Hoppa till innehåll

Björnjakt inom VVO


Kråkan

Recommended Posts

Läste nyss om en dom i Förvaltningsrätten i Härnösand som fastslår att gemensamhetsjakt och områdesjakt INTE kan utövas för de 4 stora rovdjuren och Vildsvin inom ett VVO. Endast vid begränsade tillfällen och som skyddsjakt.

Vad betyder denna dom? Får man inte jaga björn alls på småviltskortet eller är det så att man inte kan ge rätt att skjuta björn etc på högviltskortet?

Och får man skjuta på den fastighet man har arrenderat jakten på? Det står att endast markägare och arrendator får jaga.

Läste i skogsland om detta och skulle vilja få förklarat vad det egentligen innebär och om det går att komma runt detta på något sätt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den 13 juli 2010 meddelade förvaltningsrätten i Härnösand sitt avgörande rörande ett fall där en markägare i ett viltvårdsområde överklagade viltvårdsområdesföreningens beslut om björnjakt i det aktuella viltvårdsområdet. Förvaltningsrätten fann att viltvårdsområdesföreningens beslut var felaktigt eftersom man inte hade motiverat varför skyddsjakten var nödvändig i det aktuella området. Förvaltningsrätten ansåg också att beslutet inte kunde avse hela jaktåret eftersom lagstiftaren avsett att jakten skulle avse bestämda tillfällen. Beslutet kommer att överklagas och är alltså inte slutligt avgjort. Det är därför för tidigt att säga hur det aktuella fallet kommer att bedömas. Andra fall kan mycket väl komma att bedömas annorlunda eftersom förutsättningarna för föreningarnas beslut och hur de motiverats säkerligen skiljer sig åt. I ett antal tidningsartiklar har ovan nämnda fall beskrivits på ett ofullständigt sätt och man har formulerat dem så att läsaren får intryck av att jakt efter björn i ett viltvårdsområde är olagligt. Så är inte fallet.

En viltvårdsområdesförening skall fatta beslut på årsstämman om skyddsjakt på björn, det är grundförutsättningen enligt lagen för att jakt skall få bedrivas inom ett viltvårdsområde som områdesjakt och/eller gemensamhetsjakt. De normalstadgar som finns medger dock inte gemensamhetsjakt på ”övrigt vilt”, dvs allt annat än älg (inkl björn då såklart). Så var också fallet i det aktuella målet varför domstolen fann att gemensamhetsjakt inte kunde beslutas. Det finns dock vissa VVO som ändrat stadgarna så det är möjligt och något Svenska Jägareförbundet rekommenderar. Däremot är områdesjakt alltså möjligt. Om man har fattat beslut om områdesjakt för björn så får alla jaga björn när de vill inom hela viltvårdsområdet, under förutsättning att övriga regler för jakten följs. Man kan då tex jaga björn samtidigt som när man har gemensamhetsjakt på älg. Om det däremot är så att alla jagar övrigt vilt enskilt på sin mark, dvs inget beslut om områdesjakt har fattats, får man då naturligtvis bara jaga på sin egen mark om man inte har tillstånd från övriga markägare. Under gemensamhetsjakt på älg kan då tex alla markägare tillåta alla att fälla björn på alla marker som ingår i viltvårdsområdet.

Sammanfattningsvis är det alltså så att om ett viltvårdsområde har fattat ett motiverat beslut om skyddsjakt/områdesjakt på björn finns ingen anledning att inte jaga som planerat. I annat fall måste de som jagar ha samtycke av de markägare som berörs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, så med andra ord måste man besluta om områdesjakt även för att jaga björn själv på småviltskortet?

Vilka ändringar i stadgarna bör göras? Finns det mer ingående information om detta nånstans?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt uppfattat. För att det skall bli områdesjakt krävs ett beslut.

Det finns ett PM på stadgeändringen så hör av dig via min jobbmnail så får du den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ola: jag frågar nu för att jag vill veta om jag tolkat rätt:

Mitt jaktlag har gemensamhetsjakt på älg, och beslutad skyddsjakt på mårdhund. Detta är den enda jakten vi tillåter på området under älgjakten, i alla fall av jakt i lag. Det är klart att det kan hamna någon harjägare eller fågeljägare på marken under älgjakten, men denna/dessa innefattas ju inte av våra bestämmelser för laget under älgjakten. Kan vi då besluta om områdesjakt på björn på hela VVO-området? Inte gemensamhetsjakt, men områdesjakt?

Om jag har förstått skillnaden är att gemensamhetsjakt innebär en organiserad grupp jägare som tillsammans på en mark jagar och delar på bytet, medan områdesjakt innebär att jägare som individer jagar på ett gemensamt område men bytet är eget och jakten är inte gemensam?

Kan man då besluta om områdesjakt som fortgår under en gemensamhetsjakt. Helt enkelt där man säger: Vi får skjuta björn inom hela VVO:t, men vi beslutar inte om att björn SKALL skjutas under gemensamhetsjakt utan det är varje jägares eget beslut om de vill ha kontakt med eftersöksekipage och ta ansvar för att ringa kontrollnummer osv.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är detta jag försökt besvara med min text- jag skall försöka förtydliga. Gemensamhetsjakt=jakt får endast bedrivas tillsammans med andra,och då på hela området. Områdesjakt=alla får jaga på hela området själva som de vill. Om inga beslut om områdesjakt/och gemensamhetsjakt är fattade får alla jaga som vanligt på sin egen mark. Ett VVO (med normalstadgar) kan fatta beslut om områdesjakt på björn. Detta innebär att om man bedriver gemensamhetsjakt efter älg kan alla som har jakträtt på "övrigt vilt" skjuta björn. Alla kan även naturligtvis skjuta vad de vill i övrigt av övriga viltarter också. Era begränsningar till älg & mårdhund håller därför inte. Inte heller har någon älgjägare företräde framför en harjägare osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ola: Tack, då fick jag svaret på frågan Björn.

Vad gäller begränsning av andra jägare som inte ingår i älgjaktlaget är ingen bestämmelse. Däremot är det information som har gått ut som säger "vi kommer att jaga älg här och här under tiden då och då, så ni vet. Om ni avser att jaga "övrigt vilt" i området, hör av er så vi vet vad vi har som rör sig i skogen."

Så jag uttryckte mig klumpigt, det är ingen som säger att övrigt-vilt jakt inte får förekomma.

Vad gäller begränsningen för jägare inom jaktlaget för älg, kan vi väl gemensamt komma fram till att vi begränsar oss till vissa vilt? Eller menar du att en jägare som deltar i gemensamhetsjakten alltid kan utöva områdesjakt på övrigt vilt under deltagandet, oavsett vad JVOt beslutar enligt exempelstadgar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller begränsningen för jägare inom jaktlaget för älg, kan vi väl gemensamt komma fram till att vi begränsar oss till vissa vilt? Eller menar du att en jägare som deltar i gemensamhetsjakten alltid kan utöva områdesjakt på övrigt vilt under deltagandet, oavsett vad JVOt beslutar enligt exempelstadgar?

Ja, precis som jag skriver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...