Hoppa till innehåll

Limpopo


RW

Recommended Posts

Bittert att behöva betala fär något som snart kommer att säljas igen alternativt ligger dött i buskarna!! Beträffande lån av vapen på plats kan intygas, genom bitter erfarenhet både i Europa och Afrika, att man ALDRIG skall låna vapen på plats. Dessa är ofta avsevärt mycket sämre än de vi använder hemma(till purch och smygjakt), givetvis tänker jag i första hand på optiken.. Ni som skall resa inom kort eller längre fram - skaffa alla papper(inom EU/EU-vapenpass) och ta med eget vapen.

Dåligt av bolagen att de inte rekommenderar eget vapen ;)

Bittert RW. Dock är det så hos alla arrangörer att konstaterad träff = full trofeavgift.

Ang. lån av vapen kan jag säga att det beror nog på vem man är hos. Vårt lånevapen är en Schultz&Larsen 300 mag med en Zeiss 2-10 ggr på. Den träffar där man siktar. Jag vet av egen erfarenhet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • RW

    29

  • amakulu

    9

  • Wizard

    5

  • Marterius

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Investerar man i en jaktresa bör man förvissa sig om att allt är i sin ordning inte minst vapen mm. För vissa kanske tom lånet kan innebära ett bättre vapen än det man redan äger. Dock är oftast jaktreseresenärer välutrustade( :wacko: ) om vi tittar på utrustningen, innebär att lånet blir sämre än det man är van vid. Än har jag inte varit på någon jaktresa där lånevapnen(ofta diskuterats även vid eget medtaget vapen) varit bättre än medhavda.

Hur gör Ni om 2 kunder skall jaga samtidigt? Har båda tillgång till Schultz&Larsen och Zeiss?

MVH/ RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bittert RW. Dock är det så hos alla arrangörer att konstaterad träff = full trofeavgift.

Jag vet men jag kan tycka att man ska kunna förvänta sig lite mer vad gäller eftersök. Nu känns det som att de bara brydde sig om att konstatera blod så de får sina pengar. Att hitta djuret verkar inte vara prio 1 direkt. Det var ju enl. min bedömning ett enkelt eftersök med mycket blod i spåret på en ganska lite farm.

Funderar lite på att höra vad ARN säger om saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Investerar man i en jaktresa bör man förvissa sig om att allt är i sin ordning inte minst vapen mm. För vissa kanske tom lånet kan innebära ett bättre vapen än det man redan äger. Dock är oftast jaktreseresenärer välutrustade( <_< ) om vi tittar på utrustningen, innebär att lånet blir sämre än det man är van vid. Än har jag inte varit på någon jaktresa där lånevapnen(ofta diskuterats även vid eget medtaget vapen) varit bättre än medhavda.

Hur gör Ni om 2 kunder skall jaga samtidigt? Har båda tillgång till Schultz&Larsen och Zeiss?

MVH/ RG

Då får kund 2 jaga med Johns privata Sako 338 med en Leica påmonterad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet men jag kan tycka att man ska kunna förvänta sig lite mer vad gäller eftersök. Nu känns det som att de bara brydde sig om att konstatera blod så de får sina pengar. Att hitta djuret verkar inte vara prio 1 direkt. Det var ju enl. min bedömning ett enkelt eftersök med mycket blod i spåret på en ganska lite farm.

Funderar lite på att höra vad ARN säger om saken.

Vi kan ta den diskussionen över en bira RW. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag fått besked av Ikamwa att pengarna ska betalas in och inga av mina klagomål kommer att kompenseras. Nu kan jag väl även säga att jag inte skrivet nåt om mina medresenärers upplevelser för jag tycker att det är deras men jag kan säga så mycket att vi har alla varit missnöjda på olika saker och såvitt jag vet så har alla klagat.

Kan inte säga annat än att jag är en aning besviken och kommer aldrig att åka med Ikamwa safaris igen och kan inte rekomendera nån att göra det, tyvärr. Funderar starkt på att kontakta ARN men samtidigt vill jag bara lägga allt tråkigt med resan bakom mig och bara komma ihåg det som var bra.

Ett råd till alla er som inte jagat i afrika än och som funderar på det, åk, men välj inte sydafrika om ni inte gillar hägnjakt. Känslan av hägn finns även på ett 6000ha hägn även om man inte tror det.

Köp även hellre en resa där du betalar enl. prislista. Vi köpte en resa inkl tre vilt vilken i o f s gav oss rabbat på fällavgifterna men varav ett inte fanns att skjuta (Wildebest). Då blir det plötsligt inte lika billigt.

Ska ni hyra vapen så försäkra er om att det är ett bra vapen med bra sikte annars ta med er egen bössa. Jag hade inga större problem med min bössa men det hade några av de andra med sina.

Nu väntar jag bara på att hornen ska anlända så att jag kan sätta upp dem. Ska se om jag inte kan lägga in några bilder då...

PS. nu är det Polen som gäller V30 för bock och grisjakt med några kompisar, för att att åka på jaktresor kommer jag att göra och siktar på en resa per år. Afrika blir det nog inte igen på någa år och speciellt inte med Ikamwa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det enormt tråkigt RW att du känner som du gör. Då nämnda arrangör EJ är ansluten till resegarantifonden tror jag det blir mkt svårt att få rätsida på det. Kan inte konsumentlagarna tillräckligt för att veta om KO kan göra ngt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det enormt tråkigt RW att du känner som du gör. Då nämnda arrangör EJ är ansluten till resegarantifonden tror jag det blir mkt svårt att få rätsida på det. Kan inte konsumentlagarna tillräckligt för att veta om KO kan göra ngt.

Du känner väl en av de andra (gamal kund till Amakulu) som åkte med och har säkert hört av honom om de bekymer som han hade så jag anser att jag inte var den som råkade mest illa ut.

Får väl smälta mina "problem" som läropengar och ta nya tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du känner väl en av de andra (gamal kund till Amakulu) som åkte med och har säkert hört av honom om de bekymer som han hade så jag anser att jag inte var den som råkade mest illa ut.

Får väl smälta mina "problem" som läropengar och ta nya tag.

Om dom varit "seriösa" och sett din waterbock med skottskada skulle dom väl kunnat lägga omkull den o meddelat dig att dom "hittat" den. Då hade dom troligtvis haft en betydligt nöjdare RW :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Då var mina troféer i Sverige, ca 6 månader efter utlovat. :rolleyes:

Caj har dock meddelat att det hänt nåt tråkigt med min "store" Steenbook, tar aldrig strulet slut! :angry:

Skallen ska tydligen gått sönder i danska tullen enl. Caj. Den är försäkrad så förhoppningsvis får jag nån form av kompensation.

Nåja, det är bara att ta nya tag. Åker till Polen V 37 på Kronhjortsjakt igen, dock inte/aldrig med Caj/Ikamwasafaris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var mina troféer i Sverige, ca 6 månader efter utlovat. :rolleyes:

Caj har dock meddelat att det hänt nåt tråkigt med min "store" Steenbook, tar aldrig strulet slut! :angry:

Skallen ska tydligen gått sönder i danska tullen enl. Caj. Den är försäkrad så förhoppningsvis får jag nån form av kompensation.

Nåja, det är bara att ta nya tag. Åker till Polen V 37 på Kronhjortsjakt igen, dock inte/aldrig med Caj/Ikamwasafaris.

Tråkigt att höra om nytt strul.

Men jag ser verkligen fram emot att få se bilder på troféerna när dom kommer hem.

Jag väntar själv mina första veckan i Juni.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...