Hoppa till innehåll

Inpulls köp (nära kassan)


Guest Trident

Recommended Posts

Jaha var inne i lokala jakt äffären och köpte en Beretta 686 special cal 20. (Min försa cal 20)

Det var inte riktigt meningen men hon var så fin och passade perfekt ja ni vet hur det är.Gav 3000kr den var i mycker fint skick.

Rimligt pris?

Men utbudet på ammo verkar lite dåligt tycker jag..

Är det någon här som kan rekomendera någon sort?

Och lämpliga storlekar till olika arter?

Trident

Karlskrona

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Hagelbössor kan ju ha lite olika smak för patroner i sig själva. Visst kan det vara problem ibland att få tag i rätt ammunition, jag köper i stort sett bara övningsammo. och lättladdade 6:or.

En eller två turer till större vapenhandlare brukar borga för att övningen får sitt, sen brukar jag passa på att köpa lite mer än jag tror jag behöver när jag finner en jaktladdning som funkar.

För mig har Winchester 6:or funkat bra. De hade/har en lätt laddning som heter Ranger som jag använt mycket. Fina spridningsbilder har Rottweil svarta gett. För mig funkar Rio bäst som övning, helst skeet, men vanligt är 8:or som ju blir ~ likadant.

Bör inte vara några större problem för Er heller, hoppas jag.

3000:- för en 686 måste vara prisvärt.

Lycka till med den optimala hagelkalibern!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för rådet.

Jag jagar mest räv hare och rådjur. Tror aldrig jag skjutigt en fågel med hagel.

Rottwail har 2 & 4 20/76. tror du det kan vara passande?

Eller är magnum skotten onödiga?

mvh

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Hej igen!

Visserligen skjuter jag främst mot fågel, men har skjutit både räv och rådjur med 28 grams laddning 6:or i 70 mm patron, och det blev knall och fall. Jag tycker det räcker fint, och rekommenderar såna laddningar utifrån eget tyckande.

Jag måste dock betona att jag är helt insnöad på klena hagel o moderata laddvikter ur öppen borrning.

Tror bestämt att det är täckningen hos svärmen avlossad inom rimligt håll som dödar bäst. Mest kommer förstås mängden hagel till sin rätt vid mindre mål, men jag håller fast vid 6:or som största hagelstorlek även mot rådjur, även om jag i dagsläget väljer jaktform på rådjur som medger kulskott...

Till räv är en väl täckande svärm viktig. Ni har säkert flått en(eller flera) rävar och sett hur liten träffytan är på en sådan gynnare. Haren är inte stor den heller...

Visst kan många hagel i svärmen uppnås genom magnumladdningar, men i en bössa under 3 kg blir ju rekylen därefter och det är enligt min mening att elda för kråkorna...  ;D och onödigt.

Var och en är salig på sin egen tro, men det bästa rådet jag kan ge Er (förutom att välja som jag ;)) är att omsorgsfullt prova fram en/flera patron/er som bössan trivs med. I en tidigare hagelbössa fungerade bara Rottweil, i en annan fungerade Gyttorp bäst. Browningen jag har nu tycker om det mesta, men gav katastrof-träffbilder med billiga Kent-patroner (i.o.f.s. 5:or).

Intressant att höra hur det går!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...