Hoppa till innehåll

Hagel & kula inför skytteprov (jägarexamen)


neppot

Recommended Posts

Har precis börjat läsa in mig på teoridelen till jägarexamen. Tanken är att gå en intensivkurs i januari eller februari där teori- och skyttedel ingår för att sedan skriva upp och göra skytteprovet i samband med intensivkursen.

Var i kontakt med de som anordnar intensivkursen och det är varierande erfarenhet bland de som är med, där vissa har skjutit en hel del innan och andra ingenting alls. Jag anser det dock vara lämpligt att åka ut till någon skjutbana och kanske skjuta lite (om de erbjuder icke-medlemmar att göra så) och se när andra hanterar vapen.

Vad jag vill åt:

- Bekanta mig med vapen,

- kanske ta en lektion i skytte och få skjuta lite.

Var rekommenderar ni att man åker då? Bor i danderyd norr om sthlm. Rosersberg verkar ha stängt och anger inte när de öppnar igen. Är det Huddinge som gäller för mig då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju alltid boka skrivningstid själv via t.ex Walter Borg. Ring dem så får du ganska snart en tid.

Sedan kan man ordna uppskjutning på t.ex HJK eller huddinge själv.

Kontakta i så fall Kari Polojärvi på Huddinge eller Ansvarig Holger Kubitz på HJK 070-271 90 60.

Har man pluggat på ordentligt inför en intensivkurs så tror jag att man klarar skrivningen själv.

Då har man sparat in några tusenlappar direkt.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej John!

Tack för svar. Har tänkt tanken att läsa in själv och sedan bara ta provet, men känner att jag med noll erfarenhet kan få ut en hel del att få en intensivkurs av jägare som säkert kommer ha med erfarenheter som man aldrig kan få vid självstudier. Jag kan säkert lära mig all teori som står i böckerna utan problem (inget fel på läshuvudet) men känns bra att kunna fråga erfarna jägare om det är frågor av mer "verklighetskaraktär", då jag antar att jakt är som mycket annat, teori är en sak och praktiken är en annan. Fast kanske det räcker med att fråga sådana frågor på t.ex detta forum? Det är just Walter Borgs intensivkurs jag tänkt gå, förresten.

Jag såg att de på Huddinge erbjöd lektioner i hagel- och kulskytte. Det skulle nog passa mig bäst. När det gäller att klara sig ser jag inga problem med teorin, utan snarast med skyttet.

Jag får kontakta de på Huddinge och fråga om man kan komma ner och titta och ev få betala för ett par lektioner.

Mvh,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Neppot och välkommen till Forumet!!

Precis som du skriver finns det saker som man inte kan lära sig genom att läsa, utan att man måste göra det i praktiken.

Här kan du få svar/åsikter om det mesta, och kom ihåg att ingen fråga är för dum!..........nästan.... :rolleyes::lol::rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill kan du skicka ett pm med din mailadress så kan jag skicka lite info om hur man står och gör för att göra det enkelt för sig.

För skjuta är ju lätt om man gör rätt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller att få skjuta lite och bekanta sig med vapenformerna så går det nog att lägga ut en krok här om någon i din närhet kan tänka sig att ställa upp och förevisa lite, om du står för kulorna ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tack alla för era svar.

Hade anmält mig till ungdomsjakt där 1 dag skytte ingick med instruktör för att sedan jaga andra dagen. Jakten blev tyvärr inställd men ska ner till Haninge nu på lördag och få skjuta kula och hagel. Blir nog en perfekt introduktion till skytte!

Fick hem Jägarskoleboxen i torsdags och har nu läst ut boken, lagen och svarat på alla frågor med utmärkt resultat. Så nu börjar det nog närma sig uppskrivning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har förmånen att få vara provledare och instruktör för jägarexamen sedan några år.

Tycker att det är en utmärkt idé av dig att träna och prova före kursen. Skyttet, och speciellt kulskyttet, är nämligen hopplöst förlegat i jägarexamen, enligt min mening.

Ta klass 1 skyttet, där man börjar i helt fel ända...

På banan satsar vi mycket på .22 skytte så att eleverna ska få en någorlunda grund i gevärsskytte innan man börjar med viltmål, som ju är överkurs egentligen.

Så passa på att öva skytte både sittande med stöd och i stående på stillastående mål. Att träna anläggning och skott mot stilla mål är utmärkt med hagelbössan också. Lerduvor är nästa steg.

Lycka till!

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att öppna kärrskeeten på HJK om du vill.

Eller jägarexamenskastaren.

Där kan man stå och träna tills axeln hoppar ur led.

Bössor kan jag ta med mig. Men ammo och duvor får du betala själv. ;)

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej alla jägare!

Har smugit i vassen och läst många av era inlägg under tiden som jag studerat för jägarexamen.

Tycker att detta forum är toppen och är så tacksam för alla engagerade jägare som kommer

med riktigt bra tips! Tack för det! Igår tog en kompis och jag klart alla prover i Nacka (Stockholm)

fram till högviltsbanan vilket känns riktigt bra! Jag missade en duva av sex (ingen omskjutning) och

markmål var mycket lättare än jag befarat. På precitionsskyttet hade jag 21mm spridning med stöd samt

41mm med jägarmässigt stöd. Avståndsbedömningen var nog det som jag mest varit osäker på och efter att

ha dammsugit detta forum om tips kan man bara konstatera att det enda raka är att gå ut i naturen, stega

upp 15-20m samt 30-40m (helst i skog)för att vara säker. Nu är det högviltsbanan kvar. Jag har testat

med skjutkäpp och utan. Utan var ok, men med var det givetvis lättare. I slutändan ersätter ju inte en

käpp en bra skytt men det ökar chansen för att skottet skall sitta bra direkt och att viltet inte lider.

Tar mer än gärna emot tips om älgbanan och anläggning?

Tack igen för alla toppentips! :)

//Apanson

PS. Har nu ca 200ha i Sörmland med Älg, Kron, Dovhjort och mycket gris som väntar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog själv högviltsprovet för drygt en månad sedan.Jag hade ALDRIG skjutit mot löpande älg (eller något annat rörligt mål för den delen). Gjorde bra ifrån mig - 17, 17, 19 läste serierna. Så jag gjorde var att se till att första skottet satt där det skulle (i 5:an) - genom att hålla hårkorset stilla (försökte i alla fall ;P) över träffområdet. Sedan kramade jag av skottet, och var relativt hård i min axel (kanske fel?) för att få iväg ett snabbt andraskott (skjöt med 6,5 - så jag kunde i princip hålla emot hela rekylen - antagligen fel, men det fungerade uppenbarligen). Jag repeterade, och svingade sedan med konstant fart framför älgen (höll i höjd med 5:an och med framförhållningen vid älgens öra. Kramade även av detta skott. Det fungerade för mig - kanske är det inte enligt konstens alla regler (vissa säger att man ska svinga igenom älgen när den springer - som med hagel typ, och sänka bössan när älgen står still). Enligt MIG är det att komplicera en enkel sak - uppskjutningen måste ju inte vara snygg - huvudsaken är att man klarar den och sedan kan börja öva in den rätta anläggningen och tekniken med sin egen bössa. Man jagar ju knappast med skytteklubbens gamla åbäke :P .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när tråden endå håller på att spåra ur, schager, ett tips.

När du skjuter på stillastående så försök att gå ner ifrån och upp i målet. och på löpen så kör modell svinga igenom.

VARFÖR. Jo att hålla konstant framförhållning som tex i höjd med örat gör att du vinglar mer och kommer tappa något skott då och då.

Så länge man skjuter godkänt så gör man inte fel, men det finns tekniker som gör det enklare att träffa bra oftare.

Önskar att Karl Ö kunde dyka upp i tråden för han kan nog förklara bättre vad jag menar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Schager o övriga. Grattis till fin fint skytte! Ja, har märkt att det är lättare att inte stressa eller för den delen tänka på att hålla en horizontell linje om

man håller konstant med örat och i höjd med 5an. När man svingar igenom blir som med omkörning med bil - många andra saker att hålla reda på. :)

Det viktigtaste, oavsett skjutteknik, som jag förstått det är att inte stanna upp. Vi får ser hur det går i början av veckan.

Imorgon blir det iaf köp av hagelbrakare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, alla skriver en massa kloka saker. Om jag hade börjat jaga från början nu hade jag varit glad för tipset att gå till en professionell skytteinstruktör och betala för en rejäl lektion. Det hade sparat mycket arbete senare. Precis som i golf eller tennis hadnlar det om att göra rätt från början. Man kan googla skytteinstruktörer. Runt Stockholm finns flera bra.

När det gäller själva teorikursen så kan man ju läsa in själv men jag tycker att en bra terminskurs - typ studiecirkel är bra - just för att man inte har pedagogisk korvstoppning och man har tid att ställa frågorna. Jag tror helt enkelt att man lär sig mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jorråsörruatt! Idag hade jag solen, vinden och skyttegudarna med mig. 16 bulor på rätt ställe.

Idag blev det guld. Tack för att alla grymma skyttetips i forumet.:)

post-9911-0-50311200-1317755146_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när tråden endå håller på att spåra ur, schager, ett tips.

När du skjuter på stillastående så försök att gå ner ifrån och upp i målet. och på löpen så kör modell svinga igenom.

VARFÖR. Jo att hålla konstant framförhållning som tex i höjd med örat gör att du vinglar mer och kommer tappa något skott då och då.

Rätt

Det enkla motivet till att man ska skjuta på väg in är att man får ett större träffområde.

Skjuter man i kanten på femman på väg in så har man 25 cm på sig innan man hamnar utanför femman. Håller man i mitten har man 12,5 cm på sig innan man är utanför femman.

Gissa vilket som är enklare?

Nedifrån och upp är också rätt. Kombinerat med att inte hålla hårt om framstocken. Gissa varför så oerhört många skjuter i gruset framför älgen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...