Hoppa till innehåll

sticktang och fulltang?


nygreno

Recommended Posts

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där! Nu hajar till och med jag.... Tur det finns nykomlingar som vågar fråga :)

Ha ha ja det är tur ibland :o . Det är bare å fråge på.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack allihopa för alla bra svar, nu förstår jag när alla skriver om sticktang och fulltang, och jag håller på att göra min första kniv på träslöjden kan skicka blider på den när den är klar ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack allihopa för alla bra svar, nu förstår jag när alla skriver om sticktang och fulltang, och jag håller på att göra min första kniv på träslöjden kan skicka blider på den när den är klar :huh:

Det ser vi fram emot! Alltid trevligt att se handarbete! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser vi fram emot! Alltid trevligt att se handarbete! =)

Okej jag ska slänga upp lite bilder när den är klar men jag har bara träslöjd 1 gång i veckan så det kan ta några veckor <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag ska slänga upp lite bilder när den är klar men jag har bara träslöjd 1 gång i veckan så det kan ta några veckor :)

Kanske kunde starta en tråd så kan du ta en bild varje vecka så kan vi följa din utveckling? Det vore trevligt. =)

Jag skulle önskat att vi hade fått gjort såna saker på våra lektioner... När jag hade slöjd (gick trä, foto & bild) på Grebbestad folkhögskola för några år sedan så hade vi en dag i veckan, men vi fick göra enekniv från scratch, sked från färskt virke, svepask, nån j-a fantasifågel (som tog åt h-e för många dagar och alldeles onödigt i mitt tycke) sen blev det något som jag aldrig minns namnet på (man sågade typ ut perfekta "fingrar" som sedan sammanfogades till låda eller dyl). Till sist skulle vi få göra något litet skåp eller annat i möbelväg. I den vevan hände det en massa tragiska saker i min familj och jag missade en del lektioner och mitt vinskåp står nästan färdigt... Hann inte på grund av frånvaron. :) Min lärare som var möbelsnickarmästare erbjöd sig att hjälpa mig, men jag tyckte han var en slarver så jag tackade nej. Dessutom hade han redan förstört en del arbete för mig med dåliga idéer. <_< Inte en chans att han skulle få förstöra mitt vinskåp! Dessutom ville jag kunna säga att JAG hade gjort skåpet.

Nåväl, jag skenade visst där... oavsett så är det trevligt att följa utvecklingen när någon skapar något med sina händer. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske kunde starta en tråd så kan du ta en bild varje vecka så kan vi följa din utveckling? Det vore trevligt. =)

Jag skulle önskat att vi hade fått gjort såna saker på våra lektioner... När jag hade slöjd (gick trä, foto & bild) på Grebbestad folkhögskola för några år sedan så hade vi en dag i veckan, men vi fick göra enekniv från scratch, sked från färskt virke, svepask, nån j-a fantasifågel (som tog åt h-e för många dagar och alldeles onödigt i mitt tycke) sen blev det något som jag aldrig minns namnet på (man sågade typ ut perfekta "fingrar" som sedan sammanfogades till låda eller dyl). Till sist skulle vi få göra något litet skåp eller annat i möbelväg. I den vevan hände det en massa tragiska saker i min familj och jag missade en del lektioner och mitt vinskåp står nästan färdigt... Hann inte på grund av frånvaron. :D Min lärare som var möbelsnickarmästare erbjöd sig att hjälpa mig, men jag tyckte han var en slarver så jag tackade nej. Dessutom hade han redan förstört en del arbete för mig med dåliga idéer. :rolleyes: Inte en chans att han skulle få förstöra mitt vinskåp! Dessutom ville jag kunna säga att JAG hade gjort skåpet.

Nåväl, jag skenade visst där... oavsett så är det trevligt att följa utvecklingen när någon skapar något med sina händer. =)

Okej men jag har ingen kamera på min mobil för att jag har en gammal nokia B) och jag äger ingen digital kamera.

MVH marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej men jag har ingen kamera på min mobil för att jag har en gammal nokia :D och jag äger ingen digital kamera.

MVH marcus

Men alla andra har i stort sett så du kan säkert få hjälp med den saken. :rolleyes: Försök inte smita undan här, nu! :D

I övrigt så låter det som du behöver en ny telefon - MED kamera. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja det börjar likna en kniv nu i onsdags så limmade jag ihop allt :). Materialet jag använt är älghorn som förstabit sen ett mellen lägg av aluminium sen björk som mitten bit sen aluminium sen horn som sista bit :) ska fixa en kamera när jag gjort klart kniven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilket sätt är lättast att börja med för en nybörjare??

Kanske sticktånge är nog lite bättre att börja med. Det är ju lite vanligare i scandinavien, så det finns lite mera beskrivningar.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Hej! Jag blev lite nostalgisk och tänkte tillbaka på min kniv jag gjorde på högstadiet och kom och tänka på det här forumet och letade fram det och kom på att jag faktiskt hade startat en tråd här för 6 år sedan (!), men aldrig postat det färdiga resultatet på min första och enda kniv. Så här kommer lite bilder, inte bästa bildkvaliteten men det får gå för den här gången :) Den har blivit använd rätt flitigt så den har sett bättre dar.

13414633_1270862316259213_303356067_n.jpg

13414079_1270862279592550_656042718_n.jpg

13393168_1270862169592561_1717712231_n.jpg

13393168_1270862169592561_1717712231_n.jpg

13391033_1270862226259222_258373832_n.jpg

13400993_1270862196259225_1300529990_n.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta,  men jag kan inte se några bilder.... men jag tror jag har en aning om varför... Använder "Opera" idag. Första gången sedan sidan uppdaterades. Ska byta till "chrome" igen och se om jag har rätt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min misstanke var korrekt. Funkade inte korrekt med  Opera. :(

Men nu, med Chrome, ser jag att du gjort ett gott arbete! Udda slida till den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehehehe.. Köm ihåg på högstadiet när ville göra en kniv på slöjden. Det var under tiden när "alla" skulle göra kaststjärnor osv så et var fy fy, fy fy fy fy..

Men, som Finne från lapua så fick jag tillstånd av rektorn, det tillhörde ju min tradition. :-)  Positiv diskriminering i praktiken. :-D

Sean upptäckte de att det inte var så farligt utan gott hantverk så veckorna efter så var det fler som var igång med hantverket. 

:-D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...