Hoppa till innehåll

Byte av kula pga mynningsflamma i en .300 WM


Erdenvik

Recommended Posts

Jag är inte så erfaren inom detta område. Men jag har en .300 WM som för tillfället skickar iväg 200 Grains Nosler Partition och jag har märkt att jag får en mynningsflamma..

Och jag har hört att man inte utnyttjar all kapacitet av kalibern om man har mynningsflamma? Jag vill ju inte att det står .300 WM på vapnet men i själva verket har jag en .30-06? ;)

Jag hade också tänkt att slänga i en så tung kula som det bara går, eftersom jag främst jagar vildsvin.

Kan mynningsflamman minska eller försvinna om jag börjar skjuta med en tyngre kula?

Och vilken är den tyngsta kulan som finns till .300 WM?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att inte ha en mynningsflamma är bara att glömma,

föreslår en dämpare för att åstadkomma det.

Tyngst är en 240 grains Woodleigh kula om vi talar jakt,

annars är det 220-200 som är max vikter.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att inte ha en mynningsflamma är bara att glömma,

föreslår en dämpare för att åstadkomma det.

Tyngst är en 240 grains Woodleigh kula om vi talar jakt,

annars är det 220-200 som är max vikter.

/Christian

Så det hjälper inte alls att byta kula, menar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyngre kula innebär ofta trögare krut och större flamma, snabbast möjliga krut är nog det som kan hjälpa men är pipan kort kommer du aldrig att slippa den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyngre kula innebär ofta trögare krut och större flamma, snabbast möjliga krut är nog det som kan hjälpa men är pipan kort kommer du aldrig att slippa den

Pipan är ju inte den kortaste, den är 26" vilket gör den rätt klumpig i de flesta situationer ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan raderna läser jag att du jagar vak på gris,

då kommer du alltid att bländas, med mindre än att du skaffar dämp eller flamdämpare,

att ladda tung kula, snabbt krut är lite barock och även om det går är det inte så välbetänkt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan raderna läser jag att du jagar vak på gris,

då kommer du alltid att bländas, med mindre än att du skaffar dämp eller flamdämpare,

att ladda tung kula, snabbt krut är lite barock och även om det går är det inte så välbetänkt.

/Christian

mjo, men som sagt är jag inte så insatt i detta ämne ;) men hur ska jag göra för att få min .300 att slå omkull viltet istället för att snärta till det, om man uttrycker det så? vill få mer djupverkan istället för sprängeffekt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ha tung kula, är inte 200 gr tungt nog? man skulle kunna gå på lättare kula med snabbt krut och låg laddning för att uppnå det du vill kanske. tänk på valet av kula före tyngd, dvs arbetssättet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mjo, men som sagt är jag inte så insatt i detta ämne :P men hur ska jag göra för att få min .300 att slå omkull viltet istället för att snärta till det, om man uttrycker det så? vill få mer djupverkan istället för sprängeffekt

Det paradoxala är att om du minskar farten på kulorna, utgångshastigheten så får du bättre penetration, alternativet är hårdare kulor, 180 grain TSX/ A-frame/ North fork är alla kulor/laddningar som borde generera genomslag.

Sen är 300 Win mag en ganska våldsam kaliber att använda på korta håll men du gillar den säkert.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mjo, men som sagt är jag inte så insatt i detta ämne :P men hur ska jag göra för att få min .300 att slå omkull viltet istället för att snärta till det, om man uttrycker det så? vill få mer djupverkan istället för sprängeffekt

Investera i en 9,3X57 B)

Tung kula med lätt laddning borde ge lite mer av det du är ute efter.

Som Kalle skriver med så är en bra kula ao (sägar jag som jagar med SST)

Mynningsflamma har inte så mycket med effekten i viltet att göra.

Jag har duktig flamma på min 7x64 med moderat laddning, men so what ^_^

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mjo, men som sagt är jag inte så insatt i detta ämne :P men hur ska jag göra för att få min .300 att slå omkull viltet istället för att snärta till det, om man uttrycker det så? vill få mer djupverkan istället för sprängeffekt

Läs lite om "the Taylor knock out factor" den beskriver inte allt men ger en bra hint om hur det fungerar. den ger en bra bild av vad som händer när du får uppfarten på kulan samt hur den verkar vid olika djup i viltet.

Kort sagt: vill du minimera köttförstöring så ta en jävligt hård tung kula och ner med den i så låg fart som möjligt så får du bara ett lagom hål genom viltet och mindre blodsprängt kött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det paradoxala är att om du minskar farten på kulorna, utgångshastigheten så får du bättre penetration, alternativet är hårdare kulor, 180 grain TSX/ A-frame/ North fork är alla kulor/laddningar som borde generera genomslag.

Sen är 300 Win mag en ganska våldsam kaliber att använda på korta håll men du gillar den säkert.

/Christian

Nej, det var väl inte det bästa valet av kaliber kanske.. inte för åteljakt i alla fall. Den är ju svårslagen på längre avstånd men då är ju ändå kalibern lite grov (räv, rådjur)

Blir att köpa ett till vapen istället :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Investera i en 9,3X57 B)

Tung kula med lätt laddning borde ge lite mer av det du är ute efter.

Som Kalle skriver med så är en bra kula ao (sägar jag som jagar med SST)

Mynningsflamma har inte så mycket med effekten i viltet att göra.

Jag har duktig flamma på min 7x64 med moderat laddning, men so what :P

/Lasse

Funderade på 9,3 när jag skulle köpa denna jag har nu, vet inte varför den sållades bort men nu står jag här med min .300 i alla fall. Men man lär sig av sina "misstag" ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Woodleigh 240gr, col 84mm med 69gr MRP/Rhino 22, Fed 215 hatt ser ut att hamna på ~800m/s i QL. Krutet ser ut att

hinna brinna upp bra i pipan (innan 500mm estimerat). Borde ge mindre mynningsflamma och farten är inte blodigt hög heller.

Helt utan flamma lär du inte kunna bli ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...