Hoppa till innehåll

Hänsynslös skoterförare


lsjonsson

Recommended Posts

Skoterförare dödade hund - smet

LULEÅ.Börje och Vivi-Anne Olsson i Luleå har sorg.Deras engelska setter Boss blev i lördags påkörd av en skoter - föraren smet och Boss fick avlivas.- Detta är det jobbigaste jag har varit med om, att behöva avliva en kamrat, säger Börje Olsson med gråten i halsen.

Det var vid 14-tiden på lördagen som en skoterförare körde på Boss på isen utanför Granön vid Måttsund.

Paret Olsson höll på att sätta upp en ark för helgfisket när en grupp på fyra skotrar kom körande.

Hörde smällen

- Boss var lös, han var en livlig engelsk setter som var pigg för sin ålder, senare i år skulle han ha fyllt tio år. Det är en skoterled därute och det kom fyra skotrar på väg mot Måttsund. Den fjärde skotern kom på efterkälken. Han körde rätt på Boss, jag hörde smällen när han körde på hunden.

- Jag hade god lust att hoppa upp på min egen skoter men jag valde att ta hand om hunden. Boss låg där livlös och massakrerad, det var ett stort hål i bröstkorgen och båda frambenen var krossade. Blodet öste ner över bröstkorgen. Det är det jobbigaste jag har varit med om, att avliva en kamrat. Vi, min fru och jag, är i chock.

bedrövade

- Till våren hade Boss blivit tio, han var vårt barn. Vi är så bedrövade och ledsna.

Börje och Vivi-Anne Olsson är inte bara ledsna.

Det finns också besvikelse och ilska bland alla känslor.

- Pojken som körde på Boss vände sig om, han visste att han kört på hunden. Nu är hunden död och nu hoppas jag bara att pojkslyngeln åker dit för det här. Det här är en smitning. Det finns lagar för vad man ska göra om man kör över djur. Dessutom - det hade ju kunnat vara ett barn.

Yngre man

Börje och Vivi-Anne Olsson har polisanmält händelsen.

Ulf Suup, vakthavande befäl hos polisen, betraktar det inträffade som smitning från olycksplats.

Börje Olsson säger att han bedömer att skoterföraren var en yngre man, alternativt en pojke, och att det var en mindre och äldre modell av skoter.

Publicerad: 2006-02-12 20:25

Uppdaterad: 2006-02-12 20:25Av Peter Lundgren, NSD

Skicka e-post. 0920-36118

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson

Fy fan så jobbigt för ägarna, jag var utför en liknade händelse i december -05 då min jaktkompis (hund) blev påkörd.... fick oxå avliva honom på plats >:( jag tror inte folk förstår att vi lägger ner enormt mycket tid på våra hundar och tillslut är det ju inte bara hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch, det är verkligen inte ett scenario som man som hundägare någonsin vill uppleva. Hoppas att de får tag på skoterföraren så att denne inser vikten av att stanna i en sådan situation.

Men för att se händelsen från ett annat perspektiv är minst lika viktigt. Varför var hunden där? Ett strikt hundägaransvar innebär hårddraget att detta aldrig kunnat inträffa. Varför var den inte kopplad/under kommando/under uppsikt när de var upptagna  med att sätta upp arken? Ansvaret för olyckan ligger på båda parter.... om än tragiskt för hundägaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis Widman, skulle jag se dessa skotrar komma så skulle jag snabbt som ögat vissla in jyckarna! Inte en chans att man utsätter dem för denna fara, är på tok för rädd om dem för det. Hade skoterföraren stannat så hade han, givet att han hade klara papper, kunnat kräva ägaren på pengar för trasig huv på skotern eller nåt..

Fy *n va sjuk den där lagen är..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade skoterföraren stannat så hade han, givet att han hade klara papper, kunnat kräva ägaren på pengar för trasig huv på skotern eller nåt..

Fy *n va sjuk den där lagen är..

Nu vet jag inte om det är någon skillnad mellan skoterkörning/bilkörning vad avser att ha uppsikt enligt lag, men hade det varit en bil så kan även bilens försäkring täcka hundens skador/ersättning. Motstämning av parter.... eller göra upp i godo. Det är ju 2 strikta ansvar som "kolliderar" i kollisionen.

Visst känns det orättvis från vårat håll sett många gånger, men drar man händelser/scenarion till sin spets är den faktiskt mycket bra. Dvs är man rädd om sin hund så håller man koll på den och andra bilförare/skoterförare m.m. behöver inte oroa sig att det dräller av hundar i skoterspår och på vägar och kan skapa rejäla olyckor etc...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland blir man mörkrädd när man läser vissa saker!

Visst känns det orättvis från vårat håll sett många gånger, men drar man händelser/scenarion till sin spets är den faktiskt mycket bra. Dvs är man rädd om sin hund så håller man koll på den och andra bilförare/skoterförare m.m. behöver inte oroa sig att det dräller av hundar i skoterspår och på vägar och kan skapa rejäla olyckor etc...

Detta får du nog utveckla lite mer.

Har fått tre hundar dödade i trafiken bl.a. av en nittiårig gubbe som varken såg eller hörde men köra bil skulle han. Och jag brukar inte ha mina hundar drällande lösa på vägarna! Det är ju nästan så att ser folk en hund springande lös på vägen så ökar man farten isället för att sakta ned!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De finns ju som sagt två delar på denna berättele!

Den ene e ju rätt o slätt sedd ur moralisk/sympatisk synpunkt o den andre rätt o slätt juridisk!

OAVSETT ansvar så e det en självklarhet att skoterföraren skulle stannat!!!!

Det e ju en oerhörd förlust för hundägaren. Nästan som att bli av med sitt eget barn!

Skulle inte förvåna mig om det var en olovlig körning med i bild!

Sen vems felet e är en annan femma.

Som sagts tidigare så e ju "Ett strikt hundägaransvar" viktigt i denna händelse också.

Jag skulle inte släppa min hund där det vistas skotrar om han int lyder blint på inkallning samt om ja e upptagen skulle han inte över huvudtaget få vara lös!

En ljus hund på snö e inte det lättaste att upptäcka i tid!

Men självklart sympatiserar jag med hundägarna.

Bara o beklaga sorgen o hoppas att man slipper uppleva detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bor i grannbyn till måttsund och fick veta det här på skolan i dag så man har väl sina misstänkta för det ;)

Jag frågade måttsundarna på skola men de visste inte vem det var(säkert nån vilse turist).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag frågade måttsundarna på skola men de visste inte vem det var(säkert nån vilse turist).

men antagligen säger de inte vem det är. nog vet dom vem det var

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
bor i grannbyn till måttsund och fick veta det här på skolan i dag så man har väl sina misstänkta för det ;)

Gabbe du får väl meddela när det blir nåt nytt då  ;) hoppas att det löser sig för ägarna så dom får ersättning av skoterföraren åtminstonde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta får du nog utveckla lite mer.

Hur menar du? Syftet med lagen eller vad jag anser om den?

Tråkigt att du blivit av med dina hundar på ett sånt trist sätt, har själv varit nära ett antal gånger att köra på hundar och det är verkligen obehagligt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gabbe du får väl meddela när det blir nåt nytt då  ;) hoppas att det löser sig för ägarna så dom får ersättning av skoterföraren åtminstonde.

jo då :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Syftet med lagen eller vad jag anser om den?

Lagen kan man ju tycka vad man vill om, men jag har fått ut ersättning vid två av tillfällena i det tredje fallet smet föraren. Det var inte det jag menade, men det låter ju  nästan som du tyckte det var bra att hunden blev ihjälkörd! Sen kanske det är ett problem ni har i Norrland med lösspringande hundar vilket inte är så vanligt här i södra Sverige. Däremot har vi mycket vägar och dessa tar ett antal hundar varje år trots att vi inte har dom springande lösa, utom när vi jagar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagen kan man ju tycka vad man vill om, men jag har fått ut ersättning vid två av tillfällena i det tredje fallet smet föraren. Det var inte det jag menade, men det låter ju  nästan som du tyckte det var bra att hunden blev ihjälkörd!

Nej ,det menar jag verkligen inte, då har du missförstått mig eller så skriver jag otydligt.

Sen kanske det är ett problem ni har i Norrland med lösspringande hundar vilket inte är så vanligt här i södra Sverige. Däremot har vi mycket vägar och dessa tar ett antal hundar varje år trots att vi inte har dom springande lösa, utom när vi jagar!

Tror inte att problemet med lösspringande hundar är generellt större varken i södra eller norra sverige, och inte heller att problemet är så stort. Jag menar snarare att utan lagen så kanske det hade varit det... Förstår du hur jag menar?

Jag syftar inte heller på de hundar som är ute på jakt, där tar ju hundägaren en kalkylerad risk vid släppet. Jag tänker snarare på de som är ute och "dräller" utanför ägarens kontroll (alla typer av hundar, även sällskapshundar).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar snarare att utan lagen så kanske det hade varit det... Förstår du hur jag menar?

Jag tror det! Men lagen ställer väl inte något krav att hunden skall vara ute på jakt för att man ska få ersättning! Någon som vet och kan utveckla det här mer!

Om det nu är så att det inte spelar någon roll, så faller ju detta med det strikta kravet på hundägaransvaret när det gäller åtminstonde trafikolyckor!

??? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
Men lagen ställer väl inte något krav att hunden skall vara ute på jakt för att man ska få ersättning! Någon som vet och kan utveckla det här mer!

Nej det finns inga sådana restriktioner, blev av med en tax som rymde på kvällen och blev påkörd. Hunden var så illa åtgången så jag av livade honom på plats.... INGA bekymmer bilföraren fick ta det på bilensförsäkring, både hundägaren och bilföraren har ansvar, men i slutänden så är det bilföraren som ska hinna stanna i "alla" lägen. Hoppas du blev något klokare   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson

Förresten kan jag till lägga när vi ändå har det på tal, att en färdig injagad jakt hund ersätts med 12 000kr och har du dessutom ett championat på hunden ersätts den med 35 000kr. Det kan ju vara bra att veta om någon olyckligt nog råkar ut för nåt sånt här. Och det går då på fordonets försäkring, vilket många inte tror.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...