Hoppa till innehåll

.223 rem vs .243 win


Fredde_piteå

Vad skulle du välja till Rådjur, Räv och Toppfågel??  

30 röster

  1. 1.

    • .223 rem
      12
    • .243 win
      18

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Vad skulle du välja? förklara varför du väljer just den kaliber som du röstade på.

För mig är det otroligt svårt eftersom jag har ingen som helst erfarenhet av någon av dem...dom har båda hyffsat lika utgångshastighet ~ 950- 1000m/s , Båda har hyffsat mycke kulor att välja mellan (jag handladdar), båda är relativt flackskjutande...

vad gjorde att du valde just denkalibern?

jobbiga frågor kanske :-

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag kommer skaffa mig en klass 2 studsare (isåfall 6,5x55  ;D) men jag valde 243 för att den skickar iväg tyngre kulor och kan även tas med till skottland och hjortjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde .223 pga mindre mynningsknall,obefintlig rekyl,minimal rikochettrisk men med fullgod effekt i allt klass 2 vilt.

Liksom Herbert hade jag valt 6,5x55 före .243 om det är kraft som önskas.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde en 243kaliber efter att ha testat flertalet olika 224or :D. 243an är ett mycket bättre patron på rå och dyligt ;D den enda nackdelen är utbudet på fmj kulor i .243 och 224 kulor finns ju mängder av i alla tänkbara vikter och sorter >:(  men effekten av en 243 kula utskåpar den klenare modelen och vad jag tyckte även 6,5an som jag en gång ägde ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde en 243kaliber efter att ha testat flertalet olika 224or :D. 243an är ett mycket bättre patron på rå och dyligt

En högst subjektiv värdering ;) du har inte lust att vidareutveckla vad som är så mycket bättre?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En högst subjektiv värdering ;) du har inte lust att vidareutveckla vad som är så mycket bättre?

/Micke

Jo det är inte så mycket död i en 224 >:( och då tycker jag inte att det spelade någon roll om det var en 22hornet eller en 22-250rem en 243 dödar brutalare eller rättare sagt en 6mmRem , och hur då detta framkomigt ???har skjutigt en del vilt med de olika kulorna från sork till de lite större sakerna ::)  men jag har haft bävrarna som huvudsakliga testobjekt och har på dom testat en massa olika kulor i olika kalibrar upp till 375H&H :) så mitt råd är och kommer alltid att förbli ,skaffa en 6mm rem 8) ;D :D så behöver man aldrig mera tänka på vilken som är den bästa kl2 patronen ;) ;D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar :)

kom på en fråga till: Hur är egen precisionen på .223 respektive .243...vilken är "enklast" att få att skjuta bra?

ok..jag vet att det har mycket att göra med bössan samt den som är bakom kolven...men vilken har mest potential till en riktig tätskjutare? Micke: du har väll en .223:a?...har du några träffbilder att visa upp?

funderar på att skaffa en bössa i någon av dessa två kalibrar (endast dessa två), men kan inte riktigt bestämma mig...dom är ju så lika men ändå så olika ::)...

har någon nån referens bild på hur dom ser ut (t,ex 222 mot 223 eller 243 mot 308 eller 223 mot 243...ja ni fattar vad jag menar)

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.243 tveklöst speciellt om det ska skjutas toppfågel. Tyngre kulor, samma ballistik och mindre vindkänsliga. Tyngden ger kortare flyktsträckor på rådjur.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst dödar .243 mer med kraft än vad .223 gör men att påstå att det är dålig död i .224 kalibrarna......nej.

Sedan 1987 så har jag i princip använt mig av kal .222 i mitt yrke (kommunjägare) och många är de rådjur som fällts för mina kulor,de senast två åren har 22Hornet tillkommit och sista året .223.

Huvudsaklig orsak för val av kaliber har varit mycket tätortsnära jaktmarker,så liten rikochettrisk samt mynningsknall som möjligt var/är mina önskemål.

En kollega till mig har under många år använt sig av kal.243 på angränsande marker så möjligheterna till jämförelser har varit många.

Den största skillnaden syns framför allt när huden dras av, 243 ger omfattande skottskador med mycket kraftiga urblödningar i muskulaturen runt kulhålet jämfört mot 222.Av den orsaken så jaga min kollega idag med .222.

243 ger i princip alltid genomskott vid håll under 200m med bra blodspår.

222 ger i princip alltid genomskott vid håll under 100m med bra blodspår.

Flyktsträckorna under normala jaktsituationer är likvärdiga dvs ca 30-40m med ett litet plus i kanten för 243.

Precisionsmässigt så kan man konstatera att 243 skyttar oftare har problem med att få till träffbilderna gentemot 222 skyttar(källor:detta forum och robsoft)

Vår digitalkamera dog på en möhippa i höstas så jag kan inte visa några bilder men om jag inte minns fel så har Herr Berg sett dom.

Lapua 3,6g bs 5skott 1: 15mm cc

                              2: 14mm cc

Norma 3,6g bs 5skott 1: 26mm cc

                              2:18mm cc

Sako 3,6g bs 5skott  1: 22mm cc

                              2:24mm cc

Eftersom du har en .308 så kan du med lätta kulor i princip skaffa dig .243 prestanda,därför borde valet vara enkelt ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Föredrar 223R före 243W eller 6,5*55 till toppjakt och bäver,precisons mässigt skilljer det nog inte mycket mellan 223 och 243,finns många andra faktorer som vi själva påverkar mer...Har jagat flera år med en Varberger 243 tidigare,och fällt orre,tjäder,hare,räv,bäver,rådjur med den...Kan tycka att den kan vara lite väl rå ibland...Har skjutit betydligt mer vilt med 223 tycker mig se att den behandlar viltet bättre...Fördelarna som jag gillar med 223 är,mindre rekyl,knall,mindre skott att värma i handsken vid toppfågel jakt,ett större utbud av kulor..Och rätt placerat fäller man allt småvilt även med den klenare 223an...Men det här är ju vad jag tycker, men smaken är som baken delad..

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en .308 så kan du med lätta kulor i princip skaffa dig .243 prestanda,därför borde valet vara enkelt ;)

Det har du ju rätt i...det hade jag inte tänkt på faktiskt.

Jag tvivlar inte en sekund på .224 kalibrarnas effektivitet. har skjutit 2 Rådjur med 222:an jag hade, och ingen av dom gick mer än 30 m,

en stod på 200+m och i skottet var det som om blixten hade träffat den...och den andra stod på ~140m och den gick ~30m.

men min farfar har jagat med .243... och han har bara god kritik att ge den kalibern...och Farsan har jagat med .222r sen urminnes tider och han skulle inte byta kaliber "för allt smör i småland"...så jag är fruktansvärt kluven än :-....

men fortsätt gärna att komma med anledningar varför jag ska välja just den kalibern som ni rekomenderar ;)

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde.

Ställ dig frågorna:

Kan mynningsknallen störa närboende? 223 bättre än 243.

Rikochettrisk?                                  223 bättre än 243.

Känslighet för hinder i kulbanan?          243 bättre än 223.

Skonsam/kraftig köttförstöring?          223 skonsammare än 243.

Vindavdrift?                                      243 bättre än 223.

Finns säkert mer att fylla i.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan mynningsknallen störa närboende? 223 bättre än 243. Svar: Både och...för de mesta...

Rikochettrisk?                                  223 bättre än 243. Svar: finns alltid :-...

Känslighet för hinder i kulbanan?          243 bättre än 223. Svar: Spelar ingen roll...törs inte chansa om det är nått ivägen

Skonsam/kraftig köttförstöring?          223 skonsammare än 243. Svar: skonsam..definitivt!

Vindavdrift?                                      243 bättre än 223. Svar: Så liten som möjligt...

                    .223 rem  vs  .243 win

                          3        vs          2

Nu blev ju faktiskt valet ganska enkelt....det lutar mot .223 faktiskt. pga att man jagar ofta nära bebyggelse på min mark, och risken finns ju alltid att kulan rikochetterar åt nått olämpligt håll...och att smällen stör någon.

Ska sova på saken...imorrn bär det iväg till affärn för att handla bössa :)

Tack för Hjälpen allihopa :)

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulvalet diskuteras för sällan jämfört med kalibrar... Tex finns väl inte mycket praktisk skillnad mellan en .270Win, 7x64 och .30-06. Däremot spelar det en väldigt stor roll om man använder mjuka blykulor, bondade blykulor eller homogena expanderande kulor...

På samma sätt är skillnaderna mellan 222 och 243 väldigt beroende på kulvalet. Jag tar hellre en 222 med Barnes X eller annan superkula jämfört med en .243 med en blöt blykula och tvärtom.

Helst tar jag 6PPC med Nosler BT eller PT 95gr till rådjur...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men nu måste jag faktiskt fräsa lite..

Lägg ned allt, precis allt snack om rikochettrisk!

Vaddå, kan man ta risker med 224 kalibrarna och kallt räkna med att kulan stannar i viltet? Är den så pass kraftlös då den passerat rådjuret så en volvoskärm håller utan att det blir buckla?

Känns som ett väl vanskligt resonemang ärligt talat.. Men ska man då hänga på detta resonemang så varför inte ladda med Sierra Varminter tex? Du får då inte ens genomskott på en katt/räv vilket då torde innebära att den är tveklöst säkrast?!

Köper inte riktigt det ärligt talat..

Gillar dock Mr Mausers inlägg, snyggt som fan! Saknade dock just kulvalet vilket känns hyfsat viktigt givet att flyktsträckan är av betydelse.. När jag sköt med Normas 6,5 grams blyspets i .243 så lämnde kanske 2 av 20 påskjutna rådjur skottplatsen.. kan iofs gräva fram statistik men jag orkar inte gräva igenom kollegieblocket..

Tror det tveklöst ligger något i att .243 är svårare att få att skjuta tätt men då du lyckas så har du en mer potent klass 2 kaliber. Vet att tex HerrBerg drar sig för skott över 200 m pga kulan tappar så mycket kraft efter 150.. Jag trivs med de lite längre hållen och de iofs ganska få rådjuren jag skjutit mellan 240-260 m så har alla legat på plats. Kraften trots avståndet samt mindre vindkänslig gör det till ett enklare skytte med den kalibern.

Om man inte gärna skjuter på +200 m så torde 223 funka utmärkt!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg ned allt, precis allt snack om rikochettrisk!

Vaddå, kan man ta risker med 224 kalibrarna och kallt räkna med att kulan stannar i viltet? Är den så pass kraftlös då den passerat rådjuret så en volvoskärm håller utan att det blir buckla?

Känns som ett väl vanskligt resonemang ärligt talat.. Men ska man då hänga på detta resonemang så varför inte ladda med Sierra Varminter tex? Du får då inte ens genomskott på en katt/räv vilket då torde innebära att den är tveklöst säkrast?!

Köper inte riktigt det ärligt talat..

Du har helt rätt i ditt förtydligande! Givetvis så kan man inte ta några som helst risker med någon kaliber, utan ett 100%igt kulfång är alltid ett måste.

Vad jag menar är den gången man lossar ett skott mot ett djur i djup snö eller ett mot ett djur som har tät vegetation bakom sig men bedömmer att kulfånget är bra och den där lilla mosstäckta stenen som ingen kunde gissa sig till ligger under och bara väntar på att få vinkla kulan.....jag då är marginalerna mer på din sida med en klenare kaliber.

Ingen kan förutse det oförutsedda ;) och det här scenariot är inte likvärdigt med att ta chanser i mina ögon.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej...NU har jag bestämt mig...det blir den kaliber som dom fixar fram först ;D...den kaliber dom har lägst väntetid på av .223 och .243 blir det. ;D...lite små jävligt om dom har båda i lager alt att dom finns hos general agenten båda samtidigt...då blir det problem ::)

Ni får veta imorgon vad det blev :D

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

.243W är tveklöst det bästa valet. För långhållsskytte är den helt överlägsen alla snabba .22 kalibrar.

243:an skjuter flackt redan med fabriksammunition och handladdar man så kan den göras mycket flackskjutande.

Risker för köttförstöring och studsande kulor bestäms av kulvalet - precis som nämnt tidigare.

Jag håller inte med om att .243:an skulle vara kinkig med laddningarna. Jag har erfarenhet av tre studsare i .243 och alla sköt utmärkt.

Alltså - har du ett bra vapen och använder bra ammunition så kommer du också att få bra precision.

Det är kul att ladda .243W eftersom det finns stora hastighetsmöjligheter, även om det inte är nödvändigt.

Ta t.ex en bra 95-100 grains kula i 900-970 m/s för råbockarna om hållet skulle bli långt.

En 80 eller 90 grains FMJ i 950-1000 m/s för toppfågel och för skjutbanan.

Eller varför inte en 70 grains Ballistic tip i 1100 m/s eller en 55 grains dito i 1250 m/s !  8)

Perfekt för att spränga kråkor tvärs över länsgränsen.

Jag tycker alltså att .243:an är en riktigt trevlig patron. Visst - 6,5X55 klarar jobbet utmärkt, men är inte lika kul (tycker jag alltså)  :)

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev en helt annan bössa än vad jag hade tänkt mig...Det blev en Ruger M77 mkII Target (varmint)...i kaliber...(hata mig inte Micke ;) ;D)....243 win...dom hade den ståendes i affären så jag slog till.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså - har du ett bra vapen och använder bra ammunition så kommer du också att få bra precision.

Det är kul att ladda .243W eftersom det finns stora hastighetsmöjligheter, även om det inte är nödvändigt.

Ta t.ex en bra 95-100 grains kula i 900-970 m/s för råbockarna om hållet skulle bli långt.

En 80 eller 90 grains FMJ i 950-1000 m/s för toppfågel och för skjutbanan.

Eller varför inte en 70 grains Ballistic tip i 1100 m/s eller en 55 grains dito i 1250 m/s !  8)

Perfekt för att spränga kråkor tvärs över länsgränsen.

mvh Danne

Har du några bra laddningar till 55 gr och 75 gr kulor...tänkte just att det skulle va kul med lite kråksprängning ;) 8)..

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruger 77 Target är en rejäl varmintbössa som brukar få bra omdöme när det gäller precision.

Det som ev. behöver åtgärdas/bytas är trycket men det är inte säkert. Den Ruger varmint .22-250 som jag klämde på en gång hade helt OK trycke från fabrik.

Följer det med Rugers orginal kikarfästen? Var försiktig när du drar fast skruvarna till ringarnas överdelar. Skruvarna kan vara jäkligt mjuka och blir lätt förstörda.

Vilket sikte blir det?

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...