Hoppa till innehåll

trafik eftersök


peter24

Recommended Posts

En punkt i Naturvårdsverkets nya föreskrifter som kan sätta käppar i hjulet för äldre jägare i eftersöksorganisationen är kravet på svensk jägarexamen och rätt att inneha kulgevär klass 1 för att få ingå i viltolycksorganisationen.

Kravet gäller från 1 januari 2012, men kravet om jägarexamens teoretiska prov gäller från 1 januari 2014.

– En helt onödig skrivning som inte leder till någon som helst förbättring, säger riksjaktvårdskonsulent Hans von

blir ännu ett beslut som är skrattretande..//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm.. jag kanske är ovanligt korkad, men jag ser faktiskt inget som helst fel i detta? Det är inget orimligt krav att man bör ha en grundläggade verifierad kunskap då man ska utföra något som man får ersättning för. Vidare så är min teori om att detta bara är början.. kommer snart mer krav och regler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm.. jag kanske är ovanligt korkad, men jag ser faktiskt inget som helst fel i detta? Det är inget orimligt krav att man bör ha en grundläggade verifierad kunskap då man ska utföra något som man får ersättning för. Vidare så är min teori om att detta bara är början.. kommer snart mer krav och regler.

inte korkad .min personliga åsikt är att org. ska hålla med en utbildning i eftersök i sånna fall,. brukar vara så att arbetsgivaren ser till att utbilda o då ska det vara så i detta fall inte ställa krav på jägarexamen detta resulterar bara i massa avhopp av dom äldre ,

personligen så tror jag dom kommer att backa när det gäller detta. sen har du rätt det kommer säkert en massa nya regler o krav

så länge det inte kostar så är det bra, tex kläderna som vi ska ha på oss med idnummer vart är dom ? nu har dom väl insett att-

det kostar att utrusta hela sveriges eftersöksjägarkår.

//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som alltid med nya påfund,inom jakten och inom annat, så ställer jag mig frågan om det finns några verkliga problem i bakgrunden? Fram med statistiken som visar att det springer runt en massa okunnigt folk och gör eftersök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har samhället tagit en kurs oavsett vad det gäller att lång praktisk erfarenhet är inget värd. Har du inte ett "betyg" kan du dra åt h-e.

Tyvärr sant! Se på diskussionerna om lärarlegitimation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr sant! Se på diskussionerna om lärarlegitimation.

Fast det är ett kasst exempel, vet ni hur många tomtar det är där ute som arbetar som lärare som inte ens borde släppas in i en skola?

Det vet jag, en hel skrälldus, sen finns det säkert bra outbildade lärare med, men det är de som inte är det som kommer att sållas bort.

Vad som gäller lång praktisk erfarenhet så kan det vara något bra i sig, dock kan det konstateras att lång tid inte alltid betyder bra eller ens att man är lämplig.

Sverige som land är dåligt på "grandfather clauses, dvs att man inför en ny regel och fasar bort det som varit, för detta ämne då tillämpligt som att erfarna eftersöksjägare ursäktas ev mindre brister i utb och att kraven ställs på den som vill bli för framtiden.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det är ett utmärkt exempel eftersom det så tydligt visar på att man fokuserar på fel saker. Det finns usla lärare (och eftersökare), men istället för att ta diskussionen med dessa personer och se till att de ägnar sig åt annat i livet så inför man krav på formell utbildning. (I skolan borde det väl vara en självklar uppgift för en rektor att göra sig av med de lärare som inte är bra?) Som om det inte skulle inte skulle finnas usla lärare som tagit sig igenom lärarhögskolan eller folk med jägarexamen som inte är lämpliga för eftersök?

Problemet är väl att man är rädd för att tala om för folk att de inte gör ett bra jobb. Enklare då att kolla om de har rätt papper i plånboken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det är ett kasst exempel, vet ni hur många tomtar det är där ute som arbetar som lärare som inte ens borde släppas in i en skola?

Det vet jag, en hel skrälldus, sen finns det säkert bra outbildade lärare med, men det är de som inte är det som kommer att sållas bort.

Vad som gäller lång praktisk erfarenhet så kan det vara något bra i sig, dock kan det konstateras att lång tid inte alltid betyder bra eller ens att man är lämplig.

Sverige som land är dåligt på "grandfather clauses, dvs att man inför en ny regel och fasar bort det som varit, för detta ämne då tillämpligt som att erfarna eftersöksjägare ursäktas ev mindre brister i utb och att kraven ställs på den som vill bli för framtiden.

/Christian

Det finns nog många "tomtar" i din branch oxå Christian. Så även i min dvs chaufförs yrket.

Sedan kan jag ställa en fråga till dig ; Vem ska jag som åkeriägare tex. anställa till mitt 4 miljoners ekipage ? Den som kört 30 år ua eller den som kommer med MVG ialla ämnen från transportgymasiet ? Jag vet iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns nog många "tomtar" i din branch oxå Christian. Så även i min dvs chaufförs yrket.

Sedan kan jag ställa en fråga till dig ; Vem ska jag som åkeriägare tex. anställa till mitt 4 miljoners ekipage ? Den som kört 30 år ua eller den som kommer med MVG ialla ämnen från transportgymasiet ? Jag vet iaf

Ja den är ganska given, han som säger att han kört i 30 år utan anmärkning ljuger, alla har någon gång gjort något som inte var bra, eller hur? :angry:

Ibland är äldst bäst och ditt exempel ett givet sådant för när erfarenhet+omdöme visar vägen.

I min bransch är det spriten som blir mångas fall, omdömet försvinner med tilltagande intag och då dyker verksamheten.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja den är ganska given, han som säger att han kört i 30 år utan anmärkning ljuger, alla har någon gång gjort något som inte var bra, eller hur? :angry:

Ibland är äldst bäst och ditt exempel ett givet sådant för när erfarenhet+omdöme visar vägen.

I min bransch är det spriten som blir mångas fall, omdömet försvinner med tilltagande intag och då dyker verksamheten.

/Christian

Men du fårstår mina synpunkter iaf. Likadant med "gamla" eftersöksjägare utan formell utbildn.

Att vara ua i trafiken finns inte jag vet det. Dock vet jag av bitter erfarenhet att unga förare hamnar ofta i diket efter att ha överskattat sin förmåga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...