Hoppa till innehåll

300m skytte


jimbolo

Recommended Posts

Har nu hittat en ytterst inspirerande akilleshäl på mig själv som omedelbart måste åtgärdas

Jag e totalnybörjare på skytte över 200m o sällan tränat på längre än 150m.

Har precis fått iordning på min bysse o fått fram en laddning som skjuter hyggligt på 100m (snittar 20-25mm)

Men på 300m lyckas ja bara få ihop 3 eller 4 skott inom 30-50mm o sen tar de övriga skotten ut träffbildera till 80-120mm.

ett exempel från idag...

post-399-1288864268_thumb.jpg

E helt införstådd med att vindarna gjort en hel del då de friskat i rätt orddentligt vid varenda skytte tur o likaså skytten.

MEN..... finns det ngr genvägar att bli en bättre 300m skytt förutom övning i ybermassor.

Tipps??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    24

  • maddog

    11

  • Christian N

    7

  • Lars

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du kan analysera dina träffbilder,

din huvudsakliga spridning är i sida, det berättar för mig i varje fall att du har bommat att beakta vinden,

tipset är att nästa gång du är på banan så skjuter du bara i en vind, dvs när det blåser som mest eller minst, från höger eller vänster,

vidare inled varje skjutning med att göra 10 blindavfyrningar, följ hur ditt hårkors rör sig i förhållande till målet och justera din kropps/skjutställning i enlighet med detta.

Nu vet inte jag vad du har för prylar men med 20-25 på 100 är 75-90 mm på 300 ganska förväntade träffbilder, allt under det är bra och i delar kanske lite av en slump.

Vilka inledande mätningar av vind, temp och tryck gjorde du innan du sköt?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan analysera dina träffbilder,

din huvudsakliga spridning är i sida, det berättar för mig i varje fall att du har bommat att beakta vinden,

tipset är att nästa gång du är på banan så skjuter du bara i en vind, dvs när det blåser som mest eller minst, från höger eller vänster,

vidare inled varje skjutning med att göra 10 blindavfyrningar, följ hur ditt hårkors rör sig i förhållande till målet och justera din kropps/skjutställning i enlighet med detta.

Nu vet inte jag vad du har för prylar men med 20-25 på 100 är 75-90 mm på 300 ganska förväntade träffbilder, allt under det är bra och i delar kanske lite av en slump.

Vilka inledande mätningar av vind, temp och tryck gjorde du innan du sköt?

/Christian

Tikka m65sporter 6,5x 55, plastbäddad, bestyckad med 4-16x50 Burris Black Diamond bal.plex riktm.

Ammo: hemmapulad Scenar 123g

Finger i luften = ca 7m i sek höger - vänster (på en höft)

ca 1grad stigande.

sikten gav ngt värmeflimmer från backen o var absolut inte optimal då solen var på väg upp snett höger mot mig.

Sen ska nämnas att det enbart var träffbild jag var ute efter trots tavelval.

Som sagt nybörjare o tryck mäter jag bara då jag ska fiska ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK- hade du 1 mil alt 3,3 MOA höger på tuben,

det torde vara motsvarande vad 7 m/s ger för dig med en vettig 6,5x55 laddning, antar att det är sportern du skjuter med.

För att förbättra dig är det dessa saker som du måste notera och ananlysera,

om du bara vill skjuta en massa är det ok också men det blir bättre snabbare genom att man gör det där sido"tjafset".

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

intressant tråd då jag själv oxå försöker lära mig skjuta bra på 200-300m.

har läst och tagit till mig det som skrivits men har en undran om jag får låna tråden lite.

fastnade ju för blindavfyringsmomentet och då leder frågan mig till; hur ska det se ut efter att skottet (ej blinadavf.) är avfyrat när du har en bra skjutställning? alltså "pang" sen hamnar jag oftast åt något håll tex snett ned höger eller vise versa.

otroligt irriterande. skall man med den perfekta skjutställningen endast vandra i höjdled eller är detta fenomen att bortse ifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

-Kan inleda med att säga att jag trodde det var en ren myt att man kunde ligga helt still, alt falla tillbaka exakt i utgångsläget vid liggande skytte.

Så är inte fallet.

Med ett tillräckligt tungt vapen+- dämpare på samma vapen går det utmärkt, kravet är dock att man har en hyffsad eller bättre skjutform,

denna upplevelse som senast på skjutbanan har gjort att jag tror mig en dag kunna behärska detta helt, det är enbart en fråga om att analysera och justera formen för hur man ligger bakom vapnet och i viss mån är det även så att vapnets kolv hindrar en perfekt form eller i varje fall begränsar den.

/Christian-som behöver arbeta på sin form i alla skjutställningar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 m/s låter väldigt mycket? Är du säker på att det var såpass med vind? Är ju väldigt lätt att överskatta vindstyrka har jag märkt.

Man bör ha klart för sig att ett enda litet misstag med avfyrningen och/eller rekylupptagningen gör väldigt mycket på 300 meter. Jag skulle tro att du har en del att hämta där istället för att analysera vindens eventuella inverkan (även om den naturligtvis väger in om det blåser mycket).

Jag har själv fallit i fällan många gånger att analysera sönder träffbilder och greppa efter diverse halmstrån. Det är YTTERST få av deltagarna på det här forumet som fixar att skjuta fem riktigt bra skott i följd på 300 meter. Jag är inte en av dem, men det finns några här. Var därför snäll mot dig själv och ge dig själv en klapp i ryggen för att du nu börjat med detta skytte :) Det ser ju jättebra ut för att vara första gången, och du kommer förhoppningsvis få en massa sköna aha-upplevelser på banan framöver ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett av mina större problem är att det är en asfalterad platform på just 300m.

Tycker inte att jag får till de bra med benstöden där.

Sidotjaffset har ja inte börjat med ännu.

Skjuter 1 skott o ställer sen kikaren efter behag o väder typ som vid jakt. o kontrollerar sedan med ytterligare ett skott o vid behov finjusterar.

Sen bär de av......

Skjuter främst för att bli en bättre jägare dvs 1a skottet e egentligen de enda som e av betydelse.

Men de e ju rackarns kul att skjuta .

Mitt mål e iaf att skjuta 5 skott under 50mm på 300 innan årets slut vid minst 3 tillfällen.

Ska de va så svårt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

-Kan inleda med att säga att jag trodde det var en ren myt att man kunde ligga helt still, alt falla tillbaka exakt i utgångsläget vid liggande skytte.

Så är inte fallet.

Med ett tillräckligt tungt vapen+- dämpare på samma vapen går det utmärkt, kravet är dock att man har en hyffsad eller bättre skjutform,

denna upplevelse som senast på skjutbanan har gjort att jag tror mig en dag kunna behärska detta helt, det är enbart en fråga om att analysera och justera formen för hur man ligger bakom vapnet och i viss mån är det även så att vapnets kolv hindrar en perfekt form eller i varje fall begränsar den.

/Christian-som behöver arbeta på sin form i alla skjutställningar

tack för utvecklingen christian.

jag har oxå märkt att man borde ha en ljuddämpare vilket ligger på inköpslistan. vad jag vill tro så beror nog min usla rekylupptagning inte på kolven än så länge iaf. men jag ska f.o.m nu försöka fundera lite mer efter skotten över hur jag vandrar iväg. kan meddela att jag vandrar rätt långt ibland och det blir aldrig så att jag kommer tillbaka till tavlan.

finns nog mycket för mig att hämta just i detta moment som det känns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett av mina större problem är att det är en asfalterad platform på just 300m.

Tycker inte att jag får till de bra med benstöden där.

Där har du nog en del av förklaringen. Jag brukar ligga på ett liggunderlag vilket även benstöden står på. Då kan jag förbelasta dem utan att de glider iväg. Har skjutit med benstöden på asfalt några gånger och det funkar skitdåligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tikka m65sporter 6,5x 55, plastbäddad, bestyckad med 4-16x50 Burris Black Diamond bal.plex riktm.

Ammo: hemmapulad Scenar 123g

Finger i luften = ca 7m i sek höger - vänster (på en höft)

ca 1grad stigande.

sikten gav ngt värmeflimmer från backen o var absolut inte optimal då solen var på väg upp snett höger mot mig.

Sen ska nämnas att det enbart var träffbild jag var ute efter trots tavelval.

Som sagt nybörjare o tryck mäter jag bara då jag ska fiska :)

7 m/s rätt i sida är extremt i verkligheten, halvera dom uppskattningarna så tror jag det funkar.

likt i flygvärden finns det kalkylerad lufthastighet och sann lufthastighet.

militärens vinduppskattningar funkar jätte bra om man halverar dom det kan man köra med om man inte har mätare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 m/s rätt i sida är extremt i verkligheten, halvera dom uppskattningarna så tror jag det funkar.

likt i flygvärden finns det kalkylerad lufthastighet och sann lufthastighet.

militärens vinduppskattningar funkar jätte bra om man halverar dom det kan man köra med om man inte har mätare.

liten skryt bild på mitt eget cold bore shot i dag på 300m med toppjaktsbössan. i morgon börjar jakten hoppas jag om vädret är ok.

post-703-1288880011_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du vet vad vi tycker om det där....

Fn va bra du skjuter Maddog, hade gärna blivit med dig på lite toppfågeljakt enkom för att se dig in action.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

liten skryt bild på mitt eget cold bore shot i dag på 300m med toppjaktsbössan. i morgon börjar jakten hoppas jag om vädret är ok.

post-703-1288880011_thumb.jpg

Fy F**N :)

Du gör det bara för att retas :)

;);)

Grymt impad B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där har du nog en del av förklaringen. Jag brukar ligga på ett liggunderlag vilket även benstöden står på. Då kan jag förbelasta dem utan att de glider iväg. Har skjutit med benstöden på asfalt några gånger och det funkar skitdåligt.

En liten fundering där, som jag haft inför mitt egen stundande "karriär" på 300m, nu när jag äntligen kommit åt en bana som har det, är om man kan lägga en sandsäck framför benstöden, så att dessa inte kan glida framåt ?

Kan och kan, klart man kan, men skulle det vara fel på nått vis för vapnet och påverka skyttet negativt menar jag.

(Ja, jag är novis på benstödsskytte på bana.. :) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

liten skryt bild på mitt eget cold bore shot i dag på 300m med toppjaktsbössan. i morgon börjar jakten hoppas jag om vädret är ok.

sjukt imponerande. undrar hur många timmar/år en annan har dit... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du vet vad vi tycker om det där....

Fn va bra du skjuter Maddog, hade gärna blivit med dig på lite toppfågeljakt enkom för att se dig in action.

/Christian

tack.

skjuter ganska sällan på långa håll på toppjakten men ibland blir det något långskott när omständigheterna bestämmer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni har en ryggsäck med en lite mindre ytterficka på så kan ni ju testa att fylla en plastpåse med sand och peta ner den i ytterfickan... i själva säcken packar ni klädombyte eller nånting annat som blir lite halvstumt... istället för ett rangligt benstöd då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fundering där, som jag haft inför mitt egen stundande "karriär" på 300m, nu när jag äntligen kommit åt en bana som har det, är om man kan lägga en sandsäck framför benstöden, så att dessa inte kan glida framåt ?

Kan och kan, klart man kan, men skulle det vara fel på nått vis för vapnet och påverka skyttet negativt menar jag.

(Ja, jag är novis på benstödsskytte på bana.. ;) )

det linns liggunderlag som är lite tunnare och tyngre/tätare dom är perfekta.

sandsäck blir nog lite fel. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

liten skryt bild på mitt eget cold bore shot i dag på 300m med toppjaktsbössan. i morgon börjar jakten hoppas jag om vädret är ok.

post-703-1288880011_thumb.jpg

Tycker nog du borde kunnat hamna lite närmre mitten ;);):P

Skjuter jag inte minst lika bra efter otaligt bytta kikare, bössor, tusentals skott, utskjutna/ bytta pipor o laddningar enl tusentals principer kommer jag åtm lägga ner jakt på över 100m.

;):D

Ang vind...

Jag kollar trädens rörelse för att få fram ungefärliga vindvärden.

Men mätare står på pryllistan för skoj skull.

Vilken del av sträckan är kulan mest påverjbar på om man skulle dela sträckan på 6delar dvs var 50e meter?

Mest för fundering på vart ev flaggor vimplar ska stå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang vind...

Jag kollar trädens rörelse för att få fram ungefärliga vindvärden.

Men mätare står på pryllistan för skoj skull.

Vilken del av sträckan är kulan mest påverjbar på om man skulle dela sträckan på 6delar dvs var 50e meter?

Mest för fundering på vart ev flaggor vimplar ska stå.

Ett idogt tittande på yr.no för grundvinden samt en vindmätare för att ta vind på plats är enligt mig grundläggande verktyg för att lära sig att läsa vind,

kanske går bra på andra sätt med, inte vet jag.

Bänkskyttarna, de som borde veta mest om detta med vind bråkar fortf om detta, de har flagg på 12-25-50-75 meter, i grunden är det som så,

kulan påverkas mest av mycket vind vid mynningen, ie vinkelfelet blir större då vid målet x hundra meter längre fram, men kulan är känsligare för vinden längre ut, då den har lägre fart och BC.

Så det känns som att svaret på din fråga är "lite grann, god dag, yxskaft" för ingen kan enas om det.

Jag å andra sidan anser att vinden på den första 1/3 och sedan den första 1/2 av banan än de viktigare men det är mest för att jag tror att det är lättare att visualisera och agera utifrån.

Maddog- det är som så att man skall ge beröm/credit när folk skjuter väl, det vet vi att du gör, det är utmanande för oss andra tomtar att göra samma sak.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De va lite så mina tankebanor gick med.

Med tanke på om man ska se när en vind friskar i eller lägger sig ngt måste det ju vimplarna vara hyffsat nära för att hinna använda sig av det.

Just nu har mitt skytte enbart handlat om rätt avfyrningsteknik o hålla bysse rätt.

Sen får man bygga på eftersom.

Ang trycka fram benstödet mot ngt.

Jag tyckte det kändes bra att trycka fram benen mot 100m vallens träribb för att belasta.

E de att föredra eller, som tidigare fråga, påverkar de precisionen neggativt?

Köpte denna bössa enkom för att se om jag klarar av att hålla på med skytte o mitt handikapp.

Funkar det bra kommer nog utrustningen bytas ut eftersom.

Redan nu tycker jag att kikarsiktet ganska omgående ska bytas.

Gillar inte riktmedlet som e för tjockt samt skulle gärna ha mer förstoring.

Osså har jag svårt för pistolgreppet som inte passar mig fysiskt.

Så de finns ju parametrar som stör skyttet en del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...