Hoppa till innehåll

Bindning till skidor!


_tobbe_

Recommended Posts

Jag har fått tag på ett par skidor som jag tänkte ha till den kommande toppfågeljakten men jag vet inte vad jag ska ha för bindningar.

Jag funderar på tegsnäs epok. vad är fördelar och nackdelar med den bindningen?

Har någon nå förslag på någon annan bindning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alpina !! Bred och varm sko. Fotgrepp. Grymma på skrååkning. Perfekt bindning. Du tappar alldrig skidan. Tyst. Inget jä... stövelgummignek. Styrsel. Superbra. Grov sula som även fungerar att gå i. Har de på mina Tegsnässkidor. Sköt urtjädern förra vintern :)

Herre gud vad det här verkar perfekt. Se www.alpin.no Prova storlek någon stans och ring sedan Oves sport och färg i Rössön. Han är garanterat billigast i Sverige. Det är dessutom en upplevelse att prata med den mannen. 0624-20063

Lycka till

post-2892-1289514219_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Epok bindningen är helt OK men brukar gå av där den ledar efter något års användning, vet inte om man hittat bättre material nu. Själv nitade jag på en habasit rem och använde den bindningen över 10år klart trevligare än kabel tycker jag.

För några år sedan köpte jag Rottefella magnum och ett par rejäla pjäxor och vid bra skidföre är det ett stort lyft man kan åka skidor men ofta är ju föret så man mera går skidor då är det inte lika stor skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alpina !! Bred och varm sko. Fotgrepp. Grymma på skrååkning. Perfekt bindning. Du tappar alldrig skidan. Tyst. Inget jä... stövelgummignek. Styrsel. Superbra. Grov sula som även fungerar att gå i. Har de på mina Tegsnässkidor. Sköt urtjädern förra vintern :o

Herre gud vad det här verkar perfekt. Se www.alpin.no Prova storlek någon stans och ring sedan Oves sport och färg i Rössön. Han är garanterat billigast i Sverige. Det är dessutom en upplevelse att prata med den mannen. 0624-20063

Lycka till

+1, köpte turskidor med dylika bindningar till förra vintern och det funkade super. Trots att snön var toklös eftersom vi inte hade en enda tövädersdag efter första snön under jakttiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Epok bindningen är helt OK men brukar gå av där den ledar efter något års användning, vet inte om man hittat bättre material nu. Själv nitade jag på en habasit rem och använde den bindningen över 10år klart trevligare än kabel tycker jag.

För några år sedan köpte jag Rottefella magnum och ett par rejäla pjäxor och vid bra skidföre är det ett stort lyft man kan åka skidor men ofta är ju föret så man mera går skidor då är det inte lika stor skillnad.

Har du någon koll på vilken habasit rem du använt ? håller på med både remmar och gummiband så funderar om man inte skulle kunna tillverka sig en bindning av något slag likt den som finns att köpa :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någon koll på vilken habasit rem du använt ? håller på med både remmar och gummiband så funderar om man inte skulle kunna tillverka sig en bindning av något slag likt den som finns att köpa <_<

Nä inte mer än att den var grön och svart och runt 5mm tjock

Tror alla remmar i lämplig tjocklek fungerar då materialet är gjort för att kunna flexa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte mer än att den var grön och svart och runt 5mm tjock

Tror alla remmar i lämplig tjocklek fungerar då materialet är gjort för att kunna flexa

Okej ja grön och svart ja jag kan gissa mig till den men ett problem med de flesta att dom är inte lämpliga vid fukt då många av dessa har en kärna som suger åt sig fukten... Men kanske spelar mindre roll vid användning till bindning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tror knappast det gör något om dem tar upp lite fukt mina hade någon tyg liknande kord men det gav inga problem. Regn och plus grader är inte så vanligt men badade i både bäckar och flövatten med dessa remmar utan att dem blev stela doch är bäcken inte att rekommendera för kläderna blev pansar och det var 1,5 mil till bilen <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tror knappast det gör något om dem tar upp lite fukt mina hade någon tyg liknande kord men det gav inga problem. Regn och plus grader är inte så vanligt men badade i både bäckar och flövatten med dessa remmar utan att dem blev stela doch är bäcken inte att rekommendera för kläderna blev pansar och det var 1,5 mil till bilen :D

Ja du har för modligen en Hat-12p eller en hat-18pw Gröngummi beläggning och vävlager som är behandlat på baksidan... Ja den har jag funderat lite på men hade en annan rem som har gummipå bägge sidor i stället... Bara man hittar lämplig spillbit för skulle bli dyra bindningar om man skulle köpa bitarna... Var en på jobbet som va tveksam till använda dessa då kärnan drar åt sig fukt men har du haft å provat då vet jag ska se vad man fyndar bland spillbitar <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp nytt och beprövat. Alpina är systemet som halva världseliten åker på. Med styrning och skidkontroll i lössnö som ingen stövelbindning kan komma i närheten av. Helt enkelt något som är gjort för skidåkning. Styrning i sidled ger kontroll. Bakskidorna följer med upp ur snön tack vare fjädringen i bindningen. Håller otroligt mycket bättre än gummiskivor, plast och remmar. Går något sönder så är det skidorna- inte något halvbeprövat och hemmatillverkat. Du kommer att orka längre och åka skidor på riktigt i stället för att promenera i djupsnö med skidor som extrautrustning. Sitter suveränt på vilka skogsskidor som helst och är helt tysta. Inget gnissel i kallväder som 75mm-sulor i rotefellabindingar kan ge. Dessutom går en hel del energi i steget åt åt att böja sulan i rottefellasystemet. Alpina fungerar som ett gångjärn och kräver inte att du skall böja en trög sula. Dessutom ger alpinabindningen ett längre steg och mera glid. Det gör i slutändan flera kilometer extra på en dag och många fler fåglar på en vinter. Så hade Gunde också tänkt ;) Åk på riktiga grejor är det enda rätta !! J

Jag har en något äldre modell av den här och den är suverän både till toppfågeljakt på skridskor och på skidor. Om man skjuter med kula, varmintpipa och kikarsikte farför då envisas med stenåldersprylar under fötterna ?

Johan- Ganska erfaren jägare men mycket mera erfaren skidåkare..... ;)

post-2892-1289813955_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^_^ Som sagt. Ett par kanonpjäxer för toppjakt i både snö och på is.

post-2892-1289900158_thumb.jpg

post-2892-1289900210_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är ju min fråga....var ser du nån snö på de där bilderna?? :D :D

De bilderna är på en annan hårdisk och jag fick inte till det i dag. Men, det är nästan ingen ide att visa de bilderna. I Bellvik, där urtjädrarna, finns är det så mycket snö att bilderna på eventuella skor ändå inte syns. Men en gång vart hundrade år blåser en varm , norsk golfströmsvind in över Borgafjällen mitt i smällkalla januari och smälter det två meter djupa snötäcket. Sedan urminnes tider har då lokalbefolkningen åkt långfärdsskridskor i jakten på urtjädern. Natten efter norsktön fryser sjöarna till is och är farbara medans myrar och små vattendrag svälger vad som helst och vistelse i skog och mark är rent livsfarligt. Flytvästar i grälla färger har av urtjädern misstagits för större, frusna lingon och blåbär i skogarna och flera dumdristiga jägare har fått sätta livet till. Det stora värdet i att fälla några urtjädrar gör dock att jakten fortsätter utefter tillfrusna sjöar och mer lugnflytande vattendrag av orädda jägare för att göra tillvaron för kvinnor, barn och boskap tryggare.

Januari 2007 svepte norsktön in över oss i Bellvik och dagen därefter åkte Magnus och jag skridskor fram och tillbaka ner till Rörström för att om möjligt få en skymt av besten. Vi sköt dock några tio-kilos orrar. Då, är skridskor perfekt för att lite snabbare kunna täcka större sträckor eftersom det bara är ljust någon timme mitt på dagen. Men för att visa dessa skors ypperliga användningsområde skickade jag några bilder från isjakten i januari 2007. Skit samma, bra skor är de i alla fall och ypperliga både på is på långfärdsskridskor och i snö på skidor. Så, då bigriper du väll varför det inte är så jäkla mycket snö på bilderna ?!

Nu måste jag jobba......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vetorätt....

Vad ska man jaga har ett par alpina skidor med stålkant dessa bindningar skulle jag också kunna sätta på tegsnäsarna......

Men till min jakt rovdjur vintertid iblnad nåntoppfågel är helt klar en riktigt bra vintersko att föredra....jörnkängan med skidsula eller lundhags dito...

Och till det en bra kabelbindning......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vetorätt....

Vad ska man jaga har ett par alpina skidor med stålkant dessa bindningar skulle jag också kunna sätta på tegsnäsarna......

Men till min jakt rovdjur vintertid iblnad nåntoppfågel är helt klar en riktigt bra vintersko att föredra....jörnkängan med skidsula eller lundhags dito...

Och till det en bra kabelbindning......

Är inte en turskidsko som Alpina en bra vintersko ? Har i alla fall inte provat någon som är varmare eller bättre att åka skidor i.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De bilderna är på en annan hårdisk och jag fick inte till det i dag. Men, det är nästan ingen ide att visa de bilderna. I Bellvik, där urtjädrarna, finns är det så mycket snö att bilderna på eventuella skor ändå inte syns. Men en gång vart hundrade år blåser en varm , norsk golfströmsvind in över Borgafjällen mitt i smällkalla januari och smälter det två meter djupa snötäcket. Sedan urminnes tider har då lokalbefolkningen åkt långfärdsskridskor i jakten på urtjädern. Natten efter norsktön fryser sjöarna till is och är farbara medans myrar och små vattendrag svälger vad som helst och vistelse i skog och mark är rent livsfarligt. Flytvästar i grälla färger har av urtjädern misstagits för större, frusna lingon och blåbär i skogarna och flera dumdristiga jägare har fått sätta livet till. Det stora värdet i att fälla några urtjädrar gör dock att jakten fortsätter utefter tillfrusna sjöar och mer lugnflytande vattendrag av orädda jägare för att göra tillvaron för kvinnor, barn och boskap tryggare.

Januari 2007 svepte norsktön in över oss i Bellvik och dagen därefter åkte Magnus och jag skridskor fram och tillbaka ner till Rörström för att om möjligt få en skymt av besten. Vi sköt dock några tio-kilos orrar. Då, är skridskor perfekt för att lite snabbare kunna täcka större sträckor eftersom det bara är ljust någon timme mitt på dagen. Men för att visa dessa skors ypperliga användningsområde skickade jag några bilder från isjakten i januari 2007. Skit samma, bra skor är de i alla fall och ypperliga både på is på långfärdsskridskor och i snö på skidor. Så, då bigriper du väll varför det inte är så jäkla mycket snö på bilderna ?!

Nu måste jag jobba......

-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Är inte en turskidsko som Alpina en bra vintersko ? Har i alla fall inte provat någon som är varmare eller bättre att åka skidor i.....

Nej....så är det bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej....så är det bara...

Mina är rymliga och riktigt varma. Dessutom gjorda för ändamålet. Men, det har nog lite med kunskap att göra. Det skillnad på att åka skidor och vara ute och promenera skidor....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alpina !! Bred och varm sko. Fotgrepp. Grymma på skrååkning. Perfekt bindning. Du tappar alldrig skidan. Tyst. Inget jä... stövelgummignek. Styrsel. Superbra. Grov sula som även fungerar att gå i. Har de på mina Tegsnässkidor. Sköt urtjädern förra vintern ^_^

Herre gud vad det här verkar perfekt. Se www.alpin.no Prova storlek någon stans och ring sedan Oves sport och färg i Rössön. Han är garanterat billigast i Sverige. Det är dessutom en upplevelse att prata med den mannen. 0624-20063

Lycka till

Jaså är det Ove man skall prata skidor med?  :D:lol:

Nästa vinter skall även jag bli ägare till ett par riktiga tegsnäsare... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alpina !! Bred och varm sko. Fotgrepp. Grymma på skrååkning. Perfekt bindning. Du tappar alldrig skidan. Tyst. Inget jä... stövelgummignek. Styrsel. Superbra. Grov sula som även fungerar att gå i. Har de på mina Tegsnässkidor. Sköt urtjädern förra vintern :D

Herre gud vad det här verkar perfekt. Se www.alpin.no Prova storlek någon stans och ring sedan Oves sport och färg i Rössön. Han är garanterat billigast i Sverige. Det är dessutom en upplevelse att prata med den mannen. 0624-20063

Lycka till

Står i begrepp att kliva in i 2000 talet jag med, och överge kabelbindningen.. :D

Den BC 1600 skon ser intressant ut, men måste fråga vilka bindningar skall man ha till den ?

Hittar inget på deras hemsida om detta, och går det i så fall att skruva dit dessa på mina Tegsnäsare ?

Tacksam för lite hjälp med detta. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör själv endast med kabelbindning bara för att ,den håller och passar flera olika skor..Kör med stövalar 98% av mina jakter och skulle få helvete den dagen man står utan sina rätta skor som inte passar i bindningarna..

/Varför skida när det finns skoter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag hade syntetmodellen av Alpina tidigare och det var inget bra blev fuktig om fötterna längst fram i pjäxan, köpte skinnmodellen den är skitbra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte rotfellemagnum bidning och Crispi Stetind pjäxor för några år sedan funkar toppen, men pjäxorna är lite låga så man bör använda muddar och bindningen vill frysa is i så den blir svår att komma ur detta har jag löst med att skära bort lite plast där bygeln öppnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står i begrepp att kliva in i 2000 talet jag med, och överge kabelbindningen.. :D

Den BC 1600 skon ser intressant ut, men måste fråga vilka bindningar skall man ha till den ?

Hittar inget på deras hemsida om detta, och går det i så fall att skruva dit dessa på mina Tegsnäsare ?

Tacksam för lite hjälp med detta. <_<

Den heter Rottefella BC (auto eller magnum). Jag föredrar magnum som är helmanuell och mindre kännslig för is. Kolla xxl.no ( http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/bindinger ) om du vill se en bild på dem. Hittar de inte på svenska xxl-sidan men Ove har dem. De ser precis ut som den vanliga längdbinningen men mera magnum liksom. Tror att de finns i rosa också. De går alldeles utmärkt att montera på tegsnäsarna. Kom ihåg att limma skruvarna så att det inte kommer ner fukt i träskidan. Vet inte om det spelar så stor roll men jag gör som alla andra.

Kolla priset med Ove i Rossön (062420063 som varit uppe i tråden tidigare. Han kan ofta vara 30-50 % billigare än jaktbutikerna. Han beställer vad som helst och skickar med bussgods. En guldgubbe !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...