Hoppa till innehåll

FX, jo då men vilket?


Christian N

Recommended Posts

Det är väl inte många blydiaboler som inte expanderar vid träff... skjuter man i en säck med bomull så expanderar ingen diabol men träffa en våt telefonkatalog så blir det andra bullar... det räcker ju med att diabolen expanderar en hundradels mm...

180 m/s i kaliber 5,5 är ju den ungefärliga lägsta gränsen för skyddsjakt med luftvapen... testar man att skjuta vilt från 180 till 320m/s så inser man snart att det blir bättre effekt med lägre hastighet. Stannar kulan i viltet så verkar större delen av energin avges i djurkroppen än om kulan bara går rakt igenom. Skjuter man runt stallar och ladugårdar vill man dessutom att kulan stannar i viltet.

Med lägre utgångshastighet (runt 180 - 220 m/s) får man ut betydligt fler skott per fyllning ur ett PCP än om man har en utgångshastighet över 280 m/s och även om man fyller bössan från dyktub så är det ändå trevligare att slippa fylla så ofta.

En enkelskotts FX Typhoon kostar väl ny från 3500 och till det tillkommer pump eller dyktub med fyllkit. Med enkelskott förenklar man bössan och färre problem kan uppstå vilket jag tycker är en fördel om man klättrar omkring bland höbalar och annat bös... jag hade en FX Cyclone där jag fick in ett halmstrå under laddarmen när jag skulle ladda om för att ta en stadsduva... den klarade sig på grund av det halmstrået. Det är betydligt mycket enklare att rengöra en enkelskottare dessutom.

Jagar man inne i ladugårdar/stallar/höskullar kan ljuset bli ganska dåligt så satsa gärna på ett bra sikte med skapligt ljusinsläpp som dessutom har ställbar PA så kan du även komma fram till vilket skjutavståndet är innan du avlossar skottet och då även veta om du ska hålla över eller under... det är ganska viktigt om man skjuter upp mot ett tak... inget kul att stansa hål i ett eternittak ^_^

Mina tankar om det hela... rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Kanske kategori "onödigt vetande" men ändå....

En Cyclone med hastighetsreglege , ändrar träffläge när man vrider detta och ändrar hastighet.

Själv var jag så naiv att jag inte trodde så, när jag köpte min bössa. :blush:

Ok , att den skulle ändra i höjdläge, gå lägre var kalkylerat...men verkligheten är en annan.

Ny inskjutning erfordras.

Men det visste kanske alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkt det jag med, får en ganska liten men dock konkret förändring i sida även så jag är inte så jätteförtjust i att ratta om hastigheten. Man skulle säkert med lite större intresse kunna få ut rätt mycket av min bössa men nu får den bara göra tjänst då jag behöver den och då med inskjutning/kontrollskjutning först.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...