Hoppa till innehåll

Attackerad av en schäfer


Bjuffe

Recommended Posts

Var ute ikväll i tätbebyggt område med min 6 månaders valp. När vi närmade oss en liten gräsplan

så mötte vi en man med en schäfer. Han backade direkt upp på planen ca 20 m för att vi skulle passera.

När vi gjorde det så går schäfern igång i kopplet och skäller rejält.

Mannen säger till sin hund att det är tråkigt att den håller på så.....

Vi går vidare över en stor väg och hinner ca 70 m när han skriker i på sin hund. Jag ser

att schäfern inte är kopplad och söker där vi gick. Sen drar hunden i full fart över vägen

och mot oss i fullt ös. Vad gör man ?? !! Hundföraren springer mot oss och skriker "det

är nog ingen fara, han vill nog leka"

Jag skriker i mot hunden för att markera men den kommer fram direkt och de börjar nosa

på varandra. Pang så sätter schäfern min valp i snövallen och valpen skriker till. Hundföraren

hinner fram och vi bägge sliter bort schäfern i halsen , inget koppel vad jag kan se !

Jag hinner skicka ett gäng meningar om att man ska ha kopplade hundar - speciellt

när man inte har koll på sin hund !!! Mening efter mening överöser honom innan han

kommer sig för att säga att det har aldrig hänt innan !!

Om det händer igen så undrar jag om ni kanske har lite tips om hur man hanterar

en sådan här situation. Vad är bäst att göra !??

Kanske kan vara bra för andra också att ha koll på innan man hamnar i detta.

/Bjuffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Dunderklumpen

    10

  • HerrBerg

    8

  • vakjägaren.

    8

  • marcus.söderlund

    8

Nästan exakt samma sak hände mig när min wachtel var ca 5-6 månader. Träffade på en kärring med 2 slaskhundar, ja för mig är schäfrar riktiga pundar-slask-hundar. Hon gick upp någon meter i skogskanten och hennes hundar satt ner, när jag passerat fick jag bara känslan av att en hund var på gång, ser i ögonvrån ena slaskhunden kommer mot min hund. Jag måttade en spark allt vad jag kunde bakåt i hopp om att träffa, missade dock. Hunden satte tänderna i min wachtel och lagom då fick kärringen tag i hunden. Jag märkte på hunden att den inte var ute efter att leka, denna ville helt enkelt attackera och jag skulle tagit till hur mycket våld som helst för att skydda min egen jycke.

Visste hon inte om koppeltvång innan så kan jag garrantera att hon gjorde det när jag gapat klart mina meningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nästan exakt samma sak hände mig när min wachtel var ca 5-6 månader. Träffade på en kärring med 2 slaskhundar, ja för mig är schäfrar riktiga pundar-slask-hundar. Hon gick upp någon meter i skogskanten och hennes hundar satt ner, när jag passerat fick jag bara känslan av att en hund var på gång, ser i ögonvrån ena slaskhunden kommer mot min hund. Jag måttade en spark allt vad jag kunde bakåt i hopp om att träffa, missade dock. Hunden satte tänderna i min wachtel och lagom då fick kärringen tag i hunden. Jag märkte på hunden att den inte var ute efter att leka, denna ville helt enkelt attackera och jag skulle tagit till hur mycket våld som helst för att skydda min egen jycke.

Visste hon inte om koppeltvång innan så kan jag garrantera att hon gjorde det när jag gapat klart mina meningar.

Det kanske är någon gammal fejd mellan wachtel och schäfer, min är nämligen wachtel/jaktlabbe :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska anmäla...dessvärre har jag inte gjort de själv men jag ångrar mig nått grymt.

Har fått kämpat något otroligt för att få min terrier att bli säker med andra hundar igen efter två anfall av en rottisblandning och en husky.

Blir någon av mina hundar påhoppad igen så kommer jag absolut anmäla, är så j*kla trött på hundägare med lösa hundar utan kontroll.

Visst måste man kunna ringa polis på plats just då de hänt? Eller är de någon annanstans man ska ringa kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du leder flocken du ska skydda din valp, klarar du inte det kommer valpen bli tvungen att försvara sig själv. Då får du en hund du inte vill ha, en osäker hund som inte litar på dig och inte på någon annan heller. Låt detta aldrig ske igen, kommer andra hundar farande skydda din valp med livet som insats, det kommer du ha igen.

Ett bra sätt är att lyfta valpen/unghunden över huvudet på sig själv. Idioten som släppte sin hund på din är bara en i mängden, det kryllar av dom, det kan vi tycka vad vi vill om men det kommer hända igen och igen och igen. Men det är och kommer alltid förbli du som i slutändan skall skydda din hund. Även om jag tycker du ska polisanmäla fanskapet direkt.

Din hund ska tycker jag bara umgås med hundar du litar på till 100%, en liten grupp. Er flock så att säga.

Anledningen till det är att denna lilla flock av folk man känner kan, avmaska samtidigt, och om någon får tex. löss eller noskvalster är det ju folk du känner och litar på som kommer varna dig, för du anar inte hur mycket hundar där ute som är fulla med loppor och löss, aldrig avmaskade och fulla med noskvalster mm.

Mina hundar träffar och umgås endat med en mycket begränsad grupp andra hudar, nu har ju jag en egen flock så det underlättar ju. Men jag anser att riskerna är alldeles för stora, ett hugg på fel ställe, och 1000tals timmar är kastade i sjön. Jag har en Tax och en Jämte som drog ihop och det vart som ni förstår inget bra för taxen, som tur var överlevde Taxen och nu är dom för visso vänner igen med ett enda hugg kunde ha blivit slutet för Taxen, 3mm marginal överlevde den, men jag tappade nästan en hel jaktsesong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Råkade oxå ut för nåt liknande med en av våra valpar för nåt år sen.

Lämnade bilen på verkstan o tänkte passa på att låta hunden gå lite i stan o se lite människor. När jag gick på trottoaren så ser jag en kille koppla loss sin hund antagligen för att träna, men hunden drar ju som en avlöning mot oss.

Jag ser till att få valpen bakom mej o ser till att hunden håller sej ifrån oss ,antagligen med foten i bröstet.

Jag kan lova att den utskällningen killen fick var inte nådig,tror nog jag hotade honom med en rejäler omgång.

Vafan har folk inte mera vett att ha hunden kopplad när man möter andra hundar? Hur bra lydnad man än har på hunden så kan ju den andra hunden trigga igång nåt o då är det ju kört:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Råkade oxå ut för nåt liknande med en av våra valpar för nåt år sen.

Lämnade bilen på verkstan o tänkte passa på att låta hunden gå lite i stan o se lite människor. När jag gick på trottoaren så ser jag en kille koppla loss sin hund antagligen för att träna, men hunden drar ju som en avlöning mot oss.

Jag ser till att få valpen bakom mej o ser till att hunden håller sej ifrån oss ,antagligen med foten i bröstet.

Jag kan lova att den utskällningen killen fick var inte nådig,tror nog jag hotade honom med en rejäler omgång.

Vafan har folk inte mera vett att ha hunden kopplad när man möter andra hundar? Hur bra lydnad man än har på hunden så kan ju den andra hunden trigga igång nåt o då är det ju kört:

Jag råkade ut för något otroligt. En trubbnosad skithund kom efter min hund och tja, den gick att sparka bort. Men så kommer ägaren och skriker att han skall vrida nacken av mig för att ha misshandlat hans valp, trubbnosen var alltså 6 månader gammal och försökte ge sig på en vuxen hund... Det var inget snack, den hunden ville INTE leka och dess husse hade varken koll eller koppel.

Nåja, det blev lite diskussioner där jag förklarade att han nog inte skulle klara av att vrida om nacken på mig, men jag erbjöd mig storstilat att avliva hans hund om han kände att han inte klarade av den. Att ha en hund som beter sig så vid så unga år är helt oacceptabelt. Allt han skulle behöva göra är att låna mitt koppel, binda hunden vid ett träd, och gå hem - så skulle han vara ett bekymmer mindre i världen. Men han nappade inte på detta storstilade erbjudande! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något otroligt. En trubbnosad skithund kom efter min hund och tja, den gick att sparka bort. Men så kommer ägaren och skriker att han skall vrida nacken av mig för att ha misshandlat hans valp, trubbnosen var alltså 6 månader gammal och försökte ge sig på en vuxen hund... Det var inget snack, den hunden ville INTE leka och dess husse hade varken koll eller koppel.

Nåja, det blev lite diskussioner där jag förklarade att han nog inte skulle klara av att vrida om nacken på mig, men jag erbjöd mig storstilat att avliva hans hund om han kände att han inte klarade av den. Att ha en hund som beter sig så vid så unga år är helt oacceptabelt. Allt han skulle behöva göra är att låna mitt koppel, binda hunden vid ett träd, och gå hem - så skulle han vara ett bekymmer mindre i världen. Men han nappade inte på detta storstilade erbjudande! :P

Haha iskallt och bra sagt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisanmäl händelsen, ordningsmakten börjar bli lite mer på tårna med dessa saker så jag tror att du blir ganska bra bemött. Man har strikt ägaransvar för sin hund och kan man inte hantera detta ansvar på lämpligt vis är det nödvändigt att man direkt får besked om detta. I väntan på att schäferägaren tar regi så kan du ju alltid ha med ett baseboll-trä eller liknande vid hundpromenaderna... En fin träff på lite halvdistans gör definitivt slut på problemet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att det alltid vinklas fel att hunden som gör ut fall ska straffas, borde vara ägaren

För hur ofta är det fel på hunden!?! Det är allt som oftast fel på hundföraren. Tycker själv att det är skit när hundar hoppar på andra, men dom är som sagt flockdjur och dess ägare ska enligt mitt tycke vara så pass stark ledare över sin flock att detta inte kan hända.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att det alltid vinklas fel att hunden som gör ut fall ska straffas, borde vara ägaren

För hur ofta är det fel på hunden!?! Det är allt som oftast fel på hundföraren. Tycker själv att det är skit när hundar hoppar på andra, men dom är som sagt flockdjur och dess ägare ska enligt mitt tycke vara så pass stark ledare över sin flock att detta inte kan hända.

Man får större problem om man klappar till hundägaren med baseboll-trä't... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får större problem om man klappar till hundägaren med baseboll-trä't... ^_^

Ähh! man får bara sikta lite högre jämfört med en hund :P

Nä skämt åsido. Kanske inte skulle vara så fel att införa "körkort" för hund, skulle garanterat ta bort mycket utav tråkigheterna som blir när en del hundar får springa fritt.

En sak som jag inte förstår är att dom som är ägare till "ilskna" hundar och som attackerar andra hundar/människor inte får nå hårda straff.(av dom som blir anmälda)

Har för mig när jag gjorde lumpen som hundförare, att använda hunden mot "busar" var lik värdigt med att använda skjutvapen. Konstigt att det inte är lika i det civila ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att det alltid vinklas fel att hunden som gör ut fall ska straffas, borde vara ägaren

För hur ofta är det fel på hunden!?! Det är allt som oftast fel på hundföraren. Tycker själv att det är skit när hundar hoppar på andra, men dom är som sagt flockdjur och dess ägare ska enligt mitt tycke vara så pass stark ledare över sin flock att detta inte kan hända.

Jag förstår hur du tänker, men hunden är det som kommer farandes så det verkar mest logiskt att sopa på den?! Visa vem som bestämmer i "min" flock iaf? Sen kan man juh anmäla, kanske är fler som gjort anmälnngar på samma jycke?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har bara gått mellan två rottisar en gång då de skulle döda varandra och där ägarna (mina föräldrar ^_^ ) i princip drog så hårt att hundarna var i luften och den ene med ett struptag. så jag sprang fram och vred om nosen ihop med ena örat en bra bit på den som hade taget om halsen och då gick de loss. blödde rätt jävligt efter och det blev veterinär och många stygn + drän och skit.

jag vet inte heller vad man skall göra men nu som nystöpt hundägare så inser man att det är bra med tåhätta för min lille hund har ju inte en chans mot en större. anmälan är ju bara pengar i stort sett som det kan kosta, jag vill ju inte bli av med hunden för tusenlappar iaf. annars kanske en grisfösare funkar?

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två gånger har jag fått försvara min hund mot schäfer. Den ena gången hade jag haft inbrott i bilen och var på väg med cykel för att skjuta in min hornet för ripjakt. Nästan framme kommer en schäfertik farande och greppar min då ettåriga vorsteh över ryggen. Jag kör omkull men reser mig blixtsnabbt och kastar mig över schäfern med ett strypgrepp och knäet kör jag in i magen på hunden varefter jag drar åt och bryter nacken bakåt till dess att jag känner att lite till så dödar jag hunden. Då släpper hon min hund och försöker att få luft men jag ger bara efter lite och bryter bort hunden från min. Då kommer ägaren som ser en person med vapenfodral på ryggen och en arm runt halsen och den andra bakom nacken på sin hund. Han tar då hand om hunden och jag förklarar att han rör sig inte ur fläcken förrän jag inspekterat min hund. Inga skador dock och jag fortsätter upp till skjutbanan. Andra gången är det en stor schäferhanne som siktat in sig på min hund och kommer rusande snett framifrån. När han är nästan framme drar jag i selen så att cykeln passerar min hund och sparkar schäfern med höger fot i ljumsken i hög fart så att den gör en frivolt ner i diket och där blir han liggande med en väldigt förvånad uppsyn, jag stannar inte utan fortsätter då vorstehn slutat skrika i skräck. Sedan har min gamla labbe räddat mig från att själv bli anfallen av schäfer och räddat mammas cocker från att bli ihjälbiten av en lös collie men det är en annan sak. Den jag har nu är dock inte guds bästa barn men sedan jag fått ta hand om henne har hon börjat leka och slutat bete sig. Inline åkare och rullskidåkare stoppar hon med ståndskall och det jobbar jag på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

. När han är nästan framme drar jag i selen så att cykeln passerar min hund och sparkar schäfern med höger fot i ljumsken i hög fart så att den gör en frivolt ner i diket och där blir han liggande med en väldigt förvånad uppsyn

^_^;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute ikväll i tätbebyggt område med min 6 månaders valp. När vi närmade oss en liten gräsplan

så mötte vi en man med en schäfer. Han backade direkt upp på planen ca 20 m för att vi skulle passera.

När vi gjorde det så går schäfern igång i kopplet och skäller rejält.

Mannen säger till sin hund att det är tråkigt att den håller på så.....

Vi går vidare över en stor väg och hinner ca 70 m när han skriker i på sin hund. Jag ser

att schäfern inte är kopplad och söker där vi gick. Sen drar hunden i full fart över vägen

och mot oss i fullt ös. Vad gör man ?? !! Hundföraren springer mot oss och skriker "det

är nog ingen fara, han vill nog leka"

Jag skriker i mot hunden för att markera men den kommer fram direkt och de börjar nosa

på varandra. Pang så sätter schäfern min valp i snövallen och valpen skriker till. Hundföraren

hinner fram och vi bägge sliter bort schäfern i halsen , inget koppel vad jag kan se !

Jag hinner skicka ett gäng meningar om att man ska ha kopplade hundar - speciellt

när man inte har koll på sin hund !!! Mening efter mening överöser honom innan han

kommer sig för att säga att det har aldrig hänt innan !!

Om det händer igen så undrar jag om ni kanske har lite tips om hur man hanterar

en sådan här situation. Vad är bäst att göra !??

Kanske kan vara bra för andra också att ha koll på innan man hamnar i detta.

/Bjuffe

Arbetade ett efter studierna i Lerum och bodde då i Ranebergen, Angereds yttre utpost. Gav en i princip daglig erfarenhet av lösspringande hundar. Med en riktig tjurkärring till schäfertik i kopplet så blev det ofta gruff. Min erfarenhet är att det ofta är bäst att släppa kopplet och dra sig tillbaka och framförallt behålla lungnet (inte lätt, jag vet..). Koppel och rädd/arg förare förvärrar ofta situationen. Funkar det inte, lyft angripande hund i bakbenen rakt upp (dra inte, då kan du fläka upp huden), alternativt sparka den i ljumsken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag var ute med min då 8 mån cocker kom två lösspringande hanhundar (en fet gammal labbe och en ung svart spets av okänt slag), jag kände direkt att detta går åt helvete, oavsett de anfallande hundarnas ambitioner med min kanske 7kg valp så riskerar jag ingenting. Jag ger labben som kommer först en ordentlig fotbollsspark i bröstet varpå den springer tillbaka till sin skrikande matte i 50-års åldern. Den andra hunden får en mildare spark i sidan även den, men det hjälpte inte, den blev istället arg och började hugga i luften mot cockern som befann sig i min famn. Då surnade jag till och sparkade hunnajäveln allt vad jag hade i bröstet. Då pep den till och gick och la sig under ett träd. Matten var givetvis helt utom sig av rädsla. Även jag blev skiträdd och ångrade att jag tog i så på unghunden. Tänkte att nu har jag sparkat av både revben och sabbat organ. Men jag kände att det är den eller min hund. Jag valde att eventuellt offra den andra. Förövrigt klarade sig hunden utan men, han kom nämligen springande mot en annan hund jag hade på låns, (en springer), tanten hade inte chans att kalla in den och jag skrek på hunden, den stannade framför mig och jag kunde ta den i nackskinnet och lyfta den till sin matte. Den gången fick matten en sån jävla utskällning och det verkade gjort susen, har aldrig sett till hunden sen dess.

Jag kände att jag gjorde rätt även om jag tog i onödigt mycket med spetsen. Å andra sidan, om en ung hund inte fattar galoppen efter den första milda sparken så vet jag inte om man har så mkt val. Livrädd för den dag det inte handlar om 20kg spets utan om 50kg dödshunds blandning. Fy fan. Och råkar man skada hunden får man väl en pistol mot huvudet av den lågbegåvade hundägaren med aggressionsbesvär. Hade jag bott där dessa förekommer frekvent hade jag nog funderat både en och två gånger om jag verkligen skulle skaffa hund eller om man inte får ta och flytta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan vad arg jag känner mig när det handlar om hundanfall...  ^_^ Jag blir så förbannat arg så att jag nästan gråter på idioter som inte ska ha hund.

Har även jag varit med om detta och vid den gången sparkade allt jag orkade mot hundens sida, som  i sin tur flög nån meter och tittade snopet upp på den där lilla killen på 13 år och ser skenheligt förbannad ut. Hundägaren springer mot oss och börjar skälla ut mig och att jag ska bli anmäld. Jag skällde tillbaka om att hundjäveln skulle ta min och att jag minsann skulle anmäla henne och att jag med nöje avlivade problemhunden hennes. Tyvärr ville hon inte att jag skulle till farbror veterinär med hunden hennes och jag ångrar än idag att jag inte anmälde patrasket. 

Hur som så skall du alltid anmäla sådana här saker, då hundägaren lyder under Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och har ett strikt ansvar om att hunden eller katten inte skall skada annans egendom.

Mvh  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och råkar man skada hunden får man väl en pistol mot huvudet av den lågbegåvade hundägaren med aggressionsbesvär.

Ingen fara. Dessa skithundar har ägarna för att de inte får ha vapen, det finns inte en pitbull (OK, max 4 då - i hela Sverige) som inte ägaren skaffat helt enkelt för att det är för svårt att skaffa vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som fredagsnöje föreslår jag att ni går med i vovve.net tror jag det heter och postar liknande inlägg där för att känna flåset och livshoten fara runt öronen!

själv blev jag utslängd mer eller mindre för att ha tyckt att man kunde sparka till ägaren efter hunden då hundar bits i rastgårdar.

alltså, det är något av det mest skruvade internetforum jag besökt (kort vistelse) men där var flera trevliga typer också.

nå, ledsen om jag skadat någon medlems tycke och då är ni exkluderade, ta inte åt er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som fredagsnöje föreslår jag att ni går med i vovve.net tror jag det heter och postar liknande inlägg där för att känna flåset och livshoten fara runt öronen!

själv blev jag utslängd mer eller mindre för att ha tyckt att man kunde sparka till ägaren efter hunden då hundar bits i rastgårdar.

alltså, det är något av det mest skruvade internetforum jag besökt (kort vistelse) men där var flera trevliga typer också.

nå, ledsen om jag skadat någon medlems tycke och då är ni exkluderade, ta inte åt er.

Näe säger du det?

Citat från forumet:

ag måste bara få skriva av mig, jag är så stolt å glad å mest chockad ;) min Jack russell på snart 6 månader gick på promenad lös med min mamma idag efter deras låååååånga infart då hon mitt upp i allt stannar upp å sticker in huvudet i en plogvall (som en rak mjuk vägg pga dem använder snöslunga på traktorn) och rycker i vad min mamma tycker ser ut som ett snöre. Min vovve Vendela ger sig inte å hon drar å drar då mamma inser att det är en råtta hon drar i ! :lol: Efter en liten kamp får hon ut råttan ifrån hålet och då är jakten igång! hon härjar i nån minut till råttan e dötrött å bara ligger där, då får de vara nog tycker mamma, men ändå, va häftigt :lol:

Självklart är det synd om råttan Men den tog mamma ihjäl snabbt sen å råttor är ingenting vi vill ha på vår gård.

Hittar en hel del ganska konstiga inlägg... Har tyvärr inte tid med fredagsnöje, men annars skulle jag noh kunna reta en del på forumet..  :):huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näe säger du det?

Citat från forumet:

Hittar en hel del ganska konstiga inlägg... Har tyvärr inte tid med fredagsnöje, men annars skulle jag noh kunna reta en del på forumet..  :):lol:

jaså du kunde inte hålla nyfikenheten borta du heller ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...