Hoppa till innehåll

Är detta skjutstöd något att ha?


J.Ekholm

Recommended Posts

För stillastånde jakt, ja. Inte för rörlig jakt. Då är det bättre med ett vanligt kvastskaft. Då är det lättare att glida upp och ner för olika skjutställningar och låsa höjden med näven.

Detta stöd tar för lång tid att fippla till i rätt höjd tycker jag. Något som man sällan har tid med när man rör sig och viltet kan dyka upp lite varstans och man måste anpassa skjutställningen därefter.

Sen kan jag tycka att det är svårt att repetera snabbt och bibehålla en bra skjutställning. Något jag upplevt på älgbanan.

Men det är säkert en träningssak.

Körde en del med det i somras vid skyddsjakt efter vildsvin i vete. Då funkar det hyfsat, när man står upp och marken man går på är ganska jämn. Då kan man justera skjuthöjden mha. att man flyttar i eller ut foten på stödet.

Men jag vet ej om det blir någon avgörande skillnad på de avstånd som det blir vid jakt i vete

jmf. med stående utan stöd. Ska testa i vår tänkte jag.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande som jag modifierat lite.

Använder den till skidande jakt. Och då behövs större "tryga".

Dessutom har jag en extra handlovsrem som gör att jag kan ha staven utdragen när jag åker. Lite knöligt är det att åka med en för lång stav.

Men jag tar mig ändå fram med ganska måttlig hastighet så det funkar.

Sedan är det en annan sak att jag i praktiken lägger mig ner innan >90% av skotten...

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett femdelat sådant. Har mest använt det på banan eftersom jag jagar mycket rörligt och då är det lite knöligt att springa runt med. Men det har funkat bra på banan och jag planerar att testa det i vinter på rävjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...