Hoppa till innehåll

--


nicke91

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    14

  • Mad Mike

    13

  • Fredde_piteå

    5

  • RR

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det finns de som skjutit tjäder i flykten på 70 meter med hagel..

MEN, det är inget att rekommendera eller sträva efter.

Skytte på vilt skall alltid vara så säkert och ändamålsenligt som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20-35m är väl det rekomenderade för säkra skott, visst har en eller annan fågel fallit på avstånd som 50m men det är lite väl överdrivet, oftast förekommer dessa avstånd för min del vid flykt med full choke, värt att nämna så har inte de flesta sjöfåglar jag bränt efter på så långa avstånd gärna dött direkt, därför ska man eftersträva kortare avstånd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan

Ska man forska lite närmare i det är det nog så att det är inte hagelstorleken alla gånger som har betydelse utan även spridningen dvs hur många hagel som träffar...

Att stora hagel skulle göra att skotthållen kan ökas ska man nog inte räkna med.

Däremot så har de en bättre inträngningsförmåga på hårdskjutet vilt/fågel.

Visst kan man ha tur och lyckas få in ett hagel på ett dödande ställe i en tjäder på 50 meter så den faller men det mest sannolika är att den flyger vidare med kanske ett eller ett par hagel i kroppen som gör att den dör långsamt istället.

ps.. Det är alltså antalet hagel som träffar som avgör om djuret dör eller inte.. ofta tränger ju inte ens haglena in genom fjäderskruden utan det är den samlade mängden hagel som träffar alla ytliga nerver på djuret som gör att den dör.

Därför borde en korrektare fråga vara vilken chok - eller spridning som man räknar med.. trångare borrning desto längre skott håll. Men att överskrida 30-35 meter även om man har trångborrning och använder grövre hagel är bara dumt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

citat; "använder är Remington heavy magnum 50g us O 12/76."

Mig veterligen är max tillåtna hagelgrovlek i Sverige US1 =4,0mm???????

PS, har ni läst sista JAkt o Vapen där han jagar räv med Gyttorp Trapp 32grams US71/2 =2,75mm

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja...ett lämpligt hagel håll på ett rådur är nog mellan 20-30m med normala laddningar och us 4-1...men att tänka på är ju att grova hagel (us 1 och liknande) har mindre täckning på längre håll... Läste i "allt om Jakt och Vapen" att dom gjort ett test som gick ut på att skjuta på en kritslammad plåtfigur föreställande ett rådjur, och dom provade olika håll och provade att avsiktligt skjuta bakom djuret...och det visade sig att det är extremt sällan som du bommar helt på ett rådjur...alltid är det nått/några hagel som tar, så det är värt att tänka på så att man inte skjuter i dåliga lägen, oftst blir det en skadeskjutning med hagel oavsett om det lämnar blod på platsen. Sjöfågel är lite knepigare...där kan du få lägen som är på 10m och "lägen" som är på 45m...visst det går att skjuta ner en gräsand på 45m, men det är betydligt säkrare att försöka hålla sig till under 30m.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20-25 m är avståndet då det är "nästan säkert" att viltet faller om man skjuter med hagel avsett för viltet nästan oberoende av trångborrning mm mm, skjuter man på längre håll får man mindre marginaler, skjuter man på en tjäder på 120 m så kan ett hagel träffa näbben och den svimmar, men det är liksom inget att sträva efter, precis som i kulskytte så är det känslan man får i kroppen om man ska trycka av eller inte som avgör, och det är knappast omöjligt att skjuta vilt på 35 m, sköt själv ett kid på 30 m med US 1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Jag anser att max hagelhåll på rådjur är 2 meter.

Hagel är bäst för småvilt och inte rådjur.

Jag vet rådjur som fallit efter träff på hundra meter med kombi, men jag har också själv skjutit på stillastående rådjur på 15 meter med hagel och den drog som en avlöning.

Nä, till rådjur använder jag studsare, och kommer så att fortsätta göra.

Förövrigt är det att lura sig själv att skjuta med tunga laddningar i hagel, då de oftast har sämre täckning och mycket långsammare utgångshastighet.

EN annan frågeställning som automatiskt kommer upp är:

Varför är det ok att bomma på rådjur med hagel?

Är det nån som bommar med kula blir det ett jävla liv, och detta trots att alla vet att INGEN bommar rådjur med hagel utan att det ALLTID handlar om skadeskjutning.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket tänkvärt, synd bara att så många tittar snett på en när man dyker upp beväpnad med endast studsaren på rådjursjakt... ???

På en av markerna som jag är med och gästjagar på har de dock en rätt schysst inställning till hagel och rådjur, det grundar sig i att frun på gården är tandhygenist varför rådjuren som skall användas som männskoföda skjuts med kula.

Jag tror att den aviga inställningen till studsare beror på att "de" i bästa fall dammar av sin studsare före bockjakten och älgjakten, och då skjuter givetvis alla andra också endast en handfull övningsskott med studsaren per säsong...

Sen är det ju "Sååå" mycket farligare att sitta på pass med studsare än med hagelbrakare/kombi/drilling, det handlar enligt min personliga uppfattning om omdöme, inget annat!

Jag skulle inte tycka det vore konstigt om rådjuret klassades som bävern, alltså klass 2 som det är nu men med förbehållet att endast kula är tillåten.

Som tur är ökar grisen stadigt häromkring varför studsarbeväpningen har börjat bli någorlunda accepterad vid annat än bock och älgjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

citat; "använder är Remington heavy magnum 50g us O 12/76."

Mig veterligen är max tillåtna hagelgrovlek i Sverige US1 =4,0mm???????

PS, har ni läst sista JAkt o Vapen där han jagar räv med Gyttorp Trapp 32grams US71/2 =2,75mm

DT

Messershmitten Hipshot meddelar att 2,75 mm hagel är us 6  ;D

De gamla hederliga 32 grams laddade 7,5:orna dvs 2,5 mm var synnerligen gångbara vid de flesta tillfällen! Med dessa har jag tom jagat hårdskjuten sjöfågel med ruskigt gott resultat. Kråkor och annat oknytt tokdör med dessa plugg.. Saknar dem rejält!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Guest vakjägaren

Använd inte tyngre än 36 gramm hagel...!!! Ni som har hört andra säga att tex 50 gramms laddningar dödar bättre, köp några skott och prova mot några vanliga 30-36gramms. Täckning är a&o inte tyngd om man håller sig inom 30meter. Har själv använt 3or men gått ner till 5or. De djur jag skjuter på dör.. Även rådjur.... Om man bommar beror det offtare på en själv än på laddingen men vissa har svårare att erkänna det....!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kindbo> Nu blir det lite ot  :), har du invigt din nya drevracer?? Den måtte väl även vara ultimat på rådjursjakt tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag anser att max hagelhåll på rådjur är 2 meter.

Hagel är bäst för småvilt och inte rådjur.

Jag vet rådjur som fallit efter träff på hundra meter med kombi, men jag har också själv skjutit på stillastående rådjur på 15 meter med hagel och den drog som en avlöning.

Nä, till rådjur använder jag studsare, och kommer så att fortsätta göra.

;D ja du det finns många bra föreningar som kan hjälpa dig med ditt hagelskytte ;) ;)

Hagel skottets verkan, reta många ytliga nerver!! Öppen borrning och fina hagel då är hagel bössan ett utmärkt avlivnings redskap. det är bara jägarens moral som avgör om det ska bli knall & fall, dvs. lossa bara skott under 30m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag anser att max hagelhåll på rådjur är 2 meter.

Hagel är bäst för småvilt och inte rådjur.

Jag vet rådjur som fallit efter träff på hundra meter med kombi, men jag har också själv skjutit på stillastående rådjur på 15 meter med hagel och den drog som en avlöning.

Nä, till rådjur använder jag studsare, och kommer så att fortsätta göra.

Förövrigt är det att lura sig själv att skjuta med tunga laddningar i hagel, då de oftast har sämre täckning och mycket långsammare utgångshastighet.

EN annan frågeställning som automatiskt kommer upp är:

Varför är det ok att bomma på rådjur med hagel?

Är det nån som bommar med kula blir det ett jävla liv, och detta trots att alla vet att INGEN bommar rådjur med hagel utan att det ALLTID handlar om skadeskjutning.

MVH Håkan

Håller med dig helt Håkan!

Mitt andra rådjur jag sköt för övrigt sköts på 10-15 meter med Winchester us.2 42gr och den gick 200m innan hunden rev den  :o  ::)

Även jag andvänder uteslutande Kulan eller pappas kombi när jag är ute med undantag för jakterna med skolan där man måste andvända hagel på grund av säkerheten!

Personligen tycker jag att hagel bör förbjudas på rådjur.

Du bommar aldrig ett rådjur med hagel!

Men dom försvinner ofta från skottplatsen utan att återfinna dom!

Mycket möjligt att ni tycker olikt?

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Thamslingen
Håller med dig helt Håkan!

Mitt andra rådjur jag sköt för övrigt sköts på 10-15 meter med Winchester us.2 42gr och den gick 200m innan hunden rev den  :o   ::)

Även jag andvänder uteslutande Kulan eller pappas kombi när jag är ute med undantag för jakterna med skolan där man måste andvända hagel på grund av säkerheten!

Personligen tycker jag att hagel bör förbjudas på rådjur.

Du bommar aldrig ett rådjur med hagel!

Men dom försvinner ofta från skottplatsen utan att återfinna dom!

Mycket möjligt att ni tycker olikt?

MVH/Jocke

Håller helt klart med dig och håkan.

använder inte hagel till rådjur utom när vi jagar på skolan då vi måste använda hagel pga av säkerheten.

håller även med om att hagel kan förbjudas till rådjur.

MVH/ Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt andra rådjur jag sköt för övrigt sköts på 10-15 meter med Winchester us.2 42gr och den gick 200m innan hunden rev den   

Även jag andvänder uteslutande Kulan eller pappas kombi när jag är ute med undantag för jakterna med skolan där man måste andvända hagel på grund av säkerheten!

Personligen tycker jag att hagel bör förbjudas på rådjur.

Du bommar aldrig ett rådjur med hagel!

Men dom försvinner ofta från skottplatsen utan att återfinna dom!

Mycket möjligt att ni tycker olikt?

Rådjur dör bevisligen av en hagelträff med rätt hagelstorlek inom 30 m, om man träffar där man ska. Hagel till rådjur är inget problem bara man vet begränsningarna. Problemet är bara att många verkar tro att bara för att man har hagel så är det OK att skjuta även om rådjuret har högsta fart. Det är inte vapentypens fel om det blir skadeskjutningar utan enbart skyttens...

Rätt använt så är hagel ett bra vapen till rådjursjakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjur dör bevisligen av en hagelträff med rätt hagelstorlek inom 30 m

Träffen satt rakt i vänster bog!

Hela vänster bogbland var sönder och djuret gick 200m och sedan rev hunden det!

Så du kan nog stryka dina 30m!

Hagel på rådjur är rent värdelöst enligt mig och många med mig!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Träffen satt rakt i vänster bog!

Hela vänster bogbland var sönder och djuret gick 200m och sedan rev hunden det!

Så du kan nog stryka dina 30m!

Hagel på rådjur är rent värdelöst enligt mig och många med mig!

Tja, rådjur kan ju gå mer än 200 m med ett perfekt kulskott så.... Hur såg det ut när du hade flått det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, rådjur kan ju gå mer än 200 m med ett perfekt kulskott så.... Hur såg det ut när du hade flått det?

Såg fördjävligt ut!

Vänster bog fanns som sagt knappt kvar, cirka 2-3 hagel som hade genomslag  :o Alldeles för lite!

Jo visst går det 200m med ett bra kulskott, men alla(många) säger "andvänd hagel för att det blir alltid knall och fall!" så fel dom har!

Och som jag sa innan. det går INTE att bomma med hagel på ett rådjur! Det blir alltid något/några hagel trotts att det oftast kommer på samlingen " det var en genneralbomm"

Det är därför jag tycker att det bör förbjudas till klövvilt(rådjur)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använd inte tyngre än 36 gramm hagel...!!! Ni som har hört andra säga att tex 50 gramms laddningar dödar bättre, köp några skott och prova mot några vanliga 30-36gramms. Täckning är a&o inte tyngd om man håller sig inom 30meter. Har själv använt 3or men gått ner till 5or. De djur jag skjuter på dör.. Även rådjur.... Om man bommar beror det offtare på en själv än på laddingen men vissa har svårare att erkänna det....!

Jag ställer upp i en provskjutning...... ;D

Jag har en bock som klarar 89mm patroner.Har provskjutit den med flera olika patroner och hittat en som ger ganska så bra träffbilder(Remington med 64 gram). På räven(visserligen jäkligt ful räv) så finns det tämligen många hagel som jag skulle säga är dödande, skotthållet var stegat ca 50 meter. Jag har även skjutit med dessa patroner på telefonkatalog för att kolla genomslagskraften och på 50-55 meter gick vissa hagel genom ca 250 sidor.Choken jag använt i dessa provskjutningar är Extra Full.

Mvh Kettukiller

post-174-1144255998_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bra tumregel på längsta hagelavstånd är NV/SJFs rekommendationer * 1,25 ungefär....  ;D ;D

Hagelbössorna verkar bli sämre för varje år...  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...