jag å har ångerst... fick bara 3-4 timmars sömn inatt oxå.

Frågan är om jag vågar släppa på "tåget".

Större gris som sagt o djup snö, kan nog va uppåt 50 cm o mer.

Inga förhoppningar om att skogsvägarna är framkomloga ens med min jeep.

Att hänga på ev sken med bilen lär ju bli knepigt..

Händer nått med jycken så kommer det ta tid innan jag kan ta mig dit.

Om det sen ens är möjligt att akut transportera ut hunden i rimlig tid.

Känns olustigt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag ändå håller på o gnäller..så är jag ju förkyld oxå... o de vet ju alla att en karl som är förkyld i princip håller på o dö... :lol:^_^

jag hade varit rädd om din och hundarnas hälsa. det är väl bara du som kan bedöma om det går eller inte men ingen tjänar på att du går ut och får en hund skadad och själv blir ordentligt dålig. ingen har väl anklagat dig för mesighet än och det kommer nog inte att ske denna gång heller.

ta hand om dig.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte släppt "Tåget" i de förhållandet. Inte just nu i vart fall.

Spåra länge i stället, det är nog mitt val, grisen borde vara långt framför så handspårning borde funka en bra bit för att ev kunna få en klarare bild av skador eller var grisen kan vara.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis fått tag på föraren.

jacob verkar ha varit på rätt plats.

föraren hade barnen i bilen och hunnit bromsa ner till 60 nånting, träffade grisen som först föstes lite framför bilen o sen körde de över den med både fram o bakhjul...

Den rullade alltså under bilen... :lol: som ett ögonblick nästan bara gick på 2 hjul...

Han såg i backspeglen att grisen låg stilla på vägen...

Som jag sa.. faen en stor gris måste ju va svårt att få in under bilen, den borde ju va typ 40cm hög liggande men det hade tydligen gått.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med din jycke hade jag nog försökt spåra så långt det går för att sedan ta ställning hur man ska fortsätta.

Men med Lina hade jag nog släppt vid kontakt. Brukar inte gå undan så långt för henne och jag tror nog hon jobbar lite mer med huvudet än vad Blackie gör. :lol:

Ska bli intressant att höra hur det gått för er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis fått tag på föraren.

jacob verkar ha varit på rätt plats.

föraren hade barnen i bilen och hunnit bromsa ner till 60 nånting, träffade grisen som först föstes lite framför bilen o sen körde de över den med både fram o bakhjul...

Den rullade alltså under bilen... :lol: som ett ögonblick nästan bara gick på 2 hjul...

Han såg i backspeglen att grisen låg stilla på vägen...

Som jag sa.. faen en stor gris måste ju va svårt att få in under bilen, den borde ju va typ 40cm hög liggande men det hade tydligen gått.. ^_^

Det är inte så att det varit någon långfingrad som kommit efter och fått med sig grisen hem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det varit någon långfingrad som kommit efter och fått med sig grisen hem?

Om allt nu stämmer så är det ju inte lätt o "långfingra" bort en vuxen sugga...

Åtmindstonde platsen verkar stämma även vägnummret.

Kollat på mapsours o sträckan stämmer oxå 1,6 km sa snuten men föraren har uppget 1,6-1,8 km å det är där Jacob varit.

Grisen verkar gå på alla fyra som han såg där det va lite mindre snö.

Bilen hade inga skador heller???

Han ska alltså ha puchat till grisne som sen kasat framför bilen o sen rullat under bilen o blivit överkörd av fram o bakhjul...

Hur faen går det till utan att bilen får rejäla skador???

Liten gris går ju men en vuxen ???

Faen glömde fråga va dev a för bil..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De verkar tåla duktigt med stryk de där grisarna, min tanke var också att nån bärgat sig en söndagsmiddag! 2 pers så är det inga problem att slänga upp en 120kg sugga på flaket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det börjar lukta lite knyckeri om grisen var så stor och inga spår därifrån heller.

När du snackade med föraren, passade du på att fråga hur man kan vara så kall i sinnet att man kör vidare utan att kolla upp om den lever eller inte? man kan ju lägga i backen och titta inifrån bilen!!!

vadå vågade inte, det var ju hans skuld till grisen på vägen. jag kan inte annat än surna till när ni ska hålla på o leta efter djur och bilisten inte ens pallar stanna 5 minuter och sätta upp en jävla triangel så andra inte brakar rakt in i djuret. hur fan tänker man då som människa?? :lol: sopprot.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inget....

Jag åkte ut i morse o Jacob hängde på.

Misstänker starkt att föraren överdriver som faen, eller helt enkelt ljuger om hur kraftig smäll det va.

Han ska alltså hunnit sakta in till 60km/h tuchar grisen lätt så den kasar framför bilen o så rullar den under bilen och både fram och bakhjul går över nassen. Han ser i backspeglen att grisen ligger död...

Hur faen ser man det bakåt i mörkret vid 22.00 ?? Då måste man ju lägga i backen för o få backljuset o det når ju inte speciellt långt..

Inga skador på bilen???

Vi hittar bara denna plastlist på vägen.

post-348-1265639204_thumb.jpg

Strax efter ett par tre hårstrå bland andra detta.

post-348-1265639251_thumb.jpg

Även 2 små griskitar.

post-348-1265639290_thumb.jpg

Vi kollar av så noga vi kan och nog har Jacob gått rätt löpa igår kväll, inget snack om det.

Vi har ytterligare en stor gris ut en bit bort, följde den oxå o det visar sig vara 2 grisar som längre fram gått ut på ett gärde o bökat.

Vi tar sen om löpan där Jacob bröt. Slapp den värsta djupsnön.. med tungt va de...

Brydde oss inte om att ta spårlina, gick ju lätt att följa "diket" efter grisen.

Nasse hade följt en liten lycka i kanten längs en stenmur som det växte täta granar bredvid.

Såg först ut som om den letade lega.

Jacob hittade lite mer griskit som va lite lös.

Plumsade vidare o tröttnade på att ha "tåget" i koppel.

Hon va hela resan med näsan i spåret o väldigt intresserad. nu va det ju 12 timmar efter olyckan.

Hon drog i löpan men det gick inte så fort. nu va vi i skogen så det gick rätt bra att lufsa efter.

Hon tjoar till en gång framför oss o fortsätter.

Vi passerar en liten skogsväg, markägaren där har plogat alla sina skogsvägar.

Vi går upp mot bilen när tiken själv går vidare i löpan.

Hon går in på nästa plogade skogsväg söder ut o ser ut att följa den en bit.

Vi kör ner dit och där har grisen kommit ut o gått på vägen.

Det är inget stor gris, av klövarna o dömma så är det 60-70 kilos.

Vilket den rödaktiga hårstrået bekräftar.

Nu är vi 1.2 km fågelvägen från olycksplatsen. Inget blod i löpan eller några klövar som fattas.

Tåget har tillfälligt vänt o möter oss på vägen. Men hon reder ut tapptet o drar ner i skogen o börjar tjoa en hel del.

Men det låter inte som någon kontakt. med facit i hand så va de inte det heller.

Vi får ett tag för oss det o plufsar efter men där är jävulskt tätt.

Hon håller på länge o tjoar o tar om spåret o ringar o donar.

Sen får hon en utlöpa som vänder åter norrut upp mot olycksplatsen.

Vi har nu sett henne o träffat henne på löpan några ggr o vi plumsar efter i löpan nu med.

Ser på pejlen att hon kommer upp till ett gammalt torp, gör en liten krok o så börjar markören på pejlen röra sig snabbare.

Hmm... hör henne nu det låter inte som grisdrev.... :o strax passerar get o kid 80 m bort.

Efter en liten stund kommer min hundjävel i löpan.

Kallar in henne o avbryter.

Olyckan har skett där vi började, ingen tvekan där.

Vi o jycken följde garanterat rätt löpa i som sagt fågelvägen 1,2 km, kan nog va närmare 1,8-2 km i spåret.

Skulle kunnat blitt nått galet efter det, i det täta helvetet men ur det så hade hon en ensam grislöpa i rätt storlek.

Senare, vid torpet då, så fick hon förmodligen rådjuren rakt framför näsan o kunde inte låta bli..

Dit bör det varut ytteligare 1 km...

En gris i den storleken som vi nu fick det till kan väl omöjligen rulla under en bil o hjulen rullar över oxå utan att lägga sig på typ 3 km??

Den sträckan som jycken följde grislöpan va rätt säkert från 22.00 igår och den nassen verkade på väg "hemmåt" igen.

Jag blir ta mig fasen alldrig klok på sånt här..

Järnspikar va jag har ont i benen nu...

O nästäppa är ingen hitt... speciellt när sprayet glömdes hemma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att föraren har lagt på momsen ett par gånger. ;) Har svårt att tro att hjulen gått över grisen. ;)

Vi hade en 70kgs för något år sedan som hamnade under en L200. Stendöd på vägen, brutna revben och punkterad lunga.

Men ni gjorde som ni brukar, ett jävligt bra jobb.

Ni har ju haft rätt spår tillräckligt långt för att kunna säga att det troligen är en gris som klarar sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo.. funderat lite..

Finns nog 2 möjligheter..

Antingen så är föraren knäpp...

Eller så finns det ju möjligheten att det varit 2 grisar.

En dog på vägen o den andra är frisk och är den vi lufsade efter.

Men nog borde det blivit något litet med blod om grisen dog på vägen.

Den som då ev dog på vägen har åkt vidare i någons bagagelucka.

Va en del grisspår på den plogade stickvägen och längre in på det hållet, Ekbacke..

Oavsett vilket så skiter jag i det nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt bra jobbat.

Har inga ideér om vad som inträffat förutom de som redan fram kommit men som vanligt så har man lärt sig något på resan.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog för att en del hittar på mest underliga historier ibland, bra jobbat och visst är det skönt med ett pulspass med täppt näsa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lyfter denna lite..

Snackade igår med de som har jakten där olyckan hände, han hade skjutit en gylta med 2 brutna revben på bägge sidorna ett par månader efteråt.

De hade ju läkt ihop bra men det syntes att de varit brutna.

Fullt möjligt att det va den grisen som blev påkörd så sett men man kan ju alldrig veta säkert....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna lite..

Snackade igår med de som har jakten där olyckan hände, han hade skjutit en gylta med 2 brutna revben på bägge sidorna ett par månader efteråt.

De hade ju läkt ihop bra men det syntes att de varit brutna.

Fullt möjligt att det va den grisen som blev påkörd så sett men man kan ju alldrig veta säkert....

så kan det ju vara. de flesta människor jag träffar är ärliga, man sa ju utgå från det iaf.

det är trevligt att få spekulera i fallet som läsare dessutom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...