Hoppa till innehåll

Hur mkt tjänar man på att handladda ?


vakjägaren.

Recommended Posts

Kikat lite på lee kittet som finns men vet ju inget om såna grejor men om inte annat var det ju riktigt billigt... Skåne jakt tror jag tog 1599:- och kanske inte är det bästa. Men tänkte det kanske duger till en början http://www.skanejakt.se/a2c7c024-e716-4f9f...73367cf-29.html

Har några bekanta som håller på och laddar så hade nog tänkt få lite hjälp av dem till en början så man kommer i gång. En av dem har nåt sånt där billigt lee kit och han säger att det duger gott och vet han håller på mycket med pistolskytte... Är man inte nöjd kan man ju alltid byta ut saker eftersom :P

mitt råd är att plocka ihop ett eget kit på smartreloader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Christian N

    5

  • vakjägaren.

    5

  • exabit

    3

  • miss_winchester

    3

Kikat lite på lee kittet som finns men vet ju inget om såna grejor men om inte annat var det ju riktigt billigt... Skåne jakt tror jag tog 1599:- och kanske inte är det bästa. Men tänkte det kanske duger till en början http://www.skanejakt.se/a2c7c024-e716-4f9f...73367cf-29.html

Har några bekanta som håller på och laddar så hade nog tänkt få lite hjälp av dem till en början så man kommer i gång. En av dem har nåt sånt där billigt lee kit och han säger att det duger gott och vet han håller på mycket med pistolskytte... Är man inte nöjd kan man ju alltid byta ut saker eftersom :P

köp inte lee-kit. det blir aldrig bra. pistolhylsor kanske, gevär nä! det är inte det bästa men det är det sämsta om du förstår vad jag menar, det kan bara bli bättre.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att det är ganska vanligt att man börjar med Lee grejer men uppgraderar under gång.. Har inte ett Lee verktyg kvar, skiftat till Hornady och RCBS.

Jag tycker handladderiet är guld.. kör någonslags budgetvariant, laborerat fram fungerande recept och håller mej därefter till dem. Ids helt enkelt inte skifta kulor och krångla. Köpte tex en rejäl påse med kulor till 308:an och fick dem att skjuta bra.. det var inte dessa Partizan utan.. Hirtenberger? Skit samma, billiga var de och skjuter gör de. Smutt att kunna ladda upp rejält med övningsplugg som samskjuter med jaktladdningen!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaaaa mina herrar nu kan jag inte bara nicka o hålla med på allt,

den stora Cast pressen från lee är lika solid och bra som en RCBS stenkastare eller eller en Lyman Juice krossare,

alternativt en Redding press,

det är inte samma flimsiga skitpress som en Lee C-press eller deras gamla turretpress, jag har ägt dem med så jag vet.

Sen gör Lee ett antal rena fjantprodukter, vågen exempelvis som kräver en doktorsexamen för att klara av att hantera, samt en del andra grejer,

en del däribland jag gillar deras th:sättare, andra Karl mfl tycker att den är skit.

Poängen härvid är att det kostar med kvalité och att vissa saker, press/våg måste vara bra för att det skall vara kul, resten är liksom bara lyx artiklar i jämförelse.

Nåväl Hippen har nog ändå mest rätt av alla, att handladda innebär, efter att dendär första vågen av upptäckarglädje/experimentlust är över att man kan ordna med skräddarsydda laddningar som inte finns att köpa och som ger extra förtroende för pangens effekt i skog o på bana.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men kitten är "skit" för vad jag vet finns inte classic cast i något kit? press och verktyg är de viktiga grejorna som kräver kvalitet annars blir det som du säger - jobbigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en del däribland jag gillar deras th:sättare, andra Karl mfl tycker att den är skit.

Nåväl Hippen har nog ändå mest rätt av alla, att handladda innebär, efter att dendär första vågen av upptäckarglädje/experimentlust är över att man kan ordna med skräddarsydda laddningar som inte finns att köpa och som ger extra förtroende för pangens effekt i skog o på bana.

Tackar!

Det jag kan sakna är någonslags automatiserad krutdoserare som man kan lita på.. kollat runt lite och konstaterat att dessa är på tok för dyra så det får vara så länge. Är lite anal i just detta sammanhang, även om RCBS krutdoserare är helt ok så vill jag iaf kontrollväga varje krutdos till jaktpatronerna. Övningspluggen är inte lika noga..

Däremot, precis som du säger Chris, så är Lees tändhattsisättare förbannat bra!!! Man känner lätt i handtaget hur segt det går dvs hur frisk hylsan är. Snabbt och bra går det med, gillar den!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lee's tändhattsisättare är grymt prisvärd! Bara att köpa två så man har en för small rifle och en för large.

Att sätta i tändhattar med den inbyggda isättaren i pressen tycker jag är helt värdelöst. Ingen känsla alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och kontentan av aölla övriga inlägg blir på ett ungefär att: Nej, du sparar inte en krona. Du kommer däremot göra av med desto mer pengar på prylar och kulor och krut. Samt att dukomemr skjuta mer och bli en bättre skytt! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och kontentan av aölla övriga inlägg blir på ett ungefär att: Nej, du sparar inte en krona. Du kommer däremot göra av med desto mer pengar på prylar och kulor och krut. Samt att dukomemr skjuta mer och bli en bättre skytt! :rolleyes:

Nej du spar inte en krona men göra av med desto mer pengar? En ask med 100 jaktpilar räcker länge, krutet likaså känns det som så jag vet inte om man bränner så värst mycket. Initialt skjuter man mer men sen vetifan.. Personligen så är jag hyfsat slö så jag skjuter inte speciellt mycket mer pga handladdningen, orka sätta sig och ladda nytt?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej du spar inte en krona men göra av med desto mer pengar? En ask med 100 jaktpilar räcker länge, krutet likaså känns det som så jag vet inte om man bränner så värst mycket. Initialt skjuter man mer men sen vetifan.. Personligen så är jag hyfsat slö så jag skjuter inte speciellt mycket mer pga handladdningen, orka sätta sig och ladda nytt?

Mvh!

Fråga Herr Skuris hur mycekt han har sparat sen han reggade sig på jaktsidan? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga Herr Skuris hur mycekt han har sparat sen han reggade sig på jaktsidan? :rolleyes:

Ett antal bommar kanske?

Ärligt talat hade jag aldrig haft råd med att skjuta 12-1800 skott om året med kula om jag inte handladdat, det är trots allt så att efter investeringskostnaden som på en åtta år gammal press blir allt mindre så har man tillgång till ammo till helt andra priser än tidigare,

dvs för samma kostnad får jag x2 med skott att avlossa som för köpeammo.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett antal bommar kanske?

Ärligt talat hade jag aldrig haft råd med att skjuta 12-1800 skott om året med kula om jag inte handladdat, det är trots allt så att efter investeringskostnaden som på en åtta år gammal press blir allt mindre så har man tillgång till ammo till helt andra priser än tidigare,

dvs för samma kostnad får jag x2 med skott att avlossa som för köpeammo.

/Christian

Ungefär exakt det svaret jag tror också.. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får nog ta och sätta sig på den där sidan och träna på engelskan och hoppas man hittar det man behöver :rolleyes:

Tanken jag har med handladda är nog att ha råd träna mer än vad man gör och det har man inte råd med vid köpes ammo :lol:

Så i slutändan har säkert lika mycket pengar gått åt om inte mer men man har fått ha mer roligt för pengarna :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får nog ta och sätta sig på den där sidan och träna på engelskan och hoppas man hittar det man behöver <_<

Tanken jag har med handladda är nog att ha råd träna mer än vad man gör och det har man inte råd med vid köpes ammo ;)

Så i slutändan har säkert lika mycket pengar gått åt om inte mer men man har fått ha mer roligt för pengarna :D

den största vinsten är att man kan bestämma prestandan själv till det låga priset, det blir som om man skulle sätta ihop en egen ny bil allt lyx och så kostar den hälften av en skoda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Det jag kan sakna är någonslags automatiserad krutdoserare som man kan lita på.. kollat runt lite och konstaterat att dessa är på tok för dyra så det får vara så länge. Är lite anal i just detta sammanhang, även om RCBS krutdoserare är helt ok så vill jag iaf kontrollväga varje krutdos till jaktpatronerna. Övningspluggen är inte lika noga..

Däremot, precis som du säger Chris, så är Lees tändhattsisättare förbannat bra!!! Man känner lätt i handtaget hur segt det går dvs hur frisk hylsan är. Snabbt och bra går det med, gillar den!

Mvh!

Köp min då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Tjänar gör man om man säljer ammon man laddar, annars sparar man :(

som du säger om att man tjänar på att sälja sin egen laddade ammo men skulle det hända nått som om att d blir pipsprängning eller annat tråkigheter så åker väl den som sålt ammon som åker på hela kalaset om denna person inte har ett företag och försäringar som täcker, eller har jag fått fel information??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite har funderat på att börja handladda är detta ett kit som funkar för en nybörjare

laddutrustning

och är det svårt att lära sig själv, finns det nå tips på böcker man kan köpa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade en sådan lee ladutrustning från börjann .

men den var inge bra tyckte jag det enda som är bra av lees grejer är tändhatsisätaren .

har nu en rcbs rockchuker press å rcbs elektroniska krutvåg med doserare .

vektygen jag använder är Rcbs el reding..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som du säger om att man tjänar på att sälja sin egen laddade ammo men skulle det hända nått som om att d blir pipsprängning eller annat tråkigheter så åker väl den som sålt ammon som åker på hela kalaset om denna person inte har ett företag och försäringar som täcker, eller har jag fått fel information??

Nu är vi iochförsig OT men det är direkt olagligt att sälja handladdad ammunition utan tillstånd, inga försäkringar kan ta bort det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade en sådan lee ladutrustning från börjann .

men den var inge bra tyckte jag det enda som är bra av lees grejer är tändhatsisätaren .

har nu en rcbs rockchuker press å rcbs elektroniska krutvåg med doserare .

vektygen jag använder är Rcbs el reding..

ok kan man få tips på bra grejer helst färdiga set?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns några exempel:

http://www.jakto.se/jakt/handladdning/rcbs...r-kit-3794.html

http://www.torsbohandels.com/art_1213005

http://www.jaktbutiken.se/produkter/1745

Sen har du kanske någon lokal handlare som kan ge dig ett pris.

Kittet inehåller allt du behöver för att börja ladda, utom verktyg för din kaliber(hylshållare, hylskaliberings verktyg och kulisättare). Brukar kosta runt 5-700:-

Det är ett bra kit som du kan använda länge.(Ev vill du köpa till en hylstvätt, elektronisk våg, hylssvarv mm när du laddat ett tag)

Om du tycker det är dyrt så kolla om någon fler i din närhet funderar på att ladda och köpt kittet tillsammans........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga Herr Skuris hur mycekt han har sparat sen han reggade sig på jaktsidan? :lol:

Ja inte är det pengar i vart fall den saken är säker B)

Handladdning är kul, en jättefördel är att man själv väljer vad man vill skjuta med för kula.

Sen ramlar man ner till laddboden o trycker upp ett 50 tal o sen har man jaktkulor för ett jaktår....Trodde man för sen lägger mans sig på vallen o gör av med samtliga o sen får man lite panik när det drar ihop sig till jakt :lol:

Jag skulle aldrig få för mig att köpa köpeskott nu mera, i vart fall aldrig en jaktkula.

Jag laddar mina skott för under 5:n st skulle jag tro och de kostar nästan 40 spänn i butik.... Räkna själva.

Sen får man en fördel till o det är att det finns så mycket bra att ha prylar till handladdningen :P

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns några exempel:

http://www.jakto.se/jakt/handladdning/rcbs...r-kit-3794.html

http://www.torsbohandels.com/art_1213005

http://www.jaktbutiken.se/produkter/1745

Sen har du kanske någon lokal handlare som kan ge dig ett pris.

Kittet inehåller allt du behöver för att börja ladda, utom verktyg för din kaliber(hylshållare, hylskaliberings verktyg och kulisättare). Brukar kosta runt 5-700:-

Det är ett bra kit som du kan använda länge.(Ev vill du köpa till en hylstvätt, elektronisk våg, hylssvarv mm när du laddat ett tag)

Om du tycker det är dyrt så kolla om någon fler i din närhet funderar på att ladda och köpt kittet tillsammans........

Hade inte tänkt börja i den prisklassen riktigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade inte tänkt börja i den prisklassen riktigt

Finns beg på ställen typ blocket.

Det är "riktiga" grejer så det är värt det. Alt är att köpa något till "halva priset" och inse att det inte duger efter ett tag och sen köpa dyrare.

Billigast är Lee´s grejer.... Dom funkar... Men rätt många tröttnar på dom, vissa är nöjda med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns beg på ställen typ blocket.

Det är "riktiga" grejer så det är värt det. Alt är att köpa något till "halva priset" och inse att det inte duger efter ett tag och sen köpa dyrare.

Billigast är Lee´s grejer.... Dom funkar... Men rätt många tröttnar på dom, vissa är nöjda med dom.

Lättast är väl egentligen att räkna på hur många skott man tror sig ladda per år. Laddar man 2-300 eller fler så lägg ner mer pengar på grejerna. Jag började också med Lee´s billigaste grejer och kan faktiskt inte säga annat än att de funkar fast jag har bytt upp mig för det blir enklare o roligare med bättre grejer.

Laddar man däremot 50 skott/år så tror jag man retar sig lite på alla de tusenlappar som finns i grejerna som står o samlar damm på hyllan..

En sak som är lite bonus med att handlada är att man kan hjälpa sina kompisar att hitta rätt laddningar eller att laddar upp skott så att de inte snålar med inskjutningen. De blir oftast väldigt tacksamma och glömmer inte bort dig när det vankas jakt.

När det gäller fabrikat så tycker jag att Hornaday och Redding´s grejer är bäst o RCBS´s är mest överskattade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...