Hoppa till innehåll

Akvarister?


zorox

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    13

  • amakulu

    11

  • zorox

    6

  • peben

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har varit. Var mest inriktad på olika konstiga Apistograma. Vill minnas att min favorit hette Sec aftentiata.

Var på akvarielagert för några månader sedan och det har hänt mycket de senaste åren verkar det som.

Har funderat på att börja men vet inte riktigt med vad.

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft akvarium förut...men slutade eftersom mina föräldrar fruktade en vattenskada varje gång jag skulle rengöra tanken ;) ;D...men jag saknar det lite faktiskt...

Min Granne har ett 250L hörn akvarium ståendes som jag skulle få låna om jag vill...om det blir så att jag lånar det ska jag nog skaffa antingen en liten flock Pirayor eller 2 st påfågelsciclider...gillar stora firrar ;)

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, låter ju riktigt trevligt de :)

Själv har man ett 70 liters med bla skäggmunsmal,dvärgciklider och lite annat smått och gott..

Akvarie hobbyn är ju bäst efter jakten såklart ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett på 960 liter tidigare, i det hade jag Uaror samt ett stim med "Surnamensis" (tror jag dom hette). Kul med stort akvarium då fiskarna snabbt växte och blev riktigt stora (dom största upp mot 30 cm). Blev tvungen att sälja det då jag blev sambo och flyttade från tvåan till ett hus, det fick visst inte plats tyckte hon som jag flyttade ihop med ??? ???

"Kul" var det i alla fall att flytta fiskarna, som att håva små utombordare;) dom lyckades blöta ned hela lägenheten innan vi fått ned dem i frigolitlådan som dom skulle flytta i.

Har senare provat ett litet akvarium på 360 liter som jag fyllde med Malawiciklider av olika slag, kul fiskar men nu får det räcka med glasburkar för ett tag framöver..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Här följer en episod från ett tappert försök att bli "akvarist".

För rätt många år sedan kom jag och en kamrat på den briljanta idén att, utifrån vad "fiskhandlaren" tog betalt för sina salufiskar, själva slå oss på fiskavel.

Som pilotprojekt valdes guppy. Genom omsorgsfull avel och utsorterande av uppenbarligt defekta/avvikande individer ämnade vi frambringa stjärnexemplar av arten. Efter att en viss tid förflutit, avgick färden till krämaren (f.ö. kallad "Pirayan" i folkmun). Väl framme invaggade han oss i förvissningen att han närmast gjorde oss en tjänst när han pungade ut med några korvören som knappt täckte mopedbensinen vi använt. Vis av detta arbetssamma projekt, upptogs icke akvarie drömmarna igen...

Upplever i.of.s. ett akvarium som rogivande,intressant och vackert då jag kommer i kontakt med ett, men främst vill jag nu ha husdjur med jaktlust och en smula mer kontakt än jag lyckats få med fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

joo, zoopet.com är en mycket bra sida..

Jag har nu slängt bort mina fiskar, och köpt riktiga malawiciklider nu :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Akvariistik höll man på med en hel del tidigare. En avkopplande hobby. Har haft några akvarier varav den största var på 540 liter. Hade lite olika fiskar i olika omgångar. Scalarer, discus, samt även diverse malawisar. Kommer säkert att skaffa en tank igen någon gång i framtiden.

DCP_2473.jpg

DCP_2470.jpg

DCP_2464.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Zacke_850

akvarist javisst

e helt körd på labyrint fiskar

favoriten e dvärg gurami

skulle aldrig kunna ha malawi ciklider eller dylikt då mina akvarium måste vara full proppade med grönt för att jag ska vara nöjd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Tjena..

Ngn mer än mig här inne som är helt uppslukad av hobbyn?

Har nog prövat det mesta i akvarieväg. Från guppy till saltvatten. Mina favoriter är dock Tanganyikaciklider. Hade en rätt stor odling av T. Moori i olika varianter. Tiden räcker tyvärr inte just nu för fiskar men när jag blir pensionär då dj-r
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

De var ett tag sen ngn skrev här i tråden... jag har nu lite malawi ciklider i mitt 222 liters kar..

Rödzebra,golden och trewar.. De ska bli roligt att se hur det artar sig :)

Ser mörkt ut på bilden,menmen, Inte direkt nyaste heller. ;D

post-347-1154612289_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Har nyligen skaffat ett akvarium. Har lite problem med vissa av fiskarna. Svärdbärarna klarar sig och ynglar av sig. men alla Guppy´s dog och har förlorat 2 stycken Black Molly.

Förutom det så är det trevligt med akvarium rofyllt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hmm det ynglar av sig just nu för ett tag sen 3 Black Molly, igår 4 Svärdbärar yngel sen idag så hittade jag 10 stycken Black Molly yngel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ett 500 liters när jag bodde i lägenheten. I det hade jag paron-hajar och ett par malar.

Annars har det mest varit TERRarier för mig tidigare. Men tjejen gillar inte ormar så..............

En kompis har ett jäkligt fint hörnakvarium med saltvatten. I det har han clownfiskar, muräna, olika ciklider och en ål.  :D

Riktigt läckert men det är för mycket pyssel med ett saltvattenakvarium för mig. Men det blir jäkligt häftigt. Han har ett par riktigt feta och fina anemoner också. Där trivs i alla fall clownerna. Man har ju sett "Hitta Nemo"  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Hade ett 500 liters när jag bodde i lägenheten. I det hade jag paron-hajar och ett par malar.

Annars har det mest varit TERRarier för mig tidigare. Men tjejen gillar inte ormar så..............

En kompis har ett jäkligt fint hörnakvarium med saltvatten. I det har han clownfiskar, muräna, olika ciklider och en ål.  :D

Riktigt läckert men det är för mycket pyssel med ett saltvattenakvarium för mig. Men det blir jäkligt häftigt. Han har ett par riktigt feta och fina anemoner också. Där trivs i alla fall clownerna. Man har ju sett "Hitta Nemo"  :D

ciklider lever ite i saltvatten ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var och köpte en 150l akvarium igår ;D...så nu är det fyllt och allt utom växter och firrar är nere i baljan :D...måste få upp tempen lite innan växterna åker i....och sen ska det stå i några dagar innan fiskarna åker ner i plurret....så på lördag eller söndag hämtar jag en Plecostomus mal....sen hade dom inte hemma resten av fiskarna jag ska ha....men jag har beställt 2st påfågelsciklider, 2st silverhajar och en "hajlik haj" ;)...jag sa att jag vill ha en haj som ser riktigt "hajjig" ut...så det blir en överraskning vad det blir för firre ;) ;D....

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och köpte en 150l akvarium igår ;D...så nu är det fyllt och allt utom växter och firrar är nere i baljan :D...måste få upp tempen lite innan växterna åker i....och sen ska det stå i några dagar innan fiskarna åker ner i plurret....så på lördag eller söndag hämtar jag en Plecostomus mal....sen hade dom inte hemma resten av fiskarna jag ska ha....men jag har beställt 2st påfågelsciklider, 2st silverhajar och en "hajlik haj" ;)...jag sa att jag vill ha en haj som ser riktigt "hajjig" ut...så det blir en överraskning vad det blir för firre ;) ;D....

/Fredde

Pass upp nu Fredde. Påfågelciklider äter allt som inte är större än dom.Är det lite ordentlig storlek på dom så äter dom silverhajarna direkt då dessa brukar säljas ganska små.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akvarium är jäkligt coolt, vackert och avslappnande. Kanske blir ett när jag hittar kåk, men framförallt kommer det att starta upp en terrarieavdelning till gummans fasa. Dock blir det inga giftormar denna gång  :P

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...